18.8 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΡΘΡΑP-80 Shooting Star: To πρώτο αεριωθούμενο μαχητικό της USAF, Μέρος Β'

P-80 Shooting Star: To πρώτο αεριωθούμενο μαχητικό της USAF, Μέρος Β’

- Advertisement -

P-80A η πρώτη έκδοση παραγωγής

Στις 4 Απριλίου αποφασίσθηκε η είσοδος του Shooting Star στις γραμμές παραγωγής και η αρχική παραγγελία αφορούσε την κατασκευή 500 μονάδων. Τον Ιούνιο του 1945 υπεγράφη συμβόλαιο που αφορούσε την κατασκευή 2500 συνολικά αεροσκαφών τα οποία θα έφεραν το χαρακτηρισμό P-80A αλλά μετά τις 15 Αυγούστου του 1945 και την επικράτηση των συμμαχικών δυνάμεων στην Ιαπωνία η παραγγελία περιορίσθηκε στις 917 μονάδες. Το P-80A είχε ελάχιστες διαφορές σε σχέση με το YP-80A, όπως τα νέα αερόφρενων τα οποία εκτεινόταν προς τα εμπρός και φως προσγείωσης το οποίο βρισκόταν σε ειδικό διαφανές κάλυμμα στο άνω τμήμα του ρύγχους. Επίσης οι αεραγωγοί εγκαταστάθηκαν λίγο πιο πίσω ενώ η γωνία πρόσπτωσης του ουραίου πτερώματος αυξήθηκε κατά 1,5 μοίρες.

P-80 Shooting Star: To πρώτο αεριωθούμενο μαχητικό της USAF, Μέρος Α’

Οι πρώτες 345 μονάδες (44-84992 έως 44-85336) που εγκατέλειψαν τις γραμμές παραγωγής ανήκαν στο block P-80A-1-LO. Μερικά από τα αεροσκάφη αυτά ήταν εφοδιασμένα με κινητήρα General Electric J-33-GE-11 αποδιδόμενης ώσης 3.850 λιβρών και τα υπόλοιπα με Allison J33-A-9. Τα επόμενα 218 αεροσκάφη ανήκαν στο block P-80A-5-LO και «φορούσαν» κινητήρες Allison J33-A-17 αποδιδόμενης ώσης 4000 λιβρών. Από το προαναφερθέν block και μετά εγκαταστάθηκε στο εσωτερικό του αεραγωγού σταθερό πτερύγιο ομαλοποίησης της ροής του αέρα. Μια άλλη τροποποίηση αφορούσε το φως προσγείωσης, το οποίο μετακινήθηκε από το πάνω μέρος του ρύγχους στο ρηναίο σκέλος του συστήματος προσγείωσης.

Στις 19 Ιανουαρίου του 1945 αποφασίσθηκε η κατασκευή κατόπιν αδείας 1000 μονάδων από την North American Aviation στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Dallas. Τα προαναφερθέντα αεροσκάφη θα χαρακτηριζόταν ως P-80N αλλά τελικά το πρόγραμμα ακυρώθηκε λόγω της άνευ όρων παράδοση της Ιαπωνίας.

Το πρώτο P-80A παραδόθηκε για επιχειρησιακή αξιοποίηση στην USΑAF το Φεβρουάριο του 1945 και το τελευταίο τον Δεκέμβριο του 1946. Αν και αρχικά υπήρξε η σκέψη τα P-80 να αξιοποιηθούν επιχειρησιακά με απόχρωση light grey τελικά αποφασίσθηκε να κρατήσουν το «φυσικό» μεταλλικό τους χρώμα.  Ένα αεροσκάφος του block F-80A-1-LO με αριθμό σειράς 44-85042 τροποποιήθηκε σε φωτοαναγνωριστικό με το χαρακτηρισμό ERF-80A-1-LO και ήταν εφοδιασμένο με νέο εξοπλισμό και τροποποιημένο ρύγχος διαφορετικού σχήματος.

Ως φωτοαναγνωριστικό τροποποιήθηκε και το P-80 με αριθμό σειράς 44-85201 όπου στο ρύγχος του, στη θέση του οπλισμού τοποθετήθηκε συνδυασμός  φωτομηχανών. Το τροποποιημένο αεροσκάφος έλαβε το χαρακτηρισμό XFP-80A και η διαφορά του από το F-14 (το οποίο θα αποτελούσε την κύρια έκδοση φωτοαναγνώρισης του Shooting Star και τελικά εγκαταλείφθηκε) ήταν το μακρύτερο ρύγχος. Συνολικά 38 αεροσκάφη που ανήκαν στο block P-80A-5-LO τροποποιήθηκαν ως φωτοαναγνωριστικά και χαρακτηρίστηκαν ως FP-80A. Αργότερα μετονομάσθηκαν σε RF-80A και απέκτησαν νέο εξοπλισμό που αποτελούταν από δύο κάμερες K-17 και δύο Κ-22 οι οποίες «κοιτούσαν» κάθετα. Όλα τα RF-80A «φορούσαν» κινητήρες General Electric J33-GE-11.

Σε φωτοαναγνωριστικά τροποποιήθηκαν από την Lockheed Martin 66 ακόμη P-80A το οποία διέφεραν σε σχέση με τα φωτοαναγνωριστικά παραγωγής διότι ήταν εφοδιασμένα με σύστημα επικοινωνιών AN/ARN-6, φιάλες Jato, αισθητήρες προειδοποίησης πυρκαγιάς στο θάλαμο καύσης του κινητήρα, νέο σύστημα κλιματισμού (ψύξης – θέρμανσης) και νέο σύστημα συμπίεσης στο θάλαμο διακυβέρνησης.

Τρία P-80A (44-85000, 44-85005 και 45-85235) δόθηκαν στο USN για την διεξαγωγή δοκιμών και χαρακτηρίσθηκαν αντίστοιχα ως Bu Nos 29667, 29668, 29689. To 29667 μέσα στο Μάιο του 1945 χρησιμοποιήθηκε για την διεξαγωγή δοκιμών προσομοίωσης σε απο/προσνηώσεις στην βάση Patuxent στο Meryland. Τις περισσότερες δοκιμές πραγματοποίησε ο Αντιπλοίαρχος Najeeb Halaby. To 29668 χρησιμοποιήθηκε για αξιολογήσεις σε δοκιμές με καταπέλτη και άγκιστρο ανάσχεσης καθώς σε από/προσνηώσεις στο αεροπλανοφόρο «Franklin D. Roosevelt» με χειριστή τον Αντισυνταγματάρχη των Πεζοναυτών Marion Carl. Αν και σε γενικές γραμμές τα αποτελέσματα των δοκιμών ήταν ικανοποιητικά το USN δεν αποφάσισε ποτέ να προβεί στην ανάπτυξη ναυτικής έκδοσης του Shooting Star.

Ένα από τα βασικά προβλήματα του Shooting Star όπως και όλων των αεριωθούμενων μαχητικών πρώτης γενεάς ήταν η μικρή ακτίνα δράσης -κυρίως λόγω μεγάλης κατανάλωσης καυσίμου- σε σχέση με τα εμβολοφόρα μαχητικά. Μια σκέψη που είχε ως σκοπό την αύξηση της ακτίνας δράσης ήταν το να ρυμουλκείτε με σβηστό τον κινητήρα από ένα βομβαρδιστικό μέχρι την περιοχή ενδιαφέροντος, εν συνεχεία να αποκολλάται και να εκκινεί τον κινητήρα και εφόσον ολοκλήρωνε την αποστολή, ρυμουλκούμενο από το βομβαρδιστικό θα επέστρεφε στην βάση του.

Μέσα στο Μάιο του 1945 το P-80A με αριθμό σειράς 44-84995 μετέβη στο Wright Field και εφόσον τροποποιήθηκε χρησιμοποιήθηκε σε πρόγραμμα δοκιμών σε συνδυασμό με το επίσης τροποποιημένο βομβαρδιστικό B-29A με αριθμό σειράς 42-93921. Το καλώδιο που θα συνέδεε το P-80 με το B-29 δεν αξιοποιούταν μόνο για την ρυμούλκηση του αεροσκάφους αλλά το τροφοδοτούσε και με ηλεκτρική ενέργεια. Πραγματοποιήθηκε μια σειρά πτητικών δοκιμών με τα δύο αεροσκάφη, στις οποίες εντοπίσθηκαν πολλά προβλήματα. Στις 23 Σεπτεμβρίου του 1947 ο χειριστής Pat Fleming κατά την διάρκεια δοκιμαστικής πτήσης επιχείρησε να συνδεθεί με το καλώδιο του εκτεινόταν από το Β-29. Λόγω των αναταράξεων που προκαλούσαν οι κινητήρες του Β-29 ήταν μια επίπονη εργασία αλλά τελικά τα κατάφερε. Εφόσον ρυμουλκήθηκε από το βομβαρδιστικό για περίπου 10 λεπτά αποφάσισε να αποκολληθεί αλλά το σύστημα απελευθέρωσης είχε κολλήσει. Έτσι αποφάσισε να πετάξει κάτω από το  βομβαρδιστικό ώστε να χαλαρώσει το καλώδιο και να αποκολληθεί. Πράγματι το καλώδιο αποκολλήθηκε αλλά έπεσε με δύναμη πάνω στο αλεξήνεμο με αποτέλεσμα να το ραγίσει και ο χειριστής να έχει μειωμένη ορατότητα. Τελικά ο Fleming κατάφερε να προσγείωση το αεροσκάφος με ασφάλεια αλλά λόγω του συμβάντος το πρόγραμμα διακόπηκε και το αεροσκάφος επανατροποποιήθηκε σε συμβατικό P-80A.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα τροποποίηση αφορούσε την τοποθέτηση τεσσάρων πολυβόλων σε ένα ειδικά τροποποιημένο περιστρεφόμενο ρύγχος το οποίο είχε την δυνατότητα κίνησης προς τα επάνω μέχρι γωνίες 90 μοιρών. Το συγκεκριμένο σύστημα αναπτύχθηκε με σκοπό να προσβάλλονται τα εχθρικά βομβαρδιστικά από την κοιλία της ατράκτου και να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος ανταπόδοσης πυρών. Κατά την διάρκεια όμως των δοκιμών διαπιστώθηκε ότι η ανάκρουση ήταν τόσο μεγάλη ώστε ο χειριστής δεν μπορούσε να στοχεύσει. Αργότερα στο αεροσκάφος τοποθετήθηκε ένας δεύτερος θάλαμος διακυβέρνησης στο ρύγχος όπου ο χειριστής ξάπλωνε μπρούμυτα. Επειδή όμως ο χειριστής που βρισκόταν στο ρύγχος κατά τους ελιγμούς πάθαινε vertigo το όλο πρόγραμμα εγκαταλείφθηκε.

Στο P-80A (44-85116) τοποθετήθηκαν ράγες εκτόξευσης ρουκετών HVAR των 5 ιντσών στη θέση των δεξαμενών καυσίμου στα ακροπτερύγια ενώ αργότερα τοποθετήθηκε και εκτοξευτής ρουκετών στο εσωτερικό του ρύγχους. Το P-80A με αριθμό σειράς 44-85354 τροποποιήθηκε ανάλογα και στο ρύγχος του εγκαταστάθηκαν τέσσερα πυροβόλα των 20 χλστων στη θέση πολυβόλων. Τελικά όμως η συγκεκριμένη διαμόρφωση οπλισμού δεν υιοθετήθηκε ποτέ στις γραμμές παραγωγής.

Lockheed P-80A-LO Shooting Star 44-84999

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πειραματικό πρόγραμμα κατά το  οποίο αξιολογήθηκαν στο P-80 πυραυλοκινητήρες. Συγκεκριμένα τροποποιήθηκαν τα P-80A  με αριθμούς σειράς 44-85042 και 44-85214 στα οποία τοποθετήθηκαν αντίστοιχα πυραυλοκινητήρες Marquardt C30-10B διαμέτρου 30 ιντσών και Μarquardt C20-85D διαμέτρου 20 ιντσών στα ακροπτερύγια. Η πρώτη πτήση κατά  την οποία αξιοποιήθηκαν και οι πυραυλοκινητήρες πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαρτίου του 1947, αλλά η παρθενική πτήση με την χρήση μόνο πυραυλοκινητήρων καταγράφηκε με το 44-85214 στις 17 Ιουνίου του 1948. Τις περισσότερες εξόδους στο πλαίσιο του προγράμματος, πραγματοποίησε ο δοκιμαστής χειριστής της Lockheed Herman R. <Fish> Salmon. Αν και σε γενικές γραμμές τα αποτελέσματα του προγράμματος ήταν θετικά σε ότι αφορούσε τις επιδόσεις του αεροσκάφους τελικά…

Η συνέχεια στο Military History

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο

28
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/21 Νοεμβρίου 1866: Το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου

0
Ζωντανό μέλος του Ελληνισμού, η Κρήτη είχε δώσει το «παρών» σε κάθε εθνεγερσία αλλά η γεωστρατηγική της θέση την είχε προδώσει. Καμία Μεγάλη Δύναμη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/21 Νοεμβρίου 1866: Το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου

Ζωντανό μέλος του Ελληνισμού, η Κρήτη είχε δώσει το «παρών» σε κάθε εθνεγερσία αλλά η γεωστρατηγική της θέση την είχε προδώσει. Καμία Μεγάλη Δύναμη...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 21 Νοεμβρίου 1940: Η απελευθέρωση της Κορυτσάς

Ο Ελληνικός στρατός εισέρχεται στην Κορυτσά, απελευθερώνοντας την, καθώς και το Λεσκοβίκι και τους ορεινούς όγκους Μοράβα και Ιβάν. Η επιτυχία πιστώνεται ως η...

Ρουμανία: έπεσαν υπογραφές για τα F-35

Η Ρουμανία έχει υπογράψει την επιστολή προσφοράς και αποδοχής (LOA) από τις ΗΠΑ για την αγορά των μαχητικών F-35.Η Ρουμανία θα αποκτήσει 32 F-35,...