Όπως μεταδίδει το infodefenca.com, το ναυπηγείο της Navantia και η Airbus Defense, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την προσαρμογή του μη επανδρωμένου Sirtap, ώστε να μπορεί να επιχειρεί από το πλοίο υποστήριξης αποβάσεων, Juan Carlos I του Ισπανικού Ναυτικού.
Το Sirtap εξελίσσεται από την Airbus, κυρίως ως μεγάλης εμβελείας/παραμονής σε πτήση αεροσκάφος επισκόπησης, μεταφέροντας ωφέλιμο φορτίο έως 180 κιλά, με μέγιστο βάρος απογείωσης τα 750 κιλά. Το μη επανδρωμένο θα μπορεί να επιχειρεί έως 20 ώρες στον αέρα, ενώ οι αποστολές που εκτελεί θα είναι επισκόπησης, στοχοποίησης, συλλογής πληροφοριών, παρακολούθησης τηλεπικοινωνιών κ.ο.κ.
Η ενσωμάτωση του Sirtap στο ελικοπτεροφόρο Juan Carlos I, είναι σαφές -και έτσι το μεταδίδουν διεθνή ΜΜΕ- πως ακολουθεί το “τουρκικό παράδειγμα”, δηλαδή με μη επανδρωμένα Bayraktar TB3 και Kizilelma να επιχειρούν από το TCG Anadolu, που με τη σειρά του είναι ένα… βελτιωμένο Juan Carlos (το σχέδιο το παρείχε η Navantia). Μάλιστα έγινε και επίδειξη ενός μοντέλου του Sirtap πάνω στο ισπανικό πλοίο, ενδεικτικό του πόσο επιθυμητή είναι η συγκεκριμένη εξέλιξη.
To Sirtap έχει ήδη παραγγελθεί σε 9 αντίτυπα από τις ισπανικές ένοπλες Δυνάμεις, οπότε μπορεί να επεκταθεί και αυτή η παραγγελία, εφόσον “μπει” στο Juan Carlos. Από το τελευταίο το Ισπανικό Ναυτικό θα αποσύρει και τα μαχητικά καθέτου απογειώσεως Harrier που χρησιμοποιεί, οπότε το σκάφος θα απέμενε χωρίς αεροσκάφη σταθερών πτερύγων.
Βέβαια το Sirtap δεν είναι “ιδανικός” αντικαταστάτης των Harrier καθώς δεν φέρει οπλικό φορτίο. Οπότε εδώ μπορεί να κάνουμε μια υπόθεση, πως σε μελλοντικό χρόνο ίσως η Ισπανία… κοιτάξει και το τουρκικό Kizilelma; Το μη επανδρωμένο δηλαδή τζετ, με μεγάλη ικανότητα μεταφοράς φορτίου -και όπλων- ακολουθώντας και εδώ τη τουρκική καινοτομία;