31.5 C
Athens
Κυριακή, 20 Ιουλίου, 2025
MEDIAVIDEOYποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ: με το «όπλο» της σιωπής και η ζωή σε κατάδυση

Yποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ: με το «όπλο» της σιωπής και η ζωή σε κατάδυση

- Advertisement -

«Περισκοπικόν ζύγισης»… Η εντολή του κυβερνήτη θα ακουστεί στα ηχεία του «Ματρώζος» και ξαφνικά ένα υποβρύχιο 1.858 τόνων θα καταδυθεί και θα χαθεί από τον ορίζοντα.

Στην εποχή του σύγχρονου υποβρυχιακού πολέμου είναι λίγες οι φορές που το υποβρύχιο θα κινηθεί στην επιφάνεια. Κάτω από την επιφάνεια θα δωθούν οι μάχες, εκεί όπου τα πάντα είναι ήρεμα, εκεί όπου το υποβρύχιο γλυστρά μέσα στο νερό και δεν γνωρίζει την αντάρα του κακού καιρού. Μοιάζει αφύσικο και απόκοσμο αλλά, το πλήρωμα του υποβρυχίου και αγαπά και ζει μέσα στη σιωπή των θαλασσών…

«Το πλήρωμα σε ένα υποβρύχιο είναι «ένα», δεν ξεχωρίζει άντρας και γυναίκα, δεν υπάρχουν διακρίσεις, όλοι δουλεύουν για ένα σκοπό και αυτός είναι η επίτευξη της αποστολής. Το υποβρύχιο και το επιλέγεις και σε «επιλέγει» σαν καριέρα, δεν θα το άλλαζα με τίποτα», ομολογεί με έμφαση μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM» και στην εξειδικευμένη εκπομπή για θέματα στρατιωτικής, αμυντικής, αεροδιαστημικής τεχνολογίας, «Ειδικές Αποστολές», ο κυβερνήτης του «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» (S-122) Ππλωτάρχης Μπανιάς Δημήτριος. Το «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» έφτασε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις δύο Ιουλίου στο πλαίσιο της Ναυτικής Εβδομάδας 2025 και θα παραμείνει ανοιχτό για το κοινό μέχρι και το Σάββατο 5 Ιουλίου.

Ένας μοναδικός θαλάσσιος κυνηγός

Σκούρο ανθρακί και μακρύ, με μια παγερή και ψύχραιμη “προσωπικότητα”, ο «Ματρώζος» που από το 2014 φρουρεί στο περιβάλλον… κυνηγιού του, τις θάλασσες μεταφέροντας την ελληνική κυριαρχία, μοιάζει να ξεκουράζεται μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Είναι στην επιφάνεια και είναι εκει που δεν… θέλει να μένει, αυτό το θαυμαστό σκάφος των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Το προσωπικό στωϊκά υποδέχεται επισκέπτες ενώ εκείνοι με προσοχή, άνετα παπούτσια να κατεβαίνουν την στενή σκάλα ώστε να έχουν την τιμή να υπερηφανεύονται πως έμειναν για μερικά λεπτά έμειναν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας μέσα σε ένα σιδερένιο κήτος.

Πως είναι να ζει κανείς κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας ενώ παραμένει σε αδιάλειπτη ετοιμότητα; Εδώ όλοι είναι ένα. Για φαγητό στις 12 το μεσημέρι και στις και 8 το βράδυ σε ένα τραπέζι δίπλα στους τορπιλοσωλήνες, με τις κουκέτες ύπνου στην πλάτη. Το βράδυ κοντά στα μεσάνυχτα ίσως ένα σνακ, λίγη σούπα για την βραδινή βάρδια, ύπνος, τραπεζαρία, μαγειρείο, ντουζιέρα, όλοι δίπλα, όλα δίπλα, όλα “ένα”.

Ο κυβερνήτης θα σκανάρει με δύο γρήγορες κινήσεις την επιφάνεια, θα πάρει την συνολική εικόνα του «στόχου» από το περισκόπιο στο μυαλό του. Στη συνέχεια συνθέσει στις τρεις διαστάσεις όλη την επιφάνεια στο μυαλό του με όλες τις πληροφορίες των συστημάτων που χειρίζεται το πλήρωμα στο νου και έπειτα σε ελάχιστο χρόνο θα δώσει εντολές, θα χαράξει πορεία, θα προτεραιοποιήσει τη μάχη εάν χρειαστεί. Σε μια απαιτητική άσκηση μπορεί ν να λειτουργεί με ελάχιστες ώρες ύπνο.

Στα υποβρύχια από το 2007, ο κυβερνήτης του Υ/Β (S-122) εδώ και περισσότερα από χρόνια, ο Πλωτάρχης Δημήτριος Μπανιάς, τέταρτος από το 2014, του συγκεκριμένου υποβρυχίου, σε λίγο καιρό θα φύγει από το σκάφος και η σκυτάλη θα πάει στον ύπαρχο του ή σε όποιον ορίζει το ΠΝ.

Πόσο ήθελε να υπηρετήσει στο υποβρύχιο; «Είναι καθαρά προσωπική μου επιλογή. Λόγω του ιδιαιτέρου του αντικειμένου των υποβρυχίων, ήταν κάτι που με ενθουσίασε από μικρός αξιωματικός και θέλησα να το ακολουθήσω. Εννοείται ότι δεν το έχω μετανιώσει ποτέ, εννοείται πως θα το ξαναέκανα. Η αρχή για την πορεία αυτή είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις. Πέρασα στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, στη συνέχεια αποφοίτησα, σταδιοδρόμησα ενάμιση χρόνο σε πλοίο επιφανείας, συγκεκριμένα σε φρεγάτα, και στη συνέχεια επέλεξα σαν σταδιοδρομία τα υποβρύχια. Πέρασα στη Σχολή Υποβρυχίων και από εκεί σταδιοδρόμησα σε υποβρύχια», εξιστορεί ο ήρεμος κυβερνήτης στο μικρό αλλά ζεστό καρέ των αξιωματικών.

Σε επιλέγει το υποβρύχιο ή το επιλέγεις; «Και τα δύο. Βασική προϋπόθεση για να έρθεις είναι να το αγαπάς και από τη στιγμή που θα έρθεις σε αυτό θα πρέπει να εναρμονιστείς μαζί του για να μπορέσετε μαζί να προχωρήσετε, και να πάει για πολλά χρόνια αυτή η σχέση. Είναι φυσικά μια σχέση απαιτητική, με πάρα πολλές στιγμές υψηλών απαιτήσεων, είναι όμως και οι χαρές πάρα πολλές. Και ο απολογισμός είναι πάντα με θετικό πρόσημο», θα σχολιάσει ο κυβερνήτης του υποβρυχίου, κλάσεως «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», που κατασκευάστηκε στο Σκαραμαγκά και είδε την Ελληνική σημαία να υψώνεται πάνω του την 14η Απριλίου 2014 όταν και εντάχθηκε στη δύναμη του Αρχηγείο Στόλου της Ελλάδας.

Απειλητικό, ήσυχο, κυνηγός

Δεν γίνεται να μην εντυπωσιαστείς όταν πλησιάσεις. Απειλητικό, ήσυχο, με την αύρα του κυνηγού, το υποβρύχιο είναι μία αποστολή και μία καριέρα που το πλήρωμα επιλέγει συνειδητά. Δεν υπάρχει σήμα κινητού, δεν υπάρχει διαδίκτυο, όλοι έχουν την βάρδια τους και κάποιες στιγμές ξεκούρασης στις οποίες θα διαβάσουν ένα βιβλίο, θα δούνε μια ταινία, θα συζητήσουν. Για αυτό και είναι εθελοντικό το «δέχομαι» των πληρωμάτων. Μετά από μια περίπου ώρα μέσα στο κύτος, αντιλαμβάνεσαι τον λόγο για το οποίο ο Πλωτάρχης Μπανιάς τόνισε πως το βασικό όπλο ενός υποβρυχίου είναι «η αφάνεια». Είναι το στοιχείο που, όπως εξηγεί, δημιουργεί στον όποιο αντίπαλο την αίσθηση πως υπάρχει ένας κίνδυνος μέσα στο νερό, κίνδυνος «…δεν βλέπει και πάρα πολύ δύσκολα μπορεί να εντοπίσει».

Πως λειτουργεί ο κυβερνήτης μέσα στο «ΜΑΤΡΩΖΟΣ»; «Η θέση του κυβερνήτη στο υποβρύχιο είναι μια ηλεκτρική καρέκλα. Όλο το υποβρύχιο είναι πάνω στον κυβερνήτη επομένως οι προκλήσεις είναι πάρα πολλές. Από την άλλη στο πλήρωμα υπάρχει γνώση. Οι γνώσεις για το πως να μην γίνεται το υποβρύχιο αντιλητπό είναι μια κληρονομιά που στο ΠΝ πηγαίνει από κυβερνήτη σε κυβερνήτη και από πλήρωμα σε πλήρωμα.

Εκπαιδευόμαστε σε αυτό και έχουμε φτάσει σε ένα πάρα πολύ καλό σημείο να το επιτυγχάνουμε. Μέσα στο σκάφος, ο κάθε ένας, ακόμη και ο νεότερος του πληρώματος ξέρει τι να κάνει και το έχει πολλές φορές. Οι διαδικασίες είναι τυποποιημένες και για τα στελέχη, είναι σαν να οδηγάμε το αυτοκίνητό μας…», περιγράφει ο πλωτάρχης Μπανιάς.

Κατάδυση και ομάδα

Πως είναι η πορεία σε κατάδυση στο Αιγαίο; «Οι Έλληνες είμαστε συνδεδεμένοι με την θάλασσα. Έτσι όταν επιπλέουμε στο Αιγαίο, είτε εν επιφανεία, είτε εν καταδύσει νιώθουμε πως πλέουμε στη δική μας θάλασσα. Το να πλέεις εν καταδύσει είτε στο Αιγαίο, είτε στη Μεσόγειο, δίνει μια ιδιαίτερη αίσθηση στο πλήρωμα. Νιώθουμε ότι κάνουμε κάτι μοναδικό, κάτι ιδιαίτερο κάτι σημαντικό και αυτό μας γεμίζει και υπερηφάνεια και χαρά», ακούμε από το στέλεχος που είναι και ο κύριος οικοδεσπότης στη Θεσσαλονίκη.

Η διάδραση με το κοινό χαροποιεί ιδιαίτερα το πλήρωμα, τονίζει ο κυβερνήτης του υποβρυχίου της πιο σύγχρονης κλάσης του ΠΝ της Ελλάδας. «Ο κόσμος βλέπει την δουλειά που κάνουμε, όλοι φεύγουν ενθουσιασμένοι και ακούμε πολύ θετικά σχόλια. Αυτή η αποδοχή μας δίνει κίνητρο να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε. Πρέπει να ξέρετε πως δεν υπάρχει κανένας γονιός που να υπηρετεί το παιδί του σε υποβρύχιο και να μην είναι υπερήφανος για αυτό που κάνει», σημειώνει με έμφαση ο κυβερνήτης του σιωπηλού κυνηγού των βαθών.

Οι σκέψεις στη διαδρομή προς έξοδο πολλές και το συναίσθημα απροσδιόριστο. Ίσως τελικά να είναι καλύτερο που ο χρόνος παραμονής του κοινού στο θαυμαστό αυτό κατασκεύασμα είναι περιορισμένος. «Υπάρχει ηρεμία, είμαστε πολύ αγαπημένοι, έχουμε ομαδικό πνεύμα», θα σχολιάσει ο κυβερνήτης όταν η ώρα της αναχώρησης από τα σπλάχνα αυτού του σιδερένιου κήτους θα μείνουμε σε ένα μικρό πηγαδάκι μαζί με το πλήρωμα. Λόγια που έχουν βάρος, τέτοιο που δεν είναι απίθανο θα αποζητήσεις και εσύ ως επισκέπτης την ηρεμία των αποστολών του πληρώματος. Είναι εθιστικό το σπίτι των υποβρυχιάδων…

Οι ώρες επισκεπτηρίου στο «Ματρώζος» είναι από τις 09:00 μέχρι και τις 13:00 το μεσημέρι και από τις 17:00 το απόγευμα μέχρι τις 21:00 το βράδυ μέχρι και το Σάββατο 5 Ιουλίου 2025 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Σωτήρης Κυριακίδης
(Φωτογραφία αρχείου)

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Gowind με πυραύλους Aster για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό – η εναλλακτική σοβαρής ενίσχυσης

Σύμφωνα με τον έγκυρο αναλυτή Xavier Vavasseur, σε ανταπόκριση του από την αμυντική έκθεση IDEX 2025 που έγινε νωρίτερα φέτος στο Άμπου Ντάμπι,...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: F-15EX, η νέα γενιά ενός Αετού που δεν λέει να...

19
Το F-15EX Eagle II αποτελεί την πιο πρόσφατη εξέλιξη της οικογένειας μαχητικών αεροσκαφών F-15, ενός σχεδιασμού που πρωτοεμφανίστηκε τη δεκαετία του 1970 και συνεχίζει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Ιουλίου 1940: Ναυμαχία του ακρωτηρίου Σπάθα

1
Δύο ιταλικά ελαφρά καταδρομικά, τα Bande Nere και Bartolomeo Colleoni επιδιώκοντας να μπλοκάρουν την κίνηση του βρετανικού στόλου στην Κεντρική Μεσόγειο, καταδιώκουν τέσσερα βρετανικά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΥΠΕΞ: Η διαιώνιση του σημερινού status quo και η δημιουργία «δύο κρατών», δεν αποτελούν αποδεκτές λύσεις

«Η επίλυση του Κυπριακού, στο πλαίσιο των παραμέτρων που έχει θέσει το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η επανένωση της Μεγαλονήσου και η άρση...

Κυρ. Μητσοτάκης: διεθνής νομιμότητα και ο πολιτισμός του 21ου αιώνα απαιτούν τη δίκαιη λύση του Κυπριακού

«Η μαύρη επέτειος της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο πυροδοτεί και φέτος τη μνήμη της ωμής βίας, του χαμού και του ξεριζωμού. Δυναμώνει, ωστόσο, και...

Modernization of the Royal Thai Navy’s Do228 fleet: Third aircraft successfully delivered

The modernization of the Royal Thai Navy's (RTN) Do228 fleet has successfully reached the next milestone: General Atomics AeroTec Systems (GA-ATS) has delivered the...