10.6 C
Athens
Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΕλληνικές Super Vita σε ρόλο κυνηγού υποβρυχίων!

Ελληνικές Super Vita σε ρόλο κυνηγού υποβρυχίων!

- Advertisement -

Του αναγνώστη μας Οδυσσέα Σακκάτου

Ο τίτλος ίσως ξαφνιάσει πολλούς. Αλλά μιας και αποφασίσαμε να θίξουμε το θέμα της τεχνολογικής αφομοίωσης στον τρόπο σκέψης των Ενόπλων Δυνάμεων, ας αρχίσουμε να συζητάμε λύσεις που θα μπορούσαν να μας φέρουν στο σήμερα και ασφαλώς στο μέλλον σε ότι αφορά την διεξαγωγή επιχειρήσεων και μάλιστα χωρίς την ανάγκη για προϋπολογισμούς δισεκατομμυρίων. Έτσι καιρός είναι οι Ένοπλες Δυνάμεις μας να αποκτήσουν πολλαπλασιαστές ισχύος κατά τα σημερινά πρότυπα (π.χ Aster και SCALP επί σκαφών φορέων όπλων όπως ειπώθηκε πρόσφατα από την ΠΤΗΣΗ).

ThinkOutOfTheBox: Φρεγάτα FDI HN με 50 ή 60 ASTER 30 και 10 ή περισσότερους SCALP Naval; Κι όμως, γίνεται!

Τα τελευταία χρόνια και ειδικά από την εποχή της προκήρυξης του προγράμματος απόκτησης νέων φρεγατών είναι λιγοστές οι αναφορές στα μέσα ενημέρωσης για τα πλοία μικρότερου εκτοπίσματος που διαθέτουμε και ειδικότερα για τον στόλο της Διοικήσεως Ταχέων Σκαφών. Οι μοναδικές αναφορές έχουν να κάνουν κυριότερα με την παραλαβή (με τεράστια χρονική καθυστέρηση και υπέρβαση κονδυλίων) των 2 τελευταίων πυραυλακάτων Super Vita. Ο στόλος τους θα αποτελέσει το αντικείμενο της σημερινής ανάλυσης μιας και οι παλιότερες πυραυλάκατοι οδεύουν προς το τέλος του επιχειρησιακού βίου τους και θα πρέπει σύντομα να αναπληρωθούν με σωστές επιλογές ανάλογου εκτοπίσματος.

ΥΕΘΑ: Μέσα στο 2022 θα παραδοθεί η τελευταία Super Vita

Τα «μικρά» αυτά σκάφη εδώ και αρκετά χρόνια δεν έχουν απλώς καλύψει αριθμητικά κενά αλλά με τα όπλα και τους αισθητήρες τους έχουν δώσει και υπεροχή στο πεδίο. Η αρχιπελαγική δομή αποτέλεσε και αποτελεί για το Πολεμικό Ναυτικό σημείο αναφοράς για την διεξαγωγή επιχειρήσεων. Στο αρχιπέλαγος τα πλάνα των Blue Water Navy απλά είναι άχρηστα, αφού ακόμα και με αεροπορική υπεροχή τα χιλιάδες νησιά και νησίδες αποτελούν παγίδα θανάτου για μεγάλες μονάδες επιφανείας ειδικά απέναντι σε όπλα της οικογένειας SPIKE, επάκτιες συστοιχίες Exocet κ.ο.κ. Και είδαμε και πολύ πρόσφατα το παράδειγμα της ρωσικής ναυαρχίδας της Μαύρης Θάλασσας, το Moskva, που θα πρέπει να προκαλεί κρύο ιδρώτα σε ελικοπτεροφόρα γειτονικών κρατών και μελλοντικά ογκώδη αντιτορπιλικά.

Είναι σαφές όμως ότι τα Super Vita μολονότι ικανότατα να επιφέρουν τρομακτικά πλήγματα σε αντίπαλες μονάδες επιφανείας, στερούνται άλλων χαρακτηριστικών (ελικόπτερο, αντιαεροπορικά μέσης εμβέλειας και σόναρ) με αποτέλεσμα υπό συνθήκες να καθίστανται από θηρευτές σε θηράματα. Έτσι ενώ είναι ταχύτατα και φονικά, σε περίπτωση που βρεθούν μόνα τους σε περιβάλλον υψηλής έντασης κινδυνεύουν κυρίως από αντίπαλα υποβρύχια αλλά και από αέρος. Αφού στην Ελλάδα η ψηφιακή διασύνδεση που θα τους έδινε δυνατότητες χρήσης των όπλων και αισθητήρων άλλων πλοίων και είναι άγνωστη έννοια και θα παραμείνει άγνωστη για την προσεχή δεκαετία μέχρι την παραλαβή των FDI-HN.

ThinkOutOfTheBox: Εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων Super Vita με το SETIS της Naval Group

Παρόλα αυτά είμαστε υποχρεωμένοι να αναγνωρίσουμε ότι σε επίπεδο άμυνας σημείου τα σκάφη αυτά έχουν δυνατότητες που θα θέλαμε να έχουν οι σημερινές φρεγάτες, ενώ ο υπόλοιπος οπλισμός είναι βαρύς για την κατηγορία αυτή (ειδικά όταν σχεδιάστηκαν).

Ας δούμε λοιπόν προσεκτικά πως μπορούν τα σκάφη αυτά να μετατραπούν σε φορείς αισθητήρων ανθυποβρυχιακού αγώνα, αλλά ίσως και άλλων αποστολών. Ώστε με την κατάλληλη υποστήριξη (και όχι την απαξίωση κατά την προσφιλή μας συνήθεια) να γίνουν ένας 2ος ειδικός στόλος επιχειρήσεων. Επτά σκάφη αυτής της κατηγορίας για το Αιγαίο, είναι αρκετά να κάνουν την διαφορά.

Κοντολογίς μια αναβάθμιση με ραντάρ AESA (όπως το Thales NS50), με RAM σε έκδοση Block 2 θα τα διατηρούσε συμβατά με την εποχή μας, αλλά και πάλι δεν θα είχαν σόναρ. Ακόμα και αν με κάποιο τρόπο μπορούσαμε να τοποθετήσουμε ένα συρόμενο σόναρ θα στερούσαμε από τις Super Vita την ταχύτητα, η οποία σε συνδυασμό με τα όπλα μακρού πλήγματος τις καθιστούν ασυναγώνιστες στο Αρχιπέλαγος μέχρι σήμερα. Άρα θα ήταν ένας συνδυασμός αδόκιμος με τον τρόπο δράσης του συγκεκριμένου σκάφους.

Συνεχίζοντας να ξεκαθαρίσουμε πως η πρόταση που ακολουθεί, αποσκοπεί στο να ακολουθήσουμε την εποχή και τα τεχνολογικά επιτεύγματα της και να μην περιμένουμε μόνο με φρεγάτες δισεκατομμυρίων να φέρουμε εις πέρας αποστολές. Ο πόλεμος στην Ουκρανία δείχνει πως ακόμα και μικρά drone μπορούν να σταματήσουν στρατούς ή έστω να τους καθυστερήσουν σε βαθμό καταστροφικό για αυτούς και για την εξέλιξη των επιχειρήσεων.

Οι Ισραηλινοί ως πρωτοπόροι στην ανακάλυψη, εφαρμογή και αφομοίωση τεχνολογικών λύσεων μικρού κόστους, έχουν την λύση από την προηγούμενη κιόλας δεκαετία και συνεχώς την εξελίσσουν με ασκήσεις ακόμα και σε ωκεάνιο περιβάλλον. Πρόκειται για το μη επανδρωμένο ειδικών επιχειρήσεων USV Seagull το οποίο αποτελεί τον επόμενο εφιάλτη υποβρυχίων και όχι μόνο, ειδικά σε κλειστά παράκτια περιβάλλοντα. Το δωδεκάμετρο αυτό σκάφος αυτό μπορεί να εξοπλιστεί με…

  • συρόμενο σόναρ ενεργού και παθητικού εντοπισμού υποβρυχίων
  • σύστημα εκτόξευσης τορπιλών
  • σόναρ εντοπισμού ναρκών
  • τηλεχειριζόμενο πολυβόλο 12,7mm
  • σουίτα ESM/ECM
  • ηλεκτροπτικούς αισθητήρες με δυνατότητες υπέρυθρου εντοπισμού
  • ασφαλή δορυφορική επικοινωνία
  • μη θανατηφόρα όπλα

είναι η απάντηση στο γρίφο που ακούει στο όνομα τουρκικά υποβρύχια ΤΝ214 αλλά και σε άλλα προβλήματα όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω.

Θα πρέπει να πούμε πως το Seagull μπορεί να συνοδεύει και να επιχειρεί επί 4 συνεχόμενα 24ωρα πριν χρειαστεί ανεφοδιασμό και μπορεί να κατευθύνεται από μητρικό σκάφος ή ακόμα και από τη στεριά, παρέχοντας πλήρη επιχειρησιακή επίγνωση της τακτικής κατάστασης, συλλογή πληροφοριών και κατακόρυφη επαύξηση της μαχητικής ισχύος των μεγαλύτερων σκαφών. Επιπλέον κάθε σταθμός ελέγχου μπορεί ταυτόχρονα να διαχειρίζεται 2 μονάδες Seagull.

Έτσι οι πυραυλάκατοι Super Vita διασυνδεμένες με UAV και USV αποκτούν άλλες δυνάμεις στο πεδίο επιχειρήσεων του Αιγαίου και εκμηδενίζουν την πιθανότητα να γίνουν εύκολα θύματα. Και αν η διασύνδεση με UAV/VTOL μας φαντάζει εξωπραγματική στην Ελλάδα του 2022 σκεφτείτε ότι ήδη το μικρό Seagull μπορεί και φέρει στο ίδιο σκάφος ακόμα και ένα UAS το οποίο μπορεί να συλλέγει πληροφορίες από τον αέρα αποκαλύπτοντας/εντοπίζοντας με ακρίβεια στόχους μακριά από το μητρικό σκάφος. Μια δυνατότητα άγνωστη μέχρι σήμερα για τις μονάδες επιφανείας, οι οποίες για να προβούν σε μια αναγνώριση επί νησίδας, είτε θα καλέσουν αεροπλάνο είτε θα στείλουν ελικόπτερο ξοδεύοντας χιλιάδες ευρώ για τις πτήσεις αυτές ή ακόμα θα στείλουν φουσκωτά, βάζοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές για μια απλή αναγνώριση.

Ιταλικές μίνι-τορπίλες για το ισραηλινό Seagull USV

Οι Super Vita ακόμη και αν εκκινούν χωρίς τα σκάφη αυτά, θα μπορούν να αναλαμβάνουν τον έλεγχό τους εν πλω, από συγκεκριμένα σημεία (σταθμούς βάσεις/ελέγχου μη επανδρωμένων συστημάτων) και να μετατρέπονται σε μητρικά σκάφη ελέγχου και κυνηγού υποβρυχίων, μονάδων επιφανείας και επίγειων στόχων με τους φονικούς Exocet…

Η συνέχεια στο Naval Defence

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

53 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
53 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πάνω από 500 Ρώσοι νεκροί στην Συρία από την εκεί ανάμιξη – τώρα απόσυρση

Όπως μεταδίδει η ρωσική υπηρεσία του BBC, η δεκαετής πολεμική εμπλοκή της Ρωσίας στη Συρία, έχει καταγράψει τουλάχιστον 543 νεκρούς. Οι συγκεκριμένοι διαπιστώθηκαν από...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Φρεγάτα Constellation: Ολοκλήρωση σχεδίου το Μάιο του ’25, δεύτερη γραμμή ναυπήγησης...

59
Οι φρεγάτες κλάσης Constellation σε αμερικανική παραγωγή ίσως και να «βλέπουν» φως στον ορίζοντα μετά τα προβλήματα που κορυφώθηκαν και τον Μάιο του 2024...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Δεκεμβρίου 1903: Αδελφοί Wright, το πρώτο αεροσκάφος...

2
Η ιδέα της πτήσης του ανθρώπου χάνεται στα βάθη της ιστορίας και του θρύλου. Ο μύθος του Ικάρου και του Δαιδάλου στην Ελλάδα, του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Στο Κατάρ ο Ν. Δένδιας – στο επίκεντρο ΕΛΚΑΚ και αμυντική συνεργασία

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ολοκλήρωσε σήμερα, Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024, την επίσκεψη που πραγματοποίησε στη Ντόχα του Κατάρ, κατά την έναρξη της...

Τουρκικά πλοία γενικής υποστήριξης παίρνει το Πορτογαλικό Ναυτικό – πρώτη εξαγωγή σε χώρα ΝΑΤΟ

Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας υπέγραψε σήμερα σύμβαση αγοράς δύο πλοίων γενικής υποστήριξης, με την τουρκική εταιρεία STM, για το Πορτογαλικό Ναυτικό.Είναι η πρώτη φορά...

Η πρώτη γαλλική FDI Amiral Ronarc’h πάλι στη θάλασσα για δεύτερη φάση δοκιμών εν πλω

Σύμφωνα με ανακοίνωση του  Γαλλικού Ναυτικού η πρώτη από τις φρεγάτες FDI, η Amiral Ronarc'h βρίσκεται από τις 2 Δεκεμβρίου στη θάλασσα για την...