14.8 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑRed Alert: Γιατί ρωσικά αεροσκάφη αναχαιτίζονται εκτός βρετανικού εθνικού εναερίου χώρου  

Red Alert: Γιατί ρωσικά αεροσκάφη αναχαιτίζονται εκτός βρετανικού εθνικού εναερίου χώρου  

- Advertisement -

Μαχητικά επιφυλακής της RAF από την βάση Lossiemouth αναχαίτισαν στις 28 Νοεμβρίου δύο ρωσικά αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας μεγάλης εμβέλειας/ανθυποβρυχιακού πολέμου Tu-142MK Bear-F πάνω από την Βόρεια Θάλασσα, πολύ κοντά σε βρετανικό εναέριο χώρο. Σύμφωνα με ανακοίνωση της RAF, το ζεύγος των Typhoon έγινε η «σκιά» των ρωσικών τετρακινητηρίων μέχρι την αποχώρησή τους ενώ υποστήριξη παρείχε ένα ιπτάμενο τάνκερ Voyager από το Brize Norton.

Την πολύωρη επιχείρηση συντόνιζαν ελεγκτές αεράμυνας από την βάση Scrampton σε συνεργασία με το βόρειο CAOC (Combined Air Operations Centre) του ΝΑΤΟ στο Uedem της Γερμανίας. «Τα πληρώματα έκαναν φανταστική δουλειά εντοπίζοντας αεροσκάφη τα οποία δεν είναι εύκολο να ανιχνευτούν γρήγορα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος της RAF.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ρωσικά αεροσκάφη μεγάλης εμβέλειας «ξεσηκώνουν» την RAF. Στις 14 Οκτωβρίου ραντάρ του ΝΑΤΟ εντόπισαν δύο στρατηγικά βομβαρδιστικά Tu-160 Blackjack να κατευθύνονται νότια. Στην νορβηγική βάση Bodø δόθηκε εντολή για scramble και μαχητικά QRA (Quick Reaction Alert) απογειώθηκαν για να τα συναντήσουν, με τα F-16AM της Luftforsvaret να παραδίδουν την σκυτάλη σε βρετανικά Typhoon FGR4 που σηκώθηκαν από την βάση Leuchars στην Σκωτία. Και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία.

Γιατί όμως άγνωστα ή δυνητικά «εχθρικά ίχνη» αναχαιτίζονται πριν εισέλθουν σε εθνικό εναέριο χώρο; Η αναγνώριση/αναχαίτιση ξένων στρατιωτικών αεροσκαφών που πετούν στο βρετανικό FIR γίνεται για τρείς βασικούς λόγους.

Πρώτον, για την ασφάλεια των πτήσεων. Οι περιοχές όπου παρέχονται υπηρεσίες ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας, γνωστές ως FIR (Flight Information Region) εκτείνονται πέραν των 12 μιλίων από τις ακτές ενός κράτους. Από την στιγμή που τα ρωσικά βομβαρδιστικά μεγάλης εμβέλειας περνούν από το London FIR και το Scottish FIR συνήθως χωρίς να υποβάλλουν σχέδια πτήσεως ή να επικοινωνούν με τους ελεγκτές ATC (συχνά δεν κάνουν ούτε ‘squawking’, έχοντας τούς transponders των αεροσκαφών τους εκτός λειτουργίας) στην ουσία είναι «αόρατα» εγκυμονώντας κινδύνους για τα πολιτικά αεροσκάφη.

Η παρακολούθησή τους από μαχητικά QRA δίνει την δυνατότητα στους ελεγκτές εναερίου κυκλοφορίας να γνωρίζουν τί είναι αυτά τα ίχνη και πού βρίσκονται. Σημειωτέον ότι ο βρετανικός εναέριος χώρος περιλαμβάνει και το Shanwick Oceanic FIR το οποίο εκτείνεται δυτικά και νότια των ακτών της Ιρλανδίας, καλύπτοντας περιοχή πάνω από τον Ατλαντικό.

Η ταχύτητα είναι ο δεύτερος λόγος. Ένα αεροσκάφος που πετά με 600 κόμβους διανύει 12 μίλια σε χρόνο λίγο παραπάνω από λεπτό. Εάν περιμένει κανείς το άγνωστο ή εχθρικό ίχνος να εισέλθει σε εθνικό εναέριο χώρο, θα είναι πολύ αργά για αναγνώριση-ταυτοποίηση-αναχαίτιση και ενημέρωση των ανθρώπων που λαμβάνουν αποφάσεις για λήψη των απαιτούμενων μέτρων. Τα ρωσικά αεροσκάφη αναχαιτίζονται πρώτα από την Βασιλική Νορβηγική Αεροπορία και σε περίπτωση που οι Ρώσοι συνεχίσουν την… άσκησή τους νοτιότερα, οι Νορβηγοί ελεγκτές αεράμυνας παραδίδουν το «πακέτο» στην RAF ώστε η επιτήρηση να είναι αδιάκοπη.

Η επίδειξη πρόθεσης και ικανότητας ελέγχου και προάσπισης του εθνικού εναερίου χώρου είναι ο τρίτος λόγος. Η ρωσική Αεροπορία δεν εκτελεί τις πτήσεις αυτές για να ξοδεύει καύσιμο, τις κάνει για εκπαίδευση και για να τεστάρει τις αντιδράσεις του ΝΑΤΟ. Πότε θα τους αναχαιτίσουν και στα πόσα μίλια; Θα υπάρξουν κενά στην παρακολούθηση; Πόσα μαχητικά θα σηκώσουν; Οποιαδήποτε αστοχία εκλαμβάνεται ως «παραθυράκι» αδυναμίας που αξίζει να διερευνηθεί. Και οι Ρώσοι ξέρουν καλά το παιχνίδι.

Υπενθυμίζεται ότι το ρωσικό Ναυτικό διαθέτει δύο Μοίρες με θαλάσσιες «Αρκούδες». Η μία πετά με Tu-142MK (κωδ. NATO Bear-F Mod. 3) από την βάση Κιπελόβα στο Βόλαγκντα Όμπλαστ και η άλλη με Tu-142MZ (Bear-F Mod. 4) εφοδιασμένα με νέους κινητήρες NK-12MP και ηλεκτρονικά από το Κάμιννυ Ρουτσίι, στην ρωσική Άπω Ανατολή. H δύναμη των Bear της Ναυτικής Αεροπορίας περιλαμβάνει και έναν αριθμό Tu-142MR «Aρέλ» (Орел, Αετός) τα οποία έχουν ως αποστολή τους τις επικοινωνίες μακράς εμβέλειας με τα ρωσικά υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων –ρόλος αντίστοιχος με αυτόν των αμερικανικών Ε-6 Mercury.

Τα Bear-J, όπως έχουν χαρακτηρισθεί από το ΝΑΤΟ, είναι εφοδιασμένα με μακριά συρόμενη κεραία μέσω της οποίας θα αναμεταδίδουν σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου μηνύματα στα εν καταδύσει στρατηγικά υποβρύχια. Επίσης επικοινωνούν με δορυφόρους, εναέρια και επίγεια Κέντρα Ελέγχου και Διοίκησης, κάνοντας relay στα πυραυλοφόρα υποβρύχια.

Αλέξανδρος Θεολόγου

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Leopard 1A5 “φρεσκαρισμένο”, η επιστροφή των ελαφριών/μεσαίων αρμάτων και στην Ελλάδα;

Πολύ πρόσφατα παρουσιάστηκε στο ΓΕΣ η πρόταση της εταιρείας EODH -που έχει μεγάλη εμπειρία στην παραγωγή θωρακίσεων για τα άρματα οικογένειας Leopard- για ένα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Απριλίου 1986: Το πυρηνικό ατύχημα του Τσερνόμπιλ

0
Ο αντιδραστήρας Νο 4 του πυρηνικού εργοστασίου του Τσερνομπίλ στην Ουκρανία αστοχεί με αποτέλεσμα το χειρότερο πυρηνικό ατύχημα στην ιστορία. Αυτό συνέβη στη 01:23...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Βουλγαρία: Aύξηση μισθού 30% θα λάβουν oι στρατιωτικοί από το 2025

Το κοινοβούλιο της Βουλγαρίας ενέκρινε οριστικά τις τροποποιήσεις του νόμου για την Άμυνα και τις Ένοπλες Δυνάμεις βάσει του οποίου οι στρατιωτικοί θα λάβουν...

Deputy FM Papadopoulou visits Korea, meets with counterpart Chung Byung-won

Deputy Foreign Affairs Minister Alexandra Papadopoulou visited the Republic of Korea, where she met with her counterpart, Chung Byung-won, from April 23 to 26.They...

Dendias: Greece would consent to a written request by France for dispatch of Crotale system for Olympics

"If France expresses in writing the verbal request for the supply of Crotale for the protection of Paris during the Olympic Games, Greece will...