13.9 C
Athens
Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMirage IIIV, η γαλλικη προσπάθεια για ένα υπερηχητικό καθέτου απογειώσεως

Mirage IIIV, η γαλλικη προσπάθεια για ένα υπερηχητικό καθέτου απογειώσεως

- Advertisement -

Το Dassault Mirage IIIV ήταν ένα πρωτότυπο μαχητικό με δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL) που αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από τη Dassault Aviation κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1960. Η ιδέα προέκυψε ως απάντηση σε μια απαίτηση του ΝΑΤΟ, τη Βασική Στρατιωτική Απαίτηση 3 (NBMR-3), η οποία ζητούσε ένα μαχητικό αεροσκάφος VTOL με δυνατότητα υπερηχητικής πτήσης για αποστολές στην Ευρώπη.

Το IIIV βασιζόταν στο Mirage III, με κύρια διαφορά την προσθήκη οκτώ μικρών κινητήρων κάθετης ανύψωσης που περιέβαλλαν τον κύριο κινητήρα. Αυτοί θα χρησιμοποιούνταν κατά την κάθετη απογείωση και προσγείωση, αλλά θα ήταν ανενεργοί κατά την οριζόντια πτήση. Η ύπαρξη τους απαίτησε μια εξαιρετικά σύνθετηδιάταξη, η οποία πρόσθετε σημαντικό βάρος στο αεροσκάφος, όπως και πολυπλοκότητα στη συντήρηση και στην λειτουργία. Και τελικά αυτά ήταν που οδήγησαν το πρόγραμμα σε τέλμα.

Η ανάπτυξη του Mirage IIIV περιλάμβανε και την προηγούμενη εμπειρία από το πρωτότυπο Dassault Balzac V, το οποίο έκανε δοκιμές VTOL με παρόμοια διάταξη, εφοδιασμένο με οκτώ κινητήρες Rolls-Royce RB.108 των 2.500 λιβρών ώσης ο καθένας για την κίνηση στην κάθετο και έναν κινητήρα Bristol Orpheus BOr 3 για την οριζόντια πτήση.

Οι δοκιμές του Balzac V επέτρεψαν την εξέλιξη του συστήματος ελέγχου και της μετάβασης από κάθετη σε οριζόντια πτήση, παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες για την κατασκευή του Mirage IIIV. Όμως, το Balzac V αντιμετώπισε σοβαρά ατυχήματα, με δύο θανατηφόρα περιστατικά που οδήγησαν στην απόφαση να μην συνεχιστεί σαν πρόγραμμα μετά το τελευταίο ατύχημα το 1965.

Η ανάπτυξη του Mirage IIIV προχώρησε με την κατασκευή δύο πρωτοτύπων. Το πρώτο πέταξε για πρώτη φορά ως VTOL μόνο τον Φεβρουάριο του 1965, ενώ το δεύτερο ακολούθησε το 1966. Ήταν εξοπλισμένα με έναν κινητήρα Pratt & Whitney JTF10 (αργότερα αντικαταστάθηκε από τον SNECMA TF106) για την οριζόντια πτήση και οκτώ κινητήρες Rolls-Royce RB162-1 για την ανύψωση. Το πρώτο πρωτότυπο κατάφερε να φτάσει τα Mach 1,3 σε δοκιμαστικές πτήσεις, ενώ το δεύτερο πέτυχε Mach 2,04, αλλά χάθηκε σε ατύχημα τον Νοέμβριο του 1966, σηματοδοτώντας το τέλος του προγράμματος.

Το Mirage IIIV ήταν αντίπαλος του Hawker Siddeley P.1154, ενός άλλου VTOL μαχητικού αεροσκάφους που αναπτύχθηκε από τη Βρετανία. Ωστόσο, κανένα από τα δύο αεροσκάφη δεν προχώρησε σε παραγωγή λόγω των οικονομικών δυσχερειών και των τεχνικών προκλήσεων που συνάντησαν.

Η σχεδίαση του Mirage IIIV περιλάμβανε πολλά καινοτόμα στοιχεία, με μια εξελιγμένη πτέρυγα για την εποχή, τους βοηθητικούς κινητήρες τοποθετημένους σε ζεύγη στο μέσο της ατράκτου, με κινούμενες θύρες ανακατεύθυνσης της ώσης.

Παρά την αποτυχία του να φτάσει σε παραγωγή, το Mirage IIIV και το προηγούμενο πρωτότυπο Balzac V, προσέφεραν πολύτιμες γνώσεις στον τομέα της κάθετης απογείωσης και προσγείωσης. Το εναπομείναν πρωτότυπο Mirage IIIV εκτίθεται τώρα στο Musée de l’Air et de l’Espace στο Παρίσι, μαρτυρώντας την φιλοδοξία και τις προκλήσεις της εποχής.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Αθήνα η Guilfoyle, Άγκυρα ο Barrack: Ποιά πρωτεύουσα κερδίζει από τους νέους πρέσβεις του Τραμπ;

Οι ανακοινώσεις από πλευράς Ντοναλντ Τραμπ για το ποιοι θα είναι οι επόμενοι πρέσβεις σε Ελλάδα και Τουρκία πυροδότησαν άμεσα τη γνωστή "αντιπαραβολή". Όπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Μονάδα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων, τα “φτερά” της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου

0
Σε συνέχεια της σχετικής πρόσφατης αναφοράς για την πιστοποίηση επιχειρησιακής ετοιμότητας της ΜΑΕΕ (Μονάδας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων) αναδημοσιεύουμε το άρθρο που ακολουθεί, το οποίο ...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 1/14 Δεκεμβρίου 1913: Η πολυπόθητη ένωση της Κρήτης...

0
Παρουσία του βασιλιά Κωνσταντίνου του Α' και του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου πραγματοποιείται στα Χανιά η πανηγυρική Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα. Η στιγμή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Πολιτική αναταραχή στη Δανία από την αγορά ισραηλινών όπλων με “πολιτικό εξοπλισμό”!

Η πρόσφατη αποκάλυψη στη Δανία σχετικά με την αγορά "προβληματικού" αμυντικού εξοπλισμού από την ισραηλινή εταιρεία Elbit, έχει προκαλέσει αναστάτωση στη χώρα, τόσο σε...

Ένα εκατομμύριο ώρες πτήσης συμπλήρωσε το Bayraktar TB2

To ορόσημο του ενός εκατομμυρίου ωρών πτήσης έφθασε το Bayraktar TB2, όπως ανακοίνωσε η κατασκευάτρια του, Baykar, ενώ έχει ξεπεράσει και τα 150 εκατ....

Γ. Γεραπετρίτης: Αληθινός πατριώτης δεν είναι εκείνος ο οποίος δεν τόλμησε να κάνει όσα σήμερα απαιτεί

«Αληθινός πατριώτης δεν είναι εκείνος ο οποίος δεν τόλμησε να κάνει όσα σήμερα απαιτεί. Αληθινός πατριώτης είναι εκείνος ο οποίος θα καθυποτάξει το εγώ...