Η απόφαση για τις γαλλικές φρεγάτες FDI HN είναι μια μεγάλη αγορά του Αιώνα, όχι μόνο φυσικά για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα. Το πρόγραμμα αναμένεται να ξεπεράσει τα 3 δις ευρώ, αλλά αν συνδυαστεί με αγορά κορβετών (εμείς επιμένουμε να τις λέμε ελαφριές φρεγάτες) και εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε το κόστος εκτοξεύεται στα 5 δις.
Θα είμαστε σαφείς. Αν δεν “κλείσει” το θέμα των FDI HN, αν δηλαδή δεν υπογραφούν όλες οι συμβάσεις (δεν θα είναι μια, αλλά πολλές) για τα πλοία, τότε δεν υπάρχει περίπτωση να προχωρήσουμε σε κορβέτες, αλλά και σε εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι Γάλλοι πρόσφεραν τιμή second to none, προκειμένου να “νικήσουν” τους Ολλανδούς, ενώ το πλοίο τους θεωρήθηκε από το ΠΝ το πλέον προηγμένο. Σημείο αναφοράς για τις FDI HN, είναι βέβαια ο συνδυασμός Seafire/ASTER30, που δίνει ικανότητες αεράμυνας περιοχής στο ΠΝ μας, που μέχρι σήμερα θα πολεμούσε μόνο σε ESSM Block 1.
Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου
Το διακύβευμα είναι μεγάλο. Δεν μας “παίρνει” το πρόγραμμα να αστοχήσει, καθώς αν τα πλοία δεν έρθουν στο σωστό χρονοδιάγραμμα, και χωρίς επιπλέον χρήματα, τότε όλη η προσπάθεια πάει “στράφι”. Βέβαια, είμαστε απόλυτα σαφείς ότι το ΠΝ δεν παίζει. Οι ασφαλιστικές δικλείδες που βάζει είναι εξαιρετικές, και δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Διότι αν υπάρξει πρόβλημα, και δεν έχουμε επιχειρησιακά πλοία το 2025, το Αιγαίο θα αλλάξει χέρια μετά το 2025, χωρίς να πέσει “τουφεκιά”. Δεν αποκλείουμε την “άνοδο” της ολλανδικής λύσης για τις SIGMA 10514 για την εξασφάλιση της ύπαρξης διαθέσιμων λύσεων για το ΠΝ σε κάθε περίπτωση.
Πως έχασε η SIGMA 11515HN από την FDI HN; Πως τα κατάφεραν οι Γάλλοι έστω και την τελευταία στιγμή;
Η επιλογή των γαλλικών πλοίων, είχε ένα καλό-κακό. Όλα τα πλοία θα κατασκευαστούν στη Γαλλία. Κακό είναι γιατί δεν θα επιστρέψει ένα μεροκάματο στα ναυπηγεία στην Ελλάδα, καλό γιατί δεν θα έχουμε την εμπειρία των Super Vita, που τα πλοία δεν έχουν παραδοθεί ούτε μέχρι την ώρα που θα πρέπει να… εκσυγχρονιστούν λόγω παλαιότητας. Το ΠΝ έχει αποστολή να προστατεύει τα θαλάσσια σύνορά μας, όχι τα κρατικοδίαιτα ναυπηγεία. Κατά την άποψή μας, η επιλογή κατασκευής στο εξωτερικό είναι η καλύτερη την παρούσα στιγμή.
Sea Fire: Έτοιμο για εγκατάσταση στις FDI, μετά το «πράσινο φως» της DGA
Βέβαια, αν αυτό είχε γίνει με τους Ολλανδούς ή άλλο πλοίο, ακόμη θα προσπαθούσαμε να ανοίξουμε τα οδοφράγματα έξω από τη Μεσογείων, ενώ το ΓΕΝ θα είχε πυρποληθεί για παραδειγματισμό. Και Ολλανδικά ή Αμερικανικά ή Ιταλικά ή -ακόμη χειρότερα- Γερμανικά, και κατασκευή στο εξωτερικό, αυτό θα είχε προκαλέσει επανάσταση. Μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η απόφαση για κατασκευή εκτός Ελλάδας, δεν προκάλεσε εντυπώσεις στην περίπτωση των FDI HN και λαϊκίστικες αντιδράσεις.
Αυτό που θα έπρεπε όμως να είχε γίνει, να είχαμε δει, είναι η αντίδραση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Οι ελληνικές αμυντικές εταιρείες, είναι άνω του 95% εξαγωγικές. Μόνο έτσι θα επιβίωναν τις εποχές των Μνημονίων, καθώς οι δικές μας ένοπλες Δυνάμεις δεν αγόραζαν μέχρι το 2019, ούτε… βίδες. Δεν είναι όμως ποτέ δυνατόν να δοθεί συμβόλαιο αξίας 5 δις, χωρίς να μην έρθει στην Ελλάδα ένα ικανό κατασκευαστικό ποσοστό για τις ελληνικές εταιρείες. Αν από τα 5 δις, 1 ή 1,5 δις δεν “πέσει” στην Ελλάδα, καλύτερα να τις κλείσουμε τις ελληνικές βιομηχανίες, και ας κλαιγόμαστε μετά που δεν έχουμε “άμυνα”.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσο κόστιζε κάθε υποψήφια φρεγάτα για το ΠΝ, πως φτάσαμε στις FDI HN;
Ευτυχώς για την Ελλάδα, το ΠΝ είχε κάνει μια ανοιχτή διαδικασία, όπου οι κατασκευαστές “κονταροχτυπήθηκαν” με κάθε τρόπο. Έτσι, όχι μόνο έριξαν τις τιμές, όχι προσέφεραν ότι καλύτερο είχε η τεχνολογία, αλλά προσέφεραν και υψηλό ποσοστό προστιθέμενης αξίας. Για παράδειγμα, οι Ολλανδοί προσέφεραν την…
H συνέχεια στο navaldefence.gr