11 C
Athens
Δευτέρα, 10 Μαρτίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗConvair B-58 Hustler, το δελταπτέρυγο βομβαρδιστικό με επιδόσεις μαχητικού

Convair B-58 Hustler, το δελταπτέρυγο βομβαρδιστικό με επιδόσεις μαχητικού

- Advertisement -

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά αεροσκάφη που έχει πετάξει ποτέ είναι το στρατηγικό βομβαρδιστικό Convair B-58 Hustler. Ο σχεδιασμός του θυμίζει μαχητικό αεροσκάφος, κι όχι άδικα αφού οι σχεδιαστικές του γραμμές βασίστηκαν σε αεροναυπηγικές αρχές που συνήθως συναντούμε σε αναχαιτιστικά της εποχής του.

Η ανάπτυξη του -πανέμορφου- B-58 ξεκίνησε σε μια εποχή όπου η σοβιετική αντιαεροπορική άμυνα εξελισσόταν ταχύτατα προκειμένου να αντιμετωπίσει τα αμερικανικά στρατηγικά βομβαρδιστικά Β-36 και τους διαδόχους τους. Αντιαεροπορικοί πύραυλοι αλλά και μαχητικά κατευθυνόμενα από ραντάρ εδάφους, αναπτύσσονταν για να καταστήσουν το σοβιετικό εναέριο χώρο απρόσβλητο στα αμερικανικά βομβαρδιστικά με πυρηνικά όπλα. Έτσι το πρόγραμμα ξεκίνησε με την έκδοση των προδιαγραφών από την USAF το 1949, αλλά η πραγματική ανάπτυξη του αεροσκάφους υπό την ονομασία “Hustler” άρχισε το 1952.

Η κύρια επιχειρησιακή απαίτηση ήταν να δημιουργηθεί ένα βομβαρδιστικό ικανό να πετάξει σε μεγάλα υψόμετρα και σε υψηλές υπερηχητικές ταχύτητες, μειώνοντας έτσι τον χρόνο που θα ήταν εκτεθειμένο στην εχθρική άμυνα, ενώ θα μπορούσε να ξεφεύγει από τα σοβιετικά αναχαιτιστικά χάρη στην υψηλή του ταχύτητα. Η κεντρική ιδέα ήταν να επιτευχθεί αυτό μέσω της ενσωμάτωσης των πιο προηγμένων τεχνολογιών που εξελίσσονταν τότε, που για την εποχή του, αλλά και για σήμερα, ήταν πρωτοποριακές.

Το B-58 με την χαρακτηριστική τεράστια κοιλιακή δεξαμενή καυσίμων που ταυτόχρονα έφερε και πυρηνική κεφαλή ως βόμβα

Το αποτέλεσμα όλων αυτών των απαιτήσεων δημιούργσε το B-58 Hustler, που έφθανε τα 2 Mach. Το πλήρωμά του αποτελούνταν από έναν πιλότο, έναν πλοηγό-βομβαρδιστή και έναν χειριστή αμυντικών συστημάτων, οι οποίοι κάθονταν σε ανεξάρτητες θέσεις, ενώ αντί για εκτινασσόμενα καθίσματα, εξαπολυόταν μια “κάψουλα” με το κάθε μέλος του πληρώματος μέσα της.

H κάψουλα διαφυγής των χειριστών του Β-58. Αυτή “έκλεινε” στο άνω μέρος της σε περίπτωση κινδύνου και εξαπολυόταν, ενώ προσγειωνόταν ολόκληρη, έχοντας την ικανότητα και να επιπλέει.

Το αεροσκάφος είχε διαμόρφωση πτερύγων σχήματος δέλτα, παρόμοια σε σχεδίαση με αυτή των υπερηχητικών μαχητικών της Convair, των F-102A Delta Dagger και F-106 Delta Dart.

 

Το Hustler είχε μήκος 29,5 μέτρα, εκπέτασμα 17,3 και ύψος 9,5 μέτρα. Η πρόσθια άκρη των πτερύγων ήταν κεκλιμένη σε γωνία 60 μοιρών, ενώ η αεροδυναμική σχεδίαση οδήγησε σε άτρακτο στενή στο κέντρο της (ως μπουκάλι Coca-Cola, όπως την έλεγαν χαριτολογώντας), μειώνοντας σημαντικά την αεροδυναμική αντίσταση.

Το αεροσκάφος κινούνταν από τέσσερις κινητήρες General Electric J79-GE-5, αξονικής ροής με μετάκαυση, τοποθετημένοι σε πυλώνες κάτω από τις πτέρυγες. Αυτοί απέδιδαν 10.400 λίβρες ώσης (45,82 kN) και 15.600 λίβρες (69,4 kN) με μετάκαυση. To μήκος τους ήταν 5.13 μέτρα και η διάμετρος τους 0,965.

Το βομβαρδιστικό είχε ταχύτητα πλεύσης 982 χιλιόμετρα την ώρα και μέγιστη ταχύτητα 2.100. Η επιχειρησιακή οροφή ήταν στα 64.800 πόδια (19.751 μέτρα), ενώ η μέγιστη ακτίνα δράσης χωρίς ανεφοδιασμό ήταν 4.400 μίλια (7.00 χιλιόμετρα) και το μέγιστο βάρος απογείωσης του αεροσκάφους έφτανε τα 80.200 κιλά.

Η τεχνολογία όπως είπαμε και στην αρχή, που ενσωματώθηκε στο B-58, ήταν εξαιρετικά προηγμένη. Η ατράκτος κατασκευάστηκε από προηγμένα κράματα αλουμινίου και τιτανίου, που εξασφάλιζαν εξαιρετική αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες που προκύπτουν από την υπερηχητική πτήση στο φάσμα των 2 Μαχ.

Μια σημαντική καινοτομία ήταν το σύστημα ψύξης. Για να διατηρήσει τις εσωτερικές θερμοκρασίες σε ασφαλή για τα υποσυστήματα επίπεδα, το αεροσκάφος χρησιμοποιούσε το καύσιμο του ως ψυκτικό κυκλοφορώντας το μέσω σωληνώσεων, πριν φτάσει στους κινητήρες, απορροφώντας θερμότητα από τα ηλεκτρονικά και άλλα ευαίσθητα συστήματα.

DAYTON, Ohio – Convair B-58 cockpit at the National Museum of the United States Air Force. (Photo courtesy of Lockheed Martin Code One)

Το αεροσκάφος πρωτοτυπούσε καθώς δεν διέθετε αποθήκη βομβών. Το οπλοστάσιο του περιλάμβανε συνδυασμό από μια πυρηνική κεφαλή W-39, και/ή πυρηνικές βόμβες Mk.43 ή B61. Η κεφαλή W-39, η ίδια που χρησιμοποιήθηκε στο βαλλιστικό πύραυλο μέσης εμβέλειας Redstone ή τον πύραυλο cruise Snark, μεταφερόταν σε μεγάλη απορριπτόμενη κεντρική δεξαμενή που περιείχε επίσης καύσιμα για το αεροσκάφος. Οι μικρότερες βόμβες μεταφέρονταν σε υποπτερυγικούς πυλώνες. Για άμυνα κατά μαχητικών, το αεροσκάφος ήταν εξοπλισμένο με ένα εξάκαννο πυροβόλο General Electric M61 Vulcan, τοποθετημένο στην ουρά, με φόρτο 1.200 βλήματα, το οποίο τηλεχειριζόταν ο Χειριστής Αμυντικών Συστημάτων.

Το B-58 είχε επίσης ηλεκτρονικά συστήματα με αρκετούς αυτοματισμούς, εξαιρετικά προηγμένα για την εποχή τους. Περιλάμβαναν αυτόματα συστήματα πλοήγησης, βομβαρδισμού και επικοινωνίας, τα οποία συνδυάζονταν με το AN/ASQ-42, ένα από τα πρώτα ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης αποστολών. Αυτό επέτρεπε στον πλοηγό-βομβαρδιστή, να προγραμματίσει τον βομβαρδισμό με μεγάλη ακρίβεια, προσαρμόζοντας την πορεία και την εκτόξευση του πυρηνικού όπλου σε πραγματικό χρόνο. Η βόμβα θα εξαπολυόταν αυτόματα για να πλήξει με ακρίβεια τον προκαθορισμένο στόχο.

Ο πίνακας οργάνων του πλοηγού-βομβαρδιστή του Β-58

Η εκπαίδευση των πληρωμάτων του B-58 ήταν μια άλλη πρόκληση για την USAF. Καθώς έπρεπε να προσαρμοστούν στη διαχείριση ενός αεροσκάφους που απαιτούσε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα δεξιοτήτων, πέρα από το συνηθισμένο της εποχής. Αυτά λόγω της πολύ υψηλής ταχύτητας του και της πολυπλοκότητας των συστημάτων του, αλλά και της ιδιόρρυθμης πτητικής συμπεριφοράς του. Έτσι ο φόρτος εργασίας ήταν μεγάλος και εξαντλητικός.

Η κονσόλα του χειριστή αμυντικών συστημάτων του Β-58. Ήταν υπεύθυνος για τη χρήση του πυροβόλου Μ-61 των 20 χιλιοστών

Σε επιχειρησιακή αξιολόγηση του B-58, γνωστή ως “Operation Greased Lightning”, το αεροσκάφος πέτυχε το 1963 πτήση από το Τόκιο στο Λονδίνο σε 8 ώρες και 35 λεπτά, με 5 εναέριους ανεφοδιασμούς, ένα εκπληκτικό ρεκόρ. Γενικότερα το βομβαρδιστικό που “φλέρταρε” με επιδόσεις μαχητικού είχε αποσπάσει πολλά βραβεία και ρεκόρ ταχύτητας.

Μια ακόμη, διαφορετικής οπτικής εικόνα του τι έβλεπε ο πιλότος ενός Β-58

Παρά τις τεχνολογικές του καινοτομίες, το B-58 Hustler αντιμετώπισε πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας του. Η συντήρηση ήταν εξαιρετικά δύσκολη και δαπανηρή, με ειδικές υποδομές ενώ το προσωπικό απαιτούσε εξειδικευμένη εκπαίδευση και τη μέγιστη προσοχή για τη διαχείριση ενός τόσο προηγμένου αεροσκάφους. Επίσης, η σχετικά μικρή ακτίνα δράσης του (για στρατηγικό βομβαρδιστικό), επέβαλλε ανάγκη για εναέριο ανεφοδιασμό προκειμένου να φθάσει τους προκαθορισμένους στόχους βαθιά μέσα στην ΕΣΣΔ, με αντίστοιχα ακριβή εκπαίδευση και υποστήριξη αποστολής.

Το Hustler μπήκε σε υπηρεσία το 1960 και εξόπλισε 2 πτέρυγες στρατηγικού βομβαρδισμού, καθώς πλεον το κόστος του ανά μονάδα είχε ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη. Δυστυχώς το αστραφτερό βομβαρδιστικό με τις κομψές γραμμές του, παρήχθη σε λίγα αντίτυπα, μόλις 116 και λίγα χρόνια μετά ξεκίνησε η απόσυρση του, που έγινε το 1970. Η ανάπτυξη ακόμα πιο προηγμένων αντιαεροπορικών συστημάτων από την ΕΣΣΔ, που είχαν δυνατότητα κατάρριψης στόχων σαν τα Β-58, καθιστούσαν την υπερηχητική πτήση σε μεγάλο υψόμετρο λιγότερο αποτελεσματική. Επίσης, οι περικοπές κόστους, η ανάπτυξη βομβαρδιστικών πολύ μεγαλύτερης ακτίνας δράσης όπως το B-52, χωρίς ανάγκη για συνεχείς εναέριους εφοδιασμούς για κρούση στη Μόσχα, αλλά και η ανάγκη για αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων, έφεραν την γρήγορη “αποστρατεία”.

Παρά την σύντομη υπηρεσία του, το Convair B-58 Hustler άφησε μια σημαντική κληρονομιά στην αεροπορική τεχνολογία. Ήταν το πρώτο βομβαρδιστικό που πέταξε υπερηχητικά σε τακτική υπηρεσία, έδωσε πολύτιμα μαθήματα σχετικά με την αεροδυναμική, τη θερμοδυναμική και την διαχείριση υπερηχητικών ταχυτήτων, και έθεσε τις βάσεις για τη δημιουργία πιο σύγχρονων και αποτελεσματικών αεροσκαφών.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

20 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

REARM Europe: η αμηχανία και η τελευταία ευκαιρία για να μην...

Οι παγκόσμιες εξελίξεις στο γεωπολιτικό πεδίο και μάλιστα με τους πρωτοφανείς καταιγιστικούς ρυθμούς που συμβαίνουν, δυστυχώς φαίνεται να αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση με αμηχανία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Μαρτίου 1941: Επιχείρηση “Primavera”, η εαρινή επίθεση...

0
Μάρτιος 1941: Τις μέρες των μαχών μέσα στο χιόνι και στον πάγο έχει διαδεχθεί μια περίεργη ανάπαυλα, σαν ησυχία πριν την καταιγίδα. Οι στρατιώτες...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Συρία: στους 1.311 οι νεκροί από την έκρηξη βίας κατά αμάχων αλαουιτών

Το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων ανακοίνωσε σήμερα πως 830 αλαουίτες άμαχοι έχουν σκοτωθεί από την Πέμπτη από τις συριακές δυνάμεις ασφαλείας και οργανώσεις που...

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

NOMARS USX-1 Defiant, η επόμενη γενιά αυτόνομων πολεμικών πλοίων

Η Υπηρεσία Προηγμένων Ερευνητικών Προγραμμάτων Άμυνας (DARPA) του υπουργείου Άμυνας των Ηνωμένων Πολιτειών εργάζεται πάνω στο πρόγραμμα NOMARS (No Manning Required Ship, Πλοίο Χωρίς...