13.4 C
Athens
Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΤι θα απογίνουν τα F-16C/D Block 30 και Block 50;

Τι θα απογίνουν τα F-16C/D Block 30 και Block 50;

- Advertisement -

 

Είναι μια ερώτηση που μας την έκαναν εδώ και πολλούς μήνες, παρά το γεγονός ότι ήδη την είχε απαντήσει ο Α/ΓΕΑ (επίσης εδώ και πολλούς μήνες). Μιας και είχαμε χτες την χαρμόσυνη είδηση του Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής για τα F-16 Block 52+/Block 52+Adv, και φυσικά εξηγήσαμε τι περιλαμβάνει ο εκσυγχρονισμός, ας δούμε λιγάκι τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα 70 F-16C/D του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας που ΔΕΝ περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα.
Η περίπτωση των Block 50 είναι αρκετά σαφής. Τα αεροσκάφη έχουν ακόμη αρκετές ώρες πτήσης, αν και υπηρετούν στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας εδώ και δυο δεκαετίες. Έχουν σηκώσει στις πλάτες τους αναρίθμητες αναχαιτίσεις, ενώ έχουν εκτελέσει και αρκετές αποστολές με τα LANTIRN, με ότι βέβαια σημαίνει αυτό για την δομική τους καταπόνηση. Αν και η επιστολή που απέστειλε η DSCA στο Αμερικανικό Κογκρέσο μιλούσε για 123 αεροσκάφη (προφανώς τα 85 τότε F-εχο+/52+Adv αλλά και τα 38 Block 50), εντούτοις η Πολεμική Αεροπορία θεωρεί πως τα Block 50 είναι τόσο παλαιά που δεν είναι cost effective να βάλει AESA σε ένα τόσο παλιό αεροσκάφος. Αντίθετα επέλεξε, ορθά κατά την γνώμη μας, να επικεντρώσει όλους τους διαθέσιμους πόρους στα πιο σύγχρονα αεροσκάφη, που εκτός από πολύ λιγότερες ώρες πτήσης είχαν και τους ικανότερους κινητήτες F-100-PW-229.

Τυχόν εκσυγχρονισμός των F-16 Block 50, εκτός του ότι θα εκτόξευε το κόστος σε δυσθεώρητα ύψη, θα απέδιδε αεροσκάφη που θα μπορούσαν να προσφέρουν το πολύ για ακόμη μια 20ετία ακόμη. Αντίθετα, η επένδυση στα Block 52+Adv, που παραδόθηκαν το 2009-2010, με τις ελάχιστες ώρες πτήσης και με τις δομικές ενισχύσεις εκ κατασκευής που έχουν, σημαίνει πως η ΠΑ θα έχει σύγχρονα μαχητικά  με ραντάρ AESA για τουλάχιστον άλλα 35-40 χρόνια! Το εξηγούμε όσο καλύτερα γίνεται, γιατί πολλοί προσέτρεξαν να ψέξουν τις αποφάσεις της ΠΑ. Όσοι δεν το καταλαβαίνουν, τους προτείνουμε να σκεφτούν ότι τότε το πρόγραμμα θα είχε πάει τουλάχιστον στα 1,6-1,8 εκ. δολάρια, και φυσικά απλά δεν θα το είχαμε υλοποιήσει.
Φυσικά, η Πολεμική Αεροπορία γνωρίζει ότι τα F-16C/D Block 50 έχουν ακόμη να προσφέρουν, κι αυτός είναι ο λόγος που υπάρχει πρόβλεψη τα αεροσκάφη να εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο Block50+Adv, με χρήση απαρτίων από τα αεροσκάφη Block 52+Adv που θα εκσυγχρονιστούν σε F-16V Block 72. Φυσικά υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα, καθώς τα υφιστάμενα Block 52+Adv είναι μόνο 30, ενώ τα 50άρια είναι 38. Συνεπώς υπάρχει ένα “έλλειμμα” της τάξης των 8 αεροσκαφών.

Αυτό το κενό μπορεί να καλυφθεί με διάφορους τρόπους. Καταρχάς τονίζουμε πως και τα 55 F-16 Block 52+ έχουν ραντάρ AN/APG-68v9, συνεπώς θεωρητικά ο εκσυγχρονισμός των Β52+ μπορεί να αποδώσει τα 8 επιπλέον απαιτούμενα ραντάρ (και πιο ακριβό απάρτιο). Θα πρέπει εδώ να πούμε πως τα APG-68v9 των Block 52+ ανήκουν σε διαφορετικό Block κατασκευής από τα -μιας δεκαετίας σχεδόν μετά- APG-68v9 των Β52+Adv. Ευτυχώς όμως η ΠΑ είχε προβλέψει και είχε φέρει όλα τα AN/APG-68v9 των Β52+ στο επίπεδο των ραντάρ των APG-68v9 των Block52+Adv. Συνεπώς, το θέμα ραντάρ είναι μάλλον λυμένο.
Τα προβλήματα ξεκινούν με τα υπόλοιπα απάρτια, και ειδικά με τον υπολογιστή των F-16, βασικό σημείο του εκσυγχρονισμού. Εκεί υπάρχει ένα πρόβλημα, και οι λύσεις που μπορούν να δωθούν είναι πολλές και ποικίλες. Πιθανότατα λοιπόν η ΠΑ να επιλέξει να βάλει τα απάρτια των Block 52+Adv στα μονοθέσια 50άρια, και στα διθέσια να βάλει απάρτια από τα Block 52+. Μια άλλη λύση είνα να κάνει χρήση πιθανών spare parts, ή να προσπαθήσει να βρει υλικά από την ελεύθερη αγορά.

Εδώ πρέπει κάπου να πούμε για την χρηματοδότηση του προγράμματος των F-16 Block 50. Θεωρητικά το πρόγραμμα που θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες ΔΕΝ περιλαμβάνει τα 50άρια, δεν υπάρχει πρόβλεψη. Άποψή μας είναι πως το περιλαμβάνει! Εξηγούμαστε. Το όποιο ύψος σύμβασης υπογραφεί, έχει υπολογιστεί με τιμές καταλόγου. Η Lockheed Martin θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις διαπραγματεύσεις με τους υποκατασκευαστές των υλικών. Αυτό έχει σαν συνέπεια την πτώση της τιμής λόγω εκπτώσεων, είναι κάτι που γίνεται συνεχώς και σε όλα τα προγράμματα. Για παράδειγμα, η LM έχει υπολογίσει τις εργατοώρες με τιμές Τέξας. Αλλά ο εκσυγχρονισμός θα γίνει στην ΕΑΒ, σε τιμές … Ελλάδος. Άρα θα υπάρξουν αρκετά χρήματα σε μια υπογεγραμμένη σύμβαση, που όμως δεν θα απορροφηθούν. Τι καλύτερο για όλους τους εμπλεκόμενους, τα χρήματα να μην πάνε στην ΕΑΒ, προκειμένου να τελειώσει τα Block 50 σε Block 50+Adv;
Από τις όποιες εκπτώσεις, θα υπάρξουν και χρήματα για την αγορά απαρτίων που θα χρειαστούν επιπλέον τα Block 50. Και φυσικά θα χρηματοδοτηθεί η εργασία της ΕΑΒ, που είναι ούτως ή άλλως κύριος υποκατασκευαστής. Αφού έχουμε τα περισσότερα “υλικά”, η ελληνική προστιθέμενη αξία του εκσυγχρονισμού των Block 50 σε +Adv είναι εξαιρετικά υψηλή! Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι τα πράγματα θα είναι “ρόδινα” καθώς τα 50άρια είναι παλιά αεροσκάφη, με μια τεχνολογία που έχει καταργηθεί πολλά χρόνια πριν. Βασικό τους πρόβλημα οι καλωδιώσεις και φυσικά η δομική καταπόνηση. Η τελευταία είναι κάτι που θα το δει η ΕΑΒ, σε κάθε αεροσκάφος ξεχωριστά.

Κλείνοντας το θέμα με τα 50άρια, θα πρέπει λίγο να σταθούμε στο θέμα του Link 16. Με τον νέο υπολογιστή, και την προσθήκη των απαραίτητων καλωδιώσεων, το αεροσκάφος θα μπορεί να λάβει την υποδομή και τον πομποδέκτη Link 16. Κάποιοι θα προτρέξουν να πουν πως μπορεί να γίνει χρήση των Link16 από τα Block 52+Adv. Η ΠΑ όπως έχει αποφασίσει να αντικαταστήσει τα Link-16 MIDS-LVT στα Block 52+Adv με το Link 16 MIDS-JTRS. Θα επανέλθουμε στο θέμα Link 16 MIDS-JTRS, αλλά έχουμε την εντύπωση πως η ΠΑ θα προτιμούσε να βάλει Link 16 MIDS-JTRS και στα 50άρια. Εδώ θα πούμε πως ισχύει η επιστολή της DSCA για αγορά 123 συστημάτων Link 16 MIDS-JTRS
Και τι θα γίνει με τα F-16C/D Block 30;
Ας πάμε στα Block 30, αεροσκάφη που παραλήφθησαν την περίοδο 1989-1990, και φυσικά έχουν σηκώσει στις πλάτες τους τις αναχαιτίσεις τριών δεκαετιών. Τα αεροσκάφη έχουν πολλές ώρες πτήσης (εξαρτάται πάλι από το κάθε ένα ξεχωριστά), αλλά δεν έχουν εξαντλήσει αυτό που προβλέπει η εταιρεία, ενώ έχουν περάσει και πρόγραμμα Falcon Up στην ΕΑΒ, που πήγε τις ώρες πτήσης από τις 4000 στις 8000. Φυσικά παραμένουν ικανά αεροσκάφη, αλλά για να παραμείνουν σε υπηρεσία, απαιτούν εκτεταμμένο εκσυγχρονισμό, τόσο στα ηλεκτρονικά τους συστήματα όσο και δομικό. Τα αεροσκάφη είναι ταλαιπωρημένα λόγω χρήσης μεν, άψογα από πλευράς συντήρησης δε..

Οι σκέψεις της ηγεσίας της ΠΑ είναι η εξής. 12 αεροσκάφη έχουν διατεθεί προς πώληση, ενώ τα υπόλοιπα 20 θα συνεχίσουν να υπηρετούν σαν αεροσκάφη OCU, για τους νέους χειριστές, πριν αυτοί φτάσουν στις Μοίρες F-16V, F-16 Block 50+, Mirage 2000-5Mk2. Κάποιοι αντιδρούν εξαιρετικά “άσχημα” στην είδηση της υποβάθμισης των Block 30. Αυτό που δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν, είναι πως οποιαδήποτε “επένδυση” πάνω σε αυτά τα αεροσκάφη, εκτός του ότι θα ήταν πολύ υψηλή (σε σχέση με την απαιτούμενη επένδυση στα Block 52+Adv), θα απέδιδε για μόλις 10-15 χρόνια ακόμη, αφού ακόμη και με δομική αναβάθμιση, δεν μηδενίζονται οι ώρες πτήσης, απλά προστίθενται νέες.
Τα Block 30 δεν έχουν ιδιαίτερες πιθανότητες επιβίωσης πάνω από το Αιγαίο, καθώς το αεροσκάφος είναι πλέον αρκετά παλαιό για τους κινδύνους, και μην ξεχνάμε πως επιχειρεί σε ένα από τα πλέον επικίνδυνα αεροπορικά περιβάλλοντα του πλανήτη. Δυστυχώς αυτό που δεν μπορούν να αντιληφθούν πολλοί είναι πως το περιβάλλον του Αιγαίου δεν είναι αυτό που αντιμετωπίζει η Κροατία, Βουλγαρία ή ακόμη και τα ΗΑΕ. Οι δυο πρώτες χώρες ήθελαν απλά F-16 προκειμένου να είναι συμβατές με το ΝΑΤΟ. Τα δε ΗΑΕ τα θέλουν για εκπαίδευση, αλλά ακόμη και για την πρώτη γραμμή να τα ήθελαν, πάλι τα Block 30 μας είναι ανώτερα από όλα τα αεροσκάφη που έχει το Ιράν. Συνεπώς αυτό που λένε κάποιοι που κουνούν δάχτυλο “δεν κάνουν για μας, τότε γιατί τα θέλουν οι άλλοι;” δεν στέκει σαν επιχείρημα.

Τα Block 30 που θα πωληθούν, θα μπορούσαν ίσως να δωθούν και με μια “προίκα” με απάρτια από τα Block 52+, και να κλειστεί μια συμφωνία αναβάθμισης στην ΕΑΒ. Εδώ θα προλάβουμε και πάλι τους “γνωστούς”, λέγοντας πως το κόστος αναβάθμισης θα ήταν εξαιρετικά υψηλό, καθώς τα 30άρια δεν έχουν ούτε καν τις απαραίτητες καλωδιώσεις για την προσθήκη νέων σύγχρονων αισθητήρων. Τυχόν αναβάθμιση “plug and play” θα ήταν σαν να προσπαθεί να βάλει κάποιος που βελτιώνει αυτοκίνητα, παράλληλο εγκέφαλο σε κινητήρα με καρμπυρατέρ…

Με λίγα λόγια, θεωρούμε “σοφές” τις επιλογές της ΠΑ, που σε εξαιρετικά “χαλεπούς” καιρούς, κατάφερε και σχεδιάσε ένα απολύτως υλοποιήσημο πρόγραμμα, με δεδομένα τα οικονομικά όρια της χώρας. Σε αυτούς που ήθελαν να δουν Viper τα 50άρια και 30άρια θα πούμε πως το κόστος θα ήταν τόσο υψηλό, που πιθανότατα να συνέφερε η αγορά νέων αεροσκαφών. Και όπως είχαμε σταθεί αρνητικοί στην περίπτωση εκσυγχρονισμού των Mirage 2000EGM/BGM σε Mk3, το ίδιο θα πούμε και σε αυτή την περίπτωση των Block 30. Τότε είχαμε κατηγορηθεί με “αντιγαλλικά” αισθήματα (και μάλιστα πως είμασταν “ζεστοί” πως τους Αμερικανούς”), αλλά και τώρα θα συμφωνήσουμε με την ΠΑ. Τα λίγα μας χρήματα πρέπει να επενδύονται σωστά, με σύνεση. Και το κυριότερο, με μακροπρόθεσμη προοπτική.
φωτογραφίες: Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ
 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Μαθήματα από τη Χιλή: Πως φτιάχνεται ένα ικανότατο Ναυτικό με ελάχιστα κονδύλια!

Το Πολεμικό μας Ναυτικό θα λέγαμε ότι προϋπήρχε της νεότερης Ελλάδας, από τα οπλισμένα εμπορικά σκάφη των ελληνικών νησιών επι Τουρκοκρατίας, που αμύνονταν έτσι...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τα ΕΑΣ πήραν μπροστά και παράγουν βλήματα πυροβολικού 155 χιλιοστών

43
Σήμερα έχουμε ένα καλό νέο, με σημαντικές επεκτάσεις για την αμυντική μας ικανότητα: Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) έχουν ξεκινήσει να παράγουν και πάλι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Φεβρουαρίου 1946: Το μυστήριο των ΑΤΙΑ στους...

0
Λίγους μήνες μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου στην Ευρώπη, Φινλανδοί παρατηρητές αναφέρουν την πρώτη περίπτωση ενός παράξενου και μέχρι σήμερα ανεξήγητου φαινομένου. Ιπτάμενα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

71
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Απέπλευσε πριν λίγο η φρεγάτα “Ύδρα” για την Ερυθρά Θάλασσα

Μετά τη σημερινή έγκριση από το ΚΥΣΕΑ για τη συμμετοχή της χώρας μας στην ευρωπαϊκή επιχείριση Aspides, στην Ερυθρά Θάλασσα, η φρεγάτα "'Υδρα", η...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τα ΕΑΣ πήραν μπροστά και παράγουν βλήματα πυροβολικού 155 χιλιοστών

Σήμερα έχουμε ένα καλό νέο, με σημαντικές επεκτάσεις για την αμυντική μας ικανότητα: Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) έχουν ξεκινήσει να παράγουν και πάλι...

Μπορεί η ευρωπαϊκή άμυνα να χρηματοδοτηθεί με έκδοση ομολόγων;

Η ιδέα κυκλοφορεί εδώ και καιρό: Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ή έστω μια πρωτοβουλία κάποιων κρατών-μελών της, να εκδώσει ομόλογα, ώστε να χρηματοδοτηθεί η αμυντική...