H ΠΑ ολοκληρώνει αυτή την περίοδο τις διαδικασίες για την οριστικοποίηση της διαδικασίας εκσυγχρονισμού των 38 μαχητικών F-16C/D Block 50 σε επίπεδο F-16C/D Block 50+Advanced. Όπως γνωρίζουμε εδώ και αρκετό καιρό, τα Block 50 θα πάρουν τα απάρτια των F-16C/D Block52+Adv. Έχουμε πλέον πειστεί πως η ΠΑ επέλεξε να ξεκινήσει τον εκσυγχρονισμό από τα ικανότερα και πλέον πλήρη μαχητικά της, προκειμένου να χρησιμοποιήσει τα απάρτιά τους για τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 50. Θυμίζουμε πως η ΠΑ έχει ήδη ένα F-16C/D Block 50+Adv, το αεροσκάφος που έγινε το “πρωτότυπο” για το Block 52+ και μετά το Block 52+Adv.
Α/ΓΕΑ: Κι όμως, τα F-16C/D Block 50 θα εκσυγχρονιστούν σε Block 50+Adv!
Συνεπώς, υπάρχει μηχανολογικό πρότυπο, και δεν απαιτούνται δοκιμές για την μετατροπή των 38 Block 50 σε πρότυπο Block 50+Adv. Μέσα στο 2021 θα υπάρξει διαθεσιμότητα στα πρώτα απάρτια που θα προέρχονται από τα Block 52+Adv, καθώς τα τελευταία θα μετατρέπονται αργά αλλά σταδιακά σε Block 72. H ΠΑ θα συγκεντρώσει τα απάρτια, και θα ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό την μετατροπή των Block 50. Το ενδιαφέρον είναι πως η απόφαση της ΠΑ είναι ο εκσυγχρονισμός να γίνει στις βάσεις της ΠΑ, και ειδικά στην 111ΠΜ με το προσωπικό της! Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα θα έχει εξαιρετικά χαμηλό κόστος, και ίσως να μην απαιτηθούν καν μεγάλα συμβόλαια με την κατασκευάστρια εταιρεία ή την EAB.
ΕΠΙΣΗΜΟ: Μετά τα Rafale, η ΠΑ συζητά την αναβάθμιση των F-16 Block 50!
Θυμίζουμε πως η τακτική αυτή δεν είναι εκτός των διεθνών πρακτικών, καθώς η ίδια η USAF προχωρά σε εκσυγχρονισμό των δικών της Viper με ραντάρ AESA στις Μοίρες Συντήρησης. Η ΠΑ έχει το απαραίτητο προσωπικό για την υλοποίηση της μετατροπής, αν και φυσικά θα υπάρξει σημαντικός επιπλέον φόρτος. Η ολοκλήρωση όμως της “μετατροπής” θα σημαίνει πως η 111 θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη ισχύ, καθώς τα “νέα” F-16C/D Block 50+Adv θα είναι πολύ ικανότερα των Block 50. Το σημαντικότερο είναι πως τα 38 αεροσκάφη F-16C/D Block 50+Adv θα έχουν σύστημα Link 16, και θα μπορούν να συνεργάζονται με τα F-16V, τα Rafale, αλλά και τα πιθανά νέα μας F-35A.
Παλαιότερες πληροφορίες που έχουμε ήδη δημοσιεύσει, ανέφεραν πως η ΠΑ πιθανά να κάνει χρήση και απαρτίων από το πρότυπο F-16V που θα αγοραστούν καινούργια. Έτσι τα ελληνικά F-16C/D Block 50+Adv θα εκμεταλλευτούν και τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί για τα F-16V. Στο μέλλον δεν αποκλείεται και η περαιτέρω μετατροπή των Block 50+Adv με ραντάρ AESA, καθώς υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης αν χρειαστεί με τον υπάρχοντα υπολογιστή. Απλά δεν θα μπορεί να κάνει πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του SABR.
H ΠΑ εξετάζει την επέκταση του εκσυγχρονισμού των F-16V και στα Block 50!
Το πιθανότερο όμως είναι η ΠΑ να συνεχίσει τη χρήση των ικανότατων AN/APG-68v9, που θα γίνουν διαθέσιμα από τα Block 52+Adv, αλλά και τα Block 52+. Η ΠΑ θα έχει έναν πολύ μεγάλο αριθμό διαθέσιμων AN/APG-68v9, αρκετά για να εξοπλίσουν και τα παλαιότερα Block 30. Τα τελευταία φαίνεται πως μάλλον θα συνεχίσουν να υπηρετούν στην ΠΑ, καθώς η απόσυρση των Mirage 2000EGM λόγω της έλευσης των Rafale, δεν θα αυξήσει τους διαθέσιμους αριθμούς, αλλά μάλλον θα τους μειώσει. Είναι όμως προφανές πως η ΠΑ θέλει να κρατήσει σε υπηρεσία μόνο μαχητικά με δυνατότητες BVR, αλλά και που μπορούν να συντηρηθούν/υποστηριχτούν. Το να θέλουμε να κρατήσουμε τα Mirage 2000EGM σε υπηρεσία χωρίς εκσυγχρονισμό, δεν έχει ίσως αξία σε ένα φλεγόμενο Αιγαίο.
Η μετατροπή/εκσυγχρονισμός των Block 50 σε Block 50+Adv από τα στελέχη της ΠΑ στην Αγχίαλο, σημαίνει πως η ΠΑ θα αποκτήσει και την απαραίτητη εμπειρία, προκειμένου να κάνει οικονομικές αλλαγές και εκσυγχρονισμούς ίσως στα Block 30. Δεν γνωρίζουμε, αν τα Block 50 θα υποστούν και κάποιου είδος δομικό εκσυγχρονισμό, είτε για την αξιοποίησή τους περισσότερα χρόνια, είτε για την μεταφορά σύμμορφων δεξαμενών CFT όπως και τα Block 52+Adv/52+. Ακόμη κι αυτό να μην γίνει, τα Block 50+Adv θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο Κεντρικό Αιγαίο, μαζί με τα Block 30.
ΑΠΟΨΗ: Αγορά F-35B, καινούργια F-16V, και επένδυση στα F-16C/D Block 30 και 50 το μέλλον της ΠΑ
Η ενίσχυση της ΠΑ, με F-16V, Rafale, F-16C/D Block 50+Adv και το ενδιαφέρον για F-35, έχει να μας απασχολήσει σοβαρά σε επόμενα άρθρα μας. Κλείνοντας να πούμε πως κάτι που επίσης πρέπει να “κλείσει” το συντομότερο δυνατόν, είναι η αεροπορική εκπαίδευση. Η ΠΑ πρέπει λίαν συντόμως να αποφασίσει αν θα επιλέξει την πρόταση την καναδική ή την ισραηλινή πρόταση. Και στις δυο περιπτώσεις, οι ανάδοχοι προσφέρουν τα εξαιρετικά Μ-346, ενώ έχουν δεσμευτεί να αποκαταστήσουν τις διαθεσιμότητες των Τ-6Α.