Το πρόγραμμα του Εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16C/D σε F-16V είναι το σημαντικότερο πρόγραμμα ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων της Ελλάδος εδώ και μια δεκαετία. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών, υπεγράφη με δραματική καθυστέρηση το 2018, όταν σχεδόν τα πάντα ήταν έτοιμα από το 2015, και άνετα θα μπορούσε να είχαμε υπογράψει από το 2016. Τώρα, αυτή την στιγμή που μιλάμε, ελληνικά F-16V θα πετούσαν στους ουρανούς του Αιγαίου, αλλάζοντας τις ισορροπίες και κάνοντας τους γείτονες να σκεφτούν δυο φορές το ενδεχόμενο να περάσουν τον Ρουβίκωνα.
Όλη η αλήθεια για την εξέλιξη του προγράμματος F-16V, και το “θέμα” με το ASPIS II
Φυσικά, ισχύει το κάλλιο αργά παρά ποτέ. Μετά την τελική υπογραφή, οι περισσότεροι αναγνώστες μας έχουν το άγχος της εξέλιξης του προγράμματος. Την ανησυχία πολλών επιτείνει το γεγονός συγγραφής διαφόρων άρθρων σε διάφορες ιστοσελίδες που αυτοαποκαλούνται αμυντικές, σχετικά με διάφορα “κολοσσιαία προβλήματα” που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα. Καθώς διάφοροι φίλοι του Περιοδικού μας μας ρωτούν, η απάντησή μας είναι πάντα η ίδια. Ισχύουν όσα έχουμε γράψει μέχρι σήμερα στην ιστοσελίδα και στο περιοδικό, καθώς οποιοδήποτε νέο, από την στιγμή που προέρχεται από έγκυρη πηγή, το δημοσιεύουμε άμεσα.
Τώρα, καθώς έχουμε πολύ καιρό να γράψουμε για το πρόγραμμα, και καθώς παρακολουθούμε την εξέλιξή του από κοντά, και φυσικά έχουμε απόλυτη εικόνα του τι συμβαίνει. Απλά η ΠΤΗΣΗ δεν κάνει clickbait με θέματα που δεν υπάρχουν, ούτε και προσπαθεί να εκμαιεύσει “διαφημιστικά έσοδα”. Λοιπόν, με λίγα λόγια, το πρόγραμμα των F-16V της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας εξελίσσεται κανονικά και εντός χρονοδιαγράμματος. Οτιδήποτε άλλο είναι απλά fake news, κυριολεκτικά.
ΘΕΜΑ: Γιατί η αναβάθμιση των F-16C/D Blk52+Adv σε F-16V ήταν κάτι περισσότερο από επιβεβλημένη;
Τώρα, ας δούμε τις εξελίξεις όπως δυναμικά αυτές παρουσιάζονται. Καταρχάς να αναφερθούμε στο γιατί δεν έχει ακόμη πετάξει αεροσκάφος ή αεροσκάφη για τις ΗΠΑ, καθώς πιστεύουμε πως αυτό είναι το βασικό ερώτημα των αναγνωστών μας.
Πρώτα πρέπει να πούμε πως θα δημιουργηθούν 5 πρωτότυπα του προγράμματος. Ένα θα αποτελέσει το αρχικό πρωτότυπο και θα αφορά το αεροπλάνο που θα δοκιμάσει τη συλλογή τροποποίησης σε F-16V, όπως αυτή αναπτύσσεται σε εργαστήριο εδώ και ένα περίπου χρόνο, από τον περασμένο Ιούλιο (2018), όπως προβλεπόταν από την υπογραφή της LOA.
Το γιατί απαιτείται η δημιουργία συλλογής και η τόσο μακροχρόνια δοκιμή της όταν η Lockheed Martin έχει εξελίξει και πιστοποιήσει ήδη πρωτότυπα αεροσκάφη για την Ταϊβάν και πιθανότατα και άλλους πελάτες του προγράμματος έχει να κάνει φυσικά με το γεγονός ότι οι (υπο)εκδόσεις F-16 που υφίστανται είναι τόσες όσες και οι αεροπορίες που το αγόρασαν, αφού κάθε μια μέσα από επιλογές προαιρέσεων που έχει επιλέξει (περιλαμβανομένου και του συστήματος αυτοπροστασίας) έχει δημιουργήσει το δικό της μοναδικό Fighting Falcon.
Το αρχικό αυτό πρωτότυπο (πιθανότατα ένα -διθέσιο- PXIV, αν και η τελική απόφαση εκκρεμεί) θα τροποποιηθεί στην Ελλάδα (με την πρώτη πιστοποιημένη εργαστηριακά συλλογή) και αφού περάσει κάποιες δοκιμές θα αναχωρήσει για τις ΗΠΑ, όπου θα υποστεί το πλήρες πρόγραμμα των τεστ περιλαμβανομένων και αυτών που θα γίνουν σε ανηχοϊκό θάλαμο για ηλεκτρομαγνητική συμβεί θα εξεταστούν “δύσκολες” παράμετροι, όπως για παράδειγμα η συνεργασία του ραντάρ με το σύστημα αυτοπροστασίας (αυτό καλέ που δεν δουλεύει, και θέλουν οι “κακοί” Αμερικανοί να μας βάλουν εμάς τους πτωχούς να πληρώσουμε περισσότερα χρήματα, έτσι με το στανιό… αυτά διακινούνται στο διαδίκτυο και ειλικρινά αναρωτιόμαστε πως τα σκαρφίζονται κάποιοι).Αυτό δεν θα γίνει σίγουρα πριν το τέλος του έτους. Συνεπώς μην περιμένετε εντός θέρους είδηση “πέταξε για τις ΗΠΑ το πρώτο F-16”.
Αυτή την στιγμή είμαστε στην φάση που ολοκληρώνονται στις ΗΠΑ οι δοκιμές της συλλογής εκσυγχρονισμού για το αρχικό πρωτότυπο και σύντομα, εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος θα έλθει στη Ελλάδα για την εγκατάστασή της.
Ενώ οι δοκιμές του αρχικού πρωτοτύπου θα συνεχίζονται,θα ξεκινήσει η κατασκευή των βιομηχανικών πρωτοτύπων δυο από κάθε Block (Peace Xenia III & IV), ενός μονοθεσίου και ενός διθεσίου. Στόχος τους θα είναι η πιστοποίηση πλέον των συλλογών ανά έκδοση, σε επίπεδο όμως πλέον βιομηχανικής συμβατότητας. Οι μετασκευές αυτές θα γίνουν φυσικά στην Ελλάδα και θα είναι το πρώτο ουσιαστικό έργο για την ΕΑΒ, αλλά και η διαδικασία εκπαίδευσης του προσωπικού. Κανένα από αυτά τα τέσσερα αεροπλάνα δεν πρόκειται να πάει στις ΗΠΑ, αφού θα είναι άμεσα αξιοποιήσιμα μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών του αρχικού πρωτοτύπου
Προς το παρόν γίνεται καταγραφή της κατάστασης των μαχητικών, αν και υπάρχουν διάφορα προβλήματα στην επιλογή των καταλληλότερων και αντιπροσωπευτικότερων για την δημιουργία των πρωτοτύπων. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα F-16C/D της ΠΑ δεν είναι κλεισμένα σε κανά υπόστεγο, αλλά βγάζουν “μεροκάματο” καθημερινά πάνω από το Αιγαίο.
Τώρα, για να είμαστε ρεαλιστές, αεροσκάφη F-16V σε Μοίρες της ΠΑ δεν πρέπει να αναμένουμε νωρίτερα από το 2021. Τότε θα αρχίσει η διαδικασία των μετατροπών, παράλληλα με την ολοκλήρωση των εργοστασιακών δοκιμών, και των δοκιμών με τα πρωτότυπα. Όπως γράψαμε και πιο πάνω, αν θέλαμε νωρίτερα αεροσκάφη, απλά θα έπρεπε να είχαμε υπογράψει νωρίτερα, κι όχι να πελαγοδρομούσαμε με ανοησίες “ναυτικών F-15” και ανθρώπων που προσπαθούσαν να μας πείσουν να πάρουμε “Su-35” και “S-400”. Περισσότερα όμως για το ακριβές χρονοδιάγραμμα του προγράμματος προσεχώς εδώ και πλήρες ρεπορτάζ στο επόμενο τεύχος της Π&Δ (ΙΟΥΛΙΟΣ)
Σε επόμενό μας άρθρο, θα γράψουμε για κάποια σοβαρά προβλήματα που οφείλονται στην έλλειψη προνοητικότητας (για να το πούμε ευγενικά) που θα αντιμετωπίσει άμεσα το πρόγραμμα, αλλά και θα δώσουμε και ένα τέλος στο σήριαλ επιστημονικής φαντασίας “Δεν ταιριάζει το σύστημα αυτοπροστασίας και χρειαζόμαστε άλλο”.