Ίσως κουράσαμε τους αναγνώστες μας, όταν γράφαμε πως οφείλουμε, όλοι μας, να έχουμε εμπιστοσύνη στις επιλογές του Πολεμικού μας Ναυτικού. Η γκρίνια για τη μη υπογραφή για 2 πανάκριβες Belh@rra πέρσι το καλοκαίρι, έφερε τελικά με λιγότερα χρήματα 3 πλοία. Είναι σαφές, πως το ΠΝ δεν έκανε όλη τη διαδικασία για να ρίξει την τιμή στους Γάλλους, αλλά αν δεν την είχε κάνει, θα είχαμε αγοράσει πανάκριβα τα ίδια πλοία.
Η επιλογή του ΠΝ πήρε και την “ευλογία” του ΥΕΘΑ και του Μεγάρου Μαξίμου. Απλά, οι δυο τελευταίοι, μαζί με το ΥΠΕΞ, έφτιαξαν και μια σημαντική “συμφωνία” αμυντικής συνεργασίας και συνδρομής με τους Γάλλους, και όλα αυτά, “πακέτο”, υπεγράφησαν μια ωραία Τρίτη στο Παρίσι. Μητσοτάκης και Μακρόν ήταν οι κερδισμένοι πολιτικά, το ΠΝ επιχειρησιακά.
Αντί όμως για 4 φρεγάτες, αγοράσαμε “μόλις” 3. Επίσης, δεν υπάρχει πρόβλεψη για “Ενδιάμεση Λύση” από τους Γάλλους, αφού την ανάγκη την κάλυψαν μέσω της παράδοσης πλοίων που κανονικά θα ήταν Γαλλικά (για το δικό τους ναυτικό). Αυτό όμως δεν σημαίνει πως μαγικά το ΠΝ αναγεννήθηκε, το έχουμε πει πολλές φορές, χρειαζόμαστε πολλά, πολλά πλοία. Όπως έχει πει και ο Ναύαρχος Κονιδάρης, χρειαζόμαστε “πλώρες”.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Gowind ΗΝ, θα ανακοινωθούν μαζί με την επιλογή των FDI ΗΝ από το ΠΝ;
Οι πλώρες, όπως έχουμε ξαναγράψει, θα έρθουν από το “παράλληλο” πρόγραμμα των κορβετών. Το ΠΝ, σε μια στιγμή μοναδικής ικανότητας ελιγμών πάνω στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όταν είδε πως η τιμή του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ “εκτοξευόταν” στο περίπου 1 δις, άδραξε την ευκαιρία για να ζητήσει, σε τιμή “πακέτο” κορβέτες, στη θέση του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι ΜΕΚΟ θα εκσυγχρονιστούν αλλά όχι όλες, κι όχι σε μεγάλο βαθμό. Έτσι, το ΠΝ θα κρατήσει 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ μερικώς εκσυγχρονισμένες, αλλά θα αποκτήσει 4 κορβέτες.
Οι Γάλλοι δεν έχασαν ευκαιρία, και προσέφεραν (τελικά) τις Gowind 2500, αλλά σε μια ενισχυμένη έκδοση, με +400 τόνους (Gowind 2900 ή Gowind HN), με οπλισμό φρεγάτας, και τιμή όχι απλά ελκυστική αλλά… “κούκλα”. Καθώς όμως οι συζητήσεις για νέες κορβέτες ήταν σχετικά φρέσκες, το ΠΝ έκανε δυο πράγματα. Πρώτον, κλείδωσε τιμή για την κορβέτα που επιθυμεί, και δεύτερον, δεν δεσμεύτηκε το ίδιο για την τιμή αυτή. Ένα πλοίο δεν είναι ένα αυτοκίνητο, το θέλουμε με μεταλλικό χρώμα, ηλιοροφή, και 18άρες ζάντες, αυτή είναι η τιμή. Οι επιλογές είναι χιλιάδες, δεν μπορεί να “κλείσει” η παραγγελία έτσι απλά. Και προφανώς οι Γάλλοι μπορούν να αλλάξουν τιμή αν η ελληνική πλευρά ζητά επιπλέον πράγματα. Και σίγουρα το ΠΝ είναι δύσκολος και απαιτητικός πελάτης.
ΑΠΟΨΗ: Οι Ολλανδοί ήρθαν με “λάθος” πλοίο. Αντί για 4 SIGMA 11515HN, καλύτερα 10 SIGMA 10514!
To θέμα όμως είναι πως το ΠΝ δεν δεσμεύτηκε για τις Gowind HN καθώς οι όποιες συνομιλίες δεν έχουν κλείσει. Βέβαια το ΠΝ δεν είναι “ανόητο” να μη θέλει τις Gowind 2500 και το SETIS. Αλλά θα σταθμίσει όλες τις επιλογές του, κι αν οι διαπραγματεύσεις αυτές δεν έχουν το αποτέλεσμα που επιθυμεί τότε τίποτα δεν δεσμεύει την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη Naval Group.
Το “κενό” αυτό, μάλλον αποφάσισε να το εκμεταλλευτεί η Damen, που ήταν η πρώτη…
Η συνέχεια στο navaldefence.gr