18.4 C
Athens
Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟTHINK OUT OF THE BOXThinkOutOfTheBox: Αν γίνει πώληση των Mirage 2000-5, να πάμε σε περισσότερα μεταχειρισμένα...

ThinkOutOfTheBox: Αν γίνει πώληση των Mirage 2000-5, να πάμε σε περισσότερα μεταχειρισμένα Rafale

- Advertisement -

Η Πολεμική μας Αεροπορία έχει στον ενεργό στόλο της 24 μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000-5Mk2, τα οποία, όπως ενημέρωσε σε πρόσφατη συνέντευξη του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Νίκος Δένδιας, υπάρχει πρόθεση πώλησης τους (μαζί με τα F-16 Block 30), ώστε να χρηματοδοτηθεί η αγορά νέων μαχητικών.

Αν και η λύση της πώλησης μπορεί να δημιουργήσει κενό στην οροφή μαχητικών της ΠΑ, ένα δηλαδή πολυσύνθετο ζήτημα που δεν είναι ακόμη σαφές πως θα αντιμετωπιστεί, ίσως μια λύση να είναι η εξής που προτείνεται στο σημερινό άρθρο: Να στραφούμε δηλαδή σε αγορά κι άλλων μεταχειρισμένων Rafale F3R, από τη Γαλλική Αεροπορία.

Δένδιας: Πάμε σε πώληση Mirage 2000-5, F-16 Block 30, αγορά 6 Rafale και F-35

Η πρόταση αυτή έρχεται, παρότι έχουμε στο παρελθόν συζητήσει πολλές φορές για αναβάθμιση των υπαρχόντων 2000-5 ή ακόμη και για συμπλήρωση των αριθμών τους με αγορά άλλων ίδιων ή παρεμφερών (π.χ. εκείνων των Εμιράτων). Αλλά πλέον πρέπει να τη διατυπώσουμε, λόγω των τελευταίων εξελίξεων.

Πολεμική Αεροπορία: Αντέχουμε να πουλήσουμε τα Mirage 2000-5 και τα F-16 Blk 30;

Τα Mirage 2000-5Mk2 στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία

Τα 2000-5Mk2 αποκτήθηκαν από την Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ως νέα (15) και ως αναβάθμιση 10 παλαιότερων M-2000 EGM/BGM. Και σε όλη την υπηρεσία τους έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αεροπορική μας άμυνα, συμμετέχοντας σε πολλές αποστολές αναχαίτισης στο Αιγαίο. Ακόμη, ο τύπος ήταν αυτός που έβαλε την ΠΑ και στην εποχή της στρατηγικής κρούσης, με την προμήθεια των βλημάτων πλεύσης (cruise) SCALP-EG, με το αεροσκάφος να μπορεί να φέρει ένα τέτοιο όπλο.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης, πως το Mirage 2000-5Mk2 είναι μονοκινητήριο αεροσκάφος, και είναι απολύτως λογικό να έχει μικρότερο κόστος ανά ώρα πτήσης σε σχέση με ένα δικινητήριο Rafale. Έτσι, τα Μ2000-5 αναλαμβάνουν καθημερινές αναχαιτίσεις πάνω από το Αιγαίο, όχι μόνο με υπεροχή απέναντι στα τουρκικά, αλλά και πιο οικονομικά. Μόνο σε πολύ ειδικές περιπτώσεις θα δούμε Rafale της ΠΑ να κάνουν αναχαιτίσεις. Βέβαια, αυτή την αποστολή μπορεί να την αναλάβουν εξολοκλήρου τα εκσυγχρονισμένα F-16V, που κοστίζουν ακόμη λιγότερο από τα Μ2000-5 ανά ώρα πτήσης.

ΑΠΟΨΗ: Rafale, γιατί όλα δείχνουν πως θα ξεπεράσει το Mirage 2000 σε επιτυχία;

Σε ρόλο αναχαίτισης τώρα τα Mirage 2000-5Mk2 οπλίστηκαν με τους MICA IR/EM. Ο πύραυλος αυτός είναι ανώτερος του ΑΙΜ-120Α/Β, καθώς εκτός της “κλασικής” έκδοσης με κατεύθυνση ραντάρ, έχει και μια με υπέρυθρη καθοδήγηση. Έτσι, εξαπολύοντας συνδυασμό MICA EM & IR, το εχθρικό αεροσκάφος θα έχει ίσως προειδοποίηση από το Radar Warning Receiver (RWR, δέκτης προειδοποίησης ραντάρ), αλλά δεν θα αντιληφθεί το επερχόμενο βλήμα με υπέρυθρο αισθητήρα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά η δυνατότητα κατάρριψης του.

Αν και το 2000-5Mk2 είναι εξαιρετικό αεροσκάφος, στη σύγχρονη εποχή υστερεί σε 3 βασικά σημεία:

  1. Έλλειψη ραντάρ AESA, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη τοποθέτησης τέτοιου από την κατασκευάστρια Dassault
  2. Έλλειψη σκοπευτικού επί του κράνους
  3. Έλλειψη διασύνδεσης Link 16, που λίαν συντόμως θα είναι το στάνταρ για την Πολεμική μας Αεροπορία.

Όλα αυτά, ακόμη κι αν τοποθετηθούν σε ένα ιδεατό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, θα κοστίσουν. Μάλιστα κάποια στιγμή είχε συζητηθεί  αναβάθμιση των υπόλοιπων Mirage 2000EGM/BGM στο επίπεδο Mirage 2000-5Mk3 και αυτό είχε κοστολογηθεί από γαλλικής πλευράς σε 47 εκατ. ευρώ ανά αεροσκάφος (!), τη στιγμή που η ΠΑ αγόρασε πρόσφατα μεταχειρισμένα Rafale F3R σε παρεμφερή, αν όχι κατώτερη τιμή!

Όσα θέλετε να μάθετε για τον εκσυγχρονισμό (ή μη) των Mirage 2000EGM/BGM

Τα Rafale F3R

Η Ελλάδα ξεκίνησε να αποκτά Rafale F3R το 2021, καθιστώντας τα τα πιο σύγχρονα και ισχυρά μαχητικά αεροσκάφη στο στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας, εξοπλισμένα με ένα προηγμένο ραντάρ AESA (Active Electronically Scanned Array) RBE2, το οποίο τους προσδίδει σημαντικό πλεονέκτημα στην αεροπορική μάχη.

H είσοδος σε ελληνική υπηρεσία έφερε και Link 16 (σε γαλλικά μαχητικά, γιατί τα F-16C/D Block 52+Adv και τα F-16V το διαθέτουν), όπως και τη δυνατότητα σύντηξης δεδομένων (και εδώ παίζει ρόλο το Link 16 που διασυνδέει το αεροσκάφος με όλους τους αισθητήρες της ΠΑ), αλλά, το σημαντικότερο, τους πυραύλους Meteor. O οποίος έχει διαβαθμισμένη μέγιστη εμβέλεια, αλλά θεωρείται πως ξεπερνά τα 200 χιλιόμετρα, μια πραγματικά απίστευτη επίδοση για πύραυλο αέρος-αέρος και ειδικά για το Αιγαίο, συν βέβαια μια πολύ μεγάλη “no escape zone”, δηλαδή “ζώνη μη διαφυγής” του στόχου του.

Το ενδιαφέρον είναι πως η ΠΑ αγόρασε τα 12 από τα 24 Rafale ως μεταχειρισμένα, από τα αποθέματα της Γαλλικής Αεροπορίας. Έτσι τα πρώτα αεροσκάφη ήταν εδώ πολύ γρήγορα, αλλάζοντας σε μια κρίσιμη στιγμή τα αεροπορικά δεδομένα στην Ανατολική Μεσόγειο. Ακόμη, τα Rafale, μεταχειρισμένα και καινούργια, λόγω της πρόβλεψης που έχουν, για συνεχείς ελέγχους και αναβαθμίσεις, θα μπορούν να πετούν για δεκαετίες σε ελληνική υπηρεσία.

Πως θα στεκόταν ένα “τουρκικό” Eurofighter απέναντι στα ελληνικά Rafale και F-16V;

Οφέλη από την πώληση των Mirage 2000-5Mk2 

Είναι αυτονόητο πως απόκτηση περισσότερων Rafale F3R, και σε αρκετό αριθμό, μιας και τα μεταχειρισμένα από τη Γαλλική Αεροπορία είναι σαφώς φθηνότερα από τα νέας κατασκευής, θα ενισχύσει σημαντικά τις δυνατότητες της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σε όλους τους ρόλους και αποστολές. Ενώ με ένα ομοιογενή στόλο Rafale F3R, η ΠΑ θα είναι σε θέση να επιτύχει μεγαλύτερη επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, καθώς οι δυνάμεις που επιχειρούν σήμερα από την Τανάγρα, θα επικεντρωθούν στην εκπαίδευση και τις επιχειρήσεις σε αυτό τον τύπο, ειδικά σε περίοδο με τεράστια έλλειψη προσωπικού.

Επίσης τα Rafale F3R με προηγμένα συστήματα δικτύωσης Link-16, συνδέονται απρόσκοπτα με άλλες δυνάμεις και πλατφόρμες της Πολεμικής Αεροπορίας, του Ναυτικού και του Στρατού Ξηράς. Αυτή η διαλειτουργικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής συνεργασίας και την εκτέλεση σύνθετων αποστολών.

Πέρα από τα επιχειρησιακά οφέλη, μεγάλο κέρδος θα είναι πως θα έχουμε υποδομή υποστήριξης για έναν μόνο τύπο γαλλικού μαχητικού, κάτι που θα απλοποιήσει τις διαδικασίες και θα μειώσει το κόστος. Με αποθήκες ανταλλακτικών, εργαλεία και  εξοπλισμό συντήρησης μόνο για Rafale θα έχουμε και σαφώς καλύτερη διαχείριση συντήρησης τους. Κάτι που θα αυξήσει και τη διαθεσιμότητα του τύπου σε ελληνική υπηρεσία, μιας και όσο περισσότερα “ίδια” αεροσκάφη έχεις, τόσα περισσότερα από αυτά μπορείς να έχεις ετοιμοπόλεμα (το έχουμε αυτό δει ξεκάθαρα στα F-16).

Ακόμη η απόσυρση των Mirage 2000-5Mk2, θα μειώσει τους τύπους της ΠΑ κατά έναν. Έτσι, στο μέλλον, με τα F-16C/D να έχουν μετατραπεί σε F-16V, συν την απόσυρση λόγω γήρατος των παλαίμαχων F-4E Phantom II, η Αεροπορία μας θα έχει μόνο δύο κύριους τύπους μαχητικών, ενώ η προσθήκη F-35A θα είναι ο τρίτος, με ειδικό ρόλο που θα συνεισφέρει και στην μεγιστοποίηση της απόδοσης των άλλων.

Στη πώληση τώρα των Mirage 2000-5Mk2: Μιας και τα ελληνικά αεροσκάφη έχουν ακόμη διαθέσιμες πολλές ώρες πτήσης (μην ξεχνάμε πως είχαν σχεδόν καθηλωθεί για ένα σημαντικό διάστημα μέχρι το 2021 λόγω έλλειψης ανταλλακτικών), και γενικά είναι σε καλή κατάσταση, θα μπορούσαν να πουληθούν σε αξιοπρεπή τιμή και μάλιστα σε χώρα εκτός ΝΑΤΟ, που δεν ενδιαφέρεται (εκ των πραγμάτων) για το Link 16.  Βέβαια στην περίπτωση των Mirage 2000-5Mk2 θα πρέπει να δούμε “πραγματική πώληση”, κι όχι εγκατάλειψη, όπως έχει συμβεί με τα Mirage 2000EGM/BGM.

Η πώληση των 2000-5Mk2 μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε στην Dassault, την κατασκευάστρια εταιρεία, είτε σε κάποια χώρα, με ενδιάμεσο τη Dassault και τη γαλλική κυβέρνηση, κάτι βέβαια απαραίτητο και για λόγους αδειοδότησης πώλησης. Για παράδειγμα, πιθανές είναι η Κολομβία ή η Ινδία.

Το γαλλικό στοκ αεροσκαφών

Η Ελλάδα και η Γαλλία διατηρούν εξαιρετικές αμυντικές σχέσεις, οι οποίες θα ενισχυθούν περαιτέρω με την απόκτηση μεταχειρισμένων Rafale F3R από τη Γαλλική Αεροπορία. Αυτή η συμφωνία θα ανοίξει το δρόμο για περαιτέρω στρατηγική συνεργασία και μεταφορά τεχνολογίας, μεταξύ των δύο χωρών, στον τομέα της αεροπορικής άμυνας.

Επίσης η Γαλλική Αεροπορία έχει λόγο να πουλήσει περισσότερα δικά της F3R, καθώς ο τύπος αυτός δεν μπορεί να αναβαθμιστεί στο πρότυπο F5 (και μετά F6) που αποτελεί το μέλλον για την εξέλιξη των Rafale. Άρα οι Γάλλοι, μεταφέροντας μεταχειρισμένα F3R στην Ελλάδα, θα μπορέσουν να βάλουν παραγγελίες για περισσότερα δικά τους νέα F4 (εξελίξιμα και σε F5/F6). Όπως ακριβώς έκαναν και με την πρώτη πώληση σε εμάς, που ήδη έχει μπει παραγγελία αντικατάστασης των παραχωρηθέντων.

Επίσης όσες νέες παραγγελίες θέσουν, αυτό σημαίνει πως η γραμμή παραγωγής της Dassault θα μείνει ανοιχτή για περισσότερο χρόνο. Άρα θα έχουν τη δυνατότητα να προσελκύουν διεθνείς πελάτες για μεγάλο διάστημα, που θα επιθυμούν ένα μαχητικό υψηλών επιδόσεων, αλλά δεν θα έχουν πρόσβαση στο F-35.

Για να είμαστε βέβαια ειλικρινείς η Ελλάδα αντιμετωπίζει σαφώς περιορισμό στα πόσα κονδύλια μπορεί να διαθέσει ακόμη για την αεροπορική της ενίσχυση, τόσο λόγω μεγάλων αναγκών Ναυτικού και Στρατού Ξηράς, όσο και λόγω σταθερών αναγκών της ΠΑ: σε νέα όπλα και ραντάρ και υποδομές, και για αγορά των F-35. Έτσι ναι μεν θέλουμε “περισσότερα Rafale”, αλλά η απόκτηση τέτοιων αεροσκαφών νέας κατασκευής είναι πανάκριβη. Ενδεικτικά η Γαλλία παρήγγειλε για την αεροπορία της 42 νέα, πολύ πρόσφατα, αλλά με κόστος κάπου 5,5 δις δολάρια! Δηλαδή 130 εκατ. το αεροσκάφος και αυτό για “εσωτερική” παραγγελία, και όχι για ξένο πελάτη. Έτσι η λύση των μεταχειρισμένων, γαλλικού αποθέματος, μπορεί να είναι και η μόνη -τώρα προσιτή- για εμάς.

Ακόμη 42 μαχητικά Rafale για τη Γαλλία – της νέας έκδοσης F4

Επιχειρησιακά τώρα, οι δικές μας ανάγκες καλύπτονται πολύ καλά από τα Rafale F3R, οπότε δεν θα αντιμετωπίσουμε ζήτημα τεχνολογικής υστέρησης, ακόμη και όταν η Τουρκία ξεκινήσει να παραλαμβάνει F-16V (ή ακόμη και Eurofighter Typhoon που παραμένει στο “στόχαστρο” της). Ενώ και ένας πιο μεγάλος στόλος ελληνικών Rafale, π.χ. 44-48 αντίτυπα (αν γίνει παραγγελία ακόμη 20-24 μεταχειρισμένων), και αυτός θα έχει εξελικτικό βήμα μπροστά του: το πρότυπο F4 που προσφέρει αυξημένες δυνατότητες.

Επιπλέον Rafale για την Ελλάδα: Ευσεβείς -γαλλικοί- πόθοι ή ουσιαστική πιθανότητα;

Συμπέρασμα

Η απόκτηση περισσότερων μεταχειρισμένων Rafale F3R από τη Γαλλική Αεροπορία για να αντικαταστήσουν τα Mirage 2000-5Mk2, είναι λογική οικονομικά και επιχειρησιακά για την Πολεμική Αεροπορία, που θα διατήσει σε αρκετό βαθμό και τις “οροφές” της σε μαχητικά. Ενώ θα έχει και στρατηγικό όφελος καθώς θα έχουμε πιο εκτεταμένη συνέργεια με την γαλλική πλευρά.

Ως κίνηση θα μειώσει τους τύπους μαχητικών της ΠΑ, αυξάνοντας ταυτόχρονα το τεχνολογικό επίπεδο, ενώ θα επιτρέψει στα Rafale να αναλάβουν και ποικιλία ρόλων (που τα μόλις 24 που έχουμε παραγγείλει, δεν επαρκούν αριθμητικά να τους καλύψουν όλους). Ακόμη θα ενισχύσουμε την Αεροπορία μας με ένα τύπο αεροσκάφους που η Τουρκία ούτε διαθέτει ούτε γνωρίζει πλήρως, ενώ θα πολλαπλασιαστούν οι φορείς των “καλύτερων” μας αεροπορικών όπλων, Meteor, SCALP και Exocet. Προφανώς το κόστος δεν θα είναι χαμηλό, παρά την καλύτερη τιμή των μεταχειρισμένων, αλλά όπως φαίνεται πρέπει να ασκηθούμε σε κινήσεις “μέσου βεληνεκούς”, με το μικρότερο δυνατό συμβιβασμό και τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση.

Rafale δύο ταχυτήτων για το μέλλον – το δίλημμα για τους ήδη χρήστες

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

156 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
156 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Leopard 1A5 “φρεσκαρισμένο”, η επιστροφή των ελαφριών/μεσαίων αρμάτων και στην Ελλάδα;

Πολύ πρόσφατα παρουσιάστηκε στο ΓΕΣ η πρόταση της εταιρείας EODH -που έχει μεγάλη εμπειρία στην παραγωγή θωρακίσεων για τα άρματα οικογένειας Leopard- για ένα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι λόγοι που το ΠΝ κοιτά με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το LCS-17,...

86
Το άρθρο του Βασίλη Νέδου στην "Καθημερινή", της 7ης Απριλίου 2024, ήταν διαφωτιστικό σε σχέση με όσα σχεδιάζονται στο Πολεμικό μας Ναυτικό. To οποίο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Απριλίου 1975: Operation “Frequent Wind”, η δραματική...

7
Λαμβάνει χώρα η τελική φάση εκκένωσης της Σαϊγκόν από αμερικανικό προσωπικό και Νοτιεβιετναμέζους πολίτες που κινδύνευαν από αντίποινα των Βορειοβιετναμέζων που έχουν εισβάλλει στην...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Γαλλία και Ιταλία σε αμυντική συνεργασία με το βλέμμα στο νέο άρμα μάχης MGCS

Τη δημιουργία ενός κοινού βιομηχανικού κόμβου (hub) για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των αμυντικών βιομηχανιών της Γαλλίας και Ιταλίας αποφάσισαν οι δύο χώρες,...

Νέες πιέσεις στην Ελλάδα για αποστολή όπλων στο Κίεβο – τι μας ζητούν

Του Βασίλη Νέδου από την ΚαθημερινήΗ διαφαινόμενη παράταση του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και το σήμα που έστειλε πριν από λίγες ημέρες το Κογκρέσο επιβεβαιώνοντας...

Φωτό: η τριήρης «Ολυμπιάς» στις εκδηλώσεις για την Ολυμπιακή Φλόγα

Η τριήρης «Ολυμπιάς» του Πολεμικού Ναυτικού το Σάββατο στον Πειραιά, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Ολυμπιακή Φλόγα: Οι Ολυμπιακοί Αγώνες 2024 διοργανώνονται στο Παρίσι...