14.5 C
Athens
Τετάρτη, 30 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗΤα Lockheed PV-1 και PV-2 του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ

Τα Lockheed PV-1 και PV-2 του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ

- Advertisement -

Μετά από τις δύο πρώτες παραγγελίες του βομβαρδιστικού Ventura για λογαριασμό της Βρετανίας, ακολούθησε μια της Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ (8 Αυγούστου του 1941), η οποία αφορούσε την κατασκευή 550 αεροσκαφών με τον κωδικό O-56-LO. Οι Pratt & Whitney των Mk. I και II αντικαταστάθηκαν από δύο αερόψυκτους δεκατετρακύλινδρους, διπλής σειράς, Wright R-2600-13 Cyclone, των 1.700 ίππων. Στις αρχές του 1942, η Αεροπορία Στρατού αφαίρεσε το «Ο» που υποδήλωνε την αναγνωριστική έκδοση, μετονομάζοντάς το αρχικώς σε B-34B-1-LO Lexington και κατόπιν σε B-37-LO, λόγω του ότι είχε διαφορετικούς κινητήρες (η ίδια η RAF το προσδιόρισε ως GR Mk.III, αλλά δεν έλαβε κανένα εξ αυτών).

Το ενδιαφέρον όμως άρχισε να σβύνει πριν καν το πρώτο βγει από το εργοστάσιο. Ως αποτέλεσμα, μόνο 18 ολοκληρώθηκαν μεταξύ Σεπτεμβρίου του 1942 και Απριλίου του 1943, όπου έλαβαν την κωδική ονομασία RB-37-LO (το αρχικό «R» υποδήλωνε πως δεν προορίζετο για στρατιωτική χρήση).

Πως το Ναυτικό των ΗΠΑ έφτασε στην παραγγελία των Β-34

Το καλοκαίρι του 1942, η Αεροπορία Στρατού συμφώνησε ως προς την προμήθεια του Ναυτικού με βομβαρδιστικά για την ανάληψη ανθυποβρυχιακών περιπολιών. Μέρος αυτής της συμφωνίας ήταν και η μετατροπή της παραγωγής των Β-34 και Β-37 σε PV-1. Έως εκείνη τη στιγμή, το Ναυτικό χρησιμοποιούσε αποκλειστικώς υδροπλάνα ως βομβαρδιστικά περιπολιών. Το μέγιστο πλεονέκτημά τους ήταν ασφαλώς η αποθαλάσσωση και προσθαλάσσωσή τους. Τα κύρια μειονεκτήματά τους ήταν η μειωμένη ταχύτητα, ο ελλειπής αμυντικός οπλισμός, η μικρή τους εμβέλεια και το περιορισμένο φορτίο βομβών που μπορούσαν να μεταφέρουν. Η στρατηγική όμως άλλαξε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μετά από μια εδαφική κατάκτηση, ακολουθούσε η άμεση κατασκευή χερσαίων αεροδιαδρόμων για την υποστήριξη, είτε επιθετικών είτε αμυντικών επιχειρήσεων.

Το Ναυτικό, έχοντας συνειδητοποιήσει πως χερσαία αεροσκάφη – όπως τα Hudsons φερ’ειπείν – υπερτερούσαν των υδροπλάνων στην εκτέλεση και αποτελεσματικότητα ανθυποβρυχιακών καθηκόντων, προσέγγισε την Αεροπορία Στρατού ζητώντας Consolidated B-24 «Liberators». Η τελευταία ήταν αρχικώς απρόθυμη, λόγω ελλείψεως βαρέων βομβαρδιστικών μακράς εμβελείας. Τελικώς, επιτεύχθηκε μία συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές κατά την 7η Ιουλίου του 1942. Βάσει αυτής, το Ναυτικό θα παραλάμβανε έναν συγκεκριμένο αριθμό Liberators (ονομάζονταν Consolidated PB4Y-2 «Privateer»), North Amarican B-25 Mitchells (τα PBJ), καθώς και Lockheed B-34.

Δεδομένου ότι η Αεροπορία Στρατού ήδη διέθετε στο στόλο της δύο εξαιρετικά, για την εποχή τους, μεσαία βομβαρδιστικά, το B-25 και το Martin B-26 «Marauder», δεν χρειαζόταν τρίτο. Ως εκ τούτου, δέχτηκε την ακύρωση του εφοδιασμού της με B-34, επιτρέποντας έτσι στη Lockheed να επικεντρωθεί στην παραγωγή του για το Ναυτικό, το οποίο θα είχε και την επιμέλεια όλων των περαιτέρω διανομών του αεροσκάφους, είτε για δική του χρήση είτε για εξαγωγές με τη μορφή Lend-Lease.

Εκτόξευση τορπίλης από το PV-1

Μετατροπή των Β-34 και Β-37 σε PV-1

Την ίδια κιόλας ημέρα της επιτεύξεως της συμφωνίας, το Ναυτικό παρήγγειλε 200 PV-1 (έφερε τον κωδική ονομασία Model 237-27-01), το οποίο δομικώς δεν διέφερε από το B-34/Ventura Mk. ΙΙΑ. Ο εξοπλισμός της Αεροπορίας Στρατού αντικαταστάθηκε με αυτόν του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ η χωρητικότητα καυσίμων αυξήθηκε κατά 19,5%. Είχε δύο σταθερά πολυβόλα των 12,7 χλστ. στο επάνω μέρος του ρύγχους, δύο πολυβόλα στο ραχιαίο πυργίσκο Martin και δύο ακόμη αμυντικά των 7,62 χλστ. στο κάτω μέρος της ατράκτου. Επίσης, η καταπακτή μετασκευάστηκε ώστε να δέχεται 1.360 κιλά βομβών ή μια τορπίλη. Εκείνα τα πρώτα PV-1 διατήρησαν τα plexiglass παράθυρα στα πλαϊνά και το πάτωμα του ρύγχους.

Close-up του Wright R-2600-13 Cyclone, ισχύος 1.700 ίππων

Με το πρώτο PV-1 να πραγματοποιεί την παρθενική του πτήση στις 3 Νοεμβρίου του 1942, το Ναυτικό προχώρησε σε τέσσερις ακόμη παραγγελίες, συνόλου 1.600 αεροσκαφών, τα οποία κατασκευάστηκαν μεταξύ Δεκεμβρίου του 1942 και Μαΐου του 1944. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και 387 που παραδόθηκαν στη RAF ως Ventura G.R. V (άλλα εξ αυτών εστάλησαν αργότερα στις Πολεμικές Αεροπορίες του Καναδά, της Νέας Ζηλανδίας, της Αυστραλίας και της Νοτίου Αφρικής).

Eξαιρετική φωτογραφία των δύο πολυβόλων στα πλαϊνά του επάνω μέρους του ρύγχους και των τριών πιο κάτω

Τα μεταγενέστερα PV-1 εφοδιάστηκαν με ραντάρ AN/ASD-1 στο ρύγχος, τρία επιπλέον πολυβόλα των 12,7 χλστ., επίσης στο ρύγχος, από το οποίο αφαιρέθηκαν τα plexiglass panels, και τέλος τοποθετήθηκαν κάτω από τις πτέρυγες οκτώ ράγες για τη ρίψη ρουκετών υψηλής ταχύτητας (HVAR) των πέντε ιντσών.

Το ρυγχαίο ραντάρ AN/ASD-1 του Lockheed PV-1

Η συνέχεια στο Military History

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αντί για SCALP Naval στις FDI, μήπως βαλλιστικοί πύραυλοι LORA;

Η απόκτηση σύγχρονων οπλικών συστημάτων αποτελεί κρίσιμο πυλώνα της ελληνικής αμυντικής στρατηγικής, ιδιαίτερα σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενες εντάσεις και απειλές....

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Ελλάδα ανακήρυξε ΑΟΖ στο Ιόνιο μέχρι το Ταίναρο

50
Σε μια ιστορική απόφαση η Ελλάδα προχώρησε στην ανακήρυξη της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) στο Ιόνιο Πέλαγος, καλύπτοντας μια εκτεταμένη περιοχή που φτάνει μέχρι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Απριλίου 1975: Operation “Frequent Wind”, η δραματική...

8
Λαμβάνει χώρα η τελική φάση εκκένωσης της Σαϊγκόν από αμερικανικό προσωπικό και Νοτιεβιετναμέζους πολίτες που κινδύνευαν από αντίποινα των Βορειοβιετναμέζων που έχουν εισβάλλει στην...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Lockheed CL-1200, το “ντοπαρισμένο” F-104 που έχασε από το F-5E

Το  CL-1200 Lancer υπήρξε μια φιλόδοξη, αλλά τελικά ανεκπλήρωτη προσπάθεια της Lockheed να εξελίξει το εμβληματικό F-104 Starfighter σε ένα πιο σύγχρονο και ανταγωνιστικό...

Πολεμική Αεροπορία: σύμβαση για ανακατασκευή ιστορικών αεροσκαφών

Την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη, και εκπροσώπου του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ»,...

Ιστορικά αεροσκάφη ΠΑ: Εγκρίθηκε η διάθεση Dakota και Tiger Moth για ανακατασκευή

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και η Πολεμική Αεροπορία έχουν εγκρίνει τη δωρεάν διάθεση ενός αεροσκάφους C-47-A (S/N 49-2622) και ενός Havilland DH.82 Tiger Moth...