«Τι θα γίνει αν πέσει κάποιος σε μαύρη τρύπα;», «τι θα γίνει αν πεθάνει ο Ήλιος;» Για περίπου δύο χρόνια η Θέλγια Γερασοπούλου, η Όλγα Παπαδοπούλου και ο Βασίλης Σπυράκος, άκουγαν από τους μικρούς τους επισκέπτες, στο κέντρο επισκεπτών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στο Θησείο, αυτές τις ερωτήσεις προσπαθώντας να τους απαντήσουν με απλό τρόπο στις αυθόρμητες απορίες τους. Οι τρεις απόφοιτοι των τμημάτων της Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και οι δύο απ’ αυτούς με μεταπτυχιακό στην Αστροφυσική, συναντήθηκαν από τα αμφιθέατρα στο κέντρο επισκεπτών με κοινό σημείο αναφοράς τους τη μεγάλη τους αγάπη για την αστρονομία και την αστροφυσική, αναλαμβάνοντας τις παιδικές δράσεις που γίνονταν στο χώρο και απευθύνονταν σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα τους να δημιουργήσουν μία σελίδα και ένα κανάλι σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το «Space for Kids», που θα εξηγεί στα παιδιά έννοιες γύρω από αυτές τις επιστήμες.
Κίνητρο αποτέλεσε η περίοδος της καραντίνας καθώς πέρσι αναγκαστικά διέκοψαν τη συνεργασία τους με το κέντρο επισκεπτών. «Ξαφνικά και απότομα λόγω του κορονοϊού σταματήσαμε να έχουμε κάποια δράση με τα παιδιά και σκεφτήκαμε ότι αυτή η επικοινωνία της αστρονομίας ειδικά σε μικρές ηλικίες, μιας και στο σχολείο δεν υπάρχουν μαθήματα που να τη διδάσκουν, μπορούσε να συνεχιστεί με τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού που θα είναι ελεύθερο προς όλους, εύκολα προσβάσιμο και εμπεριστατωμένο. Έχουμε παρατηρήσει και πολλά φαινόμενα ψευδοεπιστήμης, τα οποία είναι παγίδες που πέφτουν οι μαθητές κυρίως οι πιο νεαρές ηλικίες αλλά και οι μεγαλύτεροι φυσικά, και θέλαμε με κάποιον τρόπο να συνεχίσουμε αυτή την επικοινωνία της επιστήμης», αναφέρει στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η κ. Γερασοπούλου, ενώ η κ. Παπαδοπούλου προσθέτει ότι μέσω αυτών των δράσεων τους προσπαθούν να δώσουν ένα έναυσμα στα παιδιά να συμπαθήσουν την επιστήμη που από μαθητές τους φαίνεται κάπως τρομακτική και απρόσιτη.
Σύμφωνα με τον κ. Σπυράκο η αστρονομία είναι μία επιστήμη που μπορεί εύκολα να κάνει τα παιδιά να φανταστούν πράγματα, να σκεφτούν, ουσιαστικά, μπορεί να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον, μιας και τα παιδιά έχουν πολλή φαντασία.
Ηρωίδα των βίντεο τους, που είναι σε μορφή καρτούν και με αφήγηση που μοιάζει με παραμύθι, είναι η «Έργια η Περιέργεια», που κάθε φορά μελετά και διαφορετικά φυσικά φαινόμενα. Τα βίντεο έχουν τη μορφή καρτούν ώστε, όπως λένε οι τρεις δημιουργοί τους, να μπορούν τα παιδιά να ταυτιστούν με τους ήρωες, ενώ φροντίζουν το κείμενο που τα συνοδεύει, να διαθέτει ομοιοκαταληξίες, έτσι ώστε «να μένει στα παιδιά αυτό που ακούνε». «Προσπαθούμε αυτός ο τρόπος μετάδοσης της πληροφορίας προς τα παιδιά να μην μοιάζει με τον παραδοσιακό τρόπο διαβάσματος στο σχολείο. Έχουμε και τη σελίδα στο facebook όπου καθημερινά ανεβαίνουν εικόνες με πληροφορίες βασικής αστρονομίας οι οποίες σιγά σιγά συμπληρώνουν το πάζλ των πληροφοριών», λέει η κ. Παπαδοπούλου.
Όπως αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι πιο συχνές ερωτήσεις που κάνουν τα παιδιά γύρω από αυτό το πεδίο σχετίζονται με τις μαύρες τρύπες. «Τα παιδιά κάνουν αφοπλιστικές ερωτήσεις. Ένας ενήλικας θα σκεφτεί το σύνθετο, δεν θα πάει το μυαλό του στο πολύ απλό, ενώ το παιδί πηγαίνει το μυαλό του στο πολύ απλό κι αρκετές φορές αυτό είναι και το δύσκολο. Δηλαδή το να πάρεις κάποια θέματα που εφάπτονται σε επιστήμες, και να το κάνεις από σύνθετα, απλά, όσο πιο απλά γίνεται έχει μια δυσκολία, γι’ αυτό και τα παιδιά εκτός ότι μαθαίνουν απ’ αυτά μαθαίνουμε κι εμείς μέσα από εκείνα. Μπαίνουμε σε μια διαδικασία που κάποιες φορές σε κάνει να καταλάβεις ότι και πράγματα που νομίζεις ότι τα ξέρεις εσύ ο ίδιος τελικά δεν τα ξέρεις και πρέπει να τα δεις με διαφορετική ματιά. Υπάρχει δηλαδή μια αλληλεπίδραση», εξηγεί ο κ. Σπυράκος.
«Αυτό που παρατηρήσαμε και μας έδωσε ευχαρίστηση και ικανοποίηση είναι ότι κατά κάποιον τρόπο μπορούμε κι εμείς να βάλουμε ένα λιθαράκι στη διαμόρφωση των χαρακτήρων των παιδιών γιατί μέσα από την αστρονομία μπορούν να κατανοήσουν τη θέση τους στο σύμπαν κι έτσι να είναι λίγο καλύτεροι άνθρωποι με την έννοια να είναι λίγο πιο ταπεινοί και να μπορούν να ασχοληθούν αργότερα με την επιστήμη γιατί αυτό που χρειαζόμαστε είναι πιο πολλούς επιστήμονες και πιο πολλούς ανθρώπους με ορθή σκέψη», προσθέτει η κ. Παπαδοπούλου.
Το κανάλι στο YouTube του προγράμματος Space for Kids είναι εδώ
και η σελίδα του στο Facebook εδώ.