Μετά την αναφορά στην απουσία MDD F-4E SRA από το Μουσείο της Πολεμικής μας Αεροπορίας (ΜΠΑ), ίσως πρέπει να γίνει μια αναφορά και στο φωτοαναγνωριστικό MDD RF-4E, παρά το γεγονός ότι αεροσκάφος του συγκεκριμένου τύπου ήδη εκτίθεται από το 2017 στο ΜΠΑ.
Στο κείμενο που ακολουθεί, θα γίνει μια προσπάθεια τεκμηρίωσης του λόγου που κρίνεται σκόπιμη η έκθεση και δεύτερου Recce Phantom στο ΜΠΑ.
Η Πολεμική μας Αεροπορία παρέλαβε τα αναγνωριστικά της αεριωθούμενα RF-4E Phantom II σε δύο παρτίδες. Η αρχική παραλαβή αφορούσε σε 8 καινούρια RF-4E που παραδόθηκαν στην 348 ΜΤΑ την περίοδο 1978-1979 μέσω του προγράμματος Peace Icarus II, ενώ η δεύτερη και τελευταία, σε 27 μεταχειρισμένα RF-4E της γερμανικής Luftwaffe, τα οποία παραδόθηκαν το 1993.
Με την έλευση των μεταχειρισμένων αεροσκαφών από τη Γερμανία, τα αρχικά RF-4E απέκτησαν το παρατσούκλι «αμερικάνικα». Αν και ομοιότυπα, τα αεροσκάφη των δύο διαφορετικών παραλαβών έχουν μεταξύ τους μικρές εξωτερικές διαφοροποιήσεις, με κυριότερες τα εκτεινόμενα slats στην πτέρυγα (με τρία χαρακτηριστικά αεροδυναμικά καλύμματα για τον μηχανισμό κίνησής τους σε κάθε ημιπτέρυγα τα «αμερικάνικα», μη εκτεινόμενα slats τα «γερμανικά»), και το ελαφρά διαφορετικό σχήμα ρύγχους.
Από τα προαναφερθέντα οχτώ «αμερικάνικα» RF-4E μόνο τρία σώζονται σήμερα, αφού 5 καταστράφηκαν σε αεροπορικά περιστατικά που κόστισαν τη ζωή τεσσάρων Αεροπόρων μας.
Η υπηρεσία των RF-4E με τα ελληνικά χρώματα διήρκεσε από τον Νοέμβριο του 1978 έως τον Μάιο του 2017, όταν, στις 5 του μήνα, έλαβε χώρα στην 110ΠΜ η τελετή απόσυρσης του τύπου από την ΠΑ και, ταυτόχρονα, κατάργησης της 348ΜΤΑ.
Αυτή τη στιγμή εκτίθενται στην Ελλάδα πέντε RF-4E: δύο στην 110ΠΜ, Λάρισα, ένα στο 140 ΣΕΠΗΠ, Λάρισα, ένα στην 114ΠΜ, Τανάγρα, και ένα στο Μουσείο ΠΑ, Τατόι. Όλα τους είναι «γερμανικά», ενώ δεν έχει ληφθεί καμία πρόνοια να σωθεί έστω ένα από την αρχική παρτίδα των «αμερικάνικων» RF-4E.
To Μουσείο ΠΑ θα μπορούσε να εντάξει στη συλλογή του ένα από τα τρία σωζόμενα, ιδανικά το 77-1765, το οποίο πραγματοποίησε στις 10 Μαΐου 2017 την τελευταία πτήση «αμερικάνικου» RF-4E πετώντας από την 110ΠΜ στην 117ΠΜ, Ανδραβίδα. Για λόγους ιστορικής ακρίβειας πρέπει να αναφερθεί ότι την ίδια μέρα πέταξε και το «γερμανικό» 69-7450 από 110ΠΜ προς 114ΠΜ, κλείνοντας έτσι οριστικά την επιχειρησιακή αυλαία των RF-4E στην Ελλάδα.
Όσο διαρκούσε η αποψίλωση του 77-1765 στην Ανδραβίδα από χρήσιμα εξαρτήματα για τον στόλο των F-4E, αυτό βρισκόταν προφυλαγμένο σε shelter. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στον χώρο άχρηστων αεροσκαφών και λησμονήθηκε.
Ακόμα και αν οι αρμόδιοι του ΜΠΑ κρίνουν πως είναι περιττή η έκθεση στο Μουσείο ενός από τα αρχικά RF-4E της ΠΑ, αφού έτσι κι αλλιώς το ίδρυμα διαθέτει «γερμανικό» RF-4E, ευχόμαστε να ευαισθητοποιηθούν τα στελέχη της 110ΠΜ ή της 117ΠΜ και να σώσουν από την καταστροφή τουλάχιστον ένα από τα μόλις τρία υπάρχοντα «αμερικάνικα».
Θέμης Βρανάς