13.3 C
Athens
Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΠολεμικά πολλαπλών χρήσεων, αλλάζοντας ρόλο μέσω modules όπλων-εξοπλισμού

Πολεμικά πολλαπλών χρήσεων, αλλάζοντας ρόλο μέσω modules όπλων-εξοπλισμού

- Advertisement -

Μέχρι σήμερα οι περισσότερες ναυτικές πλατφόρμες εμφανίζονται αρκετά άκαμπτες στην προσαρμογή του οπλισμού κι εξοπλισμού τους καθώς αυτός είναι εξαρχής τοποθετημένος κατά τη ναυπήγηση. Οπότε η όποια αλλαγή σε αυτόν, είτε λόγω μεταβολής της φύσης των αποστολών, είτε λόγω τεχνολογικής απαξίωσης, πραγματοποιείται μόνο κατά τον εκσυγχρονισμό της πλατφόρμας, που συνήθως είναι αρκετά δαπανηρός, ενώ η μεταβολή συνήθως είναι μόνιμη για το υπόλοιπο της ζωής ενός πλοίου. Το πρόβλημα αυτό απασχόλησε σχετικά νωρίς τη δυτική ναυπηγική βιομηχανία, που κατόπιν και των πιέσεων από τα πολεμικά ναυτικά, προσπάθησεν να βρουν μια λύση στην ταχύτερη προσαρμογή του εξοπλισμού ανάλογα με τις ανάγκες που δημιουργούσε η εκάστοτε αποστολή.

Οι διεθνείς προσπάθειες για modularity

Γερμανία: Μια πρώιμη λύση σε αυτό το θέμα ήρθε να δώσει ή οικογένεια πλοίων της Blohm & Voss, με την ονομασία MEKO, εκ του “MEhrzweck – KOmbination”, δηλαδή ”Συνδυασμός Πολλαπλών Χρήσεων”. Αν και ήταν φανερή η ευκολία επιλογής της επιθυμητής σύνθεσης εξοπλισμού κατά τη βούληση του υποψήφιου χρήστη, σε σχέση με τις ανταγωνιστικές σχεδιάσεις της εποχής, εντούτοις στην πράξη κανένα πλοίο της οικογένειας δεν είχε την επιχειρησιακή ευελιξία περί άμεσης αλλαγής εξοπλισμού. Οποιαδήποτε μεταβολή έγινε, πραγματοποιήθηκε πάντα στα πλαίσια Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζώης, κάτι που αναμένεται και για τις δικές μας MEKO.

Σε αβέβαιο μονοπάτι ο εκσυγχρονισμός των MEKO 200HN

Εδώ βέβαια θα πρέπει να τονισθεί ο επιτυχημένος εκσυγχρονισμός πολλών πλοίων της κλάσης παγκοσμίως με τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά, κάτι για το οποίο ευθύνεται και η εξαρχής σωστή σχεδίαση.

Τοποθέτηση του νέου ιστού σε εκσυγχρονισμένη φρεγάτα κλάσης ANZAC του Αυστραλιανού Ναυτικού
Δανία: Σαφώς πιο πετυχημένη θεωρείται η προσέγγιση του Δανικού Ναυτικού με την υιοθέτηση του συστήματος ”StanFlex”. Η αρχική ιδέα για ένα modular πλοίο, προέκυψε από την αδυναμία αντικατάστασης λόγω κόστους, 22 σκαφών του Δανικού Ναυτικού, στις αρχές της δεκαετίας του 80′. Προτάθηκε λοιπόν η κατασκευή ενός πλοίου που θα μπορούσε να αλλάξει την σύνθεση του εξοπλισμού του σχετικά εύκολα, για τα δεδομένα της εποχής.
Korsure Naval Base Denmark, (Feb 20, 2007) – Secretary of the Navy (SECNAV), the Honorable Donald C. Winter receives a brief on the concept of operations of an anti-mine warfare module. SECNAV was in Denmark to get a first-hand look at how foreign shipyards design and produce Naval warships. U.S. Navy photo by Chief Mass Communication Specialists Shawn P. Eklund (RELEASED)

Ο κοινός εξοπλισμός για όλους τους ρόλους θα ήταν τοποθετημένος εξαρχής στο πλοίο, ενώ τα απαιτούμενα από την αποστολή ειδικά φορτία θα ενσωματώνονταν σε τυποποιημένες δομές, έτοιμες για τοποθέτηση σε επίσης τυποποιημένες υποδοχές στο πλοίο όταν χρειαστεί. Αυτό το αρθρωτό σύστημα προσθαφαίρεσης εξοπλισμού έγινε γνωστό ως “Standard Flex”, ή “StanFlex” για συντομία, ενώ παρομοιάζεται από το Δανικό Ναυτικό με ένα άλλο προϊόν με Δανέζικη προέλευση, το γνωστό σε όλους μας παιχνίδι Lego.

Οι θέσεις για τα modules τύπου StanFlex, σε πλοίο της κλάσης Absalon, εδώ καταλαμβάνονται από εκτοξευτές Mk141 Harpoon και Mk56 για ESSM,πηγή Navalanalyses.com
Οφέλη της διαμόρφωσης ”StanFlex” σύμφωνα με το Δανικό Ναυτικό
  • Τα modules που δεν χρησιμοποιούνται, μπορούν να αποθηκευτούν σε ελεγχόμενες συνθήκες, μειώνοντας έτσι την ανάγκη για προληπτική συντήρηση.
  • Τα πλοία δεν χρειάζεται να τεθούν εκτός λειτουργίας όταν ο εξοπλισμός απαιτεί συντήρηση και αντίστροφα.
  • Νέα όπλα και συστήματα μπορούν να εγκατασταθούν προσαρμόζοντας τα σε ένα module, αντί της αναβάθμισης ολόκληρου του πλοίου.
  • Όταν ένα πλοίο ή μια ολόκληρη κλάση αποσύρεται από την υπηρεσία, τα modules μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν από άλλα σκάφη. Η οικονομία κλίμακας εδώ είναι σημαντική και ως παράδειγμα θα αναφέρουμε μελέτη του Δανικού Ναυτικού του 2006, σύμφωνα με την οποία, μια προτεινόμενη σχεδίαση φρεγάτας 6.000 τόνων είχε προβλεφθεί ότι θα κοστίσει 254 εκατομμύρια δολάρια ανά πλοίο, ενώ η ίδια σχεδίαση για άλλα ευρωπαϊκά κράτη προβλεπόταν να κοστίσει από 413 εκατομμύρια έως και 1 δις δολάρια.
  • Τα πλοία πολλαπλών ρόλων είναι ίσως λιγότερο αποδοτικά από ένα συγκεκριμένου ρόλου, αλλά η ικανότητά τους να επανεξοπλίζονται αντισταθμίζει το μειονέκτημα αυτό.
Οι θέσεις για τα modules τύπου StanFlex, σε πλοίο της κλάσης Iver Huitfeldt, εδώ καταλαμβάνεται από εκτοξευτή Mk41 για πυραυλους SM2, πηγή Navalanalyses.com

Η διαμόρφωση StanFlex έκτοτε υιοθετήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τα περισσότερα πλοία του Δανικού Ναυτικού, με τα πλέον γνωστά να είναι σήμερα οι ”υβριδικές” φρεγάτες κλάσης Absalon και οι φρεγάτες αεράμυνας κλάσης Iver Huitfeldt, από τις οποίες έλκει την καταγωγή της η νέα φρεγάτα Type 31 του Βρετανικού Ναυτικού και η εξαγωγική της έκδοση, Arrowhead 140.

ΗΠΑ: Η εύκολη προσαρμογή ενός πλοίου με βάση την αποστολή που θα κληθεί να αναλάβει, αποτέλεσε κύριο στόχο της σχεδίασης των Πλοίων Παράκτιας Μάχης (LCS) του Αμερικανικού Ναυτικού. Το πρόγραμμα κατέληξε στην κατασκευή δύο παράλληλων κλάσεων, των ”Freedom” και ”Independence”, με αμφίσημα όμως αποτελέσματα, καθώς ποτέ δεν ολοκληρώθηκε η ιδέα των module ξεχωριστών αποστολών, με την αρχική πρόβλεψη που ήθελε τρία από αυτά, ναρκοπολέμου, μάχης επιφανείας και ανθυποβρυχιακού.

LCS-7 USS Detroit της κλάσης Freedom, σε ανάπτυξη Rhib

Έτσι πλέον τα σκάφη αναλαμβάνουν συγκεκριμένες αποστολές, με κάποιες στάνταρτ διαφορές στον εξοπλισμό-οπλισμό και με γεωγραφικό διαχωρισμό, π.χ. τα Independence αναμένεται να λάβουν αντιπλοϊκούς πυραύλους NSM για δράση κυρίως στον Ειρηνικό.

”The Cube”, το νέο LEGO

Αφορμή για μια πρώτη γνωριμία με το σύστημα “The Cube”, στάθηκε η συνάντηση με τους εκπροσώπους της δανέζικης εταιρείας SH Defence, στα πλαίσια του διεθνούς ναυτικού συνεδρίου MAST Med 2022, που έλαβε χώρα στην Αθήνα τον περασμένο Νοέμβριο. Όπου η εταιρία υποσχόταν πληθώρα επιλογών και με σημαντικό αριθμό εμπλεκόμενων φορέων, άλλων εταιρειών και υποψήφιων χρηστών.

MAST Med 2022 στην Αθήνα: Τι είδαμε στο διεθνές ναυτικό συνέδριο, νέα και για τις FDI

Πρόσφατα, στις 22 Μαρτίου, η κατασκευάστρια προχώρησε σε δοκιμή του, στη Ναυτική Βάση Korsor του Δανικού Ναυτικού. Στόχος ήταν να επιδειχθεί η επιχειρησιακή ευελιξία, στην διαχείριση τυποποιημένων φόρτων οπλισμού και εξοπλισμού.

Στο σύντομο βίντεο επιδεικνύεται η εξομοίωση φόρτωσης ενός ταχύπλοου σκάφους που περιλαμβάνεται εντός ενός συγκεκριμένου module αποστολής, από την τυποποιημένη εγκατάσταση ξηράς (με γκρί χρώμα), στο αντίστοιχο σύστημα υποδοχής στο πλοίο (με λευκό χρώμα).

Εκτοξευτής drone και περιφερόμενων πυρομαχικών, με πλάγια ή κάθετη εξαπόλυση, από το σύστημα Cube. Πηγή Shdefence.com

Το ”The Cube” αποτελεί μια λύση στην δημιουργία μια πραγματικά σπονδυλωτής πλατφόρμας για ποικιλία ναυτικών επιχειρήσεων. Αποτελείται από τα εξής: ένα σύστημα εναλλάξιμων φορτίων αποστολής τοποθετημένων σε τυποποιημένα εμπορευματοκιβώτια, ένα σύστημα διαχείρισης των φορτίων εντός του πλοίου και άλλο ένα εκτός πλοίου. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, σχεδόν κάθε πλοίο μπορεί να δεχτεί το ”The Cube” και να μετατραπεί έτσι σε μια πλατφόρμα πολλαπλών ρόλων.

Τυποποιημένες διστάσεις για τα modules του ”The Cube”, πηγή Shdefence.com

Το σύστημα είναι δομημένο με τέτοιο τρόπο έτσι…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

7 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Το LCS 27 μπήκε σε υπηρεσία με το USN, το πρώτο της κλάσης με κελιά Mk41 και πυραύλους NSM

Το USS Nantucket (LCS 27), είναι το πιο πρόσφατο πλοίο της κλάσης Freedom του Αμερικανικού Ναυτικού, που εισήλθε επίσημα σε υπηρεσία σε μια λαμπρή...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Barak MX: αυτό είναι το ισραηλινό αντιαεροπορικό σύστημα Barak MX της...

2
Σε συνέχεια της ανάρτησής μας νωρίτερα σήμεραhttps://flight.com.gr/national-guard-received-the-first-barak-mx-anti-aircraft-guns/ και έως ότου ξεκαθαρίσει η προμήθεια της ΕΦ, στην οποία έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν, τόσο από εδώ όσο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Νοεμβρίου/4 Δεκεμβρίου 1897: Ο επίλογος του Ελληνοτουρκικού...

0
Υπογράφεται στην Κωνσταντινούπολη συνθήκη ειρήνης μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας που τερματίζει τον «ατυχή» πόλεμο του 1897, που κράτησε μόλις 30 ημέρες. Τοποθετημένος στο πλαίσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το LCS 27 μπήκε σε υπηρεσία με το USN, το πρώτο της κλάσης με κελιά Mk41 και πυραύλους NSM

Το USS Nantucket (LCS 27), είναι το πιο πρόσφατο πλοίο της κλάσης Freedom του Αμερικανικού Ναυτικού, που εισήλθε επίσημα σε υπηρεσία σε μια λαμπρή...

Ισπανία: το τουρκικό Hurjet μια από τις ισχυρές επιλογές για νέο εκπαιδευτικό

Η αντικατάσταση των γηρασμένων εκπαιδευτικών F-5 της Ισπανικής Αεροπορίας είναι μια από τις κύριες προτεραιότητες του υπουργείου Άμυνας της χώρας. Σύμφωνα με το Infodefensa,...

4 Δεκεμβρίου 1991-Η τελευταία πτήση της  Pan American Airways

Αν υπάρχουν κάποιοι θρύλοι στην Πολιτική Αεροπορία η Pan American Airways ήταν ίσως ο μεγαλύτερος στο χώρο των αερομεταφορέων. Στη δεκαετία του 1920, καθώς...