15 C
Athens
Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΘΕΜΑ: Όχι άλλο F-15, θα σκάσουν τα καζάνια

ΘΕΜΑ: Όχι άλλο F-15, θα σκάσουν τα καζάνια

- Advertisement -

 

F-15E μαζί με F-15C

Την ιδέα του τίτλου μας την έδωσε φίλος αναγνώστης, και παραφράζοντας την γνωστή ατάκα από την ταινία του ελληνικού κινηματογράφου, την προσαρμόσαμε στο σημερινό μας ΘΕΜΑ. Η ιστορία λοιπόν έχει να κάνει με τα F-15. Κρυφό όνειρο και πόθος, όχι μόνο δικό μας, αλλά πολλών άλλων αεροποριών στον πλανήτη είναι το “απόλυτο” αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής F-15. Βέβαια F-15 υπάρχουν πολλά, όπως τα “κλασικά” F-15C/D, F-15C/D AESA, F-15E, F-15E AESA (F-15SA, F-15QA), τα F-15 του Ισραήλ με τις τροποποιήσεις που τους έχουν γίνει κοκ. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι πως δεν είναι όλα τα F-15 ίδια…

Η αλήθεια είναι πως το 1999 βρεθήκαμε πολύ κοντά στην αγορά αεροσκαφών F-15H (F-15E). Τότε η χώρα μας, προσπαθώντας να συνέλθει από το σοκ των Ιμίων αλλά και της απειλής πολέμου στην Κύπρο σε περίπτωση εγκατάστασης των S-300 στο νησί, σκέφτηκε πολύ σοβαρά την αγορά ενός game changer όπως το F-15E. Αντίστοιχα είχε πράξει και η Νότιος Κορέα με το F-15K, ένα αεροσκάφος που μπορεί να κάνει κυριολεκτικά τα “πάντα”. Να είναι φορτωμένο με έξυπνα όπλα, να περιπολεί για ώρες πάνω από μακρινούς στόχους χωρίς ανεφοδιασμό, και να πλήττει τους αντιπάλους του με τον ικανό αριθμό ΑΙΜ-120 που μεταφέρει, ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με το ισχυρό φορτίο αέρος-εδάφους.

Πάμε πάλι στο F-15. Η μη επιλογή του από την ΠΑ στις αρχές του αιώνα, φάνηκε ότι απομάκρυνε τις πιθανότητες απόκτησής του από την Ελλάδα. Το 2015 όμως, ο τότε νέος Υπουργός Αμύνης Πάνος Καμένος, δεν μπορούσε να κρύψει τον θαυμασμό του για το αεροσκάφος, και πολλές φορές επίσημα ή ανεπίσημα προσπάθησε να πετύχει την προμήθειά του από την ΠΑ (με δωρεάν παραχώρηση). Φυσικά οι όποιες προσπάθειες να βρει διαθέσιμα F-15C/D (F-15E είναι είδος εν ανεπαρκεία στην USAF, και η αξία τους αυτή την στιγμή είναι ισάξια ή και ανώτερη των F-35 λόγω των πολεμικών επιχειρήσεων που έχουν εμπλακεί οι ΗΠΑ και την αξία του Strike Eagle).

Φυσικά τα F-15C/D είναι κι αυτά είδος σε έλλειψη στις ΗΠΑ, καθώς οι αριθμοί των διαθέσιμων αεροσκαφών μειώνονται λόγω παλαιότητας και χρήσης. Τα F-22 ποτέ δεν κατάφεραν να αντικαταστήσουν τα θρυλικά F-15, συνεπώς όσα έχουν (απο)μείνει επωμίζονται την αεράμυνα της Βόρειας Αμερικής μαζί με τα ελάχιστα F-22 σε υπηρεσία. Άρα διαθέσιμα μεταχειρισμένα F-15 δεν υπάρχουν

Πάμε τώρα να το δούμε λίγο διαφορετικά. Ο ΥΠΕΘΑ πιθανότατα δεν έλεγε “λόγια του αέρα”, και εξηγούμαστε.

  1. Καλώς ή κακώς, βρέθηκαν F-15D για το Ισραήλ. Όταν λοιπόν βρίσκονται πραγματικά πολύτιμα διθέσια αεροσκάφη (τα -D είναι πολύ πιο σπάνια από τα -C), γιατί να μην μπορούν να βρεθούν και λίγα μονοθέσια; 36 αεροσκάφη που θα εξοπλίσουν δυο ελληνικές μοίρες δεν μπορούν να βρεθούν;
  2. Η USAF βάζει συνεχώς σε υπηρεσία F-35 (με αργούς ρυθμούς μεν, αλλά βάζει δε). Ανάμεσα στις Μοίρες που αλλάζουν τύπο είναι και κάποιες με F-15C/D. Από εκεί, αν τα αεροσκάφη από τις Μοίρες που μεταπίπτουν δεν σταλούν σαν συμπλήρωμα σε άλλες μάχιμες Μοίρες που διατηρούν F-15C/D, τότε θα υπάρξουν διαθέσιμα αεροσκάφη.
  3. Το Ισραήλ λαμβάνει στρατιωτική βοήθεια από τις ΗΠΑ, η Ελλάδα όχι. Συνεπώς υπάρχει θέμα παραχώρησης δωρεάν υλικού από τις ΗΠΑ. Εδώ όμως θα πούμε ότι οι σχέσεις Ελλάδος-ΗΠΑ διανύουν την καλύτερη περίοδό τους μετά την Μεταπολίτευση (αν εξαιρέσουμε την προχτεσινή μας ψήφο κατά των ΗΠΑ στον ΟΗΕ). Ταυτόχρονα η Ελλάδα φαίνεται πως είναι ο κοντινότερος και ισχυρότερος σύμμαχος του Ισραήλ στην περιοχή. Ενίσχυσή της με αεροσκάφη F-15 μάλλον θα περνούσε από την αρμόδια επιτροπή του Κονγκρέσου.
  4. Οι σχέσεις Τουρκίας-ΗΠΑ είναι στο ναδίρ. Ο Τραμπ συνεχίζει να στέλνει όπλα στους Κούρδους της Συρίας, και οι Τούρκοι φοβούνται πως αμερικανικοί TOW θα συνεχίσουν να κάνουν τα τεθωρακισμένα τους ανταλλακτικά. Οι λεκτικές επιθέσεις του Ερντογάν στις ΗΠΑ έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Συνεπώς οι Τούρκοι δεν θα μπορούν να κάνουν και πολλά σε ένα ενδεχόμενο παραχώρησης F-15.
  5. Είναι προφανές, πως αν ο Τραμπ θέλει να στείλει ένα μήνυμα στην Τουρκία, μπορεί να το κάνει μέσω παραχώρησης έναντι πινακίου φακής μεταχειρισμένων αεροσκαφών στην Ελλάδα. Συνεπώς, χωρίς να χρειαστεί να “διολισθήσει” σε λεκτικές διαμάχες με τον Ερντογάν, παραχωρεί στην Ελλάδα F-15 και οι Τούρκοι παθαίνουν “κρίση”.
  6. Υπάρχει θέμα αμερικανικής βάσης στην Σούδα. Μιας και οι απαιτήσεις τύπου A. Burke ή Ticonderoga δεν “παίζουν” πια, η λύση δυο Μοιρών F-15 δεν μοιάζει και τόσο εξωπραγματική (σε σχέση με τα πλοία με AEGIS).
  7. Ακόμη και δωρεάν να δοθούν τα αεροσκάφη, οι ΗΠΑ δεν χάνουν. Οι ανάγκες FOS και αναβάθμισης (δομική και ραντάρ AESA) θα φέρει αρκετά δολάρια στην αγαπημένη εταιρεία του αμερικανού προέδρου, Boeing (1-0). Και ότι λεφτά δίνονται στην Boeing, κόβονται από την “κακή” Lockheed Martin (2-0 υπέρ Τραμπ). Πιθανότατα δε με αυτά τα αεροσκάφη αποσύρονται αργά ή γρήγορα και τα όποια Μ2000 από ελληνική υπηρεσία και οι Γάλλοι βρίσκονται σε λίγα χρόνια εκτός ελληνικής ΠΑ (3-0).
  8. Ενισχύονται οι δεσμοί Ισραήλ και Ελλάδος, καθώς πλέον θα επιχειρούν με όμοιους τύπους αεροσκαφών, και πιθανότατα ελληνικά αεροσκάφη να συν-συντηρούνται/αναβαθμίζονται σε ισραηλινό ή/και ελληνικό έδαφος. Και το ισραηλινό λόμπι είναι πανίσχυρο.

Όλα αυτά, κι άλλα που ίσως μας διαφεύγουν, είναι μερικοί καλοί λόγοι για να μας δώσουν οι ΗΠΑ τα “μαγικά”, “θρυλικά” κοκ αεροσκάφη. Η αλήθεια είναι πως μερικά F-15 θα έφερναν σε άλλη διάσταση την ελληνική αεράμυνα. Πανίσχυρο ραντάρ, ακόμη και χωρίς AESA, δυνατότητα εντοπισμού στόχων ίσως και μέχρι την Άγκυρα, ελπίδες πως ίσως μπορεί να δει σε ικανοποιητική απόσταση το F-35 (πάντως μάλλον όχι σε απόσταση μικρότερη από αυτή βολής ΑΙΜ-120, δεν αναφερθούμε περισσότερο καθώς αυτό και μόνο είναι ένα ΘΕΜΑ). Δεν αναφέρουμε την δυνατότητα κάλυψης της Κύπρου, καθώς στο θέμα (Ενιαίου Αμυντικού Χώρου) αυτό έχουμε αναφερθεί πολύ αναλυτικά στο τρέχον τεύχος Δεκεμβρίου.

Μάλιστα. Καλά όλα αυτά, γιατί άλλωστε να μην ζήσουμε κι εμείς το όνειρο που ζούσαν οι Έλληνες το ’70 και ’80 όταν έλεγαν με στόμφο “Φάντομ”; (ή Φάνδομ). Ένα ανίκητο μαχητικό, που θα μας κάνει να κοιμόμαστε ήσυχοι, και θα μας φουσκώνει τα στήθια με περίσσια εθνική υπερηφάνεια. Η απάντηση που μπορούμε να δώσουμε είναι δυστυχώς ερώτηση, η εξής: Πλάκα κάνετε, έτσι;

Από τις σελίδες που περιοδικού, και από το site μας, έχουμε υποστηρίξει πολλές φορές το γεγονός ότι η ΠΑ διατηρεί ακόμη ικανοποιητική επιχειρησιακή ικανότητα. Με πατέντες, με το προσωπικό να “λιώνει” στις Μονάδες, χωρίς κρίσιμα ανταλλακτικά, αλλά η ΠΑ πετάει. Προβλήματα υπάρχουν, και συσσωρεύονται, και κάποια στιγμή θα “σκάσουν”, πιθανότατα όλα μαζί. Κάποιοι τύποι αεροσκαφών ήδη έχουν αρκετά προβλήματα, αλλά είπαμε, η ΠΑ δεν γεννήθηκε χτες, οι άνθρωποι εκεί έχουν γνώσεις και κουλτούρα δεκαετιών. Μέχρι τότε όμως το προσωπικό κάνει πολύ περισσότερα από αυτά που προβλέπεται και πληρώνεται να κάνει. Το θέμα είναι λοιπόν, για πόσο ακόμη η ΠΑ θα μπορεί να πετάει; ας εξηγηθούμε, να μην παρεξηγηθούμε ως συνήθως.

  • Έχουμε καλύψει τις ανάγκες σε ανταλλακτικά και FOS των F-16 και Mirage 2000, για να αναζητούμε να βάλουμε έναν νέο τύπο μαχητικού στην ΠΑ;
  • Ναι, το F-15 μπορεί να μεταφέρει “έναν σκασμό” ΑΙΜ-120. Έχει κανείς κάτσει να μετρήσει πόσους ΑΙΜ-120 έχουμε; και ποιους τύπους. Και ΠΟΤΕ ΛΗΓΟΥΝ;
  • Μόνο ΑΙΜ-120 θέλει το F-15; AIM-9 ή IRIS-T δεν θα έχει το εργαλείο; Πόσους έχουμε; Είναι τόοοοοσοι πολλοί που φτάνουν να καλύψουν και τις “νέες” Μοίρες; Εκτός κι νομίζουν κάποιοι πως οι ΑΙΜ-9Ρ είναι το κατάλληλο όπλο για τα F-15. Βέβαια μπορούμε να τα στέλνουμε σε αναχαιτίσεις με τα βλήματα του Μ61 και οι πιλότοι και από τις δυο πλευρές να συμφωνήσουν να παίξουν στο ριμέικ “Μάχη της Αγγλίας” με τζετς
  • Αν “παίξει” το να τα κάνουμε F-15E, με δυνατότητες κρούσης, τι όπλα θα φέρουν; Iron Bombs (αν δεν τις έχουμε πουλήσει), ή θα περισσέψει κανά JSOW από την “τεράστια” παραγγελία τους;
  • Έχουμε σκεφτεί το κόστος υποστήριξης, το κόστος εισαγωγής νέου τύπου σε υπηρεσία, νέοι εξομοιωτές;
  • Εκσυγχρονισμό θα τους κάνουμε ή θα τα αφήσουμε με τα παλιά, καλά APG-63 (non AESA); αν ναι, να υποθέσουμε ότι θα έχουμε κάνει εκσυγχρονισμό στα F-16 και θα μας έχουν περισσέψει ψιλά στο Ταμείο;
  • Κάποια “θεματάκια” δομικής ακεραιότητας, θα τα δούμε ή όχι; ή θα θεωρήσουμε πως οι ΗΠΑ θα μας δώσουν αυτά που αναβάθμισαν δομικά πριν λίγο καιρό; Αν είναι έτσι, ας ζητήσουμε και F-35 for free.

Δεν είμαστε κατά την προμήθειας F-15. Είμαστε υπέρ και το λέμε ξεκάθαρα. Είμαστε υπέρ οτιδήποτε κάνει ισχυρότερες τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Και είμαστε υπέρ αν υπήρχαν κάποιες προϋποθέσεις και αυτές είναι πολλές και γίνονται όλο και περισσότερες.

Απλά έχουμε ένα “κακό”. Δεν κοιτάμε τα “νούμερα”. Δεν μας νοιάζει αν μπορεί κάθε F-15 να φέρει 4 ΑΙΜ-120 + 4 ΑΙΜ-9, ενώ το F-16 μπορεί 4+2, δεν μας νοιάζουν τα +100 ή +200 ναυτικά μίλα επιπλέον ακτίνας δράσης. Μας νοιάζει εμάς τους ενοχλητικούς αν το κάθε F-16, M2000, το κάθε μελλοντικό F-15 κοκ έχει δυο τρία γεμίσματα από αυτούς τους πυραύλους. Το ξαναλέμε, το πυροβόλο Μ61 με τα πυρομαχικά των 20 mm είναι φτηνό μέσο, αλλά μάλλον δεν θα ρίξει και πολλά αεροπλάνα στο μέλλον.

Που θέλουμε να καταλήξουμε; Σε κάτι που έχουμε γράψει και παλαιότερα άρθρο μας “Ας αφήσουμε τα φοβερά «νέα» όπλα, κι ας αξιοποιήσουμε αυτά που έχουμε“, πως έχουμε ήδη αρκετά οπλικά συστήματα που χρειάζονται εκ νέου ενεργοποίηση και εκσυγχρονισμό. Δεν χρειάζεται να πετάξουμε τις όποιες επενδύσεις έχουμε κάνει.

Σε ότι αφορά τα F-15, η ξεκάθαρη άποψη είναι πως μπορούν να αλλάξουν την εικόνα στο Αιγαίο, προφανώς υπέρ μας. Μιλάμε για ένα πανίσχυρο αεροσκάφος, που ο μεγάλος κώνος επιτρέπει την φιλοξενία του AN/APG-63, με τεράστια κεραία και μεγάλη ισχύ εκπομπής. Θεωρούμε πολύ δύσκολο να βρούμε αεροσκάφη  (στην περίπτωση που πραγματικά βρούμε αεροσκάφη F-15C/D) με ραντάρ AESA. Το μόνο σίγουρο είναι πως σε κάθε περίπτωση θα χρειαστούν πολλά χρήματα (απροσδιόριστο πόσο) για να καταφέρεις να κρατήσεις σε ικανή επιχειρησιακή ετοιμότητα ικανό αριθμό από τα F-15 που θα παραλάβει η ΠΑ. Και δεν πάμε καθόλου στο θέμα εκσυγχρονισμού, καθώς η μόνη αεροπορία που εκσυγχρονίζει αργά αλλά σταθερά τα F-15 της είναι η USAF (δομικά, αλλά και με νέο AESA και το βασικότερο, με νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου), με ότι σημαίνει αυτό για  το κόστος των “εκσυγχρονισμένων” F-15.

Πιθανότατα οι πόροι θα μπορούσαν να βρεθούν αν αποσύραμε απευθείας F-4E, Mirage 2000 EGM/BGM, F-16 Block 30, αλλά και εξετάζαμε την πώληση των Mirage 2000-5MK2. Αλλά όλα αυτά είναι σκόρπιες σκέψεις, και προφανώς δεν υπάρχει κάποιο σχέδιο, ούτε συζήτηση επί του θέματος. Αν τώρα, πραγματικά είναι να έρθουν F-15, σε ικανό αριθμό (24-36 τουλάχιστον αεροσκάφη), μαζί με ανταλλακτικά, εξομοιωτές πτήσης, FOS για μερικά χρόνια, και επιπλέον όπλα τότε είμαστε διατεθιμένοι να το βάλουμε στην φετινή μας λίστα δώρων που έχουμε ζητήσει από τον Άγιο Βασίλη, και να μην ξαναζητήσουμε χριστουγεννιάτικο δώρο για μια 5ετία.

Αλλιώς θα παραφράσουμε την αγαπημένη ελληνική ταινία (άλλη μια φορά). Όχι άλλο F-15, θα σκάσουν τα καζάνια. Δεν ελπίζουμε ότι τα παραπάνω θα βάλουν τέλος στην λαγνεία των F-15 ή ότι θα επικρατήσει επιτέλους ορθολογισμός. Απλά ελπίζουμε να προβληματίσουμε…

F-15C Eagle 44th Fighter Squadron (U.S. Air Force photo/Senior Airman Peter Reft)

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

61 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
61 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Μαθήματα από τη Χιλή: Πως φτιάχνεται ένα ικανότατο Ναυτικό με ελάχιστα κονδύλια!

Το Πολεμικό μας Ναυτικό θα λέγαμε ότι προϋπήρχε της νεότερης Ελλάδας, από τα οπλισμένα εμπορικά σκάφη των ελληνικών νησιών επι Τουρκοκρατίας, που αμύνονταν έτσι...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΞΕΛΙΞΗ: Αποσύρονται από φέτος οι αυστραλιανές φρεγάτες ANZAC, αν τις χάσουμε...

123
Οι πρώτες δύο από τις οκτώ εκσυγχρονισμένες φρεγάτες MEKO 200 κλάσης ANZAC της Αυστραλίας θα αποσυρθούν, μια φέτος και η άλλη το 2026, αρκετά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Φεβρουαρίου 1266: Μάχη του Μπενεβέντο, το τέλος...

0
Ο Κάρολος ο Ανδεγαυός με την υποστήριξη του Πάπα, νικά τα στρατεύματα του Μανφρέδου των Χοενστάουφεν, βασιλιά της Σικελίας, στο Μπενεβέντο και κατακτά το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

71
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Φωτό: αντιπροσωπεία της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών στη Γαλλία

Στελέχη της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ) με επικεφαλής τον διοικητή της, Ταξίαρχο Ιωάννη Κορέλη επισκέφτηκε στις 21 Φεβρουαρίου τη Σχολή Υπαξιωματικών της Γαλλίας (Ècole...

ΚΥΣΕΑ: Ναι στη συμμετοχή της Ελλάδας στην επιχείρηση “Aspides” με τη φρεγάτα Ύδρα

Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) συνεδρίασε το πρωί της Δευτέρας υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με βασικά θέματα στην ατζέντα την...

«Πτήση» Nο 45, Φεβρουάριος 2024 κυκλοφορεί!

Το  καινούργιο μας Τεύχος Φεβρουαρίου 2024 κυκλοφορεί από το Σάββατο 03-02-2024 και πανελαδικά από τη Δευτέρα 05-02-2024 με πλούσια, άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα,...