Η νύχτα δεν ανήκει μόνο στους εραστές αλλά και στους… λαθρέμπορους. Αυτό που δεν περίμενε όμως ο πλοίαρχος του βορειοκορεατικού τάνκερ «Ji Song 6» ήταν ένα P-3C Orion των Ιαπωνικών Ναυτικών Δυνάμεων Αυτοάμυνας το οποίο εμφανίσθηκε από το πουθενά πιάνοντάς το «κολλημένο» σε ένα κινεζικό, κατά πάσα πιθανότητα, πετρελαιοφόρο να επιδίδεται σε δραστηριότητες που μύριζαν από μακριά λαθρεμπόριο. Αλλιώς τί έκαναν δύο τάνκερ συνδεδεμένα με μάνικες μέσα στην νύχτα;
Οι φωτογραφίες που έφερε το Papa 3 πίσω στην βάση Κανόγια, δείχνουν το κινεζικό πλοίο να μεταφέρει πετρέλαιο στο βορειοκορεατικό τάνκερ, ενέργεια που συνιστά σαφή παραβίαση των οικονομικών κυρώσεων που έχει επιβάλλει το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών στο καθεστώς της Πιόνγκγιάνγκ. Το ιαπωνικό υπουργείο Εξωτερικών ενημέρωσε άμεσα το Συμβούλιο Ασφαλείας για την ύποπτη «πετρέλευση» της 19ης Μαΐου στην Ανατολική Σινική Θάλασσα, 350 χλμ νοτιοανατολικά της Σαγκάης. Ειδικά όταν το βορειοκορεατικό πλοίο (ΙΜΟ 8898740) βρίσκεται από τον Μάρτιο στην «μαύρη λίστα» του ΟΗΕ δυνάμει της Απόφασης 1718 του διεθνούς οργανισμού.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Βόρεια Κορέα επιχειρεί με διάφορους τρόπους να σπάσει το εμπάργκο με πρόθυμους για λαθρεμπόριο (συν)εταίρους. Μετά την ψήφιση νέων αυστηρών κυρώσεων πέρυσι από το Συμβούλιο Ασφαλείας ως απάντηση τις πυραυλικές δοκιμές της Πιόνγκγιάνγκ, Αμερικανοί αξιωματούχοι επεσήμαιναν ότι Ρώσοι λαθρέμποροί «έσπρωχναν» πετρέλαιο και άλλα αγαθά στην Β. Κορέα –με το αζημίωτο φυσικά.
Δημοσίευμα της Washington Post επικαλούμενο «επίσημα έγγραφα» υποστήριζε ότι η κίνηση των τάνκερ μεταξύ Βλαδιβοστόκ στην ρωσική Άπω Ανατολή και βορειοκορεατικών λιμένων είχε αυξηθεί. Όπως ανέφερε το Business Insider, Αμερικανοί αξιωματούχοι τόνιζαν ότι από την στιγμή που πολλά εφόδια, καύσιμα (ειδικά ντήζελ) και άλλα αγαθά δεν παράγονται τοπικά στην Β. Κορέα, Ρώσοι επιχειρηματίες σπεύδουν να… καλύψουν το κενό, δημιουργώντας εταιρίες-βιτρίνα για να κρύψουν τις δραστηριότητές τους και να ξεπλύνουν χρήμα ευκολότερα.
Για παράδειγμα, μια εταιρία διαχείρισης real estate εγγεγραμμένη στην Σιγκαπούρη, χωρίς γραφεία ή ιστοσελίδα, «διευκόλυνε το ξέπλυμα κεφαλαίων Βορειοκορεατών οικονομικών παραγόντων και οντοτήτων υπό καθεστώς κυρώσεων» συνεργαζόμενη με Ρώσους για την αγορά ντήζελ αξίας 7 εκατομμυρίων δολαρίων. Στην συνέχεια, Βορειοκορεάτες πράκτορες έστελναν στην εταιρία χρήματα σε αμερικανικά δολάρια, με τα οποία θα αμείβονταν ο Ρώσος «μεσάζων» που θα έστελνε στην Β. Κορέα το φορτίο πετρελαίου από το Βλαδιβοστόκ.
Όλως τυχαίως, η αύξηση της κίνησης μεταξύ των δύο χωρών «συνέπεσε» με τις προηγούμενες κυρώσεις του ΟΗΕ που απαγόρευαν την αποστολή πετρελαιοειδών από κρατική εταιρία της Κίνας. Οι συναντήσεις μεσοπέλαγα εμπορικών πλοίων και τάνκερς της Β. Κορέας με σκάφη που συχνά φέρουν «πειραγμένα» στοιχεία νηολογίου, «άσχετες» σημαίες ευκαιρίας, ψεύτικα ονόματα ή χαλκευμένους αριθμούς καταχώρησης στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (IMO) δείχνουν πως πρόκειται για συστηματική και μεθοδευμένη επιχείρηση παραλλαγής με στόχο την παράκαμψη των διεθνών κυρώσεων. Οι αποδεικτικές φωτογραφίες των πλοίων που πιάστηκαν επ’ αυτοφώρω κοντεύουν να φθάσουν σε επίπεδο… συλλογής.
Η πρόσφατη αποκάλυψη των νυχτερινών δραστηριοτήτων του «Ji Song 6» εν όψει της συνάντησης τον Ιούνιο του Βορειοκορεάτη ηγέτη Κιμ Γιονγκ Ουν και του Προέδρου Τραμπ έχει την δική της βαρύτητα. Πέραν της επιβεβαίωσης ότι το λαθρεμπόριο… καλά κρατεί, δείχνει ότι ο οικονομικός βρόγχος που έχει επιβληθεί στην Βόρειο Κορέα ίσως έχει καταστεί πλέον ασφυκτικός. Ενδεχομένως να είναι και ένας από τους –πολλούς– λόγους που ο «Υπέρτατος Ηγέτης» αποδέχθηκε την πρόταση να συναντήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο στην Σιγκαπούρη, ευελπιστώντας να παίξει τα χαρτιά του κατά τρόπο που να κερδίσει μερική, έστω, χαλάρωση των κυρώσεων –αν και πολλοί δεν θα βιάζονταν να στοιχηματίσουν σε αυτό.
Παράλληλα, ΗΠΑ και Ιαπωνία έχουν την ευκαιρία να πιέσουν, όσο μπορούν, την Κίνα να φροντίσει για την εφαρμογή των κυρώσεων του ΟΗΕ στην πράξη. Όμως στο γεωπολιτικό παιχνίδι τίποτα δεν γίνεται χωρίς λόγο και όλα έχουν την σημασία τους. Πιστεύει κανείς πως το Πεκίνο δύναται να αγνοεί το γεγονός ότι κινεζικά τάνκερ εφοδιάζουν κρυφά με απαγορευμένα καύσιμα πλοία του «Υπέρτατου Ηγέτη»; Απλώς σκεφτείτε το.
Αλέξανδρος Θεολόγου