Το Πακιστάν αναμένεται να στραφεί στην Κίνα για τις ανάγκες αντικατάστασης επιθετικών ελικοπτέρων αφού το εμπάργκο των ΗΠΑ σταμάτησε τις πωλήσεις ανταγωνιστικών προϊόντων της αμερικανικής Bell (ΑΗ-1Ζ) και της τουρκικής Turkish Aerospace (Τ-129), όπως αναφέρει το FlightGlobal παραθέτοντας δηλώσεις Πακιστανού ανώτατου αξιωματικού.
Υπενθυμίζεται ότι το Πακιστάν είχε παραγγείλει 12 Bell AH-1Z το 2015 μέσω χρηματοδότησης FMS και στη συνέχεια ακολούθησε το 2018 με συμφωνία για προμήθεια 30 τουρκικών ελικοπτέρων T129 αξίας 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ωστόσο, η πώληση των AH-1Z έχει παγώσει από τότε που ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τράμπ έκοψε τη χρηματοδότηση για την ασφάλεια στο Πακιστάν, ενώ τα ελικόπτερα που έχουν κατασκευαστεί ήδη, απλώς δεν έχουν παραδοθεί ακόμα στο Πακιστάν, αλλά αντίθετα βρίσκονται παρκαρισμένα σε κάποια μάντρα στις ΗΠΑ.
Τι γυρεύει αυτό το ολοκαίνουριο πακιστανικό AH-1Z Viper στην… μάντρα;
Αντίστοιχα, και οι εξαγωγικές κυρώσεις που σχετίζονται με τους κινητήρες LHTEC T800 που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ και οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στο T129 οδήγησαν στην αναστολή της σύμβασης πώλησης των ελικοπτέρων αυτών στο Πακιστάν, αφού προφανώς δεν έχει νόημα να παραδοθούν επιθετικά ελικόπτερα που… δεν θα μπορούν να απογειωθούν.
Για το θέμα αυτό είχαμε γράψει πρώτοι από την πρώτη στιγμή που αυτό έγινε γνωστό, αν και τότε το ενδεχόμενο αυτό σε κάποιους φάνταζε εκτός πραγματικότητας. Η πραγματικότητα όμως είναι άλλη.
Τουρκικό αμυντικό Βατερλώ: Ψάχνουν νέο κινητήρα για τα Τ129 που ήθελαν να εξάγουν…
Αυτό το αδιέξοδο και η πιεστική ανάγκη να αποσυρθεί ο στόλος των 48 Bell AH-1F, πιέζει τώρα την Ισλαμαμπάντ να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις, όπως δήλωσε ο στρατηγός Syed Najeeb Ahmed, διοικητής της Αεροπορίας Στρατού, στο συνέδριο International Military Helicopter που διοργάνωσε το Defense IQ στο Λονδίνο στις 26 Φεβρουαρίου: «Εξετάζουμε άλλες επιλογές. Μία από αυτές είναι στην Κίνα με τη μορφή του νέου επιθετικού ελικοπτέρου που έχουν δημιουργήσει και ονομάζεται Z-10ME. Σε περίπτωση που οι δύο πρώτες επιλογές δεν υλοποιηθούν αυτή η τρίτη επιλογή θα εξεταστεί.»
Το Πακιστάν είχε προηγουμένως αξιολογήσει μια προγενέστερη έκδοση του Z-10, αλλά ο Ahmed λέει ότι η πιο πρόσφατη έκδοση που παρουσίασε η Κίνα έχει βελτιώσεις σε όπλα και υποσυστήματα.
Ωστόσο έχει αρκετές αμφιβολίες ότι η συμφωνία προμήθειας των AH-1Z μπορεί να αναβιώσει και παρόλο που η Turkish Aerospace αναπτύσσει έναν εγχώριο κινητήρα αντικατάστασης για το T129, δεν είναι βέβαιος ότι αυτό θα είναι έτοιμο εγκαίρως.
Η Τουρκία φιλοδοξεί να αναπτύξει εγχώριους κινητήρες για τα ιπτάμενα μέσα της
Στην πραγματικότητα, το Πακιστάν έχει θέσει ως προθεσμία τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους για μια τελική απόφαση, λέει ο Ahmed. Η σχετική επείγουσα ανάγκη είναι άμεση συνέπεια της αναβάθμισης των ικανοτήτων της Ινδίας, καθώς το Νέο Δελχί παραλαμβάνει συνεχώς νέα επιθετικά ελικόπτερα Boeing AH-64E Apache: «Τα Cobra δεν συγκρίνονται με τα Apaches που παίρνουν οι Ινδοί. Σίγουρα θέλουμε εφάμιλλο με αυτό [την ικανότητα].»