22.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑΓιατί ορισμένα σοβιετικά αεροσκάφη είχαν διαφανές ρύγχος

Γιατί ορισμένα σοβιετικά αεροσκάφη είχαν διαφανές ρύγχος

- Advertisement -

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί αρκετά σοβιετικής σχεδίασης αεροσκάφη –βομβαρδιστικά, μεταφορικά και ορισμένα βαριά αναχαιτιστικά– διέθεταν «γυάλινο» ρύγχος; Το συγκεκριμένο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό ανάγεται στην εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά επεβίωσε στα πολυκινητήρια τζετ πρώτης γενιάς του Ψυχρού Πολέμου και στα αντίγραφά τους, φθάνοντας μέχρι τις μέρες μας με τα Il-76.

Διαφανές ρύγχος είχαν μεταξύ άλλων τα βομβαρδιστικά Il-28 ‘Beagle’ και Tu-16 ‘Badger’ όπως και τα κινεζικά αντίγραφά τους Harbin H-7, Xian JH-7 και Xian H-6, τα αναχαιτιστικά Yak-38 ‘Brewer’ και η έκδοση ηλεκτρονικού πολέμου που ακολούθησε, μεταγωγικά An-12, An-30, Il-76, αμφίβια ανθυποβρυχιακού πολέμου Be-12 ‘Mail’ ακόμη και επιβατικά αεροσκάφη όπως τα Tu-104, Tu-114, Tu-124 και Tu-134, για να αναφέρουμε μόνο μερικά. Ποιος ήταν όμως ο πραγματικός λόγος αυτού του αναχρονισμού;

Αντίθετα με ότι συνέβη στην Δύση όπου τα «θερμοκήπια» (greenhouse nose) καταργήθηκαν σχετικά σύντομα με την έλευση της αεριοπροώθησης, οι Σοβιετικοί σχεδιαστές συνέχισαν να τα χρησιμοποιούν. Το Il-76 είναι ίσως το τελευταίο αεροσκάφος τζετ σε παραγωγή που διατηρεί το εν λόγω χαρακτηριστικό και την θέση του ναυτίλου.

Η αναγκαιότητα της ύπαρξης διαφανούς ρύγχους και ναυτίλου οφείλεται στις αχανείς εκτάσεις της Σοβιετικής Ένωσης και των δορυφόρων της και στα υποδεέστερα, σε σύγκριση με την Δύση, ραδιοβοηθήματα. Ο συγκεκριμένος τομέας αναπτύχθηκε πιο αργά, ιδίως κατά το δεύτερο ήμισυ του Ψυχρού Πολέμου, οπότε ο ναυτίλος ήταν… σταθερή αξία τόσο στην στρατιωτική όσο και στην πολιτική Αεροπορία.

Σημειωτέον ότι εκτός από ρίψεις ακριβείας, σε περίοδο πολέμου τα Il-76 θα χρησιμοποιούνταν δευτερευόντως και ως βομβαρδιστικά. Όπως και να ‘χει, τίποτα δεν υποκαθιστά έναν ναυτίλο που ξέρει καλά την δουλειά του, ιδίως όταν τα υπάρχοντα ραδιοβοηθήματα είναι εκτός λειτουργίας λόγω καιρού ή συνεπεία εχθρικής δράσης.

Έχοντας συμπληρώσει δύο δεκαετίες υπηρεσίας και στον 21ο αιώνα, τα Il-76 συνεχίζουν να πετούν ανά τον κόσμο με «γυάλινο» ρύγχος. Ακόμη και τα αναβαθμισμένα Il-76 αλλά και τα νέα ιπτάμενα τάνκερ Il-78M-90A διατηρούν την παλιά δοκιμασμένη διαμόρφωση, παρά τα σύγχρονα συστήματα ναυτιλίας και το GPS. Άλλωστε εάν ένα σύστημα αποδίδει, γιατί να το αλλάξεις; Απλή (ρωσική) λογική.

Αλέξανδρος Θεολόγου

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1980: Επιχείρηση “Eagle Claw”, η αποτυχημένη...

1
Πιεζόμενη από την κοινή γνώμη να αναλάβει δράση, η κυβέρνηση Κάρτερ εξαπολύει την επιχείρηση “Eagle Claw” για να απελευθερώσει τους 52 διπλωμάτες και στρατιωτικούς,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Πολωνία: Έτοιμη να βοηθήσει το Κίεβο να επαναπατρίσει τους άνδρες σε στρατεύσιμη ηλικία

Ο Πολωνός υπουργός Άμυνας δήλωσε ότι η χώρα του είναι έτοιμη να βοηθήσει το Κίεβο να επιστρέψουν στην Ουκρανία οι άνδρες που είναι σε...

Ρωσία: Συνομιλίες για ειρήνη με την Ουκρανία χωρίς τη συμμετοχή μας δεν έχουν νόημα

Η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα δήλωσε σήμερα πως τυχόν συνομιλίες για τον τερματισμό της σύγκρουσης στην Ουκρανία δεν έχουν νόημα χωρίς...

Η αμερικανική βοήθεια δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα του Κιέβου

Η μαζική υποστήριξη δεν είναι «το μαγικό ραβδί»: η αμερικανική βοήθεια στην Ουκρανία δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα στο μέτωπο και οι ΗΠΑ...