Η Μόσχα προετοιμάζεται ήδη για την “επόμενη ημέρα”, η οποία θα επιτρέψει την παράκτια πλεύση μέσω του Βόρειο Περάσματος καθόλη τη διάρκεια του έτους, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που επιταχύνει το λιώσιμο των πάγων στην Αρκτική.
Οι ρωσικές αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο να απαγορεύσουν σε ξένα πλοία να μεταφέρουν ρωσικούς ενεργειακούς πόρους μέσω του Βορείου Περάσματος, να έχουν παγοθραυστικές δραστηριότητες και να ακολουθούν παράκτια πλεύση, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Kommersant.
Τα μέτρα, που προτείνονται από το υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου, θα αποκλείσουν πλοία που έχουν κατασκευασθεί εκτός της Ρωσίας από το Βόρειο Πέρασμα, το οποίο η Μόσχα επιδιώκει να μετατρέψει σε σημαντική ζώνη ναυσιπλοΐας, καθώς η θερμοκρασία της Αρκτικής αυξάνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο.
Σύμφωνα με την Kommersant, το υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου κατήρτισε την 1η Νοεμβρίου κατάλογο δραστηριοτήτων που θα επιτρέπονται μόνο στα ρωσικής κατασκευής πλοία σε αυτόν τον δίαυλο ναυσιπλοΐας στον Αρκτικό Ωκεανό που ανήκει στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Ρωσίας.
Στις απαγορευμένες δραστηριότητες περιλαμβάνεται, σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης, η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, φυσικού αερίου, συμπυκνώματος φυσικού αερίου και άνθρακα μέσω του διαύλου αυτού, καθώς και οι παγοθραυστικές δραστηριότητες και οι υδροτεχνικές και υποβρύχιες μηχανικές εργασίες.
Η απαγόρευση, η οποία αναμένεται να τεθεί σε ισχύ την 1η Μαρτίου, συναντά την αντίδραση ορισμένων στελεχών της κυβέρνησης που ανησυχούν μήπως τα ρωσικής κατασκευής πλοία και τα ρωσικά ναυπηγεία δεν θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν την αιφνιδιαστική αλλαγή, αναφέρεται στο δημοσίευμα της Kommersant.
Η Ρωσία ελπίζει ότι ο δίαυλος ναυσιπλοΐας κατά μήκος των βορείων ακτών της, ο οποίος θα μικρύνει την απόσταση ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη, θα μπορεί να διαπλέεται καθ΄όλη την διάρκεια του έτους το 2022 ή το 2023.