18.1 C
Athens
Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗHughes D-2: Μετατροπή σε D-5 και η άδοξη κατάληξή του

Hughes D-2: Μετατροπή σε D-5 και η άδοξη κατάληξή του

- Advertisement -

Κάποια στιγμή η Αεροπορία Στρατού των ΗΠΑ εξεδήλωσε το ενδιαφέρον της για ένα αναγνωριστικό μεγάλου υψόμετρου, πιστεύοντας πως το D-2 της Hughes θα μπορούσε να τροποποιηθεί αναλόγως.

Βασικά κατασκευαστικά προβλήματα και ριζικές αλλαγές

Στις αρχές του 1943, και χωρίς ακόμη να έχουν αποκρυσταλλωθεί οι ιδιότητές του, το D-2 μεταφέρθηκε για τελική συναρμολόγηση σε άλλες εγκαταστάσεις της εταιρείας Hughes, στη λίμνη Harper Dry κοντά στο Barstow της Καλιφόρνια. Οι πρώτες δοκιμές έδειξαν τριβή στο σύστημα ελέγχου, οπότε η παρθενική του πτήση καθυστέρησε έως ότου πραγματοποιηθούν οι σχετικές αλλαγές. Με τον ίδιον τον Howard Hughes στο πιλοτήριο, το D-2 πέταξε για πρώτη φορά στις 20 Ιουνίου 1943. Εκείνη η πτήση ήταν διάρκειας 15 λεπτών, αλλά ακολούθησαν άλλες μακρύτερης διάρκειας, χωρίς πάντως να υπερβαίνουν τα 35 λεπτά.

Προκαλεί εντύπωση η διάταξη των τεσσάρων αμυντικών πολυβόλων εγκατεστημένων σε σειρά το ένα κάτω από το άλλο

Τα εξαγόμενα συμπεράσματα από τις επόμενες δοκιμές ήταν μεν καλύτερα με την επιμήκυνση των πτερύγων, αλλά σε καμία περίπτωση ιδανικά. Το αεροσκάφος είχε πλέον στο ενεργητικό του τουλάχιστον εννέα ώρες πτήσεως, όμως τα προβλήματα ελέγχου δεν ξεπεράστηκαν πλήρως. Χρειαζόταν σοβαρές μετατροπές – συμπεριλαμβανομένου και του ριζικού επανασχεδιασμού των πτερύγων – προτού καταστεί έτοιμο για στρατιωτική χρήση. Αλλαγές χρειαζόταν επίσης και η άτρακτος ώστε να μεγαλώσει η καταπακτή βομβών και να αυξηθεί η χωρητικότητά της. Η ενσωμάτωση αυτών των τροποποιήσεων στο D-2 οδήγησε σε ένα νέο αεροπλάνο που ονομάστηκε D-5.

Προσπάθειες εξασφάλισης συμβολαίου

Δεν ήταν λίγοι οι τεχνικοί του Επιτελείου της Αεροπορίας Στρατού που έδειξαν ελάχιστο έως κανένα ενδιαφέρον για το D-2 ή τον επίγονό του D-5. Μέρος του προβλήματος, πέραν των όσων παρουσίαζε το ίδιο το αεροσκάφος, ήταν ο ίδιος ο Hughes που ενεργούσε ακανόνιστα, αυτόβουλα και σπασμωδικά. Η στάση του καθιστούσε την όποια συνεργασία μαζί του αρκετά δύσκολη.

Συν τοις άλλοις, δεν ήταν δεδομένη η πεποίθηση πως η HAC, μια σχετικώς νεοϊδρυθείσα εταιρεία με έλλειψη επαρκούς εμπειρίας, διέθετε όλες τις προδιαγραφές ώστε να εισέλθει δυναμικά στον τομέα της αεροναυπηγικής με την κατασκευή αξιοπρόσεκτων αεροπλάνων. Στα τέλη Αυγούστου του 1943, η δυσάρεστη είδηση ήρθε δια στόματος της Αεροπορίας Στρατού περί των D-2 και D-5. Η αρνητική απάντηση έστρεψε τον Hughes σε άλλους τρόπους για την επίτευξη των στόχων του. Πρόθεσή του ήταν να πάρει με το μέρους του πρόσωπα που είχαν ισχύ και επιρροή, ώστε να εξασφαλίσει ένα συμβόλαιο για το εξελιγμένο D-5.

Από τη διαδικασία κατασκευής του Hughes D-2

Η ευκαιρία δόθηκε στις αρχές Αυγούστου του 1943, όταν ο συνταγματάρχης Elliot Roosevelt (γιος του Προέδρου Franklin Roosevelt) έφτασε στο Λος Άντζελες με το τεχνικό επιτελείο του, επικοινωνώντας με διαφόρους κατασκευαστές αεροσκαφών για την παραγωγή ενός νέου αναγνωριστικού. Ο συνταγματάρχης Roosevelt, είχε και ο ίδιος κατά το παρελθόν βρεθεί διοικητής μιας μονάδας αναγνωριστικών. Ο Hughes τον κάλεσε σε δείπνο και την επομένη τον συνόδευσε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας του στη στη λίμνη Harper Dry, ώστε να δει από κοντά το δημιούργημά του. Ήταν η εποχή όπου το D-2 βρισκόταν ακόμη στη διαδικασία των τροποποιήσεων που οδήγησαν στο D-5. Αν και δεν ήταν έτοιμο για πτήση, ο συνταγματάρχης δήλωσε εντυπωσιασμένος με ό,τι είδε. Το αποτέλεσμα ήταν να επηρεάσει ουσιωδώς τις εξελίξεις που κατέληξαν σε επίσημο συμβόλαιο για την αγορά 100 D-5. Αυτό υπογράφτηκε τον Ιανουάριο του 1944 με το τροποποιημένο αεροσκάφος να λαμβάνει από το στρατό την κωδική ονομασία ΧF-11.

Εμφανισιακά, οι διαφορές μεταξύ του D-2 και D-5 ήταν ελάχιστες

Κατάληξη

Αρκετούς μήνες αργότερα, και συγκεκριμένως τον Νοέμβριο του 1944, μια ανεξήγητη πυρκαγιά ξέσπασε στο υπόστεγο που στέγαζε το D-2. Τόσο το αεροσκάφος όσο και η εγκατάσταση καταστράφηκαν ολοσχερώς. Αυτό όμως είχε μικρή σημασία για τον Hughes, διότι είχε ήδη προχωρήσει στην κατασκευή των πρωτοτύπων ΧF-11 όπου είχαν τροποποιηθεί σημαντικά από το αρχικό σχέδιο του D-5.

O Hughes απαίτησε από το επιτελείο της Αεροπορίας Στρατού την επιστροφή ενός μεγάλου ποσού από όσα είχε ξοδέψει για το D-2, με το αιτιολογητικό πως αυτό αποτέλεσε το πρωτότυπο του ΧF-11. Η άλλη πλευρά αντέδρασε, επιχειρηματολογώντας πως τα δύο αεροσκάφη ήταν εντελώς διαφορετικά. Τελικά κατέληξαν σε οικονομικό συμβιβασμό, αλλά η Αεροπορία Στρατού άλλαξε τη σύμβαση, περιορίζοντάς την σε μόλις δύο πρωτότυπα. Ο Hughes μάλιστα, παραλίγο να σκοτωθεί στη συντριβή του πρώτου XF-11 κατά την πρώτη του πτήση στις 7 Ιουλίου 1946.

Οι εργασίες και ο ρόλος του D-2 φαίνονταν να μεταβάλλονταν κατά το δοκούν του Hughes. Το γεγονός ότι ο στρατός άλλαξε πολλάκις τους χαρακτηρισμούς και τις ιδιότητες του αεροσκάφους, είναι ενδεικτικά της μεγάλης προσπάθειας που κατέβαλε για τον προσδιορισμό του. Δεδομένου του σχεδιασμού του σύμφωνα με τις επιθυμίες του ιδιοκτήτη της HAC και όχι των πραγματικών στρατιωτικών αναγκών, το D-2 ήταν ελάχιστα χρήσιμο στο στρατό, εκτός κι εάν υπεβάλλετο σε εκτεταμένο επανασχεδιασμό. Το αεροσκάφος υψηλής απόδοσης που θα έκανε τη διαφορά, όπως το είχε οραματιστεί ο Hughes, παρουσίαζε εκτενή και ανυπέρβλητα προβλήματα ελέγχου που σημάδεψαν το τέλος του. Υπάρχει και η άποψη πως ο ίδιος Hughes έκαψε το υπόστεγο και το D-2 για να απαλλαγεί από το κατεστραμμένο αεροσκάφος, ώστε να αποφύγει την παραδοχή της αποτυχίας του.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

39
Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 Νοεμβρίου 1899: Μάχη του ποταμού Μόντερ, οι...

0
Στη Νότια Αφρική, μια φάλαγγα του βρετανικού στρατού πέφτει σε ενέδρα των Μπόερ καθώς διασχίζει μια ποτάμια διακλάδωση, κατά το Δεύτερο Πόλεμο των Μπόερς....
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

22 Νοεμβρίου 1940. Η απελευθέρωση της Κορυτσάς και ο θρυλικός αεροπόρος Πελοπίδας Φράγκος

Του Ηλία Στ. Δημητρόπουλου, Σμηνάρχου ε.α- Ιστορικού ερευνητήΕίναι κάπως παράδοξο κι όμως συμβαίνει. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που διάφορες προσωπικότητες τυγχάνει να είναι γνωστές...

Blast from the past: F-102 με πυραύλους AIM-4 σε εσωτερική αποθήκη

Αν κάποιοι νομίζουν πως οι εσωτερικές αποθήκες πυραύλων αέρος-αέρος, είναι μια "καινοτομία" των F-22 & F-35, πλανώνται!To Convair F-102 Delta Dagger ήταν ένα από...

To T-6 Harvard πετά ξανά με τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας!

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, σε συνεργασία με το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είχαν προβεί στη σύναψη σύμβασης, βάσει της οποίας παραχωρείται σε αυτό αεροσκάφος T-6...