23.3 C
Athens
Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑ66 Χρόνια συμπληρώνει η 338 Μοίρα «ΆΡΗΣ»

66 Χρόνια συμπληρώνει η 338 Μοίρα «ΆΡΗΣ»

- Advertisement -

Τα 66 χρόνια λειτουργίας γιορτάζει σήμερα η 338 Μοίρα «Άρης» η οποία είναι εφοδιασμένη με μαχητικά F-4E Phantom II AUP με έδρα την 117ΠΜ στην Ανδραβίδα. Ήταν 24 Δεκεμβρίου του 1952 όταν η 338 Μοίρα συγκροτήθηκε την στην 112 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ)/Αεροπορική Βάση Ελευσίνας με την ονομασία 338 Μοίρα Διώξεως/Βομβαρδισμού (Μ Δ/Β).
Η Μοίρα πέταξε αρχικά με μαχητικά αεροσκάφη F-84G Thunderjet και έχει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία καθώς στην πορεία της έμελε να πραγματοποιήσει αρκετές μετασταθμέυσεις με πρώτη από την 112 ΠΜ στην 110 ΠΜ/Αεροπορική Βάση Λάρισας τον Απρίλιο του 1953.

Τον Νοέμβριο του 1956 επέστρεψε στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα και μόλις δυο χρόνια αργότερα στις 17 Μαΐου 1958, η 338Μ Δ/Β μετακόμισε στην 115ΠΜ/Αεροπορική Βάση Σούδας στην Κρήτη, αποτελώντας την πρώτη Μοίρα αεροσκαφών που εγκαταστάθηκε στην Πτέρυγα.
Τον Ιανουάριο του 1960 η Μοίρα ανέστειλε την λειτουργία της και επανασυγκροτήθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα τον Αύγουστο του 1964 με αεροσκάφη F-84F Thunderstreak. Στο αεροδρόμιο της Σούδας η Μοίρα παρέμεινε μέχρι την 30 Ιουνίου 1974, οπότε και ανεστάλη εκ νέου η λειτουργία της, ενώ το προσωπικό και τα μέσα της εντάχθηκαν στη δύναμη της 340Μ Δ/Β.

Η περίοδος αξιοποίησης των  F-4
Την 1 Ιουλίου 1974 η Μοίρα ενεργοποιήθηκε και πάλι, αυτή τη φορά στην 117 ΠΜ/Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας με τα νέα αεροσκάφη F-4E Phantom II. Το μαχητικό αποτέλεσε ορόσημο για την ιστορία της ΠΑ και της 338 Μ Δ/Β καθώς έφερε ιδιαίτερα προηγμένες επιχειρησιακές ικανότητες για τα δεδομένα της εποχής.
Πολλοί δεν διστάζουν σήμερα να παρομοιάσουν τον αντίκτυπο της άφιξης του F-4E στην ΠΑ, με αυτόν που είχε η ένταξη την ίδια περίπου περίοδο του μαχητικού F-15Α για τις ΗΠΑ. Και πραγματικά το Phantom αποτέλεσε για περισσότερες από 4 δεκαετίες «το F-15 της ΠΑ» όντας δικηνητήριο και διθέσιο μαχητικό με υψηλές επιδόσεις και ικανότητα μεταφοράς οπλικού φορτίου.

To 1981 η κινητή ομάδα εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), συμμετείχε στην εκπαίδευση της Μοίρας σε νέες τακτικές. Το ίδιο έτος έγινε ανταλλαγή των αεροσκαφών F-4E της 338Μ Δ/Β με αυτά της 337ΜΠΚ της 110ΠΜ.
Την 5 Αυγούστου 1991 η Μοίρα αντικατέστησε τα παλαιά αεροσκάφη με αναβαθμισμένη έκδοση F-4Ε προερχόμενα από τα αποθέματα των ΗΠΑ, το F-4E Southeastern Regional Agreement (SRA). Οι πτήσεις για την επιχειρησιακή τους αξιοποίηση, ξεκίνησαν την 12 Οκτωβρίου του ίδιου έτους.
Ο εκσυγχρονισμός στο επίπεδο AUP
Στα τέλη του 1997 και μετά από 23 χρόνια υπηρεσίας στην ΠΑ αποφασίστηκε η αναβάθμιση των αεροσκαφών που αγοράστηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων Peace Icarus I και Peace Icarus IΙ.
Τον Οκτώβριο του 1998 υλοποιώντας σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ η 338Μ προχώρησε στην ανταλλαγή των F-4E SRA με 19 F-4E (του προγράμματος Peace Icarus I) της 337 ΜΠΚ, τα οποία εκσυγχρονίστηκαν όπως και αυτά της αδελφής Μοίρας 339Μ στο επίπεδο PI 2000.

Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2002, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης στην ΠΑ του πρώτου αεροσκάφους παραγωγής του προγράμματος, ενώ ήδη στην 117 ΠΜ βρίσκονταν άλλα τρία αναβαθμισμένα αεροσκάφη. Τα αεροσκάφη αυτά παρέλαβαν οι 338 και 339 Μοίρες. Επρόκειτο για μια δεύτερη ουσιαστικά καριέρα για τα Phantom συνεχίζοντας επάξια την παράδοση ενός θρύλου στην Πολεμική μας Αεροπορία.
Το 2004 η Μοίρα συμμετείχε για πρώτη φορά στο Tactical Leadership Program στο Βέλγιο με τα εκσυγχρονισμένα F-4E Phantom II.

338 Μοίρα: Τα Phantom σε αποστολή «Iron Hand» στην «ΤΑΜΣ ΠΑΡΜΕΝIΩΝ 2018»


Η εισαγωγή του αναβαθμισμένου F-4E AUP στο οπλοστάσιο της ΠΑ αποτέλεσε μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη καθώς οι δυνατότητες που προσφέρει το καθιστούν ιδιαίτερα αξιόμαχο σε αποστολές αναχαίτισης και κρούσης. Χάρη στο νέο ραντάρ APG-65GY όσο και στους αναδιαμορφωμένους θαλάμους διακυβέρνησης, οι χειριστές των F-4E AUP μπορούν να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε απειλή σε επιχειρησιακές συνθήκες, καθώς έχουν στη διάθεση τους δυνατότητες που προσφέρουν τα μαχητικά τρίτης και (σε πολλά σημεία) τέταρτης γενιάς.

Διαθέτοντας την ικανότητα εκτέλεσης αποστολών κρούσης με αυξημένες δυνατότητες λόγω του νέου ραντάρ αλλά και με την ενσωμάτωση ατρακτηδίου νυχτερινής σκόπευσης Litening ΙΙ, η 338Μ ανέλαβε ως πρωτεύουσα αποστολή τη Δίωξη / Βομβαρδισμό.
Χάρις το Litening II τα αναβαθμισμένα Phantom της 338Μ απέκτησαν τη δυνατότητα εκτέλεσης νυχτερινών επιχειρήσεων κρούσης στόχων υψηλής αξίας όπως αεροδρόμια, κέντρα επιχειρήσεων, γέφυρες, εγκαταστάσεις αεράμυνας και εργοστάσια με αυτοπροωθούμενους STAND OFF διανομείς υποπυρομαχικών AFDS, βλήματα AGM-65G, και βόμβες GBU-10/24 Paveway II/III.

Παράσταση: Ο θεός του πολέμου Άρης, κρατώντας μία βόμβα.
Xαρακτηριστικό Kλήσης: ΑΡΗΣ
Το έμβλημα της Μοίρας πήρε τη σημερινή του μορφή το 1974. Ο θεός Άρης «εκσυγχρονίστηκε» σε σχέση με το προγενέστερο έμβλημα, αφού αντί για δόρυ κρατάει μια βόμβα 2000 λιβρών. Στο φόντο εμφανίζεται η διεθνής μασκότ των F-4 Phantom, o Spooky, καθώς η Μοίρα επιχειρεί με το συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών πάνω από 35 χρόνια.
Μέσα στο έμβλημα υπάρχει η επιγραφή «Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ», δηλαδή φράση που έλεγαν οι Σπαρτιάτισσες στους γιους τους όταν τους παρέδιδαν την ασπίδα για τη μάχη: «Ή να την φέρεις νικητής ή να σε φέρουν πάνω της νεκρό».

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πολεμικά ελικόπτερα στην Ελλάδα: Ένα σπάνιο χάος πολυτυπίας και σπατάλης

Το έχουμε ξαναγράψει στο site μας για τη μάστιγα της πολυτυπίας στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με το πιο εμφανές παράδειγμα εκείνο των ελικοπτέρων. Το...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πυρκαγιές στην Ελλάδα: Αναζητούμε τους ήρωες, απορρίπτουμε τους βολικούς μύθους

63
Του αναγνώστη μας, Μίλτου ΑντωνιάδηΦοβάμαι πώς πολλοί από μας όταν ξεκινάμε να διαβάσουμε κάποιο άρθρο-άποψη πάνω σε εθνικά θέματα όπως οι πυρκαγιές που πλήττουν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Αυγούστου 1939: Επεισόδιο του Gleiwitz, πώς ξεκινάς...

3
Πώς ξεκίνησε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος; Αν και όλοι γνωρίζουμε -λιγότερο ή περισσότερο- τα μεγάλα γεγονότα αυτής της παγκόσμιας σύρραξης, η σπίθα που άναψε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Πολεμικά ελικόπτερα στην Ελλάδα: Ένα σπάνιο χάος πολυτυπίας και σπατάλης

Το έχουμε ξαναγράψει στο site μας για τη μάστιγα της πολυτυπίας στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με το πιο εμφανές παράδειγμα εκείνο των ελικοπτέρων. Το...

H Turkish Aerospace με αντιπροσωπεία στην Ινδονησία – για προώθηση του μαχητικού Kaan;

H αμυντική συνεργασία Τουρκίας και Ινδονησίας είναι πολλών ετών και με απτά αποτελέσματα. Η ασιατική χώρα έχει αγοράσει μη επανδρωμένα τύπου Anka, τουρκικές εταιρίες...

“Αερομαχία” στο Athens Flying Week

To Rafale Requin Mike, δηλαδή το ζευγάρι των Rafale της Γαλλικής Αεροπορίας που θα προσομοιώσει προφίλ τακτικών αποστολών που αναφέραμε προ ημερών δεν είναι η μοναδική...