13.7 C
Athens
Τρίτη, 12 Νοεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑ"Καμικάζι" μη επανδρωμένα επιφανείας: Πως η Τουρκία αλλάζει τα δεδομένα σε Αιγαίο...

“Καμικάζι” μη επανδρωμένα επιφανείας: Πως η Τουρκία αλλάζει τα δεδομένα σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο

- Advertisement -

Πέρασε στα “ψιλά” των αμυντικών ειδήσεων του μήνα, αλλά δεν έπρεπε. Μιλάμε για την πρόσφατη τουρκική δοκιμή του Aselsan Albatros-S, ενός “καμικάζι” μη επανδρωμένου σκάφους επιφανείας (USV ή KUSV).

Σύμφωνα με το πρακτορείο Anadolu, οκτώ USV επιτέθηκαν σε πλοίο-στόχο και ένα Αlbatros, φέροντας εκρηκτική κεφαλή 200 κιλών της Roketsan, το χτύπησε με αποτέλεσμα το σκάφος των 22 μέτρων να βυθιστεί. Τα στοιχεία στοχοποίησης παρείχε UAV Bayraktar TB2, ως μια πλήρως ολοκληρωμένη δράση μη επανδρωμένων.

Η Aselsan παρουσίασε για πρώτη φορά την φιλοσοφία χρήσης “αγέλης” (Swarm) USV κατά τη διάρκεια της αμυντικής έκθεσης IDEF 2021, όπου έδειξε και ένα μοντέλο σε κλίμακα του Albatros-S. Το 2022 έκανε και δύο δοκιμές με χρήση 4 και 8 USV αντίστοιχα, ώστε να αξιολογηθεί η απόδοση τους σε επιθέσεις κορεσμού. Το Αlbatros-S έχει τη δυνατότητα να δρα σε διάφορους σχηματισμούς, αποφεύγοντας θαλάσσια εμπόδια, ενώ συνεχίζει την αποστολή ακόμη και αν σκάφη της αγέλης βυθίζονται, π.χ. από εχθρικά πυρά. Μπορεί να επιτύχει ταχύτητες πέραν των 40 κόμβων, έχει μήκος 7,2 μέτρα και βάρος 2.000 κιλά, ενώ μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο 250 κιλών. Διαθέτει ντίζελ κινητήρες και μπορεί να επιχειρεί για πάνω από 10 ώρες.

Η Τουρκία δοκιμάζει μη επανδρωμένα επιφανείας σε επιχειρήσεις «αγέλης»

Μέχρι σήμερα, τα USV και τα UAV είχαν κυρίως τη δυνατότητα να παρακολουθούν και να ανιχνεύουν εχθρικά πλοία και αεροσκάφη, παρέχοντας πληροφορίες για την κατάσταση του πεδίου μάχης στο τοπικό διοικητή. Έτσι, σε θαλάσσιο περιβάλλον, με χρήση αντιπλοϊκών πυραύλων με μεγάλη ακτίνα δράσης (π.χ. Exocet MM40 Block 3c, NSM, RBS-15 Mk3/4), τα εχθρικά πλοία μπορούσαν να στοχοποιηθούν από αποστάσεις πάνω από 100 χιλιόμετρα μακριά. Πλέον όμως τα USV μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επιθέσεις, είτε με όπλα που μεταφέρουν (τορπίλες και πυραύλους), είτε ως καμικάζι. Και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις που φθάνουν τις πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα.

Και αυτό το απέδειξαν οι Ουκρανοί, που μέχρι σήμερα έχουν αδρανοποιήσει το ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας, βυθίζοντας και καταστρέφοντας πλοία, χωρίς οι ίδιοι να διαθέτουν ναυτικό. Στις 29 Οκτωβρίου 2022, η Ουκρανία πραγματοποίησε μια τέτοια επίθεση-έκπληξη. Σύμφωνα με υλικό που κυκλοφόρησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα ουκρανικά ΚUSV χτύπησαν μια φρεγάτα κλάσης Admiral Grigorovich, πιθανόν τη ναυάρχιδα Admiral Makarov, ενώ τουλάχιστον ένα ακόμη πλοίο ναρκοθηρίας φέρεται να έχει πληγεί.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Με ουκρανικά USV χτυπήθηκε η Admiral Makarov! Αλλάζει η μορφή του ναυτικού πολέμου!

Μετά από αυτό, έχει γίνει σαφές πως τα USV σε συνεργασία με UAV, έχουν αλλάξει το πρόσωπο του σύγχρονου ναυτικού πολέμου. Οι χώρες που επενδύουν σε αυτήν την τεχνολογία έχουν το πλεονέκτημα, κάτι που καθιστά την προστασία των πολεμικών πλοίων μια μεγάλη πρόκληση. Οπότε ερχόμαστε στο δικό μας θαλάσσιο χώρο και σε μια πιθανή αντιπαράθεση Ελλάδας-Τουρκίας.

Βολή πυραύλου Kuzgun από τουρκικό μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας

Μπορεί το ΠΝ να αντιμετωπίσει τη νέα απειλή;

Θα στεναχωρήσουμε πολλούς λέγοντας πως το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στερείται ποικιλίας μέσων για την αντιμετώπιση USV. Κυρίως διαθέτει τα πυροβόλα των πλοίων (και χειροκίνητα πολυβόλα για πολύ κοντινή βολή). Αυτά βέβαια θα χρησιμοποιηθούν αν κι εφόσον οι αισθητήρες των πλοίων έχουν εντοπίσει και στοχοποιήσει τα εισερχόμενα USV. Για παράδειγμα, τα βίντεο των ουκρανικών επιθέσεων δείχνουν τους Ρώσους είτε να μην τα έχουν εντοπίσει (καθώς αυτά έχουν πολύ μικρό RCS, Radar Cross Section, διατομή ίχνους σε ραντάρ), ενώ ο έντονος κυματισμός τα ευνοεί στην απόκρυψη, όπως και η κατασκευή τους από συνθετικά υλικά. Ακόμη έχουν εμφανιστεί και ημιβυθιζόμενα USV, για ακόμη πιο χαμηλό προφίλ, όπου μόλις εξέχουν από την επιφάνεια της θάλασσας. Και δεν μπορούμε να πούμε πως μια σύγχρονη φρεγάτα όπως οι κλάσης Admiral Grigorovich δεν έχει ραντάρ υψηλής απόδοσης!

ΑΠΟΨΗ: Το ΠΝ έχει εδώ και 2 χρόνια φροντίσει για το πρόβλημα των UAVs & USV!

Σε κάποια βίντεο πάλι από τη Μαύρη Θάλασσα, βλέπουμε πίδακες νερού μπροστά ή γύρω από USV, απόδειξη ότι δέχoνται πυρά, αλλά τελικά καταφέρνουν να χτυπήσουν το στόχο τους. Θεωρητικά, μια ελληνική φρεγάτα κλάσης S με δυο πυροβόλα των 76 χιλιοστών και 2 Phalanx, μπορεί να αντιμετωπίσει αρκετά τέτοια σκάφη. Πρακτικά, πόσο γρήγορα θα εντοπιστούν τα εισερχόμενα USV, πόσο γρήγορα θα πληγούν, και πόσα θα “περάσουν”, είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Καθώς θεωρούμε βέβαιο πως η τουρκική πλευρά θα κάνει επιθέσεις “αγέλης” (swarm attack) με προσέγγιση του στόχου από πολλές κατευθύνσεις.

Βίντεο: Dearsan SALVO, το τουρκικό μη επανδρωμένο σκάφος κάνει δοκιμαστικές βολές

Για να κάνουμε μια σύγκριση: Οι 3 φρεγάτες FDI HN μας κόστισαν 3,3 δις ευρώ. Πόσα Albatros KUSV μπορεί να αποκτήσει η Τουρκία, με το 1/10 αυτή της τιμής, δηλαδή 330 εκατ. ευρώ; Αν υπολογίσουμε από την ελληνική εμπειρία πως η ανάπτυξη και κατασκευή του “Αγήνωρα”, ενός εγχώριας σχεδίασης σκάφους ειδικών αποστολών κόστισε μόλις 1 εκατ. ευρώ (για πρωτότυπο), αντιλαμβανόμαστε πως με 330 εκατομμύρια, οι γείτονες μπορούν να αποκτήσουν 700 τουλάχιστον KUSV, και μάλιστα με 100% τουρκική προστιθέμενη αξία. Καθώς το κόστος καθενός αποκλείεται να ξεπερνά τις 500.000 ευρώ. Και δεν μιλάμε μόνο για το μοντέλο της Aselsan, καθώς παρόμοια σκάφη, όπως π.χ. τα ULAQ, παράγουν τουλάχιστον 2 τουρκικά ναυπηγεία και ετοιμάζονται και άλλα με δικές τους σχεδιάσεις.

ΑΓΗΝΩΡ: Η πολύ ενδιαφέρουσα ελληνική πρόταση για σκάφος ειδικών επιχειρήσεων

Αν σκεφθούμε τώρα ένα ναυτικό πεδίο όπου ο αντίπαλος μπορεί να παρατάξει εκατοντάδες τέτοια σκάφη καμικάζι, μαζί με πολλές δεκάδες ή και εκατοντάδες αντιπλοϊκούς πυραύλους ATMACA και Cakir και τορπίλες (πολλά από αυτά εκτοξευόμενα από εναέρια μη επανδρωμένα) και να τα χρησιμοποιήσει σε κύματα επιθέσεων κατά του Στόλου μας.

ULAQ KAMA, ένα νέο τουρκικό μη επανδρωμένο επιφανείας σε ρόλο «καμικάζι»

Εδώ θα τονίσουμε την κρίσιμη έλλειψη σύγχρονων και ισχυρών μέσων ηλεκτρονικών παρεμβολών για τα σκάφη μας, που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν αποφασιστικά στην αντιμετώπιση τέτοιων επιθέσεων κορεσμού από μη επανδρωμένα. Ακόμη και τα πιο σύγχρονα, οι FDI HN, που θα αρχίσουμε να παραλαμβάνουμε σε ελάχιστα χρόνια, υστερούν εδώ. Μπορεί τα γαλλικά πλοία να έχουν ένα νέας τεχνολογίας σύστημα ESM (Electronic Support Measures, για συλλογή ηλεκτρονικής πληροφορίας, δηλαδή εντοπισμό τέτοιων απειλών), αλλά κι αυτό είναι “λίγο” αφού καλύπτει μόνο τις μπάντες 2-20 GHz. Το ΠΝ στις απαιτήσεις για τις φρεγάτες, ζητούσε (και σωστά) ESM με εύρος συχνοτήτων 0,5-40 GHz. Και παρά τα όσα διακινούνται, δεν είναι δυνατή η επέκταση, καθώς οι συγκεκριμένες μπάντες απαιτούν νέες κεραίες, νέους επεξεργαστές, ουσιαστικά ένα νέο ESM. To κυρίως πρόβλημα όμως βρίσκεται στην ανυπαρξία συστήματος ECM, δηλαδή σε ηλεκτρονικά αντίμετρα.

Ένα τέτοιο σύστημα χρειάζεται ανάπτυξη η οποία θα είναι μακροχρόνια, ενώ κανείς δεν γνωρίζει πότε οι σχετικές έρευνες από γαλλικής πλευράς, θα αποδώσουν ένα πλήρως επιχειρησιακό αποτέλεσμα. Συνεπώς, δημοσιεύματα που αναφέρουν πως “έρχεται σύντομα το ECM” δεν προσφέρουν κάτι, παρά μόνο αναπαραγωγή “ελπίδων”.

Γαλλικό Ναυτικό: μαθαίνει πως θα εξουδετερώνει μη επανδρωμένα, σε θάλασσα και αέρα

Το ΠΝ πάντως είχε ζητήσει για τις νέες φρεγάτες σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου που θα είχε δυνατότητα να παρεμβάλει και να καταρρίπτει (ηλεκτρονικά) μη επανδρωμένα, δηλαδή με δυνατότητα Cοunter-UAV. Και υπήρχαν προτάσεις πλην της γαλλικής με τέτοια συστήματα. Τονίζουμε εδώ τη θέση μας: πως το ΠΝ δεν πρέπει να περιμένει τους Γάλλους, αλλά οφείλει να αναζητήσει αυτόνομα την ανάπτυξη/πιστοποίηση κάποιου σύγχρονου συστήματος ECM για τις FDI HN ή και για άλλα πλοία μας. Και όσο καθυστερούμε τόσο θέτουμε σε κίνδυνο το στόλο.

Ενθαρρυντικό πάντως είναι πως οι FDI κλάσης “Κίμων” έχουν αυξημένες δυνατότητες hard kill μη επανδρωμένων (δηλαδή με φυσική καταστροφή τους). Το πυροβόλο των 76 χιλιοστών διαθέτει υπερσύγχρονο σύστημα ελέγχου πυρός, ειδικά σχεδιασμένο για να πλήττει ταχείς στόχους. Επίσης, τα δυο αυτόματα πυροβόλα των 20 χιλιοστών, συνδυάζονται με το ραντάρ Sea Fire (κι όχι μόνο), αλλά και την κάμερα PASEO XLR, προσφέροντας ικανότητα αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών. Σαν επιστέγασμα όλων αυτών, πρέπει να τονίσουμε και κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό, ότι οι πύραυλοι RAM μετά το Block 1 μπορούν να εμπλέξουν στόχους επιφανείας, άρα και USV. Πάμε όμως και στο… παρασύνθημα.

Το πυροβόλο των 76 χιλιοστών έχει συγκεκριμένο απόθεμα βλημάτων για άμεση χρήση. Στη γαλλική έκδοση το πυροβόλο ήταν “απλό” και καταφέραμε να το κάνουμε “dual feed” (για χρήση διαφορετικών πυρομαχικών), με πιθανό όμως αποτέλεσμα τη μείωση του διαθέσιμου αποθέματος βλημάτων, πάντα για άμεση χρήση. Επίσης, τα πυροβόλα των 20 χιλιοστών είναι εξελιγμένα αλλά η εμβέλειά τους, όσο και η καταστροφική τους ικανότητα υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με πυροβόλα των 30 ή 35 χιλιοστών. Στις “Κίμων” τα 20άρια “έμειναν” καθώς αυτά είχε η γαλλική έκδοση, ενώ όλα τα ανταγωνιστικά πλοία είχαν πυροβόλα τουλάχιστον 30 χιλιοστών. Τέλος, το κόστος ενός πυραύλου RAM Block 2b θα αγγίζει τα 1,5 εκ. ευρώ, ενώ το πλοίο θα έχει μόλις 21 βλήματα. Θα τα ξοδέψουμε σε USV όταν θα πλησιάζουν ταυτόχρονα ATMACA;

Πρέπει να σημειωθεί πάντως, πως κανένα πλοίο από τις υποψηφιότητες φρεγατών που είχαμε δει, δεν είχε δυνατότητα να αντιμετωπίσει ικανοποιητικά USV, εκτός ίσως από τις ιταλικές Bergamini και τις βρετανικές ΑΗ140ΗΝ. Οι πρώτες με τα δυο πυροβόλα των 76 χιλιοστών και τα 2 των 30 χιλιοστών, ήταν αρκετά “θωρακισμένες”, ενώ οι ΑΗ140 χάρη στον άπλετο χώρο τους, θα μπορούσαν να ενσωματώσουν εύκολα σχετικά όπλα. Ακόμη και οι “γρήγορες” HF2, πάλι δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από τα USV,  ενώ είχαν ένα εξελιγμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, που όμως δεν είναι σίγουρο πως θα σταματούσε USV με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης.

Μια πιθανή λύση

H Naval Group που έχει “ανοιχτή γραμμή” με το Γαλλικό Ναυτικό ανίχνευσε προφανώς πολύ πριν από εμάς το όλο πρόβλημα, και παρουσίασε…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

70 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
70 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Εντύπωση προξένησαν οι δηλώσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια, στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, στις 6 Νοεμβρίου, όπου είπε τα εξής, μιλώντας -και- για το...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ελικόπτερα ΝΗ90, αναζητώντας σύμβαση υποστήριξης και δεσμεύσεις ότι “θα πετάνε”

9
Η σύμβαση για την προμήθεια των ελικοπτέρων ΝΗ90 από τη χώρα μας μάλλον αποτελεί case study για το πώς "δεν πρέπει να γίνονται συμβάσεις"! ...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Νοεμβρίου 1918: Ο Μεγάλος Πόλεμος τελειώνει “την...

1
Η ανακωχή του δάσους της Κομπιένης, λαμβάνει χώρα "την 11η ώρα, της 11ης μέρας, του 11ου μήνα, του τετάρτου έτους του Μεγάλου Πολέμου", όπως...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ελικόπτερα ΝΗ90, αναζητώντας σύμβαση υποστήριξης και δεσμεύσεις ότι “θα πετάνε”

Η σύμβαση για την προμήθεια των ελικοπτέρων ΝΗ90 από τη χώρα μας μάλλον αποτελεί case study για το πώς "δεν πρέπει να γίνονται συμβάσεις"! ...

Γιγαντομαχία ιαπωνικής Mogami με γερμανική ΜΕΚΟ για τη νέα αυστραλέζικη φρεγάτα

Όπως μεταδίδει το αυστραλιανό δίκτυο ABC, δύο υποψηφιότητες φρεγατών για το Αυστραλιανό Ναυτικό έχουν περάσει στο επόμενο στάδιο αξιολόγησης, σε ένα πρόγραμμα με ονομασία...

ΔΩΡΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΤΗΣΗΣ: 10 ΜΠΡΕΛΟΚ ΜE TO ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ RAFALE!

Σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία 2Κ Aviation Creations, η οποία παράγει υψηλής λεπτομέρειας ρέπλικες χειριστηρίων των πιο διάσημων αεροσκαφών, η ΠΤΗΣΗ προσφέρει 10...