22.8 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΕυρωπαϊκά μαχητικά 6ης γενιάς στο ρινγκ: το γαλλογερμανικό καθυστερεί, το βρετανικό βρίσκει...

Ευρωπαϊκά μαχητικά 6ης γενιάς στο ρινγκ: το γαλλογερμανικό καθυστερεί, το βρετανικό βρίσκει συμμάχους

- Advertisement -

Το απίθανο μπέρδεμα που έχει συμβεί στην ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία με τα δύο παράλληλα προγράμματα κατασκευής μαχητικού 6ης γενιάς δεν έχει προηγούμενο. Έτσι έχουμε να τρέχουν ταυτόχρονα, αλλά χωρίς να συνδέονται τεχνολογικά, το γαλλογερμανικό FCAS και το κυρίως βρετανικό Tempest.

Πρόπλασμα για την αεροδυναμική διαμόρφωση του Tempest

Στο γαλλογερμανικό -και με ισπανική συμμετοχή- πρόγραμμα είχαμε νέα καθυστέρηση καθώς «πέφτει ξύλο» στα παρασκήνια για το ποια εταιρία θα ηγηθεί και θα καθορίσει τις βασικές προδιαγραφές. Αντιμέτωπες είναι η γαλλική Dassault και η γαλλογερμανοισπανικής ιδιοκτησίας Airbus Defence. Ο επικεφαλής της Dassault δήλωσε προ ημερών πως το πρόγραμμα θα καθυστερήσει ακόμη ένα χρόνο, από το 2027 στο 2028, για να παρουσιάσει ένα πρωτότυπο και πως «υπάρχουν ζητήματα διαφορετικής αντίληψης που πρέπει να λυθούν, αλλά είναι δεδομένο πως η Dassault θα ηγείται του προγράμματος και αυτό πρέπει να γίνει δεκτό από όλες τις εταιρίες». Η απάντηση από πλευράς Airbus ήταν πως «βεβαίως θα ηγηθεί η Dassault, αλλά εμείς θα είμαστε βασικοί συνεργάτες και όχι απλοί προμηθευτές».

Αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα έχει επιμεριστεί σε 7 επιμέρους: αεροσκάφος, κινητήρας, νέα όπλα, τεχνολογία stealth, μη επανδρωμένα «συνοδοί» του κυρίως αεροσκάφους, αισθητήρες, cloud δεδομένων και δικτύωσης των αεροσκαφών. Σε 6 από αυτά έχουν ολοκληρωθεί οι συμφωνίες εξέλιξης και απομένει η μια, αλλά είναι φανερό πως δύσκολα θα επιτευχθεί συντονισμός. Το όλο θέμα είναι κρίσιμο καθώς η Dassault στην πράξη εκπροσωπεί το γαλλικό κράτος και το γαλλικό αεροδιαστημικό κατεστημένο, ενώ η Airbus Defence έχει μεν γαλλική συμμετοχή αλλά επηρεάζεται από το γερμανό μέτοχο σε ότι αφορά τις προδιαγραφές και την εμπορική διαχείριση του προγράμματος.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η γερμανική MTU, η γαλλική Safran και η ισπανική ΙΤΡ Aero θα κατασκευάσουν τον κινητήρα του FCAS (Future Combat Air System)

Πέρα τώρα από τη Μάγχη, στη Βρετανία, όπου η British Aerospace (ΒΑΕ) έχει διαλέξει το δικό της δρόμο για το Tempest, υπάρχει υπόσχεση για παρουσίαση πρωτοτύπου το 2027 (αισιόδοξο κατά την άποψη μας) ενώ ήδη στο πρόγραμμα έχουν προσχωρήσει η Ιταλία μέσω Leonardo και η Σουηδία μέσω Saab. Τον κινητήρα τον εξελίσσει η Rolls-Royce, ενώ η MBDA UK μελετά τον οπλισμό. Το νέο της βρετανικής κοινοπραξίας όμως είναι πως γίνονται συζητήσεις και με την Ιαπωνία για συνεργασία, που μπορεί να φθάσουν έως και την συγχώνευση με το εκεί πρόγραμμα μαχητικού 6ης γενιάς F-X. Αν αυτό συμβεί το βρετανοιταλικο project θα πάρει μεγάλες διαστάσεις γιατί θα εξασφαλίσει ένα μεγάλο πελάτη (την Ιαπωνία) αλλά και τη σημαντική τεχνογνωσία που διαθέτει η ασιατική χώρα. Έτσι ήδη τα βρετανικά ΜΜΕ πανηγυρίζουν ότι «ξεφτιλίστηκαν οι Γάλλοι» και πως «εμείς προχωράμε». Το ζήτημα όμως και για τα δύο προγράμματα παραμένει: Το κόστος εξέλιξης μαχητικού 6ης γενιάς είναι τεράστιο, και το τελικό προϊόν κατά πάσα πιθανότητα θα είναι και πολύ ακριβό με όλα τα «συνοδά» του νέα συστήματα. Οπότε χρειάζεται μεγάλη πελατεία για να καταφέρει να μοιράζει αυτό το αρχικό κόστος, που με την διάσπαση που υπάρχει τώρα εντός Ευρώπης είναι δύσκολο να επιτευχθεί.

Πέφτει χρήμα στην ανάπτυξη του Tempest, του βρετανικού μαχητικού 6ης γενιάς

Ποιος προηγείται εντός Ευρώπης; Προς το παρόν μάλλον η Βρετανία που προβάλλει και το Tempest ως μεγάλη ευκαιρία αναζωογόνησης της τοπικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας, που έχει να παράγει μαχητικό από την εποχή του Tornado στη δεκαετία του 80, ή ακόμη πιο πίσω, από τη δεκαετία του ’70 όταν βγήκαν τα Jaguar, Hawk και Harrier. Αλλά υπάρχει ακόμη μακρύς δρόμος, ενώ όλοι περιμένουν να δουν την αμερικανική πρόταση που προηγείται χρονικά, τι ακριβώς θα παρουσιάσει και μήπως «σαρώσει» την αγορά.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

19 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
19 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Απριλίου 775: Μάχη του Μπαγκρεβάντ, το...

0
Οι Άραβες του Αββασιδικού χαλιφάτου συντρίβουν την αρμενική εξέγερση και στερεώνουν την κυριαρχία τους στην περιοχή του Μπαγκρεβάντ (Bagrevand), βορείως των πηγών του Ευφράτη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Κίεβο: Συνάντηση Ζελένσκι με τον Βρετανό υπουργό Οικονομικών

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε σήμερα ότι συναντήθηκε στο Κίεβο με τον Βρετανό υπουργό Οικονομικών Τζέρεμι Χαντ και έκανε έκκληση για αυστηροποίηση των...

Η Πολωνία παρήγγειλε 72 ακόμη πολλαπλούς εκτοξευτές Chunmoo από τη Ν. Κορέα

Η κυβέρνηση της Πολωνίας προχώρησε στην παραγγελία 72 πολλαπλών εκτοξευτών K239 Chunmoo από την Hanwha Aerospace, αξίας 1,64 δις δολαρίων. Η Βαρσοβία στο πλαίσιο...

Γιατί ο Ισπανός πρωθυπουργός προχώρησε σε αναστολή των δημόσιων καθηκόντων του

Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ ανακοίνωσε πως αναστέλλει τα δημόσια καθήκοντά του μέχρι την επόμενη εβδομάδα για να αποφασίσει αν θέλει να συνεχίσει να...