5.9 C
Athens
Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΡΘΡΑΣτρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: 1914-1918 (Β’ Μέρος)

Στρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: 1914-1918 (Β’ Μέρος)

- Advertisement -

Στις αρχές του Α΄Παγκοσμίου πολέμου ο Βρετανικός Στρατός δημιούργησε σώματα αγγελιοφόρων μοτοσικλετιστών οι οποίοι στην πλειονότητά τους ήταν εθελοντές και χρησιμοποιούσαν την ιδιωτική τους μοτοσικλέτα. Την ίδια τακτική ακολούθησαν σχεδόν όλες οι εμπλεκόμενες χώρες, χρησιμοποιώντας τους μοτοσικλετιστές σε διάφορες αποστολές, κυρίως υποστηρικτικής φύσης.

Η εικονιζόμενη πλήρως αγγλική αναπαλαιωμένη Triumph Model H, η γνωστή και ως «Trusty» (ελληνιστί: αξιόπιστη), ήταν η πλέον διαδεδομένη μοτοσυκλέτα της περιόδου του Α’ΠΠ.

Οι όρχοι μοτοσικλετιστών των στρατών του Α΄ΠΠ αποτελούταν στη συντριπτική τους πλειοψηφία από πολιτικού τύπου μοτοσικλέτες διαφόρων τύπων με αποτέλεσμα να προκύψουν πολλά προβλήματα υποστήριξης από την έλλειψη ομοιοτυπίας. Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι γραμμές παραγωγής της εποχής δεν θα μπορούσαν να εφοδιάσουν τους ευρωπαϊκούς στρατούς με αξιόλογους αριθμούς τόσο μοτοσικλετών όσο και αυτοκινήτων, οπότε η μέθοδος της επίταξης πολιτικών οχημάτων αποτελούσε μονόδρομο.

Στρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: Πόλεμοι σε 2 τροχούς (A’ Μέρος)

Εκτός της υποστήριξης των μοτοσικλετών λόγω έλλειψης ανταλλακτικών εξαιτίας της πολυτυπίας, βασικό πρόβλημα ήταν η παντελής απουσία μέριμνας οργάνωσης του στόλου των μοτοσικλετών ανά τύπο, με αποτέλεσμα να αξιοποιούνται μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού στις διοικήσεις των πόλεων και μεσαίου στις ορεινές περιοχές, ενώ θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο.

Triumph Model H του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου με αναβάτη μοτοσικλετιστή του Ιρλανδικού Στρατού.

Η Βρετανία αποτελούσε την κατεξοχήν χώρα παραγωγής μοτοσικλετών και για το λόγο αυτό αφενός διέθετε την καλύτερη διαχείριση στις στρατιωτικές μονάδες, ενώ προμήθευσε και σημαντικό αριθμό δικύκλων στις συμμαχικές χώρες. Όσον αφορά την οργάνωση, στα τέλη του 1914 στο Βρετανικό Στρατό αλλά και σε ορισμένους των συμμαχικών χωρών οργανώθηκαν πυροβολαρχίες 64 ανδρών έκαστη αποτελούμενες από έξι μοίρες. Η κάθε μοίρα ήταν εφοδιασμένη με τρεις μοτοσικλέτες, εκ των οποίων η μια έφερε πολυβόλο και οι άλλες δύο χρησιμοποιούνταν σε ρόλους υποστήριξης.

Πλήρως ανακατασκευασμένη μοτοσυκλέτα Clyno με δικύλινδρο κινητήρα των 750 κ. εκ. του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ειδικότερα η μια χρησιμοποιούνταν μόνο κατά τη διεξαγωγή επιθετικής ενέργειας ώστε να μπορεί να μεταφέρει το όπλο σε περίπτωση βλάβης της πρώτης μοτοσικλέτας, ενώ η τρίτη μετέφερε επιπλέον φορτίο πυρομαχικών. Η πλέον γνωστή μοτοσικλέτα που έφερε πολυβόλο ήταν της εταιρείας Scott Motorcycle εφοδιασμένη με δίχρονο κινητήρα των 532 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων δύο σχέσεων. Επρόκειτο ουσιαστικά για «πολιτική» μοτοσικλέτα στην οποία είχε προστεθεί ένα τρίγωνο πλαίσιο όπου τοποθετούνταν η βάση για ένα υδρόψυκτο πολυβόλο Maxim ταχυβολίας 650 βλημάτων/λεπτό.

Πλήρως ανακατασκευασμένη μοτοσυκλέτα Clyno με δικύλινδρο κινητήρα των 750 κ. εκ. της περιόδου του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Την περίοδο 1914-1915 κατασκευάστηκαν 1.020 μοτοσικλέτες Scott με δυνατότητα μεταφοράς πολυβόλου Maxim, ενώ στον Βρετανικός Στρατό για την ορθή διαχείριση των μέσων συστάθηκε η Μηχανοκίνητη Υπηρεσία Πολυβόλων. Με την εμφάνιση όμως των ελαφρών αρμάτων στα πεδία των μαχών η μοτοσικλέτα σταμάτησε σε μεγάλο ποσοστό να χρησιμοποιείται σε ρόλο επίθεσης εφοδιασμένη με πολυβόλο και απέκτησε καθήκοντα γενικής χρήσης. Οι πλέον διάσημες μοτοσικλέτες γενικής χρήσης οι επίσης αγγλικές Triumph Model, η γνωστή και ως «Trusty» (αξιόπιστη), και η Douglas με κινητήρα τύπου Βoxer των 349 κ.εκ., ιπποδύναμης 2 ¾ ίππων, γνωστή με το προσωνύμιο «Horse Transport Soldier» (το άλογο του στρατιώτη).

Η πολιτική Indian Powerplus εφοδιασμένη με κινητήρα 1.000 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων 3 σχέσεων, χρησιμοποιήθηκε στα πεδία των μαχών του Α’ΠΠ αποκτώντας καλάθι και πολυβόλο.

Σε ό,τι αφορά την Triumph Model H, διέθετε αερόψυκτο κινητήρα των 499 κ.εκ. και μέχρι τα τέλη του 1918 είχαν κατασκευαστεί περισσότερες από 30.000 μονάδες, εκ των οποίων μεγάλος αριθμός διατέθηκε στις συμμαχικές χώρες στο πλαίσιο προγράμματος Δανεισμού και Εκμισθώσεως (Lend Lease Act). Αξίζει να αναφερθεί ότι σε αρκετές μονάδες του τύπου είχε τοποθετηθεί καλάθι (sidecar) της «Clyno» με πολυβόλο τύπου Vickers ταχυβολίας 500 βλημάτων/λεπτό. Μοτοσικλέτες εφοδιασμένες με πολυβόλα κατασκεύασαν και οι σύμμαχοι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τροποποιώντας πολιτικά μοντέλα (τοποθετούσαν sidecar με βάση για πολυβόλο).

Την περίοδο του Α’ΠΠ τροποποιήθηκαν μοτοσυκλέτες Harley Davidson για στρατιωτική χρήση.

Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, η «πολιτική» Indian Powerplus εφοδιασμένη με κινητήρα 1.000 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων 3 σχέσεων και δύο μοντέλα της Harley Davidson, το ένα με δικύλινδρο κινητήρα 1.000 κ.εκ. και το άλλο με μονοκύλινδρο των 500 κ.εκ.

Η Douglas «Horse Transport Soldier» (το άλογο του στρατιώτη), ήταν μια σημαντική παρουσία στην περίοδο του Α’ΠΠ. Μια σπάνια τροποποίηση της αφορούσε υπερκατασκευή για μεταφορά συσκευής τηλεγράφου.

Επίσης, κάποιες άλλες μοτοσικλέτες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν κυρίως τα «πολιτικά» μοντέλα της ευρωπαϊκής αγοράς, εκ των οποίων τα περισσότερα προέκυψαν από τις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων NSU, FN, Adler, Peugeot, Rene Gillet, Corrado Frera και ABC.

Συνεχίζεται στο Γ’ Μέρος

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Προς εγκατάλειψη των Bradley, o ΕΣ πάει για εκσυγχρονισμό Μ113

Η σελίδα μας έχει πληροφορίες πως η ηγεσία του Ελληνικού Στρατού σκέφτεται να απομακρυνθεί οριστικά από το πρόγραμμα απόκτησης των αμερικανικών ΤΟΜΑ, τύπου Bradley...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Fiber Optic Drones, τα έφερε στο πόλεμο η Ρωσία, οι Ουκρανοί...

13
Η χρήση καμικάζι drones με οπτικές ίνες από τη Ρωσία, έχει αποδειχθεί ως μια σημαντική καινοτομία στο μέτωπο της Ουκρανίας, καθώς επιτρέπουν την αδιάλειπτη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Φεβρουαρίου 1915: Εκστρατεία της Καλλίπολης, “το ολίσθημα”...

3
Ξεκινούν οι συμμαχικές επιχειρήσεις κατά των Δαρδανελίων, με σκοπό τη διάνοιξη του στομίου του Ελλησπόντου για τα πλοία της Αντάντ και την κατάληψη της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

F-35 ελέγχουν με τεχνητή νοημοσύνη συνοδευτικά drones!

Στις 23 Ιανουαρίου 2025, η Lockheed Martin ανακοίνωσε μια σημαντική εξέλιξη για το μαχητικό F-35, το οποίο πλέον μπορεί να λειτουργεί ως σημείο ελέγχου...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Φεβρουαρίου 1915: Εκστρατεία της Καλλίπολης, “το ολίσθημα” ξεκινά

Ξεκινούν οι συμμαχικές επιχειρήσεις κατά των Δαρδανελίων, με σκοπό τη διάνοιξη του στομίου του Ελλησπόντου για τα πλοία της Αντάντ και την κατάληψη της...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Φεβρουαρίου 1945: Operation “Detachment”, η κόλαση της Ίβο Τζίμα

Το V Αμφίβιο Σώμα των Αμερικανών Πεζοναυτών αποβιβάζεται στις ηφαιστειογενείς ακτές της Ίβο Τζίμα. Ξεκινά έτσι μια από τις τιτανομαχίες του πολέμου του Ειρηνικού...