Σε μια σημαντική ανακοίνωση που ανατρέπει τα πρόγραμματα ελικοπτέρων του Αμερικανικού Στρατού, προέβησαν αρμόδιοι αξιωματούχοι χθες. Έτσι:
- Αρχικά ακυρώνεται το πρόγραμμα του ελικοπτέρου ένοπλης αναγνώρισης-FARA.
- Ακόμη ο πολυαναμενόμενος νέος κινητήρας Τ901 δεν θα προχωρήσει άμεσα σε παραγωγή, αλλά θα συνεχίσει να αναπτύσσεται.
- Τερματίζεται η μετασκευή των ελικοπτέρων UH-60L Black Hawk στο πρότυπο UH-60V το 2025 λόγω σημαντικής αύξησης του κόστους.
- Επιπλέον τα παλαιότερου τύπου drones όπως τα Shadow και Raven θα αποσυρθούν από την υπηρεσία.
Βίντεο: Η Sikorsky δείχνει το Raider X, ως νέο αναγνωριστικό ελικόπτερο του Αμερικανικού Στρατού
Να τα δούμε όλα αυτά με τη σειρά: Το πρόγραμμα FARA προοριζόταν να προσφέρει ένα ελικόπτερο αναγνώρισης-κρούσης στον Αμερικανικό Στρατό, ως αντικατάστατη του OH-58 Kiowa. Σε αυτό είχαν κληθεί να συναγωνιστούν δύο μεγάλες εταιρίες του χώρου, η Bell-Textron με το 360 Invictus και η Sikorsky με το Raider-X, ενώ ήδη είχαν δαπανηθεί περίπου 5 δις δολάρια ως αρχική χρηματοδότηση τους. Τώρα όλα αυτά απλώς “πετιώνται” γιατί το μέλλον του FARA θεωρήθηκε λίαν επισφαλές σε ένα πεδίο μάχης όπου τα drones τα περιφερόμενα πυρομαχικά και η τεχνητή νοημοσύνη θα έχουν τον πρώτο λόγο.
Σημειώνουμε εδώ πως είναι η τρίτη φορά που ακυρώνεται αντίστοιχο πρόγραμμα ελαφριού επιθετικού ελικοπτέρου στις ΗΠΑ, καθώς είχε προηγηθεί δύο δεκαετίες πριν εκείνη του φουτουριστικού Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche, ενώ πριν πριν 16 χρόνια είχαν τερματιστεί οι εργασίες για το Bell ARH-70A Arapaho. Το Comanche εγκαταλείφθηκε διότι ο Ψυχρός Πόλεμος είχε λήξει και δεν είχε αντικείμενο δράσης, ενώ το Arapaho πρόσφερε σχεδόν τα ίδια με το Kiowa και το ΜΗ-6 Little Bird και μάλιστα σε πολλαπλάσιο κόστος.
H ακύρωση του προγράμματος FARA συμπαρασύρει εν μέρει και τον κινητήρα T901 Improved Turbine Engine της General Electric, καθώς αυτός θα κινούσε όποιο τύπο ελικοπτέρου επιλεγόταν (αυτό ήταν μια καινοτομία του -άτυχου- διαγωνισμού, καθώς είχε προαποφασισθεί από τον Αμερικανικό Στρατό ποιό θα ήταν το συγκρότημα ισχύος, που έπρεπε να χρησιμοποιήσουν οι μετέχοντες).
Ο κινητήρας πάντως δεν εγκαταλείπεται αλλά συνεχίζεται η εξέλιξη του γιατί έχει πολύ υποσχόμενες επιδόσεις. Έτσι είναι 50% ισχυρότερος του T-700 και με 25% μικρότερη κατανάλωση, οπότε σχεδιάζεται η τοποθέτησή του στα AH-64E Apache και UH-60M Black Hawk ως αντικατάσταση των Τ-700, ενώ θα αποτελέσει τον στάνταρ κινητήρα για μελλοντικές σχεδιάσεις.
Έτσι ο Αμερικανικός Στρατός δεν έχει λόγο να βιάζεται στην εισαγωγή του σε υπηρεσία, καθώς παραμένουν να λυθούν τεχνικά ζητήματα. Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί οκτώ κινητήρες και αναμένονται άλλοι δύο έως τον Μάιο.
Στη φιλοσοφία αντιμετώπισης νέων απειλών, κινείται και η απόφαση για απόσυρση των παλαιότερης γενιάς drones που υπηρετούν στον Αμερικανικό Στρατό, όπως τα RQ-7 Shadow και RQ-11 Raven και αντικατάστασή τους με νέα προηγμένα υψηλότερων δυνατοτήτων. Ήδη άλλωστε προχωρά στη δεύτερη φάση του το πρόγραμμα FTUAS με βασικούς διαγωνιζόμενους το Valiant της Griffon Aerospace και το γνωστό στους επιτελείς του ΓΕΣ έπειτα από σχετική παρουσίαση, Aerosonde της Textron.
Νέα προγράμματα
Με όλες τις παραπάνω αλλαγές, η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ανακατανέμεται στα εξής:
- Πρόσθετες επενδύσεις σε προγράμματα μη επανδρωμένων εναερίων συστημάτων αναγνώρισης
- Συνέχιση του προγράμματος αεροσκάφους επίθεσης μακράς εμβέλειας (FLRAA), V-280 Valor της Bell-Textron.
- Πρόσθετη πολυετή συμφωνία προμήθειας ελικοπτέρων UH-60M Black Hawk, αντί του εκσυγχρονισμού των Lima σε Victor, καθώς κρίθηκε περισσότερο συμφέρον. Εδώ επιβεβαιώνεται η εμπιστοσύνη στην συγκεκριμένη πλατφόρμα που όπως φαίνεται θα συνηπηρετεί με το νεότερο αλλά και πολύ ακριβότερο μάλλον Valor.
- Έναρξη παραγωγής του CH-47F Block II Chinook της Boeing.
Οι δηλώσεις υψηλόβαθμων αξιωματούχων του Αμερικανικού Στρατού δεν αφήνουν χώρο για παρερμηνείες για το τι αλλαγές έρχονται. Ο Αρχηγός του Στρατού, Στρατηγός Randy George, είπε ”…μαθαίνουμε από το πεδίο της μάχης, ειδικά από την Ουκρανία, ότι η εναέρια αναγνώριση έχει αλλάξει ριζικά…Οι αισθητήρες και τα όπλα που είναι τοποθετημένα σε μια ποικιλία μη επανδρωμένων συστημάτων και στο διάστημα είναι πανταχού παρόντα, πιο προσβάσιμα και πιο φθηνά από ποτέ”. Αντίστοιχα ο διοικητής της Army Futures Command, Στρατηγός James Rainey, δήλωσε ”Δίνουμε μεγάλη βαρύτητα και προσοχή στα παγκόσμια γεγονότα που συμβαίνουν και προσαρμοζόμαστε, γιατί θα μπορούσαμε να πάμε σε πόλεμο οποτεδήποτε, ακόμη και απόψε, ή και αυτό το Σαββατοκύριακο!”
Aerosonde: Αμερικανική πρόταση για ενσωμάτωση UAV στα οχήματα Μ1117
Φυσικά η εξέλιξη της τεχνολογίας πλέον επιτρέπει πολλά περισσότερα από την επιλογή μιας νέας πλατφόρμας ελικοπτέρου και σε αυτό ακριβώς αποσκοπεί και ένα νέο πρόγραμμα που προβλέπει την εξαπόλυση drones από υπάρχοντα ενάέρια μέσα, ενώ “εξετάζονται τρεις εκδόσεις προς το παρόν, μία μικρής εμβέλειας, μια μεσαίας και μία μεγάλης”, όπως ειπώθηκε σε σχετικές δηλώσεις. Τέτοιες δοκιμές έχουμε δει πρόσφατα με εξαπόλυση του περιφερόμενου πυρομαχικού Altius 700 από Black Hawk.
Εξαπόλυση περιφερόμενου πυρομαχικού από Black Hawk, με εμβέλεια 450 χιλιόμετρα!