Ήταν Φεβρουάριος του 2018, όταν η Ολλανδία αποφάσισε να ανακατασκευάσει όλα τα επιθετικά ελικόπτερα AH-64D Apache στο επίπεδο -Ε, αποκτώντας ταυτόχρονα και 17 μονάδες ραντάρ ελέγχου πυρός APG-78. Τώρα, τα πρώτα τρία ελικόπτερα Apache της Ολλανδικής Πολεμικής Αεροπορίας αναχώρησαν από το λιμάνι της Αμβέρσας για τις ΗΠΑ. Εκεί τα AH-64D θα περάσουν μια διαδικασία ανακατασκευής, εργασία που θα διαρκέσει δύο χρόνια. Όλα τα ολλανδικά Apache, 28 τον αριθμό, θα περάσουν από τη διαδικασία αυτή που περιλαμβάνει αποσυναρμολόγηση και γενική επιθεώρηση και επισκευή μέσα στα επόμενα χρόνια. Τα ολλανδικά Apache θα αναβαθμσιτούν στην πιο προηγμένη έκδοση που υπάρχει παραμένοντας σε υπηρεσία ως το 2050.
Όποιος νομίζει πως η διαδικασία μεταφοράς είναι απλή υπόθεση, απλά γελιέται. Τα ελικόπτερα αποσυναρμολογήθηκαν με προσοχή και συσκευάστηκαν
με τρόπο που ελάχιστα θυμίζουν πλέον το γνωστό ελικόπτερο. Την περασμένη Τρίτη, φορτηγά μετέφεραν τις προσεκτικά συσκευασμένες ατράκτους από το κέντρο λογιστικής μέριμνας Woensdrecht στο πλοίο που θα τα μεταφέρει. Η διαδικασία μεταφοράς και φόρτωσης γίνεται εν μέσω περιορισμών από την κρίση της πανδημίας του COVID-19 έτσι τίποτα δεν είναι εύκολο. Με την άφιξή τους στη Βαλτιμόρη στις 4 Δεκεμβρίου, αναλαμβάνει ο Στρατός των ΗΠΑ, που θα τα μετακινήσει στο Huntsville, της Αλαμπάμα, με τελικό σταθμό τον κατασκευαστή Boeing στη Mesa, της Aριζόνα. Τα τρία ελικόπτερα αυτά αναμένεται να επιστρέψουν στην Ολλανδία σταδιακά περί τα μέσα του 2023 ως τις αρχές του 2025.
Γιατί καθηλώθηκε ο στόλος επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 Apache της Ολλανδίας;
Ας θυμηθούμε πως αρχικά η ολλανδική κυβέρνηση έδειξε ενδιαφέρον για την αγορά των Apache στα τέλη της δεκαετίας του ’80 όπου εξέφρασε ενδιαφέρον για 52 ελικόπτερα. Μετά από διεθνή διαγωνισμό στον οποίο συμμετείψαν επίσης το Tiger της Eurocopter και το AH-1 SuperCobra της Bell, το ολλανδικό υπουργείο Αμύνης επέλεξε να παραγγείλει 30 AH-64D Apache το 1995. Τα πρώτα ελικόπτερα παραδόθηκαν το 1998 και οι παραλαβές ολοκληρώθηκαν το 2002. Τα ολλανδικά Apache εξοπλίζονται με το σύστημα αυτοπροστασίας AMASE για την αντιμετώπιση πυραυλικών απειλών με υπέρυθρη (IR) καθοδήγηση. Η πρώτη επιχειρησιακή ανάπτυξη έγινε στο Ν’τζιμπουτί το 2001 ενώ τα ολλανδικά Apache έδρασαν και δίπλα στα αμερικανικά όμοιά τους κατά την ΝΑΤΟϊκή επιχείρηση υποστήριξης της ειρήνης στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη. Το 2004, 6 ολλανδικά AH-64 αναπτύχθηκαν στο Ιράκ υποστηρίζοντας το ολλανδικό χερσαίο απόσπασμα στο πλαίσιο της πολυεθνικής δύναμης σταθεροποίησης της χώρας.
Το κόστος της αναβάθμισης των ελικοπτέρων ανέρχεται σε ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο δολάρια (1.191 δισεκατομμύρια), σύμφωνα με την αναφορά του υπουργείου Εξωτερικών για την πιθανή πώληση με FMS προς την Ολλανδία για υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης για την αναβάθμιση/ανακατασκευή των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64D Block II Apache στο επίπεδο AH-64E. Η αναβάθμιση των 28 AH-64D Block II Apache περιλαμβάνει την αναβάθμιση 51 κινητήρων T700-GE-701C στο επίπεδο T700-GE-701D (42 κινητήρες θα τοποθετηθούν και 9 εφεδρικοί), 17 ραντάρ ελέγχου πυρός (FCR) AN/APG-78 και υποσυστήματα, 28 εκσυγχρονισμένα οπτικά συστήματα πρόσκτησης και ανάλυσης στόχου AN/ASQ-170, σύγχρονους αισθητήρες νυχτερινής πλοήγησης (PNVS) (MTADS)/AN/AAR-11, 28 σύγχρονα συμβολόμετρα συχνότητας ραντάρ (MRFI) AN/APR-48B και 70 ενσωματωμένα συστήματα παγκοσμίου προσδιορισμού θέσης/αδρανειακά συστήματα πλοήγησης (EGI) συν δέκτες πολλαπλών λειτουργιών.
Η Ολλανδία αναβαθμίζει τα AH-64D, έλεγχος τιμών και δυνητικό όφελος για την Ελλάδα