Επειδή ήδη γράφονται πολλά και θα γραφούν και θα ακουστούν πολλά περισσότερα τις επόμενες ώρες για ένα περιστατικό στις ΗΠΑ με Boeing 737-8 MAX της Southwest Airlines, θα προσπαθήσουμε παρακάτω και χωρίς να μπούμε σε πολλές τεχνικές λεπτομέρειες, να εξηγήσουμε τι συνέβη και να βάλουμε το συμβάν (γιατί ήταν αεροπορικό περιστατικό ασφάλειας πτήσεων), στην πραγματική του διάσταση.
Το αεροπλάνο («N8825Q») στις 25 Μαΐου εκτελούσε την Πτήση WN-746 από το Φοίνιξ της Αριζόνας προς το Όκλαντ της Καλιφόρνιας, με 175 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα, όταν στα 34.000 πόδια μπήκε σε συνθήκες Dutch Roll (δείτε παρακάτω τι είναι αυτό).
Το πλήρωμα πιλοτηρίου, σύμφωνα με την αναφορά της αμερικανικής υπηρεσίας διερεύνησης αεροπορικών περιστατικών NTSB, ανέκτησε τον έλεγχο του 737 και 55 λεπτά αργότερα το προσγείωσε στην προορισμό του, χωρίς να αναφερθούν τραυματισμοί.
Παρόλα αυτά σε συνέχεια επιθεώρησης στο Boeing αποκαλύφθηκε ζημιά σε μια από τις μονάδες PCU (Power Control Unit) του πηδαλίου διεύθυνσης, δηλαδή του κινούμενου τμήματος του καθέτου (σταθερού) πτερυγίου στην ουρά. Η μονάδα, μια από τις δυο που αναφέρεται ότι υπάρχουν, «μεταφράζει» τις εντολοδοτήσεις του πιλότου (κυρίως από τα ποδωστήρια) και ενεργεί με ροπή στον άξονα για την κίνηση του πηδαλίου.
Το 737 παρέμεινε στο Όκλαντ έως τις 6 Ιουνίου, οπότε η Southwest Airlines γνωστοποίησε εκ νέου στο NTSB ότι εκτός των ζημιών στην PCU, είχε αποκαλυφθεί και δομική ζημιά σε δυο πλαίσια της ατράκτου, πάνω στα οποία εδράζεται η μονάδα.
Το αεροπλάνο επισκευάστηκε για να πετάξει στις εγκαταστάσεις της Boeing, στο Έβερετ της πολιτείας Ουάσιγκτον, όπου και έφτασε τις 7 Ιουνίου και όπου βρίσκεται έκτοτε.
Η κατάσταση Dutch Roll (πήρε το όνομά της από τις ρυθμικές κινήσεις παγοδρόμου στα παγωμένα ολλανδικά κανάλια) είναι μια συνδυαστική (coupled) -αλλά εκτός φάσης- ταλάντωση σε δυο άξονες, τον διαμήκη (της περιστροφής) και τον κάθετο (της εκτροπής), ενώ το αεροπλάνο πλαγιολισθαίνει. Καθώς η κατάσταση εξελίσσεται δυναμικά και υπάρχουν αλληλοεπιδράαεις, εμφανίζονται και δευτερογενή αποτελέσματα στις κινήσεις του, καθώς η εγγενής σχεδιαστική ευστάθεια στους αντίστοιχους άξονες επεμβαίνει και προσπαθεί να αποσβέσει τις ταλαντώσεις.
Το πόσο γρήγορα επιτυγχάνεται αυτό, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες αλλά η απώλεια ελέγχου είναι ένα ενδεχόμενο, αν και εξαιρετικά πολύ μικρό, αν και υπάρχουν και άλλες προβλέψεις για την αντιμετώπιση της κατάστασης Dutch Roll.
Στην προκειμένη περίπτωση το κρίσιμο ερώτημα είναι ποια ήταν η αιτία που ξεκίνησε την κατάσταση όσο και πως αυτή εξελίχθηκε ώστε να προκαλέσει ζημίες, περιλαμβανομένων και δομικών.
Στη φάση αυτή και από όσα είναι γνωστά (εν αναμονή και του ενδιάμεσου πορίσματος του NTSB), το περιστατικό δεν σχετίζεται με οποιαδήποτε άλλο αφορά τα Boeing 737 MAX. Είναι δε σχεδόν σίγουρο ότι εάν επρόκειτο για άλλο τύπου αεροπλάνου, η όλη ιστορία θα είχε περάσει απαρατήρητη.
Επιπλέον δεν σχετίζεται με οποιοδήποτε τρόπο, παρά τη διασύνδεση που επιχειρούν διάφορα ΜΜΕ, περιλαμβανομένων και διεθνών πρακτορείων, με μια έρευνα που διεξάγεται για την πιστοποίηση τιτανίου αεροπορικής ποιότητας και αφορά τόσο την Boeing όσο και την Airbus (επί αυτού θα επανέλθουμε).