Την τυπική παραλαβή του πρώτου αυτόνομου μη επανδρωμένου υποβρυχίου Orca – Extra Large Uncrewed Undersea Vehicle (XLUUV), έκανε το Αμερικανικό Ναυτικό, μπαίνοντας και σε αυτό το διαρκώς εξελισσόμενο πεδίο σκαφών.
Το Orca, μια δημιουργία της Boeing, είναι σχεδιασμένο για μακρές αποστολές επιτήρησης σε ωκεανούς, έχοντας ακτίνα δράση που ξεπερνά τα 10.000 χιλιόμετρα. Κινείται βέβαια με χαμηλή ταχύτητα, γύρω στους 3 κόμβους, με μπαταρία λιθίου, ενώ στην επιφάνεια μπορεί να φορτίζει με κινητήρα ντίζελ.
Ρόλος του είναι, πέρα από την επιτήρηση και τον ηλεκτρονικό πόλεμο, η ανίχνευση ναρκών και η ναρκοθέτηση, αλλά και δραστηριότητες, όπως η παροχή στοιχείων στοχοποιήσης σε άλλα σκάφη. Το υποβρύχιο έχει δυνατότητα δορυφορικής επικοινωνίας με ειδικό “σπαστό” ιστό που ανορθώνεται στην επιφάνεια, αλλά διαθέτει και μεγάλο βαθμό αυτονομίας στην κίνηση του. Συνολικά μπορεί να φέρει ωφέλιμο φορτίο 8 τόνων (με εξτρά προέκταση χώρου αποθήκευσης, για συνολικό μήκος 26 μέτρων), ενώ σε μελοντική εκδοχή ίσως φέρει και τορπίλες.
Το αρχικό συμβόλαιο του 2019 προέβλεπε την κατασκευή 5 σκαφών, αλλά υπήρξαν αρκετές καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους μέχρι να φθάσουμε στην 1η παραλαβή. Τα μεγάλα όμως αυτά μη επανδρωμένα υποβρύχια είναι σαφώς ένα βήμα προς το μέλλον του ναυτικού πολέμου, καθώς προσφέρουν σημαντικές δυνατότητες με μηδενικό ρίσκο προσωπικού, ενώ μπορεί να παραχθούν σε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες από ότι τα “κλάσικα” υποβρύχια των χιλιάδων τόνων εκτοπίσματος.