Στην ιστοσελίδα και στο περιοδικό έχουμε ασχοληθεί εκτενώς με το θέμα της πιθανής “ενδιάμεσης” λύσης για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Πρώτοι είμασταν αυτοί που γράψαμε για τη λύση των αυστραλιανών φρεγατών O.H.Perry (Adelaide class), σαν πρόταση απλά, οδηγούμενοι από την λογική και μόνο, και πραγματικά, λίγους μήνες μετά, αποκαλύφθηκε πως το ΠΝ ήταν σε συζητήσεις με την κυβέρνηση της Αυστραλίας για την παραχώρηση των δυο τελευταίων πλοίων της κλάσης. Τελικά οι συζητήσεις δεν οδήγησαν σε κάποιο αποτέλεσμα, και οι δυο Adelaide κατέληξαν στη Χιλή.
Βασίλης Νέδος: Ο ΥΕΘΑ ζήτησε καταδρομικά Ticonderoga από τις ΗΠΑ για το ΠΝ
Το άλλο πρόγραμμα που είχε προχωρήσει σημαντικά σε πολιτικό επίπεδο, σαν μια έτερη ενδιάμεση λύση, ήταν αυτό δυο φρεγατών κλάσης FREMM από τη Γαλλία. Παρά το γεγονός ότι τότε η Υπουργός Άμυνας εξέθεσε τον ΥΦΕΘΑ, λέγοντας πως δεν τίθεται θέμα, έχουμε γράψει επανειλλημένως πως το θέμα ήταν υπαρκτό, και είχε συμφωνηθεί μεταξύ του προηγούμενου πρωθυπουργού Α. Τσίπρα και του Γάλλου προέδρου Εμ. Μακρόν. Το πιθανότερο είναι πως μάλλον αντέδρασαν οι έτεροι δανειστές μας, καθώς τότε ακόμη είμασταν υπό το καθεστώς Μνημονίων.
Είναι κοινό μυστικό πως το ΠΝ ανέκαθεν ήθελε από 2 ως 4 αντιτορπιλικά κλάσης Arleigh Burke, και μάλιστα το πρώτο αίτημα έγινε το 2012 (ή και πιο πριν). Φυσικά το USN δεν θα αποχωριζόταν 2 από τα κύρια πλοία του, τη στιγμή που μάλιστα που τα Arleigh Burke, μαζί με τα Ticonderoga, είναι τα μόνα πλοία που μπορούν να επιχειρήσουν και προστατεύσουν τον εαυτό τους στα περισσότερα θέατρα επιχειρήσεων του πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο που βλέπουμε μεμονομένα αντιτορπιλικά του τύπου να πλησιάζουν την Κίνα ή να μπαίνουν στη Μαύρη Θάλασσα. Το USN, μετά το USS Stark και το σχετικό περιστατικό, δεν ξαναστέλνει πλοίο χωρίς δυνατότητες επιπέδου αντιτορπιλικού και άνω, σε περιοχές θερμές όπως ο Περσικός Κόλπος, χωρίς συνοδεία. Ίσως να το κάνει μόνο με τις FFG(X) στο μέλλον.
Κι όμως πέρσι οι ΗΠΑ φάνηκαν θετικές στο ενδεχόμενο παραχώρησης 1 συν 1 αντιτορπιλικών Arleigh Burke στο ΠΝ πέρσι στο τέλος του έτους. Το τι συνέβη θα το γράψουμε σε νέο άρθρο, όταν θα έχουμε όλα τα στοιχεία επιβεβαιωμένα, και θα έχει και κάποια αξία. Πάντως, η έλευση του κορωνοϊού, η αδυναμία μετάβασης του ΥΠΕΘΑ στην Ουάσινγκτον, καθώς και άλλων υψηλόβαθμων επιτελών (ΑΓΕΕΘΑ, ΑΓΕΝ) δεν βελτίωσε πολύ την κατάσταση. Η Ελλάδα όμως, από το τέλος του 2019 είχε ήδη plan B, ξεκαθαρίζοντας πως αν δεν γίνουν διαθέσιμα ΑΒ, θα μπορούσε να αποδεχτεί πλοία κλάσης Ticonderoga.
Η ελληνική πλευρά έτοιμη να αποδεχτεί αμερικανική προσφορά για Arleigh Burke ή/και Ticonderoga
Τα Ticonderoga, αν και είναι αυτό που λέμε overkill, είναι ένα πλοίο που έχει απασχολήσει πολύ το ΠΝ. Αν δεν υπήρχε θέμα Ενδιάμεσης Λύσης, το πλοίο θα ήταν μόνο στα βιβλία του ΠΝ, αλλά τώρα πια, με τη Γαλλία να μην έχει η ίδια αρκετά πλοία για το δικό της ΠΝ, η μόνη χώρα που μπορεί να βοηθήσει είναι οι ΗΠΑ με διαθέσιμα πλοία. Και γιατί να μην το κάνει άραγε, από τη στιγμή μάλιστα που όπως λένε συνεχώς οι αμερικανοί αξιωματούχοι, οι σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδος είναι οι καλύτερες δυνατές.
Τα πλοία του USN δεν είναι πολλά σε κλάσεις, απλά είναι πολλά σε αριθμό. Αν και πριν καμία δεκαετία θα μπορούσε ακόμη να μας απασχολήσει η κλάση O.H.Perry, σήμερα όσα πλοία έχουν μείνει έχουν μετατραπεί σε OPV, με ελάχιστες δυνατότητες. Συνεπώς, είτε LCS θα πρέπει να δούμε, είτε ΑΒ, είτε τα Tico… Ας βγάλουμε για λόγους που θα εξηγήσουμε στο μέλλον εκτός τα ΑΒ, κι ας πάμε σε πρώτη φάση τα LCS 1 και 3. Αυτά που σκοπεύει να αποσύρει το USN.
Ξέρουμε γιατί τα αποσύρει το USN; Μα γιατί είναι τα πρώτα πλοία της κλάσης, τα πλοία πάνω στα οποία η κλάση έλυσε όλα τα προβλήματά της. Το LCS 1 είναι μάλιστα πλοίο δοκιμών, και οι μετατροπές που έχει υποστεί, οι δοκιμές κοκ το έχουν καταστήσει ασύμφορο ακόμη και για το USN. Γιατί λοιπόν να πάμε να πάρουμε το πρώτο πλοίο μιας κλάσης, και μάλιστα αυτό που έβγαλε και το “κακό” όνομα στην κλάση. Το LCS 3 έχει αρκετές βελτιώσεις, αλλά αν θέλουμε κάποιο πραγματικά αποβλημάτιστο LCS Freedom θα πρέπει να πάμε στο LCS 5 και μετά. Κι αυτό, για να πάρουμε κάποιο πλοίο που θα πρέπει να το επανεξοπλίσουμε με κάποιο πυροβόλο Oto Melara 76 mm και κάποιον εκτοξευτή Mk41. Μάλλον δεν αξίζει τον κόπο.
Δεν είναι δύσκολο λοιπόν να καταλάβουμε πως η μόνη διαθέσιμη επιλογή, ειδικά αν θέλουμε άμεσα κάποιο πλοίο, είναι κάποιο Ticonderoga. Θεωρούμε πως οι ΗΠΑ έχουν αποφασίσει να τα αποσύρουν αργά μέσα σε διάστημα περίπου 15 ετών από σήμερα. Το πλοίο είναι ίσως το καλύτερα εξοπλισμένο πολεμικό του πλανήτη, με δυο πυροβόλα των 5 in και 122 cells σε εκτοξευτές Mk41. Αν το κάνουμε “τάληρα” ή ESSM, μιλάμε μέχρι και για 488 (!) ESSM. Φυσικά ποτέ δεν θα γινόταν μια τέτοια φόρτωση, απλά θέλουμε να σας δώσουμε το μέγεθος του οπλισμού.
Ομολογούμε πως on second thought, η λύση Ticonderoga δεν είναι η βέλτιστη για το ΠΝ. Ένα πλοίο που θα απαιτήσει την απόσυρση όχι δυο, ούτε καν τριών, αλλά μάλλον 4 φρεγατών Kortenaer για να βρεθούν πληρώματα (ναι, τα πλοία μας θέλουν και πληρώματα…), ενώ θα απορροφήσει κονδύλια συντήρησης επιπέδου Στόλου σκαφών επιφανείας (ΟΛΩΝ των σκαφών επιφανείας). Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δυο Τίκο δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν, τελείως μόνα τους, όλες τις εχθρικές Ένοπλες Δυνάμεις. Και εννοούμε όχι μόνο τον εχθρικό στόλο, αλλά και την Αεροπορία ή τις δυνάμεις του Στρατού που θα προσπαθήσουν να φτάσουν στο Καστελόριζο. Τα δε 4 MH-60R θα μπορέσουν μια χαρά να αντιμετωπίσουν και τα όποια εχθρικά υποβρύχια…
Χρειάζεται η Ελλάδα τέτοια πλοία; Μάλλον όχι. Αλλά αν δεν έχεις κάτι άλλο, τι θα κάνεις; Αν κάποιος ζει στους Θρακομακεδόνες, και πρέπει να κατεβαίνει κάθε μέρα στον Πειραιά για δουλειά, θα πάρει την σε ευκαιρία από τον γείτονα, μεταχειρισμένη Porsche 20ετίας που έχει στο γκαράζ, παρά το κόστος σε καύσιμο και συντήρηση. Η άλλη λύση φυσικά είναι να παραιτηθεί από τη δουλειά του; Κάπως έτσι μάλλον θα πρέπει να το σκεφτούμε, και μάλλον έτσι το βλέπει ή θα αναγκαστεί να το δει το ΠΝ.
Τα πλοία θα μείνουν σε υπηρεσία με το USN τουλάχιστον για 15 χρόνια ακόμη. 22 πλοία, που τα βλέπουμε να αποσύρονται αρκετά αργά… Αυτό σημαίνει πως θα υπάρχει γραμμή υποστήριξης για άλλα 15 ή και 20 χρόνια, ενώ σύντομα θα υπάρξουν και μεταχειρισμένα πλοία για απόδοση ανταλλακτικών. Αν είχαμε παραλάβει FREMM-HN που σχεδιάζαμε το 2008, τώρα τα Tico θα μας ήταν άχρηστα. Αν όμως σκεφτούμε πως η αμέσως επόμενη επιλογή μας είναι να κρατήσουμε τις μη εκσυγχρονισμένες S, που θα αμυνθούν με Sea Sparrow, τότε μήπως αξίζει να το ξαναδούμε;
Πόσο θα κοστίσουν στο Ναυτικό της Αιγύπτου οι δυο ιταλικές FREMM;
Οικονομοτεχνικά οι ΗΠΑ δεν έχουν να χάσουν. Ειδικά αν συνδυαστεί η παραχώρηση με κάποια παραγγελία MMSC και φυσικά με ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό των φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αυτό σημαίνει πως το ΠΝ θα μπορέσει να κερδίσει χρόνο, και να αποκαταστήσει την ισορροπία δυνάμεων στην Ανατολική Μεσόγειο. Ταυτόχρονα, δεν θα χρειαστεί να εκσυγχρονίσει τα πλοία, όπως κάνει το USN, αλλά να τα αποσύρει στο τέλος της δεκαετίας χρήσης ή της 15ετίας, με ταυτόχρονη παραλαβή κάποιων FFG(X). Τότε το σχέδιο της FFG(X) θα έχει λύσει τα όποια προβλήματά του, και θα είναι απόλυτα αξιόπιστο πλοίο. Τότε θα είναι και η στιγμή της απόκτησής του από το ΠΝ.
Έχουμε διαπιστώσει πως …
Διαβάστε τη συνέχεια στο αδελφό μας site navaldefence.gr, εδώ…