13.6 C
Athens
Σάββατο, 16 Νοεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗSu-57 vs F-22/F-35 πάνω από τη Συρία. Μήπως η ικανότητα Stealth δεν...

Su-57 vs F-22/F-35 πάνω από τη Συρία. Μήπως η ικανότητα Stealth δεν είναι το μόνο πλεονέκτημα;

- Advertisement -

 

Η πρόσφατη μεταφορά 2 (ή 3 ή 4) πρωτοτύπων μαχητικών Su-57 στη Συρία από ρωσικής πλευράς προκάλεσε ανάμικτες αντιδράσεις. Οι περισσότεροι “γνώστες” ήταν αρκετά “σκεπτικοί” μπροστά στην μεταφορά ενός προηγμένου αεροσκάφους σε ένα κορεσμένο αεροπορικά μέτωπο. Είναι τρελοί αυτοί οι Ρώσοι; φέρνουν το μαχητικό που θα φέρει ισορροπία απέναντι στα F-35/F-22 και το παρουσιάζουν “φόρα-παρτίδα” σε όλα τα δυτικά ραντάρ που υπάρχουν στην περιοχή;

Τι ραντάρ υπάρχουν στην περιοχή θα ρωτήσει κάποιος; η σωστή απάντηση είναι “πιο ραντάρ δεν υπάρχει”. Φυσικά τα κορυφαία TPY-2 σε Τουρκία και Ισραήλ, τα “άπειρα” σε αριθμό και δυνατότητες ραντάρ του Ισραήλ, τα ιπτάμενα ραντάρ του ΝΑΤΟ (E-3D), του Αμερικανικού Ναυτικού (E-2C και οσονούπω E-2D), των Τούρκων (Ε-7Α), τα επίγεια ραντάρ των Τούρκων (κάθε είδους), τα ραντάρ των ισπανικών Patriot κοκ. Επίσης στην περιοχή πετούν Typhoon, Rafale, F/A-18E/F με ραντάρ AESA, ενώ βόλτες “κόβουν” από ψηλά και οι Ράπτορες. Κάπου εκεί, λίγο πιο κάτω “προπονούνται” και τα ισραηλινά F-35I…
Τώρα, άλλο να αναπτύσσεις το Su-57 μέσα στις στέπες, μακρυά από αδιάκριτα μάτια, κι άλλο στο πιο κορεσμένο αεροπορικό περιβάλλον του πλανήτη, όπου κάθε στιγμή 20-100 μαχητικά βρίσκονται στον αέρα. Οπότε επανέρχεται το ερώτημα “είναι τρελοί αυτοί οι Ρώσοι”;

Καθόλου. Καταρχάς, για να γίνουμε κατανοητοί, θα πρέπει να πούμε ότι τα μαχητικά stealth μπορούν να είναι ορατά, αν το επιθυμούν. Αυτό μπορεί να γίνει με κάποιες συσκευές που στην Ελλάδα τις ονομάζουμε ανακλαστήρες, αλλά στην πραγματικότητα είναι συσκευές ή φακοί Luneberg. Οι φακοί Luneberg επιτρέπουν σε αεροσκάφος με χαμηλό ή μηδενικό RCS, να αποκτήσει “υπόσταση” στα ραντάρ. Τέτοιες συσκευές έφεραν και τα ισραηλινά F-35I στην διαδρομή τους προς το Ισραήλ, παρά τα μυθεύματα πεφωτισμένων ιστοτόπων ότι πέρασαν “χωρίς να τα δούμε”. Τα είδαμε.
Υπάρχει μια άποψη που λέει πως οι φακοί έχουν την δυνατότητα ενεργοποίησης και απενεργοποίησης. Με το διακόπτη στο off, το αεροσκάφος είναι “αόρατο”, με τον διακόπτη στο on είναι “εντοπίσιμο”. Δηλαδή μπορεί ο πιλότος να αλλάζει το RCS κατά βούληση. Κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα. Σε κάθε περίπτωση, τα F-22 που πετούν πάνω από το Ιράκ (και την Συρία πιθανότατα) έχουν τέτοιες συσκευές.

Το θέμα όμως είναι πως το F-22 δεν συμμετέχει στις επιχειρήσεις λόγω των stealth ικανοτήτων του, καθώς το ISIS δεν διαθέτει ραντάρ ή Α/Α πυραύλους μέσου ή μεγάλου βεληνεκούς. Όπως είχαμε γράψει και στο άρθρο μας εδώ, “Τα F-22 αν και έχουν «ρίξει» τις λιγότερες βόμβες, χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης στο πεδίο της μάχης, καθώς το «fusion» των αισθητήρων του επιτρέπει στους πιλότους να έχουν πολύ καλή άποψη του πεδίου της μάχης και να ξέρουν με μεγάλη ακρίβεια που να ρίξουν τα όπλα τους.”
Το ίδιο έχουμε γράψει και για το F-35, καθώς η αντίληψη της επιχειρησιακής κατάστασης που έχει ο πιλότος είναι “σε άλλο επίπεδο”, και μάλιστα αυτό το χαρακτηριστικό είναι ίσως περισσότερο χρήσιμο ή επικίνδυνο σε σχέση με το μηδενικό σχεδόν RCS.
Τα ισραηλινά F-35I δεν είναι σίγουρο πως θα κάνουν χρήση των ανακλαστήρων σε περίπτωση επιχείρησης κρούσης μέσα στη Συρία, το πιθανότερο είναι να μην κάνουν. Υπάρχει η έντονη φημολογία πως οι Ισραηλινοί έχουν ήδη κάνει χρήση των F-35, αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα. Αν όμως κάνουν, τότε δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για τα ρωσικά Su-57 να δοκιμάσουν τους αισθητήρες τους απέναντι στα F-35I.

Τα Su-57 θεωρείται πως κι αυτά με την σειρά τους έχουν ενσωματώσει προηγμένη τεχνολογία fusion πληροφοριών, ανάλογη με αυτή που έχουν τα F-22 και F-35. Συνεπώς τα ρωσικά μαχητικά θα μπορούν να πετούν σε “πακέτα” με τα Su-25/Su-24/Su-34 και να συμμετέχουν στους βομβαρδισμούς σε ρόλο ανάλογο με αυτόν των F-22A πάνω από το Ιράκ. Τυχόν κίνδυνοι δημιουργίας βιβλιοθηκών της υπογραφής τους στα ραντάρ θα λυθούν με ανακλαστήρες. Βέβαια, τα αεροσκάφη θεωρούνται πως δεν έχουν τις δυνατότητες stealth του F-22/F-35, αλλά είναι πολύ πιο “ορατά” στα ραντάρ κλάσης Χ. Αυτό όμως πιθανότατα ισχύει για τα πρωτότυπα που είναι στην Συρία, και όχι για τα αεροσκάφη παραγωγής.
Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή της μεταφοράς των Su-57 σε συνθήκες επιχειρήσεων δεν είναι “λανθασμένη” επιλογή. Πολλές φορές στο παρελθόν οι Σοβιετικοί είχαν μεταφέρει πρωτότυπα ή αεροσκάφη προ-παραγωγής στο μέτωπο των επιχειρήσεων. Η μη ανάπτυξη F-35A/B από τις ΗΠΑ πρέπει να σημειωθεί, από την στιγμή που και οι δυο τύποι έχουν κηρυχθεί επιχειρησιακοί και κατά καιρούς έχει ακουστεί πως η μεταφορά F-35 στην Μέση Ανατολή θα γίνει “άμεσα”…

Βέβαια, επιπλέον των παραπάνω πλεονεκτημάτων, θα έχουμε και μια άνευ προηγουμένου “προπαγάνδα” υπέρ των ρωσικών αεροσκαφών, πως “έτρεψαν σε φυγή” τα F-22, πως τα F-22 έτρεξαν προς ανάγκη τους μόλις τα είδαν κοκ.
Και τέλος, μια αλήθεια που πρέπει να πούμε είναι πως κάθε πόλεμος είναι μια ευκαιρία για “πιστοποίηση” νέων οπλικών συστημάτων. Έτσι πρώτα οι Δυτικές Χώρες, μετά η Ρωσία, και τώρα η Τουρκία βρήκαν μια καλή ευκαιρία πρώτον για να “ξεστοκάρουν” παλαιό υλικό, αλλά και δεύτερο να δοκιμάσουν νέα όπλα. Και ο πόλεμος συνεχίζεται σε βάρος των αμάχων…
 
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σε φάση απαξίωσης 5 κρίσιμα ραντάρ αεράμυνας της ΠΑ – δεν υπάρχει “θόλος” χωρίς αυτά

Σύμφωνα με πληροφορίες μας η Πολεμική μας Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την υποστήριξη των 5 κρίσιμων για την αεράμυνα, ραντάρ μεγάλης εμβελείας τύπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος – “Μόνο η ένοπλη ισχύς εξασφαλίζει...

2
Η συνέντευξη του τ. Α/ΓΕΕΘΑ , στον Κώστα Δεληγιάννη, δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Αντίλογος»Κύριε Αρχηγέ αφυπηρετήσατε προσφάτως, έχοντας συμπληρώσει το ανώτατο προβλεπόμενο όριο των 4...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Νοεμβρίου 1983: Ιδρύεται το ψευδοκράτος της “Βόρειας...

6
Μέσα σε πνεύμα μυστικότητας ως προς τις προετοιμασίες, η Βουλή του τουρκοκυπριακού ψευδοκράτους ανακηρύσσει την ίδρυση της "Τουρκικής Δημοκρατίας της Βορείου Κύπρου". Με ανακοίνωση,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η πολωνική εμπειρία στην αναβάθμιση των Leopard 2A4 – τίποτα δεν είναι εύκολο

Διαθέτοντας μια παραγωγική εγχώρια αμυντική βιομηχανία, η Πολωνία αποφάσισε το 2015 να προχωρήσει στην αναβάθμιση των δικών της αρμάτων Leopard 2A4 σε ένα νέο...

Και η Σουηδία μπαίνει στην πολυεθνική αγορά 1.000 πυραύλων Patriot

Με συμμετοχή αξίας 455 εκατ. δολαρίων η Σουηδία εισέρχεται στην μέχρι χθες τετραεθνική παραγγελία 1.000 πυραύλων Patriot GEM-T, που θα κατασκευαστούν στη Γερμανία. Οι...

Black Hawk με λογισμικό Matrix αυτόνομης πτήσης για δασοπυρόσβεση

Η συνδρομή ελικοπτέρων σε αεροπυρόσβεση πηγαίνει πίσω αρκετές δεκαετίες και σίγουρα δεν αποτελεί είδηση. Ένα ελικόπτερο όμως με ικανότητα αυτόνομης πτήσης που σβήνει φωτιές,...