Χτες το βράδυ οι Πολωνοί εξέπληξαν τον πλανήτη, θέτοντας στη διάθεση των ΗΠΑ τα 23 εναπομείναντα μαχητικά τους MiG-29A/UB. Τα 23 αυτά παλιά μαχητικά, με κινητήρες που το πιθανότερο είναι να τους απομένουν ελάχιστες ώρες πτήσης, είναι μάλλον η καλύτερη λύση για την ουκρανική αεροπορία. Όχι όμως για τους λόγους που όλοι φανταζόμαστε. Ο κύριος λόγος είναι άλλος.
Καθώς η ουκρανική αεροπορία έχει μόνο σοβιετικής κατασκευής μαχητικά, οι όποιοι πιλότοι έχουν επιβιώσει, είναι εκπαιδευμένοι σε σοβιετικής φιλοσοφίας ιπτάμενες μηχανές. Έτσι, οι τύποι που θα είχαν “αξία” για άμεση αξιοποίηση θα ήταν τα Su-27, MiG-29 & Su-25. Ειδικά τα τελευταία, θα είχαν πολύ μεγάλη αξία αυτές τις μέρες, με τις ρωσικές φάλαγγες να πλησιάζουν το Κίεβο από παντού.
Κάποιοι πρότειναν διάφορα σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Από την παραχώρηση κάποιων F-16C/D μέχρι και … Α-10. Ειδικά η τελευταία λύση, είναι μάλλον στο μυαλό πολλών βετεράνων της USAF, που μάλλον βλέπουν τα σταματημένα ρωσικά Τ-72/80/90 και… “ξερογλύφονται”. Δεν είναι όμως η εισβολή στην Ουκρανία ένας μικρός Γ’ ΠΠ και μια αναπαράσταση του Fulda Gap. Είναι πραγματικός πόλεμος, με τεράστιες απώλειες, και την ανάγκη μιας χώρας να επιβιώσει ελεύθερη.
ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Αμερικανικό «Όχι» στα πολωνικά MiG-29 για Ουκρανία!
Πολλοί έχουν επηρεαστεί από ταινίες όπως το Independence Day. Που πιλότοι… ψεκαστικών, μεταπήδησαν σε F/A-18 και νίκησαν τους εξωγήινους. Μόνο που οι Ρώσοι δεν είναι εξωγήινοι, και παρά τις τεράστιες ελλείψεις τους, άνετα θα κατέρριπταν μαχητικά που τα πετούν πιλότοι… ψεκαστικών. Συνεπώς, η λύση των σοβιετικής εποχής μαχητικών, είναι η μόνη λύση, με την προϋπόθεση πως υπάρχουν ακόμη Ουκρανοί πιλότοι, που θα μπορούσαν να τα πετάξουν. Ας υποθέσουμε όμως ότι πράγματι, υπάρχει ακόμη ένας αριθμός εκπαιδευμένων Ουκρανών πιλότων, διαθέσιμοι για fast jets, και ετοιμοπόλεμοι.
Γιατί όμως να μιλάμε για τα MiG-29A κι όχι πχ για Su-25; Άλλωστε, στη διεθνή αγορά υπάρχουν πολλά “ορφανά” Su-25, και με λίγη προσπάθεια θα μπορούσαν να βρεθούν καμιά δεκαριά. Στην χειρότερη περίπτωση, υπάρχουν τα βουλγαρικά Su-25. Όμως, από την πρώτη στιγμή, είτε η ΕΕ είτε οι ΗΠΑ, θα λέγαμε πως “στόχευσαν” στα MiG-29A από χώρες της ΕΕ. Γιατί όμως;
Πολωνικά MiG-29: πως μπορεί να τα χρησιμοποιήσει η Ουκρανία;
Το MiG-29, ειδικά στην αρχική έκδοση -Α, είναι ένα μαχητικό αεράμυνας… σημείου. Η μικρή ακτίνα δράσης του, το καθιστά μάλλον προβληματικό στις μεγάλες αποστάσεις. Κάτι τέτοιο όμως, δεν έχει και τόση αξία στην Ουκρανία, καθώς οι Ρώσοι δεν επιχειρούν μόνο ανατολικά, αλλά παντού. Με ότι σημαίνει αυτό. Άρα, θεωρητικά, μετά την απογείωση, οι Ουκρανοί αναχαιτιστές δεν θα χρειάζονταν να πάνε και πολύ μακριά, θα αντιμετώπιζαν αμέσως τους Ρώσους.
Το θέμα είναι πως οι Ρώσοι, είτε στις πρώτες μέρες, είτε στη διάρκεια των επιχειρήσεων, έχουν πλήξει σκληρά όλες τις αεροπορικές βάσεις της ουκρανικής αεροπορίας. Λογικό είναι, καθώς είναι κάτι που γίνεται από τότε που ανακαλύφθηκε το αεροπλάνο σαν οπλικό σύστημα. Η καταστροφή των αεροπορικών βάσεων του αντιπάλου, είναι εκ των ων ουκ άνευ. Οι Ρώσοι δεν θα έκαναν λάθος εκεί, ακόμη κι αν το ήθελαν δηλαδή. Γιατί όμως επιμένουμε στα MiG-29A.
Οι Σοβιετικοί ήξεραν πως οι Δυτικοί, με το που ξεκινούσαν οι επιχειρήσεις του Γ’ ΠΠ, το πρώτο πράγμα που θα έκαναν, θα ήταν να χτυπήσουν, είτε με συμβατικά είτε με πυρηνικά όπλα, τις σοβιετικές αεροπορικές βάσεις. Έτσι, θα έστελναν τα αεροσκάφη τους σε αεροδρόμια διασποράς. Έχοντας “μελετήσει” το concept του Harrier, είδαν τα πλεονεκτήματα του να επιχειρεί κάποιος από όπου θέλει. Αν αυτό γινόταν με ένα “κλασικό” fixed wing μαχητικό, τότε θα ήταν το βέλτιστο. Εκεί στόχευσε το MiG-29A.
Η Ρωσία προσφέρει προς πώληση στην Ινδία 21 MiG-29 που κατασκευάστηκαν την δεκαετία… του 80
Ανάμεσα σε όλα τα άλλα πλεονεκτήματά του, το MiG-29 μπορούσε να εκτελέσει αποστολές από πραγματικά ημιτελείς διαδρόμους. Ένα χαρακτηριστικό, που τα σοβιετικά μαχητικά έχασαν μετά τον Β’ ΠΠ. Οι κινητήρες τζετ, προσέφεραν ταχύτητα, αλλά “μάζευαν” οτιδήποτε υπήρχε μπροστά στο αεροσκάφος σαν… σκούπα. Έτσι, ήταν απαραίτητη η χρήση κανονικών αεροδρομίων. Αυτό όμως δεν ισχύει για το MiG-29.
To MiG-29 σχεδιάστηκε με ένα πολύ ειδικό χαρακτηριστικό. Οι αεραγωγοί του μπορούν να “κλείνουν” κατά την τροχοδρόμηση, και οι κινητήρες τροφοδοτούνται με αέρα από το πάνω μέρος της ατράκτου! Το αεροσκάφος μπορεί να απογειωθεί με κλειστούς τους αεραγωγούς, ακόμη και με χρήση afterburners! Και φυσικά, μόλις βρεθεί στον αέρα, ανοίγει τους αεραγωγούς για κανονική πτήση.
Αυτό το χαρακτηριστικό, σε συνδυασμό με τα ισχυρά σκέλη των τροχών, επιτρέπουν στο MiG-29 να επιχειρεί από παντού, όχι μόνο κομμάτια δρόμων, αλλά και από “πατημένους” ή χιονισμένους χωματόδρομους. Τι λέτε λοιπόν; έχει ή δεν έχει αυτό αξία για τους Ουκρανούς; Που με ένα βυτιοφόρο, και ένα όχημα μεταφοράς πυραύλων, έχουν σε όλη την επικράτεια, αεροδρόμια για τα MiG-29 τους. Η ταχύτητα απογείωσης ενός MiG-29 είναι 162 mph με 174 mph (260 km/h με 280 km/h). Επίσης, το Fulcrum μπορεί να απογειωθεί από διάδρομο μήκους 240m (ή 787 ft)! Το F-16 συγκριτικά θέλει διπλάσιο μήκος!
«Η Ρωσία έχει χάσει δύο μαχητικά MiG-29 στη Λιβύη», υποστηρίζουν οι ΗΠΑ
Σημειώνουμε, πως το σημείο απογείωσης, με το σημείο προσγείωσης, μπορεί να είναι διαφορετικά. Έτσι, με τη βοήθεια των ιπτάμενων ραντάρ και των δορυφόρων του ΝΑΤΟ, οι Ουκρανοί μπορούν να αποφεύγουν τις εναέριες περιπολίες των Ρώσων. Και να διασπείρουν τα αεροσκάφη τους παντού στα κομμάτια της χώρας τους που έχουν μείνει ελεύθερα.
Δεν ξέρουμε τι θα γίνει τελικά με τα πολωνικά MiG-29A. Αν τελικά δηλαδή οι ΗΠΑ δεχτούν την πολωνική προσφορά, και βρεθεί τρόπος να τα “διακτινίσουν” κάπου εντός Ουκρανίας. Το θεωρούμε δύσκολο, αλλά όχι απίθανο. Θα είναι η επόμενη κλιμάκωση, αν για παράδειγμα οι Ρώσοι κάνουν μια σκληρή κίνηση εναντίον του Κιέβου. Αντί δηλαδή για No Fly Zone, το ΝΑΤΟ θα προσφέρει μαχητικά που θα δυσκολέψουν (το πολύ, ας είμαστε ειλικρινείς), τους Ρώσους.
Πάντως όπως πολύ σωστά τόνισε κι ένας φίλος αναγνώστης στα σχόλια, το καλύτερο που θα μπορούσε να γίνει για τους Ουκρανούς, είναι η μεταφορά των πολωνικών Mil Mi-24W. Αυτά θα προσέφεραν πολύ περισσότερα, και θα είχαν και δυνατότητα να επιβιώσουν περισσότερο καιρό πάνω από την Ουκρανία. Σε κάθε περίπτωση, ο σκοπός αυτού του άρθρου είναι να στρέψουμε λίγο την προσοχή στη σχεδίαση και την απλότητα του MiG-29. Ενός μαχητικού, που μπορεί να συντηρηθεί παντού, και πανεύκολα.