Η κατασκευάστρια κοινοπραξία των ελικοπτέρων ΝΗ90, η NH Industries (NHI), με μετόχους την Airbus, τη Leonardo και τη Fokker, ανακοίνωσε πως ξεκινά το πρόγραμμα ανάπτυξης για αναβάθμιση σε διαμόρφωση Block 1. Η αναβάθμιση, όταν ολοκληρωθεί η εξέλιξη της, θα εφαρμοστεί σε ελικόπτερα της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και του Βελγίου, συνολικά 200, τόσο μεταγωγικά όσο και ανθυποβρυχιακά.
Το πακέτο των βελτιώσεων -που όταν είναι έτοιμο θα προσφερθεί και σε όποιον άλλο χρήστη το επιθυμεί-, επικεντρώνεται στο λογισμικό διαχείρισης και λειτουργίας του ελικοπτέρου για αυτό και αποκαλείται και Software Release 3 (SWR3). Περιλαμβάνει -ανάμεσα σε άλλα- ενσωμάτωση του πρωτοκόλλου τηλεπικοινωνιών Link 22, για επικοινωνία πέρα του ορίζοντα, το IFF Mod 5 level 2 (δηλαδή την τελευταία έκδοση του συστήματος αναγνώρισης φίλου/εχθρού) όπως και εξέλιξη των ηλεκτροοπτικών αισθητήρων. Ειδικά για την ανθυποβρυχιακή έκδοση, προβλέπεται νέο βυθιζόμενο σόναρ, όπως και ενσωμάτωση της ελαφριάς τορπίλης Mk54 και του αντιπλοϊκού πυραύλου Marte ER (βάρους 365 κιλών και εμβέλειας 100+ χιλιομέτρων). Ακόμη θα προστεθεί η δυνατότητα χρήσης και εμπορικών δορυφορικών υπηρεσιών πλοήγησης.
Το κόστος ανάπτυξης του προτύπου Block 1 φθάνει στα 600 εκατ. ευρώ και ήδη υπεγράφη η σχετική συμφωνία με την νατοϊκή υπηρεσία διαχείρισης NAHEMA, αλλά δεν είναι γνωστό πόσο θα κοστίσει σε επόμενη φάση η εφαρμογή του, σε υπάρχοντα ελικόπτερα. Πάντως η NHI υπόσχεται πως θα μετά το Block 1, σε περίπου μια δεκαπενταετία, θα ακολουθήσει και Block 2, ως νέο πακέτο βελτιώσεων, ώστε να διασφαλιστεί πως το ελικόπτερο θα παραμείνει αποδοτικό για συνολικά μια 50ετια.
Τα παραπάνω είναι μεν θετικά για τους βασικούς χρήστες του ΝΗ90, αλλά μάλλον ελάχιστα αφορούν εμάς, κάθως η δική μας προμήθεια τέτοιων ελικοπτέρων παραμένει βαλτωμένη, ελπίζοντας πως κάποια στιγμή θα παραλάβουμε το σύνολο των 20 που έχουμε παραγγείλει από το 2003 (!). Με την πιο πρόσφατη παραλαβή να είναι εκείνη του Μαρτίου φέτος, για το 16ο. Στον αέρα είναι και η σύμβαση “εν συνεχεία υποστήριξης” των ελικοπτέρων ώστε να επανέλθουν σε πτητική κατάσταση περισσότερα από όσα είναι σήμερα λειτουργικά, ενώ ακόμη άγνωστο είναι τι θα γίνει με τα “πρώτα” που έχουν παραληφθεί, τα οποία χρειάζονται εργασίες ώστε να έρθουν στο ίδιο πρότυπο με τα επόμενα.
Γενικώς η αγορά αυτή καταγράφεται ως μια από τις πλέον αποτυχημένες για τις Ένοπλες Δυνάμεις μας, σε βαθμό σκανδάλου, με ένα -τουλάχιστον από πλευράς προδιαγραφών- σύγχρονο ελικόπτερο να μην έχει αποδώσει παρά ελάχιστα σε ελληνική χρήση.
Συνεκπαίδευση ειδικών δυνάμεων Ελλάδας & ΗΠΑ στην Αττική – ΝΗ90 σε δράση