Δεν είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι να χαλάσουμε την «γιορτινή» ατμόσφαιρα παραμονές Δεκαπεντάγουστου, με τους περισσότερους από τους αναγνώστες μας ελπίζουμε σε διακοπές. Παραμένουμε όμως στο κυνήγι της ενημέρωσης, ίσως αυτό έχει κάνει μερικούς από μας λίγο περισσότερο σκεπτικούς και απαισιόδοξους απ’ όσο θα έπρεπε.
Όπως ξέρουν οι αναγνώστες μας βασίζουμε πολλές από τις προβλέψεις μας που έχουν επαληθευθεί, όχι σε διαρροές και κουτσομπολιά αλλά στην κοινή λογική. Έτσι, από τον περασμένο Σεπτέμβριο περιμένουμε το Πολεμικό Ναυτικό να συμπληρώσει την μελλοντική δομή δυνάμεων του με νέες κορβέτες. Όπως έχουμε γράψει από τη στιγμή που επιλέχθηκε γαλλική φρεγάτα, η FDI, περιμέναμε και περιμένουμε ως το πιο πιθανό να επιλέγει γαλλική κορβέτα ώστε να υπάρξει η δυνατή ομοιοτυπία. Αντί αυτού το Πολεμικό Ναυτικό ξεκίνησε μία διαδικασία νέας αξιολόγησης προτάσεων από αρκετές χώρες, με την ελπίδα να πετύχει όσο το δυνατόν καλύτερη τιμή και απόδοση.
Αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια short list με πλοία που το Πολεμικό Ναυτικό έχει κρίνει πως είναι καλά και καλύπτουν τις επιχειρησιακές του απαιτήσεις. Πάντα θεωρητικά οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν εντός του Αυγούστου, και πολύ πιθανό είναι να ανακοινωθούν στην Έκθεση Θεσσαλονίκης από τον πρωθυπουργό, το Σεπτέμβριο. Μήπως όμως η λογική, αυτή που επικαλούμαστε από το 2016 σαν σελίδα, μας οδηγεί σε άλλες, περισσότερο δυσοίωνες προβλέψεις;
Καταρχάς, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εκτοξεύσει το ενεργειακό κόστος, και αυτό έχει ταρακουνήσει όλη την οικονομία, αυξάνοντας υπέρμετρα τον πληθωρισμό. Ευτυχώς η Ελλάδα είναι στο πυρήνα της Ευρωζώνης, και οι πληθωριστικές πιέσεις κάπως συγκρατούνται. Συγκριτικά, στην Τουρκία, ο πληθωρισμός είναι σε 3ψήφιο νούμερο, με πολύ πιο βαριές επιπτώσεις, ειδικά στα ασθενέστερα στρώματα της κοινωνίας. Και να σκεφτεί κανείς, πως η Τουρκία έχει σαν βασικό ενεργειακό προμηθευτή τη Ρωσία, σε φυσικό αέριο το οποίο το προμηθευόταν σε φθηνή τιμή.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Κορβέτες/φρεγάτες για το ΠΝ, η ναυμαχία των ναυπηγείων κορυφώνεται
Στην Ελλάδα τώρα, η υπερυψηλή φορολογία μας κάνει από τις χώρες με τα ακριβότερα καύσιμα. Και το κράτος επιχειρεί να επέμβει με επιδότηση της τιμής των καυσίμων, επιδότηση της κιλοβατώρας, επιδότηση στα πάντα. Μην ξεχνάμε όμως πως σε 10 μήνες το αργότερο έχουμε εθνικές εκλογές. Οπότε όσο “αγία” να είναι μια κυβέρνηση, σκοπός της είναι να επανεκλεγεί. Αλλά με την τοξικότητα που υπάρχει ανέκαθεν στην Ελλάδα, δύσκολα η κυβέρνηση δεν θα κάνει ότι έκαναν όλες παλιότερα, δηλαδή παροχές προ εκλογών. Και ιστορικά, ποιες είναι οι δαπάνες του Προϋπολογισμού που θυσιάζονται πρώτες; Οι αμυντικές.
ThinkOutOfTheBox: Gowind HN, πως μπορούν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών;
Αν και η παρούσα κυβέρνηση έχει δείξει σοβαρά δείγματα γραφής στον αμυντικό τομέα, εντούτοις, το ξαναλέμε, δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρχουν σκέψεις μέσα στις τάξεις της, που να προτείνουν αύξηση των παροχών. Εμείς ανησυχούμε όμως ειδικά για τις αμυντικές δαπάνες.
Δυναμικά “μπαίνει” η Fincantieri για τις FCΧ-30, θα κάνουν οι Ιταλοί την ανατροπή με ποικιλία όπλων;
Ακόμη, είναι γνωστό πως στο Μέγαρο Μαξίμου, επισπεύδων σε σημαντικά αμυντικά προγράμματα και στενός υποστηρικτής των επιτελών και του υπουργείου Αμύνης ήταν ο πρώην διευθυντής του πρωθυπουργικού γραφείου Γρηγόρης Δημητριάδης. Η παραίτησή του, για θέματα άσχετα με την ύλη της σελίδας μας, θα δημιουργήσει και ένα σχετικό “κενό”. Πλέον, ο ΥΕΘΑ θα αντιμετωπίζει μόνος τα “όχι” του ΥΠΟΙΚ στις γνωστές ισορροπίες που υπάρχουν σε κάθε κυβερνητικό σχήμα; Δεν το γνωρίζουμε, ξέρουμε πως ο υπουργός Οικονομικών στηρίζει την ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά έχει έναν προϋπολογισμό να εκτελέσει, με τον τελευταίο να έχει πολλές παραμέτρους να αλλάζουν διαρκώς. Έτσι θεωρούμε βέβαιο πως τα αρχικά διαθέσιμα 2 δις για κορβέτες συν το κόστος για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ (κάπου 500 εκατ.), έχουν μειωθεί…
Η συνέχεια στο Naval Defence