33.1 C
Athens
Σάββατο, 2 Αυγούστου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

- Advertisement -

Την περασμένη Κυριακή γράψαμε ένα άρθρο σχετικά για τη μεγάλη πλέον δυσκολία εφαρμογής καταδρομικών επιχειρήσεων ανακατάληψης ελληνικής βραχονησίδας ή νησίδας. Καθώς τα μέσα εντοπισμού του αντιπάλου είναι τόσα πολλά, όσο και τα επιθετικά του “εργαλεία”, που μπορεί να ακυρώσουν αιματηρά μια τέτοια ενέργεια στο πιο ευαίσθητο σημείο της, στην διαδικασία της μεταφοράς-απόβασης.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη βραχονησίδας, το μεγάλο “πως” για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις

Δυστυχώς, η μόνη λύση που έχουμε αυτή τη στιγμή, σε περίπτωση κατάληψης βραχονησίδας, είναι η “ισοπέδωσή της” από την Πολεμική Αεροπορία. Βέβαια, μια τέτοια κίνηση, θα μπορούσε να είχε γίνει θεωρητικά και το βράδυ των Ιμίων. Αλλά δεν έγινε, γιατί τότε μάλλον θα μιλούσαμε για τον Πόλεμο των Ιμίων.

Δεν συζητάμε για άλλες αποστολές, όπου οι ειδικές δυνάμεις μας θα πρέπει να χτυπήσουν στόχους υψηλής αξίας στην εχθρική ενδοχώρα, ή έστω, να αποβιβαστούν εκεί και να κάνουν αποστολές αναγνώρισης. Αντίθετα με την Ελλάδα, που έχουμε ανακαλύψει βέβαια τα UAV αλλά τα κρατάμε για το… μέλλον, οι Τούρκοι παράγουν και θέτουν σε υπηρεσία μεγάλους αριθμούς ικανών drones σήμερα. To πρόβλημα λοιπόν της αδυναμίας προσέγγισης σε ακτή που επιτηρείται, παραμένει.

Η λύση που σήμερα συζητάμε, και μπορεί να δώσει απάντηση στο επιχειρησιακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ΔΕΠ, προέρχεται από αρκετά παλιά. Και την εφάρμοσαν πρώτοι οι Ιταλοί το Δεκέμβριο του 1941, όταν υποβρύχιο τους προσέγγισε το λιμένα της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο, βατραχάνθρωποι μπήκαν σε “ανθρώπινες τορπίλες”, δηλαδή μίνι υποβρύχια μεταφοράς τους, και έκαναν αρκετή ζημιά στον αγκυροβολημένο Βρετανικό στόλο.

Βέβαια, τα τότε Siluro a Lenta Corsa (SLC, τορπίλη χαμηλής ταχύτητας), γνωστά κι ως Maiale (γουρούνι), είναι πλέον “αρχαία” ιστορία. Έκτοτε, κατασκευάστηκαν δεκάδες μικρά υποβρύχια, που μεταφέρουν καταδρομείς. Η διαφορά των περισσοτέρων, εκτός από το μέγεθος και το εκτόπισμα, είναι η ακτίνα δράσης. Αλλά υπάρχει και μια ακόμη ειδοποιός διαφορά. Αν χρειάζονται ή όχι κάποιο υποβρύχιο για να μεταφερθούν κοντά στην ακτή.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Δεκεμβρίου 1941: Η επιδρομή των Ιταλών δυτών στην Αλεξάνδρεια

Οι Αμερικανοί έχουν δημιουργήσει το SEAL Delivery Vehicle (SDV), φτιαγμένο από την Columbia Group, ένα μικρό εξαθέσιο υποβρύχιο ανοικτού τύπου (δηλαδή οι επιβαίνοντες φέρουν καταδυτικό εξοπλισμό), που μεταφέρεται κοντά στις εχθρικές ακτές στερεωμένο σε μεγάλο υποβρύχιο. Το πρώτο έγινε επιχειρησιακό το μακρινό 1972, και αγοράστηκε και από τη μονάδα ειδικών αποστολών SBS του Βρετανικού Ναυτικού. Το σκάφος έχει δει και επιχειρησιακή χρήση στους πολέμους του Κόλπου.


Atlantic Ocean (May 5, 2005) – Members of SEAL Delivery Vehicle Team Two (SDVT-2) prepare to launch one of the team’s SEAL Delivery Vehicles (SDV) from the back of the Los Angeles-class attack submarine USS Philadelphia (SSN 690) on a training exercise. U.S. Navy photo by Chief Photographer’s Mate Andrew McKaskle (RELEASED)

Ο αντικαταστάτης των SDV, είναι το Shallow Water Combat Submersible (SWCS) της αμερικανικής Teledyne Brown Engineering. Πολύ πιο εξελιγμένο από τον πρόγονό του, αλλά έχει και μεγάλο κόστος, που πλησιάζει τα 30 εκ. δολάρια το ένα (ή και τα ξεπερνά). Το πρόβλημα με τα σκάφη αυτά είναι πως χρειάζονται και ένα υποβρύχιο για υποστήριξη και μεταφορά, κι αυτό είναι το αδύνατο σημείο τους.

Το SWCS σε δεξαμενή δοκιμών

Οι Αμερικανοί SEALs δοκιμάζουν τώρα και ένα νέου τύπου μικρό υποβρύχιο, το Dry Combat Submersible (DCS), της Lockheed Martin. Το σκάφος έχει δείξει τη δυνατότητά του να μεταφέρει τους SEALs χωρίς να φέρουν στολές κατάδυσης, μιας και έχει εσωτερικό “στεγνό” χώρο φιλοξενίας. Όμως η κατασκευή 3 DCS κόστισε σχεδόν… 250 εκ. δολάρια! Συνεπώς, καλό αλλά απλησιάστο.

Dry Combat Submersible

Άλλη προσέγγιση πλέον ειναι το -λεγόμενο- υβριδικό υποβρύχιο ή υβριδικό σκάφος. Το οποίο σχεδιαστικά είναι ένα ταχύπλοο (σαν το Mark V ειδικών αποστολών που έχει το ΠΝ μας), αλλά όταν πλησιάσει τις εχθρικές ακτές, μπορεί να καταδύεται ή να ημι-καταδύεται. Έτσι, είναι ικανό να αποφεύγει εντοπισμό από κάμερες και συσκευές υπέρυθρης απεικόνισης, καθώς το ίχνος του μικραίνει πάρα πολύ ή και εξαφανίζεται κάτω από το νέρό, άρα και να αποφεύγει επιθέσεις από UAVs ή περιφερόμενα πυρομαχικά, ή άλλα όπλα.

Ένα τέτοιο, είναι το Carrier Seal της σουηδικής JFD. Το οκταθέσιο σκάφος (2 πλήρωμα συν 6 καταδρομείς) κινείται με κινητήρα ντίζελ με περίπου 30 κόμβους στην επιφάνεια, ενώ καταδύεται με ηλεκτροκινητήρα και φθάνει έως τα 10 μέτρα βάθος. Έτσι μπορεί να προσεγγίσει μια εχθρική ακτή απαρατήρητο. Η κατασκευάστρια εταιρεία το έχει επιδείξει και με ικανότητα βολής από θυρίδα στο πάνω μέρος. Πάντως δεν καταγράφεται έως σήμερα κάποιο σχέδιο αναβάθμισης ή εκσυγχρονισμού του αρχικού σχεδίου. Η συγκεκριμένη εταιρεία ειδικεύεται πάντως σε άλλες δραστηριότητες, σε συστήματα διάσωσης υποβρυχίων, θαλάμους αποσυμπίεσης και ιατρικό εξοπλισμό για δύτες.

SDV-1000W

Το κορεατικό SDV 1000W της Romas Industries είναι κι αυτό της ίδιας φιλοσοφίας, σχεδιασμένο…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

15 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

O νέος χάρτης “θαλάσσιων πάρκων” της Τουρκίας – σε αναμονή για ελληνική απάντηση

H σημερινή -και αναμενόμενη- εξέλιξη, δηλαδή της δήλωσης από την Τουρκία "πάρκων προστασίας θαλάσσιας ζωής" εντός της δικής της "θαλάσσιας χωροταξικής διαχείρισης", είναι μια...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το υποβρύχιο “Παπανικολής” μπαίνει για γενική επισκευή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

14
Το Πολεμικό Ναυτικό υπέγραψε συμβόλαιο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για τη γενική επισκευή του υποβρυχίου "Παπανικολής", του πρώτου της κλάσης 214ΗΝ. Το συμβόλαιο, είναι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Αυγούστου 1964: Επεισόδιο του Τονκίνου, ένα “λάθος”...

11
Σε μια σειρά δύο ναυτικών επεισοδίων το αμερικανικό αντιτορπιλικό USS Maddox, που βρισκόταν σε αποστολή συλλογής πληροφοριών στον κόλπο του Τονκίνου στο Βιετνάμ, άνοιξε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

“Η Ρωσία του 21ου αιώνα σε 10 μαθήματα” του Βασίλη Σιταρά

Ασφαλώς ο Δρ Βασίλης Σιταράς δε χρειάζεται συστάσεις ούτε στο αναγνωστικό κοινό της ΠΤΗΣΗΣ (όντας τακτικός συνεργάτης επί 30 συναπτά έτη), ούτε στους φίλους...

O νέος χάρτης “θαλάσσιων πάρκων” της Τουρκίας – σε αναμονή για ελληνική απάντηση

H σημερινή -και αναμενόμενη- εξέλιξη, δηλαδή της δήλωσης από την Τουρκία "πάρκων προστασίας θαλάσσιας ζωής" εντός της δικής της "θαλάσσιας χωροταξικής διαχείρισης", είναι μια...

ΥΠΕΞ για τουρκικά θαλάσσια πάρκα: «Απαράδεκτη, μονομερής και παράνομη ενέργεια»

«Μετά την πρωτοβουλία της Ελλάδας για την καθιέρωση Εθνικών Θαλασσίων Πάρκων στο Ιόνιο και στο Αιγαίο Πέλαγος, σε περιοχές ελληνικής κυριαρχίας, η Τουρκία ανακοίνωσε...