19.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣTop Secret: Γιατί κάποια Spitfire ήταν… ροζ

Top Secret: Γιατί κάποια Spitfire ήταν… ροζ

- Advertisement -

Το ροζ δείχνει παράταιρο χρώμα για ένα πολεμικό αεροπλάνο όμως μην σας ξεγελά αυτό. Τα Spitfire που πέταξαν βαμμένα έτσι εκτέλεσαν μερικές από τις πιο δύσκολες αποστολές του Β΄ΠΠ, πετώντας «μόνα, άοπλα και άφοβα» πάνω από την γερμανοκρατούμενη Ευρώπη με μια και μόνη αποστολή: την αποκάλυψη των μυστικών του εχθρού.
Ο λόγος που ένας αριθμός αναγνωριστικών Spitfire παρεξέκλεινε της συνηθισμένης δίχρωμης παραλλαγής της RAF ήταν ότι το μουντό ροζ χρώμα θα τα έκανε πιο δυσδιάκριτα στον ουρανό κατά τη διάρκεια photo run που δεν απείχαν και πολύ από το να χαρακτηριστούν αποστολές αυτοκτονίας. Όσοι κατανοούν τον ρόλο που παίζουν τα αναγνωριστικά, τα θεωρούν υπ. αριθμόν ένα στόχο χωρίς δεύτερη κουβέντα.

Η πτήση πάνω από εχθρική περιοχή, και δη την ημέρα, είναι αρκούντως επικίνδυνη από μόνη της. Πετώντας πάνω από περιοχές που έβριθαν αντιαεροπορικών, τα αναγνωριστικά θα ήταν λιγότερο εύκολος στόχος αν διακρίνοντο λιγότερο. Αυτό ακριβώς έκανε η ειδική βαφή Camotint ή ‘PR Pink’ (το Ροζ των Φωτοαναγνωριστικών) όπως έμεινε περισσότερο γνωστή.
Η ροζ απόχρωση αντανακλούσε πολύ λιγότερο φως από την βαφή άλλων Spitfire, καθιστώντας τα αεροπλάνα πιο δύσκολο να εντοπισθούν από ψηλά παρόλο που δεν έφεραν κλασσική παραλλαγή. Ήταν δε εξαιρετικά δυσδιάκριτα με φόντο σύννεφα που φωτίζονταν με τον ήλιο χαμηλά. Μάλιστα λεγόταν ότι τις ώρες της ανατολής και του δειλινού τα συγκεκριμένα αναγνωριστικά ήταν πρακτικά «αόρατα».

Το ίδιο δύσκολος όμως ήταν ο εντοπισμός τους και όταν πετούσαν με φόντο το ανοικτό γαλάζιο του ουρανού ή σχηματισμούς νεφών –ιδιότητες που έδωσαν στο χρώμα το προσωνύμιο ‘invisible pink’, το «αόρατο ροζ». Χάρη σε αυτό και την γενναιότητα των πιλότων τους, τα φωτοαναγνωριστικά Spits του Νο. 16 Sqn έφεραν στους σχεδιαστές της D-Day ανεκτίμητες φωτογραφίες από τις αμυντικές θέσεις των Γερμανών στην Νορμανδία.
Αν και σχεδιάστηκε ως καθαρόαιμο μαχητικό, το Spitfire ανταποκρίθηκε με ζέση στον νέο ρόλο. Φωτομηχανές με φακούς σαν κανόνια εξόπλιζαν ήδη τροποποιημένα Mk.I (PR.Mk.IG) πριν την Μάχη της Αγγλίας. Οι αποστολές PR απέκτησαν νέα δυναμική, με κάμερες F.24 ή F.52 να αποτυπώνουν κατά την πορεία του πολέμου την γερμανική δραστηριότητα στα νορβηγικά φιόρντ, θέσεις ραντάρ στην κατεχόμενη Γαλλία, στρατηγικής σημασίας βιομηχανικά κέντρα στην Γερμανία, ο,τιδήποτε ήταν πολύ σημαντικό.

Το θωρηκτό Bismark, το καμάρι του Kriegsmarine, «πιάστηκε» να ετοιμάζεται για τον μοιραίο του απόπλου από έναν πιλότο Spitfire PR. Οι επόμενες εκδόσεις, ιδίως το PR.XI, ήταν το ραφινάρισμα του αναγνωριστικού Spit που με τις μοναχικές πτήσεις του στην παγωμένη ατμόσφαιρα βοήθησε να κερδηθεί ο πόλεμος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία επιχειρησιακή πτήση πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 1954 στην Σιγκαπούρη από ένα Spitfire PR.19 –την μόνη αναγνωριστική έκδοση με κινητήρα Griffon.
Βαμμένα είτε ροζ ή ως επί το πλείστον με το χαρακτηριστικό γκριζογάλανο PR Blue, τα αναγνωριστικά Spits ήταν κατά κάποιον τρόπο τα πρώτα «stealth» του προηγούμενου αιώνα. Και μπορεί κάποιοι να μειδιούν στο άκουσμα ενός «ροζ Spitfire», όμως για τις αποστολές που εκτέλεσαν, αυτά τα ροζ αεροπλάνα ξεχείλιζαν ανδρεία.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1980: Επιχείρηση “Eagle Claw”, η αποτυχημένη...

1
Πιεζόμενη από την κοινή γνώμη να αναλάβει δράση, η κυβέρνηση Κάρτερ εξαπολύει την επιχείρηση “Eagle Claw” για να απελευθερώσει τους 52 διπλωμάτες και στρατιωτικούς,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

PM Mitsotakis at ‘Aegis’ event: ‘The first time so much funding is spent on preventative actions’ for climate crisis

The climate crisis is already here and threatens lives, assets, and critical infrastructure, Greek Prime Minister Kyriakos Mitsotakis said on Wednesday, speaking at the...

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1980: Επιχείρηση “Eagle Claw”, η αποτυχημένη επιχείρηση διάσωσης των Αμερικανών ομήρων

Πιεζόμενη από την κοινή γνώμη να αναλάβει δράση, η κυβέρνηση Κάρτερ εξαπολύει την επιχείρηση “Eagle Claw” για να απελευθερώσει τους 52 διπλωμάτες και στρατιωτικούς,...