18.6 C
Athens
Κυριακή, 3 Μαρτίου, 2024
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑBloch MB.151: Το ικανότερο καταδιωκτικό της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας στην έναρξη του...

Bloch MB.151: Το ικανότερο καταδιωκτικό της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας στην έναρξη του Β’ ΠΠ

- Advertisement -

Το ΜΒ.150 σχεδιάστηκε στη Γαλλία, στα μέσα της δεκαετίας του ’30. Φιλοδοξούσε να είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος τελευταίας τεχνολογίας και κορυφαίων επιδόσεων. Πρωτοπέταξε το Σεπτέμβριο του 1937 αλλά λόγω τεχνικών προβλημάτων, μέχρι την έναρξη του 2ου ΠΠ, μόνο περίπου 130 είχαν προλάβει να κατασκευαστούν.

Στην Ελλάδα, το καθεστώς Μεταξά, διαισθανόμενο τον επερχόμενο πόλεμο, αποφάσισε να προβεί στη προμήθεια σύγχρονων αεροσκαφών για τις ανάγκες της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ).

Παραγγέλθηκαν 36 πολωνικά μαχητικά PZL P.24 και 25 γαλλικά ΜΒ.151. Από τα τελευταία μόνο 9 πρόλαβαν να παραδοθούν πριν το ξέσπασμα του πολέμου. Επρόκειτο για χαμηλοπτέρυγα ολομεταλικης κατασκευής μαχητικά, εξοπλισμένα με αερόψυκτους ακτινικούς κινητήρες Gnome-Rohne αποδόσεως 1080 ίππων. Σε κάθε περίπτωση, ήταν ότι πιο σύγχρονο είχε στη διάθεσή της η Ελληνική Βασιλική Αεροπορία, στο ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

  • Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10.54m, Mήκος 9.10m, Ύψος 3.03m
  • Κινητήρας: 1 x Gnome Rhone 14N-25 (1080 hp)
  • Οπλισμός: : 4 x 7,50 mm πολυβόλα τύπου MAC 1934, 2 x 20 mm πυροβόλα τύπου HISPANO 404
  • Πλήρωμα: 1
  • Αριθμός: 9
  • Χώρα Κατασκευής: Γαλλία
  • Περίοδος χρήσης: 1939 – 1941

Η Πολεμική Αεροπορία παρήγγειλε είκοσι πέντε αεροσκάφη τον Σεπτέμβριο του 1939, όμως η συνθηκολόγηση της Γαλλίας και η εξέλιξη των γεγονότων επέτρεψαν την παράδοση εννέα μόνο αεροπλάνων, τα οποία εντάχθηκαν στην 24η Μοίρα Διώξεως με αποστολή την άμυνα των Αθηνών και βάση την Ελευσίνα. Ωστόσο, λόγω πολλών μηχανικών προβλημάτων, επιφορτίστηκαν κυρίως με καθήκοντα εκπαίδευσης. Λόγω ελλείψεως ανταλλακτικών και του μικρού τους αριθμού, τα ΜΒ.151 δεν μπόρεσαν να επηρεάσουν σημαντικά τις εξελίξεις του Ελληνο-ϊταλικού πολέμου. Τα ΜΒ.151 ήταν βαμμένα με τη Γαλλική παραλλαγή της περιόδου και έφεραν εθνόσημα στην άτρακτο και στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων.

Ο οπλισμός τους περιελάμβανε 2 πυροβόλα  20 mm Hispano-Suiza HS.404 με αναχορηγία 60 βλημάτων έκαστο και 4 πολυβόλα των 7,7  mm με 1.000 σφαίρες συνολικά.  Η μέγιστη ταχύτητα του αεροσκάφους έφτανε τα 510 χλμ/ώρα. Στα Ελληνικά χέρια μόνο 5 από τα 9 αεροσκάφη έμεινα επιχειρησιακά και τα υπόλοιπα κανιβαλίστηκαν για εξεύρεση ανταλλακτικών. Εντάχθηκαν στη 24η Μοίρα Δίωξης με έδρα την Ελευσίνα. Κατόπιν μετασταθμευσαν στη Θεσσαλονίκη και αργότερα στα Τρίκαλα για να υποστηρίξουν το αλβανικό μέτωπο. Παρά το γεγονός ότι είχαν να αντιμετωπίσουν υπέρτερα Ιταλικά μαχητικά, επιχείρησαν αξιοπρεπώς, πετυχαίνοντας αρκετές καταρρίψεις. Αυτό οφειλόταν κυρίως στη στιβαρότητα και ανθεκτικότητα του αεροσκάφους, τον ισχυρό οπλισμό του, καθώς και τις ικανότητες των Ελλήνων χειριστών.

Τα Ελληνικά ΜΒ.151 αποδείχτηκαν ανώτερα των ιταλικών G.50 και τουλάχιστον ισάξια των MC.200. Ήταν ωστόσο κατώτερα των γερμανικών BF-109. Τα 9 αεροσκάφη που παραδόθηκαν, όντας ότι καλύτερο είχε να παρατάξει η ΕΒΑ, ενεπλάκησαν ελάχιστα στο Αλβανικό Μέτωπο, μένοντας κυρίως στα μετόπισθεν για την υπεράσπιση αρχικά της Θεσσαλονίκης και κατόπιν της Αθήνας από εχθρικά βομβαρδιστικά. Τα MB.151 πέτυχαν τουλάχιστον 2 επιβεβαιωμένες καταρρίψεις (ένα ιταλικό βομβαρδιστικό Cant Z.1007 και ένα γερμανικό αναγνωριστικό Do.17Z), ενώ διεκδίκησαν άλλες 5. Οι πραγματικοί αριθμοί ωστόσο, είναι δύσκολο να εξακριβωθούν.

Μέχρι τον Απρίλιο του ΄41, τα 2 τελευταία μαχητικά που είχαν επιβιώσει κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τη Luftwaffe. Δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλές ιστορικές πηγές για την επιχειρησιακή αξιοποίηση των ΜΒ.151. Βέβαιο είναι πάντως ότι πολέμησαν αξιοπρεπώς τον ανώτερο αριθμητικά και τεχνολογικά εχθρό.

Κύκνειο άσμα τους υπήρξε η ιστορική αερομαχία της 15 Απριλίου 1941, όπου τα τελευταία πτήσιμα καταδιωκτικά της αεροπορίας (6 P.24, 3 Gladiator και 3 MB.151) υπερασπιζόμενα το αεροδρόμιό τους, αντιμετώπισαν με άνισους όρους πάνω από τα Τρίκαλα τη Γερμανική ΙΙ/JG 27.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ουκρανία: Πως η μάχη στο αεροδρόμιο Antonov έκρινε την πορεία του πολέμου

Του Ανδρέα Πογιατζή - δημοσιογράφου/αναλυτήΥπήρξαν μάχες που άλλαξαν την ιστορία, αφήνοντας μετέωρο το ερώτημα, "τι θα συνέβαινε εαν…" Μια από αυτές, ήταν του αεροδρομίου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τα ΕΑΣ πήραν μπροστά και παράγουν βλήματα πυροβολικού 155 χιλιοστών

111
Σήμερα έχουμε ένα καλό νέο, με σημαντικές επεκτάσεις για την αμυντική μας ικανότητα: Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) έχουν ξεκινήσει να παράγουν και πάλι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Μαρτίου 1991: Μάχη της Rumaila, η τελευταία...

1
Στην τελευταία σύγκρουση του πολέμου του Κόλπου το 1991, μονάδες της αμερικανικής 24ης Μεραρχίας Πεζικού και της 101ης Αερομεταφερόμενης ενεπλάκησαν με προπορευόμενη φάλαγγα της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

71
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Μαρτίου 1991: Μάχη της Rumaila, η τελευταία επίθεση του 1ου πολέμου του Κόλπου

Στην τελευταία σύγκρουση του πολέμου του Κόλπου το 1991, μονάδες της αμερικανικής 24ης Μεραρχίας Πεζικού και της 101ης Αερομεταφερόμενης ενεπλάκησαν με προπορευόμενη φάλαγγα της...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Μαρτίου 1776: Επιδρομή στο Νασάου, η πρώτη επιχείρηση των Αμερικανών Πεζοναυτών

Πραγματοποιείται η πρώτη αμφίβια επιχείρηση των Αμερικανών πεζοναυτών κατά τη μάχη του Νασάου στην Αμερικανική Επανάσταση. Οι ΗΠΑ ακόμη δεν έχουν συγκροτηθεί σε κράτος,...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 2 Μαρτίου 1965: Ξεκινά η επιχείρηση “Rolling Thunder” στο Βιετνάμ

Σε μια προσπάθεια να επιβάλουν το ρυθμό επιχειρήσεων που οι ίδιοι επιθυμούσαν έναντι των επιθέσεων των Βιετκόνγκ, η Αμερικανική Αεροπορία, το Αμερικανικό Ναυτικό και...