25.6 C
Athens
Σάββατο, 15 Ιουνίου, 2024
ΝΕΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣTop Secret: Γιατί κάποια Spitfire ήταν… ροζ

Top Secret: Γιατί κάποια Spitfire ήταν… ροζ

- Advertisement -

Το ροζ δείχνει παράταιρο χρώμα για ένα πολεμικό αεροπλάνο όμως μην σας ξεγελά αυτό. Τα Spitfire που πέταξαν βαμμένα έτσι εκτέλεσαν μερικές από τις πιο δύσκολες αποστολές του Β΄ΠΠ, πετώντας «μόνα, άοπλα και άφοβα» πάνω από την γερμανοκρατούμενη Ευρώπη με μια και μόνη αποστολή: την αποκάλυψη των μυστικών του εχθρού.
Ο λόγος που ένας αριθμός αναγνωριστικών Spitfire παρεξέκλεινε της συνηθισμένης δίχρωμης παραλλαγής της RAF ήταν ότι το μουντό ροζ χρώμα θα τα έκανε πιο δυσδιάκριτα στον ουρανό κατά τη διάρκεια photo run που δεν απείχαν και πολύ από το να χαρακτηριστούν αποστολές αυτοκτονίας. Όσοι κατανοούν τον ρόλο που παίζουν τα αναγνωριστικά, τα θεωρούν υπ. αριθμόν ένα στόχο χωρίς δεύτερη κουβέντα.

Η πτήση πάνω από εχθρική περιοχή, και δη την ημέρα, είναι αρκούντως επικίνδυνη από μόνη της. Πετώντας πάνω από περιοχές που έβριθαν αντιαεροπορικών, τα αναγνωριστικά θα ήταν λιγότερο εύκολος στόχος αν διακρίνοντο λιγότερο. Αυτό ακριβώς έκανε η ειδική βαφή Camotint ή ‘PR Pink’ (το Ροζ των Φωτοαναγνωριστικών) όπως έμεινε περισσότερο γνωστή.
Η ροζ απόχρωση αντανακλούσε πολύ λιγότερο φως από την βαφή άλλων Spitfire, καθιστώντας τα αεροπλάνα πιο δύσκολο να εντοπισθούν από ψηλά παρόλο που δεν έφεραν κλασσική παραλλαγή. Ήταν δε εξαιρετικά δυσδιάκριτα με φόντο σύννεφα που φωτίζονταν με τον ήλιο χαμηλά. Μάλιστα λεγόταν ότι τις ώρες της ανατολής και του δειλινού τα συγκεκριμένα αναγνωριστικά ήταν πρακτικά «αόρατα».

Το ίδιο δύσκολος όμως ήταν ο εντοπισμός τους και όταν πετούσαν με φόντο το ανοικτό γαλάζιο του ουρανού ή σχηματισμούς νεφών –ιδιότητες που έδωσαν στο χρώμα το προσωνύμιο ‘invisible pink’, το «αόρατο ροζ». Χάρη σε αυτό και την γενναιότητα των πιλότων τους, τα φωτοαναγνωριστικά Spits του Νο. 16 Sqn έφεραν στους σχεδιαστές της D-Day ανεκτίμητες φωτογραφίες από τις αμυντικές θέσεις των Γερμανών στην Νορμανδία.
Αν και σχεδιάστηκε ως καθαρόαιμο μαχητικό, το Spitfire ανταποκρίθηκε με ζέση στον νέο ρόλο. Φωτομηχανές με φακούς σαν κανόνια εξόπλιζαν ήδη τροποποιημένα Mk.I (PR.Mk.IG) πριν την Μάχη της Αγγλίας. Οι αποστολές PR απέκτησαν νέα δυναμική, με κάμερες F.24 ή F.52 να αποτυπώνουν κατά την πορεία του πολέμου την γερμανική δραστηριότητα στα νορβηγικά φιόρντ, θέσεις ραντάρ στην κατεχόμενη Γαλλία, στρατηγικής σημασίας βιομηχανικά κέντρα στην Γερμανία, ο,τιδήποτε ήταν πολύ σημαντικό.

Το θωρηκτό Bismark, το καμάρι του Kriegsmarine, «πιάστηκε» να ετοιμάζεται για τον μοιραίο του απόπλου από έναν πιλότο Spitfire PR. Οι επόμενες εκδόσεις, ιδίως το PR.XI, ήταν το ραφινάρισμα του αναγνωριστικού Spit που με τις μοναχικές πτήσεις του στην παγωμένη ατμόσφαιρα βοήθησε να κερδηθεί ο πόλεμος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία επιχειρησιακή πτήση πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 1954 στην Σιγκαπούρη από ένα Spitfire PR.19 –την μόνη αναγνωριστική έκδοση με κινητήρα Griffon.
Βαμμένα είτε ροζ ή ως επί το πλείστον με το χαρακτηριστικό γκριζογάλανο PR Blue, τα αναγνωριστικά Spits ήταν κατά κάποιον τρόπο τα πρώτα «stealth» του προηγούμενου αιώνα. Και μπορεί κάποιοι να μειδιούν στο άκουσμα ενός «ροζ Spitfire», όμως για τις αποστολές που εκτέλεσαν, αυτά τα ροζ αεροπλάνα ξεχείλιζαν ανδρεία.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πόσες φρεγάτες Constellation θέλει το ΠN και κυρίως… που θα βρούμε τα λεφτά;

H υπόθεση των φρεγατών Constellation για το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι σαφώς αυτή που προσελκύει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο χώρο της άμυνας, λόγω μεγέθους...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΛΒΟ: διακυβεύεται η τύχη της εταιρείας σε «ύποπτους» προεκλογικούς καιρούς;  

Συνήθως διεργασίες που δεν αντέχουν ή πρέπει να μείνουν μακριά από δημόσιο έλεγχο και κριτική, εξελίσσονται σε περιόδους που η κοινή γνώμη έχει στραμμένη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Ιουνίου 1982: Φώκλαντ, αυλαία χωρίς πάθος και...

0
Ο Πόλεμος των Φώκλαντ λήγει με τη συμφωνία παύσης πυρός μετά την κατάληψη του Πορτ Στάνλεϋ και την υπογραφή την ίδια μέρα της -υπό...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ολλανδία: Το πρώτο μεταγωγικό C-390 θα έρθει το 2027

Το αρχικό ολλανδικό μεταγωγικό C-390M Millennium αναμένεται να παραδοθεί στο τέλος του 2027 και ο προϋπολογισμός του προγράμματος των 5 αεροσκαφών του τύπου είναι...

Έως 136 χιλιάδες νεκροί οι ρωσικές απώλειες στο πόλεμο στην Ουκρανία

Με βάση στοιχεία από ανοιχτές πηγές που συλλέγουν δημοσιογράφοι της ρωσικής υπηρεσίας του BBC σε συνεργασία με τον ιστότοπο Mediazona και ομάδα εθελοντών, από...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Ιουνίου 1982: Φώκλαντ, αυλαία χωρίς πάθος και θεατές

Ο Πόλεμος των Φώκλαντ λήγει με τη συμφωνία παύσης πυρός μετά την κατάληψη του Πορτ Στάνλεϋ και την υπογραφή την ίδια μέρα της -υπό...