Αρχίζει να ξεκαθαρίζει λίγο το τοπίο γύρω από την εξέλιξη του γαλλικού μαχητικού Rafale και τις δυνατότητες που θα αποκτήσει μέσω προγραμμάτων αναβάθμισης, σύμφωνα με άρθρο του Fabrice Wolf στο Meta-defense.
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο, το δημοφιλές αεροσκάφος, αναμένεται να λάβει περισσότερες της μίας αναβαθμίσεις, που θα το οδηγήσουν στο τελικό εξελικτικό πρότυπο Rafale F6 ή άτυπα Super Rafale, με εκτενείς δικτυοκεντρικές ικανότητες διαχείρισης drones και διασύνδεση με το μελλοντικό πρόγραμμα FCAS και των συστημάτων που θα προκύψουν από αυτό.
Rafale F5, “διαστημικό” και στα βήματα της 6ης γενιάς μαχητικών
Τα καλά νέα όμως μάλλον σταματούν εδώ, καθώς η διαδικασία αυτή δεν απευθύνεται στο σύνολο του παγκόσμιου στόλου των Rafale, αλλά σε συγκεκριμένα αεροσκάφη. Έτσι τα αεροσκάφη κατασκευής μέχρι και το πρότυπο F3R (όπως τα ελληνικά), δεν αναμένεται να αναβαθμιστούν πέραν από μια τελική έκδοση F4 (ήδη είμαστε στην 4.1). Η έκδοση τέτοιου επιπέδου -και όλων των παραλλαγών της- έχει ως πυρήνα της σημαντικές βελτιώσεις στο ραντάρ, στο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου καθώς και στην προσθήκη νέων όπλων, οπότε με την οριστικοποίηση τους, θα υπάρξει μια σχετική παγίωση ικανοτήτων.
Για τα αεροσκάφη όμως νέας κατασκευής, κατευθείαν σε πρότυπο F4, αναμένεται να ακολουθηθεί μια διαφορετική και εκτενέστερη εξελικτική διαδικασία, που θα τα φθάσει σε F5 ή και F6. Έτσι ο στόλος των Rafale αναμένεται να γίνει δύο ταχυτήτων, ακόμη και εντός της ίδιας αεροπορικής δύναμης.
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Κύριος λόγος αυτής της εξέλιξης, φαίνεται να είναι η αλλαγή στην κατασκευή των νέων αεροσκαφών και των υλικών που χρησιμοποιούνται. Έτσι πέραν των όποιων δομικών αλλαγών και ενισχύσεων που θα περιλαμβάνονται στα νέα Rafale F4, σημαντική θα είναι και η παρέμβαση στο ”νευρικό σύστημα” του αεροσκάφους, δηλαδή στις καλωδιώσεις και στα δίκτυα μεταφοράς δεδομένων. Η χρήση των οπτικών ινών θα είναι εκτεταμένη, για μεταφορά υψηλού όγκου πληροφοριών και εφαρμογή πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης. Επομένως οι ενδιαφερόμενοι για τη μεγίστη δυνατή εξέλιξη του όπλου θα πρέπει να προμηθευτούν εξαρχής Rafale νέας παραγωγής.
Πόσο επηρεάζει αυτό τους ήδη υπάρχοντες χρήστες;
Εξαρτάται. Από τη στιγμή που θεωρείται δεδομένη η παραμονή σε υπηρεσία των παλαιότερων εκδόσεων του μαχητικού με τη Γαλλική Αεροπορία, αυτό μπορεί να ικανοποιήσει όσες χώρες θέλουν διασφάλιση ότι το δικό τους αεροσκάφος θα συνεχίσει να έχει υποστήριξη και εξέλιξη έως F4. Δεν θα πρέπει όμως να παραβλεφθεί, όπως τονίζεται και στο άρθρο, το γεγονός πως η Γαλλική Αεροπορία είναι ένθερμος υποστηρικτής των πωλήσεων μεταχειρισμένων αεροσκαφών της και αντικατάσταση τους με νέα F4, όπως έγινε πρόσφατα στην περίπτωση της Κροατίας.
Φυσικά κάτι τέτοιο δημιουργεί και “πίεση” στις αεροπορίες που είναι ήδη πελάτες, να διαλέξουν διαδρομή: Φθηνότερα γαλλικά μεταχειρισμένα με όριο εξέλιξης, ή νέα που να ακολουθήσουν για πολλές δεκαετίες τις επόμενες αναβαθμίσεις. Όπου βέβαια θα πρέπει να εκτιμηθεί αν το κόστος μετάβασης σε αυτές, F5 και F6, θα αξίζει την επένδυση και θα παρέχει ικανοποιητική απόδοση σε ένα νέο πεδίο τεχνολογιών.
Tο συμπέρασμα πάντως είναι πως η Dassault δείχνει να απομακρύνεται από τη φιλοσοφία εγκατάλειψης των μαχητικών της για λογαριασμό νέων προγραμμάτων, όπως έχει πράξει στο παρελθόν και θα επιμείνει στο Rafale ως σημαντικό στοιχείο στο δικτυοκεντρικό πεδίο επιχειρήσεων του μέλλοντος.
Rafale F5, nEUROn, F-35, ένα μεγάλο ευρωπαϊκό ανακάτωμα με την Ελλάδα μέσα