32 C
Athens
Πέμπτη, 18 Ιουλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΒ. Νέδος από την "Κ": Ο συναγερμός για τις υποδομές της Αμυνας,...

Β. Νέδος από την “Κ”: Ο συναγερμός για τις υποδομές της Αμυνας, προτεραιότητα τώρα Σούδα, Αγχίαλος

- Advertisement -

Του Βασίλη Νέδου από την “Καθημερινή”

Η έκρηξη στην αποθήκη πυρομαχικών της Νέας Αγχιάλου έφερε στην επιφάνεια μια συζήτηση, η οποία –παρότι απασχολεί σχεδόν καθημερινά τους κατά καιρούς επιτελείς των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.)– είχε απωθηθεί λόγω άλλων προτεραιοτήτων: την αλλαγή πρωτοκόλλων ασφάλειας και πυρασφάλειας και –πολύ περισσότερο– την αντικατάσταση υποδομών, οι οποίες πλέον οριακά μπορεί να φιλοξενήσουν τις ολοένα και πιο σύγχρονες τεχνολογικές δυνατότητες που εντάσσονται στο ελληνικό οπλοστάσιο. Στην εποχή μετά τη Νέα Αγχίαλο, εσωτερικά ήδη εξετάζεται η βελτίωση των πρωτοκόλλων φύλαξης και αποθήκευσης κρίσιμων υλικών, ενώ θα γίνουν πιο συγκεκριμένες προτάσεις όταν ολοκληρωθεί η φάση επιθεώρησης του συνόλου των μονάδων, βάσεων και κάθε λογής εγκαταστάσεων ανά την επικράτεια, που ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες.

Γενικότερα, πάντως, το ζήτημα των υποδομών και του περιβάλλοντος υποστήριξης των υπερσύγχρονων οπλικών συστημάτων, που οι Ε.Δ. είτε παρέλαβαν είτε θα συνεχίσουν να εντάσσουν στις δυνατότητές τους για το υπόλοιπο της τρέχουσας δεκαετίας, ήδη επηρεάζει σημαντικά την ατζέντα και των εξοπλιστικών. Οι Ε.Δ. ήδη έχουν παραλάβει 18 αεροσκάφη τύπου Rafale (από τα 24), 10 από συνολικά 84 F-16 Viper που αναβαθμίζονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, από το επόμενο έτος θα αρχίσει η παράδοση των ψηφιακών φρεγατών τύπου FDI, ενώ σε αυτές τις πολύ βασικές μονάδες δεν συνυπολογίζονται τα UAV, που έχουν εκμισθωθεί ούτε και άλλα ισραηλινά συστήματα υψηλής τεχνολογίας. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν 20 F-35, τα οποία –στην καλύτερη περίπτωση– θα αρχίσουν να παραδίδονται το 2028 και θα αποτελούν το πιο προηγμένο οπλικό σύστημα στο ελληνικό οπλοστάσιο.

Οι ανάγκες υποστήριξης σε βάθος χρόνου και καθημερινής λειτουργίας των παραπάνω συστημάτων αποτελούν μια πρόκληση, στην οποία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν παρά τμηματικές απαντήσεις. Μέρος της απάντησης, ειδικά για το σκέλος της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι το πολύ υψηλό επίπεδο του στελεχιακού δυναμικού της, σε όλους τους τομείς, από τους ιπτάμενους αξιωματικούς μέχρι τους υπαξιωματικούς, που δίνουν λύσεις ακόμη και όταν αυτές φαντάζουν πολύ δύσκολες. Βέβαια στο παρελθόν, ακόμη κι αυτές είχαν αποδειχθεί ανεπαρκείς όταν απαιτείτο η εξεύρεση ενδεδειγμένης υποστήριξης, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τον στόλο των Mirage 2000, που πριν από την υπογραφή του συμβολαίου για την αγορά Rafale –το οποίο περιλάμβανε το Follow On Support των παλαιότερων γαλλικών μαχητικών– παρέμεναν καθηλωμένα στην Τανάγρα.

Με βάση την ανάγκη τα υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα να μην είναι μόνον λειτουργικά, αλλά να μπορούν να υποστηρίζονται σε βάθος χρόνου, στην κυβέρνηση υπάρχουν πλέον σοβαρές σκέψεις για την αλλαγή των προτεραιοτήτων. Με εξαίρεση το κόστος των περίπου 4 δισ. που έχει αποφασιστεί ότι πρέπει να εξασφαλιστεί πάση θυσία από τον προϋπολογισμό στα επόμενα χρόνια για την αγορά των αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35, όλα τα υπόλοιπα κύρια εξοπλιστικά είτε μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα είτε θα μεταφερθούν σε μελλοντική συγκυρία, όταν τα δημοσιονομικά είναι καλύτερα.

Οι σκέψεις αυτές επηρεάζουν, βεβαίως, κυρίως το πρόγραμμα περαιτέρω ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με 2-3 κορβέτες (γαλλικής ή ιταλικής ναυπήγησης), προϋπολογισμένου κόστους 1,5 δισ. ευρώ. Η εμφάνιση εντός και εκτός του υπουργείου Εθνικής Αμυνας της λύσης των αμερικανικών πλοίων παράκτιων επιχειρήσεων LCS, αριθμός των οποίων αποσύρεται από το Ναυτικό των ΗΠΑ εντός του 2024, οφείλεται σε σημαντικό βαθμό σ’ αυτή τη συζήτηση. Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση των ΗΠΑ είναι της τάξης των 500 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει το κόστος πιθανών μετατροπών που μπορεί να επιθυμεί το Π.Ν. Σε κάθε περίπτωση οι αποφάσεις αργούν ακόμη αρκετά.

Δει δε χρημάτων, λοιπόν. Γι’ αυτό η Αθήνα σχεδιάζει τη βελτίωση των υφισταμένων υποδομών σε κρίσιμες μονάδες, όπως η Νέα Αγχίαλος, αλλά και η Σούδα. Στη Σούδα, ήδη τα προηγούμενα χρόνια και με την… ευγενική χορηγία των ΗΠΑ στον Ναύσταθμο Κρήτης, έγιναν αρκετές εργασίες βελτίωσης των υποδομών, είτε αυτό αφορά τα κρηπιδώματα είτε τις υπόγειες δεξαμενές καυσίμων. Στο πλαίσιο της εξοικονόμησης πόρων αρκετοί, εντός και εκτός του στρατεύματος αμφισβητούν και την αναγκαιότητα των δαπανών που γίνονται για τη μεταφορά της 32ης Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στον Αλμυρό Βόλου.

Ωστόσο, η προτεραιότητα της κυβέρνησης αφορά την αμυντική βιομηχανία, η οποία αποτελεί και τον κύριο φορέα υποστήριξης των οπλικών συστημάτων. Η πλέον δύσκολη εξίσωση για την κυβέρνηση είναι η ΕΑΒ στην Τανάγρα, στην οποία σήμερα πραγματοποιούνται σειρά εργασιών, από την αναβάθμιση των F-16 και μέρος της παγκόσμιας παραγωγής των C-130, την υποστήριξη των ελληνικών C-130 και το… αέναο έργο αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3. Αυτή τη στιγμή, λόγω του φορτωμένου προγράμματος της ΕΑΒ, στη συντριπτική τους πλειονότητα τα αεροσκάφη του μεταφορικού στόλου της Π.Α. (C-130 και C-27) παραμένουν καθηλωμένα.

Οι υποδομές

Στο σκέλος της Π.Α. γίνονται πολύ σοβαρές συζητήσεις για τις υποδομές που πρέπει να φιλοξενήσουν τα F-35 μελλοντικά, στις οποίες οι Αμερικανοί δεν κάνουν εκπτώσεις. Δεδομένου ότι η ελληνική πλευρά ήδη απέρριψε τη δυνατότητα κάλυψης της κατασκευής των υποδομών μέσω των αποκαλούμενων SSI (συμφωνίες βιομηχανικής συνεργασίας και ασφάλειας εφοδιασμού). Το κόστος αυτών των SSI, τα οποία αντιμετωπίστηκαν ως λεοντή των πάλαι ποτέ αμαρτωλών Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (Α.Ω.) –μέσα από τα οποία περνούσαν κάποτε οι μίζες των εξοπλιστικών– ήταν εξαρχής ασαφές (μεταξύ 400 και 800 εκατ. ευρώ).

Ωστόσο, με αυτή τη μορφή ή με άλλη που ήδη αναζητείται, η Αθήνα θα πρέπει να εξασφαλίσει ένα ποσό κάποιων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (πρόσθετα στα 4 δισ. που θα απαιτηθούν για την αρχική προμήθειά τους) για τη δημιουργία υποδομών που θα μετατρέψουν την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα σε βάση των F-35. Τέλος, εξετάζονται λύσεις και για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), μιας εταιρείας που διαθέτει πέντε εργοστάσια τα οποία δεν λειτουργούν με βάση τις προδιαγραφές ή τις δυνατότητές τους.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

41 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
41 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ολλανδός διοικήτης της επιχείρησης Aspides: Ύμνοι για τη δράση της ΨΑΡΑ στην κατάρριψη drones

Το έγκυρο site για θέματα ναυτικού και άμυνας, Μarineschepen.nl έχει δηλώσεις του Ολλανδού Αρχιπλοιάρχου George Pastoor, ο οποίος έχει αυτή την περίοδο την διοίκηση...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΨΕΙΣ: Ο εκσυγχρονισμός φρεγατών «S» του ΠΝ – του Υποστρατήγου ε.α....

121
Του Κωνσταντίνου Φράγκου, Υποστρατήγου ε.α. - αναλυτή αμυντικών θεμάτων-συγγραφέα - DEA Σορβόννης στην Πολιτική ΆμυναςΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην Π&Δ Τεύχος 385, του Ιουνίου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Ιουλίου 1203: Οι σταυροφόροι χτυπούν τις πύλες...

6
Οι σταυροφορίες ήταν πολυεθνικές εκστρατείες που οργανώνονταν από τα τέλη του 11ου αιώνα, με κεφαλή την εκκλησία της Ρώμης, ορμώμενες από το πανχριστιανικό κίνητρο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η καινούργια «Πτήση» Nο 49, Ιούλιος 2024

Το  καινούργιο μας τεύχος Ιουλίου 2024 κυκλοφορεί  με πλούσια, άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, ενώ υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά ΕΔΩ ΗΝΙΟΧΟΣ 24: η τέχνη της διεπιχειρησιακότηταςΜε...

Αμερικανικά F-16 σε Πολωνία και Βουλγαρία για την Άσκηση Thracian Viper-μετέχει και η Ελλάδα

F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ αναπτύχθηκαν στη Βουλγαρία και την Πολωνία αυτή την εβδομάδα, σε μια πρακτική του Πενταγώνου να τοποθετεί  μαχητικά σε...

Migration Min Panagiotopoulos meets Executive Director of EUAA

Migration and Asylum Minister Nikos Panagiotopoulos and Deputy Minister Sophia Voultepsi met with Executive Director of the European Union Agency for Asylum (EUAA) Nina...