Σε πανηγηρικό τόνο σχολιάζεται από τουρκικά ΜΜΕ, η δήλωση του επικεφαλής του αμυντικού ομίλου Roketsan, Murat Ikinci, πως πλέον ετοιμάζεται η εξαγωγή πυραύλων cruise SOM (που παράγει η Roketsan) στο Αζερμπαϊτζάν.
Η εξαγωγή είχε παγώσει μετά από γαλλικό εμπάργκο εξαγωγών στον κινητήρα τουρμποτζέτ TR40 Microturbo, σχεδίασης της Safran, που κινούσε τον SOM. Αυτό καθυστέρησε την περαιτέρω παραγωγή του πυραύλου, αλλά ώθησε την τουρκική αμυντική βιομηχανία να βρει τοπική εναλλακτική. Την οποία τελικά προσέφερε η εταιρεία κινητήρων Kale Arge, η οποία έφτιαξε τον παρεμφερών δυνατοτήτων τουρμποτζέτ KTJ-3200. Στην ουσία ο τουρκικός κινητήρας έχει “μεγάλη ομοιότητα” με τον γαλλικό, αλλά αυτά συμβαίνουν στην γειτονική μας χώρα!
Ο KTJ-3200 έχει βάρος περίπου 50 κιλά και αποδίδει 3.200 Νewton ώσης και ήδη έχει εξελιχθεί “οικογένεια” παραλλαγών του. Έτσι ο KTJ-3200 κινεί τους πυραύλους cruise SOM και Atmaca, ο ισχυρότερος KTJ-3700 τον cruise Kara Atmaca (εξαπόλυσης από το έδαφος), ενώ ο χαμηλότερης ισχύος αλλά ελαφρύτερος KTJ-1750, τον μικρότερου μεγέθους πυραύλο cruise Cakir (εναέριας άφεσης).
Ο πύραυλος SOM είναι ένας cruise που μπορεί να αφεθεί από μαχητικά αεροσκάφη αλλά και από μη επανδρωμένα, με εμβελεία κάπου 250-300 χιλιομέτρων, βάρος 650 κιλών, με εκρηκτική κεφαλή 230 κιλών. Κατευθύνεται από αδρανειακό σύστημα πλοήγησης με υποβοήθηση GPS και έχει ικανότητα αναγνώρισης πεδίου για μεγαλύτερη ακρίβεια. Στην Τουρκία έχουν αναπτυχθεί και παραλλαγές του, ενώ μπορεί να εξαπολυθεί από τα F-16 της Αεροπορίας, τα F-4 Phantom και ενσωματώνεται σε μεγάλα τουρκικά μη επανδρωμένα, όπως το Akinci, το Κizilelma, το ANKA-3 κ.α.
Η “απελευθέρωση” εξαγωγών σημαίνει πως εκτός από το Αζερμπαϊτζάν, ο SOM τώρα προστίθεται στην μεγάλη γκάμα τουρκικών όπλων που ήδη προσφέρονται στη διεθνή αγορά.
Ξεκίνησαν οι δοκιμαστικές παραδόσεις του τουρκικού κινητήρα για πυραύλους cruise και αντιπλοϊκούς