19.3 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΑυτοψία στο Πέραμα: Πώς αλλάζει το ερευνητικό σκάφος «Φιλία»

Αυτοψία στο Πέραμα: Πώς αλλάζει το ερευνητικό σκάφος «Φιλία»

- Advertisement -

ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Σε ένα ναυπηγείο περιμένει να βρει κανείς φύλακες, εργάτες και ναυπηγούς. Αλλά εάν σε μια από τις μονάδες της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος βρίσκει και έναν βιολόγο, είναι επειδή εκεί «επιμηκύνεται, μετασκευάζεται και εκσυγχρονίζεται», σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών, το ερευνητικό σκάφος «Φιλία». Και ο βιολόγος Θανάσης Μαχιάς που μας υποδέχεται στον αριθμό 74 της λεωφόρου Δημοκρατίας, στο Πέραμα, είναι ταυτισμένος με την ιστορία αυτού του σκάφους που πραγματοποιεί έρευνες στο Αιγαίο από το 1987.

Ο ίδιος ήταν παρών στο πρώτο ταξίδι του σκάφους που θα ονομαζόταν «Συμμαχία» επειδή είχε κατασκευαστεί χάρις στη χρηματοδότηση από το νατοϊκό πρόγραμμα Science for Stability. Καθώς όμως ο Ψυχρός Πόλεμος δεν είχε ακόμη τελειώσει, το όνομα θεωρήθηκε μάλλον φορτισμένο γεωπολιτικά και έτσι προτιμήθηκε ένα όνομα που θα έστελνε παράλληλα και ένα μήνυμα συναδέλφωσης. Το «Φιλία» πάντως δεν απέφυγε την γεωπολιτική ένταση. Το παρθενικό του ταξίδι συνέπεσε με την έξοδο στο Αιγαίο του τουρκικού ερευνητικού σκάφους «Σισμίκ» που έγινε η αφορμή να προκληθεί μια από τις πλέον σοβαρές κρίσεις στην ιστορία των ελληνοτουρκικών σχέσεων.

«Αποκλειστήκαμε 40 μέρες στην Καβάλα» θυμάται σήμερα ο Θανάσης Μαχιάς μιλώντας στο ΑΠΕ ΜΠΕ. Το «Φιλία» τότε, αλλά και τα χρόνια που ακολούθησαν, φιλοξενούσε το επταμελές του πλήρωμα και έξι επιστήμονες. Με την επιμήκυνσή του, κατά πέντε μέτρα, θα μπορεί να φιλοξενεί τους διπλάσιους. Παράλληλα, θα εκσυγχρονιστούν τα όργανά του, τόσο τα ναυτιλιακά όσο και τα επιστημονικά, και θα ενισχυθεί με γερανούς που είναι απαραίτητοι για τις έρευνες. Είναι αλλαγές που φέρνουν στο νου το «παράδοξο του Θησέα»: Εάν, προκειμένου να διατηρηθεί ένα πλοίο, αντικατασταθούν τα μέρη του, το πλοίο παραμένει το ίδιο ή γίνεται κάποιο άλλο;

Το ερώτημα απασχόλησε πολλούς φιλοσόφους – από τον Πλούταρχο της κλασικής αρχαιότητας έως τον Τζον Λοκ του Διαφωτισμού. Το μετασκευασμένο «Φιλία» θα είναι το ίδιο με εκείνο που έπλεε στα νερά του Αιγαίου, και κάποιες φορές και σε εκείνα της Μεσογείου για να φτάσει ως τη Λιβύη, τουλάχιστον τις μισές ημέρες του χρόνου για πάνω από σαράντα χρόνια; Ο Θανάσης Μαχιάς περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αυτό που ήταν το «Φιλία» πριν κοπεί στη μέση με χειρουργική ακρίβεια για να προστεθεί το κομμάτι της επέκτασης για να φτάσει το μήκος του σκάφους από τα 26 στα 31 μέτρα. Δίπλα στο πιλοτήριο υπήρχε ένα ηλεκτρονικό εργαστήριο που διέθετε μόλις τρεις πρίζες. «Το νέο εργαστήριο θα έχει περισσότερες από εβδομήντα» αναφέρει ο Θανάσης Μαχιάς καθώς εκτελεί χρέη ξεναγού στο σκάφος. «Στο δεύτερο επίπεδο», λέει ακόμη, «ήταν η τραπεζαρία και ακόμη ένα εργαστήριο». Ακόμη πιο κάτω ήταν οι κουκέτες.

«Στην ουσία κοιμόμασταν κάτω από το νερό» λέει. Όταν ερωτάται εάν ήταν εύκολο για έναν βιολόγο να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της ναυτικής ζωής, ο Θανάσης Μαχιάς χαμογελάει: «Με το “ Φιλία” αγάπησα τη θάλασσα ακόμη περισσότερο» απαντά. Λέει ακόμη πως με την επέκταση θα μπορούν να εργαστούν διαφορετικές επιστημονικές ομάδες στο «Φιλία» και για διαφορετικά επιστημονικά πεδία – από εκείνο της αλιείας και της ωκεανογραφίας έως εκείνο της ρύπανσης. Ο ίδιος, ως βιολόγος, συμμετείχε σε πολλές έρευνες μέτρησης του πληθυσμού των ψαριών από την οποία κρίνεται η υγεία του θαλάσσιου οικοσυστήματος.

Για να επιστρέψει το «Φιλία» στις θάλασσες θα χρειαστούν τουλάχιστον δυο μήνες ακόμη. Εκεί όπου άλλοτε ήταν το εργαστήριο, τώρα κρέμονται καλώδια από την οροφή. Στο ξύλινο πιλοτήριο μόνο το πηδάλιο δείχνει σε καλή κατάσταση. Και ο Δημήτρης Ανιφαντάκης, ο ναύκληρος εδώ και 14 χρόνια του «Φιλία», ξηλώνει τώρα με έναν λοστό τα ξύλα στο κατάστρωμα της πλώρης για να αντικατασταθούν με νέα. «Χρειάζομαι ακόμη δυο ημέρες για να τελειώσω» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ καθώς εργάζεται εκεί όπου άλλοτε χειριζόταν την άγκυρα. Την ίδια ώρα, οι οξυγονοκολλητές της ομάδας κάνουν τη δική τους δουλειά στις λαμαρίνες της επέκτασης. Κάποιος μετράει και σχεδιάζει με μια κιμωλία στη λαμαρίνα ύψη και τομές. Πόση ζωή ακόμη όμως θα κερδίσει το «Φιλία» με την μετασκευή του; «Τουλάχιστον μια δεκαετία» απαντά μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Μανόλης Σαμουηλίδης που έχει την επίβλεψη του έργου εκ μέρους του Τμήματος Ναυπηγών του Πολυτεχνείου.

Και η δυσκολία του εγχειρήματος; «Μια βασική δυσκολία είναι πως όταν ανοίγεις ένα πλοίο δεν ξέρεις ποτέ τι θα βρεις μέσα. Έπειτα, είναι μια πρόκληση η διαμόρφωση ενός περιορισμένου εκ των πραγμάτων χώρου που όμως θα πρέπει να εξυπηρετήσει μεγάλες ανάγκες. Δεν είναι μόνο κόβω και βάζω, είναι και τι κάνω τον χώρο αυτόν. Μια άλλη πρόκληση, τέλος, είναι η σωστή ευθυγράμμιση» απαντά. Έχουν περάσει ήδη δέκα μήνες από την υποβολή των σχεδίων και άλλοι έξι από την έγκρισή τους, ενώ το «Φιλία» πέρασε την πύλη του ναυπηγείου πριν από ένα μήνα για να καταλάβει τον δικό του χώρο ανάμεσα σε άλλα πλοία που επισκευάζονται – από μικρά επιβατηγά ως θαλαμηγούς.

Σύμφωνα με το ΕΛΚΕΘΕ, το κόστος της μετασκευής, επέκτασης και εκσυγχρονισμού του «Φιλία» θα φτάσει το 1,3 εκατ. ευρώ, ενώ το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού του συνόλου του ελληνικού ερευνητικού στόλου καθώς και τη χρηματοδότηση της χρήσης του «Φιλία» από άλλους φορείς, ανεβάζοντας το συνολικό ύψος του προγράμματος στα 3,1 εκατ. ευρώ. Ανάμεσα σε άλλα, το μετασκευασμένο «Φιλία» θα μπορεί να κάνει πλέον 3D απεικονίσεις του βυθού και τρισδιάστατη χαρτογράφηση του πυθμένα του.

Αυτή θα είναι η νέα ζωή του «Φιλία» αλλά και του βιολόγου Θανάση Μαχιά και των υπόλοιπων επιστημόνων που εργάζονται στα ερευνητικά πλοία. «Έχει και ναυτικές εργασίες η ζωή στο πλοίο για έναν επιστήμονα;» ερωτάται ο ίδιος. «Ο χειρισμός των μηχανημάτων είναι αυστηρά υπόθεση του πληρώματος, εμείς το πολύ μέχρι τα δίχτυα» απαντά γελώντας καθώς περιεργαζόμαστε τις ογκώδεις βίντσιες του «Φιλία».

Δ.Π.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Απριλίου 1915: Συμμαχική απόβαση στην Καλλίπολη, το...

0
Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην χερσόνησο της Καλλίπολης η πρώτη αποβίβαση συμμαχικών στρατευμάτων από ANZAC (Australian and New Zealand Army...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Eurostat: Με προσόντα ανώτερα από τα απαιτούμενα οι Έλληνες καταγράφουν το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης στην ΕΕ

Το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης στην ΕΕ καταγράφει η Ελλάδα το 2023, ενώ οι Ελληνίδες και οι Έλληνες συγκαταλέγονται μεταξύ των Ευρωπαίων με προσόντα...

Συνεκπαίδευση ελληνικών F-16 με ιταλικά μαχητικά

Από την Τρίτη 23 έως και την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024, πραγματοποιήθηκε συνεκπαίδευση με μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) και της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας.Στη...

El Pais: Η Ισπανία θα στείλει πυραύλους για συστήματα Patriot στην Ουκρανία

Η Ισπανία θα στείλει έναν μικρό αριθμό πυραύλων για συστήματα Patriot στην Ουκρανία, σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais, η οποία επικαλείται μη κατονομαζόμενες...