Τα μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000EGM/BGM/5Mk2 της ΠΑ είναι ίσως η μεγαλύτερη απόδειξη της κακοδιαχείρισης μιας εξαιρετικής αμυντικής επένδυσης. Από το 1985, μέχρι και σήμερα, τα Μ2000 έπεσαν θύμα λανθασμένων επιλογών, οικονομιών “κλίμακας” που τα απαξίωσαν, και αδυναμίας να λειτουργήσουμε αποτελεσματικά σε ένα πλαίσιο συνεργασίας διαφορετικό από αυτό που μας έχουν συνηθίσει οι ΗΠΑ (FMS, FMF κοκ).
Οι “αμαρτίες” με τα Mirage 2000 ξεκινούν με την επιλογή τους, όταν η ΠΑ μαζί τους αγόρασε μόνο τους Matra Magic II R.550, καθώς και το μόνο διαθέσιμο τότε ραντάρ, RDM. Έπρεπε να περάσουν αρκετά χρόνια, για να γίνει μια δευτερεύουσα σύμβαση, και να προστεθεί η δυνατότητα βολής των R.530D, αλλά και των Exocet, ενώ κάπως βελτιώθηκαν και τα ραντάρ (έκδοση RDM-3). Μέχρι τους Exocet, οι αποστολές TASMO θα γινόντουσαν με επιθέσεις τύπου Φώκλαντς, με “γιούργια” που θα βασίζονται στον ηρωισμό και ικανότητες των Ελλήνων πιλότων Α-7Η. Τόσο καλά…
Η κακοδαιμονία στις επιλογές με τα Mirage 2000, συνεχίστηκε όταν το 1999, αντί να εκσυγχρονίσουμε όλα τα παλιά μας αεροσκάφη, εκσυγχρονίσαμε κάποια από τα υπάρχοντα, αγοράσαμε κάποια άλλα ολοκαίνουργια, και έτσι αποκτήσαμε ένα δεύτερο τύπο μαχητικών, τα Mirage 2000-5Mk2. Σήμερα κοροϊδεύουμε αεροπορίες σαν τη ινδική ή την αιγυπτιακή για την πολυτυπία τους, αλλά έχει μετρήσει τους τύπους των αεροσκαφών της ΠΑ πριν από 15 ή 20 χρόνια;
Η οικονομική κρίση ευτυχώς δεν άγγιξε τόσο τα F-16C/D, και έτσι μπορούν και βγάζουν ακόμη αποστολές πάνω από το Αιγαίο. Μια απλή έρευνα θα δείξει πως η Ελλάδα έκανε 4 συμβάσεις FOS για τα αεροσκάφη F-16 από το 2010, ενώ αντίθετα, καμία για τα Mirage 2000! Ειδικά μετά το 2015, η πολιτική ηγεσία είχε απαξιώσει τελείως τις συζητήσεις με τους Γάλλους, με αποτέλεσμα τα αεροσκάφη να υποφέρουν από χαμηλές διαθεσιμότητες, πρόβλημα που βελτιώθηκε -κάπως- τον τελευταίο χρόνο.
AM39 Exocet, όταν τα Mirage άρχισαν να εξουσιάζουν το Αιγαίο (κι όχι μόνο)
Αυτό όμως δε σημαίνει πως η περίφημη σύμβαση FOS δε σέρνεται για σχεδόν μια 5ετία. Ουσιαστικά, ότι είχε να κάνει με Γαλλία για κάποιο περίεργο λόγο απλά δεν “τσούλησε” την περασμένη 5ετία.
Για τα δε ελικόπτερα ΝΗ90, κυκλοφόρησαν διάφορες ανυπόστατες φήμες, από ανταλλαγή τους μέχρι πώληση για αγορά μεταχειρισμένων UH-60. Φυσικά οι φήμες δεν είχαν περισσότερη αξία από αυτές που διακινούνται σε διαδικτυακό καφενείο (χωρίς να θέλουμε να θίξουμε τα εξαιρετικά ελληνικά καφενεία).
O MICA NG (που μπορεί να εξοπλίσει και Mirage 2000) θα έχει 30% μεγαλύτερη εμβέλεια από τον MICA
Τώρα, πλησιάζουμε το τέλος του 2019, και τελικά υπάρχει κάποια εξέλιξη στο θέμα της σύμβασης FOS για τα Mirage 2000. Θεωρητικά, θα υπάρξει εξέλιξη, και ήδη ο νέος ΥΠΕΘΑ έχει κάνει τις απαραίτητες κινήσεις σε συνεργασία με ΑΓΕΕΘΑ και ΑΓΕΑ, και πρόκειται να έρθει ειδική νομοθετική ρύθμιση για το θέμα. Λογικά, τα “φουκαριάρικα” Mirage θα αποκτήσουν FOS μέσα στο 2020. Φυσικά, για μια “απλή” σύμβαση υποστήριξης, πρέπει να νομοθετήσει το ελληνικό Κοινοβούλιο!
Τώρα, τι θα “αποκτήσουμε” ακόμη και μετά την ενεργοποίηση της FOS; Ουσιαστικά θα συνεχιστεί η αξιοποίηση των Mirage 2000-5Mk2, 24 αεροσκαφών που βρίσκονται κάπου ανάμεσα στο F-16C/D Block 52+ και Block 52+Adv, καθώς και άλλων 17 που βρίσκονται στα επίπεδα των Block 30. Μεταξύ μας, όσο κι αν αγαπάμε τα Mirage 2000, δεν είναι κάπως λίγα αυτά για τις σημερινές συνθήκες, για τις απαιτήσεις ενός υψηλής έντασης πολέμου στο Αιγαίο;
Όταν είχαμε γράψει το άρθρο που ζητούσαμε να “φύγουν” όλα τα Mirage 2000 και να τα αντικαταστήσουμε με F-16, ομολογούμε πως το είχαμε κάνει κάπως… προβοκατόρικα, καθώς έπρεπε, να πιέσουμε κι εμείς, με όποιο τρόπο είχαμε, να προχωρήσει η σύμβαση FOS των Mirage. Αν και με λογική αυτό που είπαμε, τελικά πολλά από τα σχόλια έδειξαν πως εδώ μέσα είμαστε πολλοί οι Γαλλόφιλοι!
Στο σημερινό μας άρθρο, έχουμε να προτείνουμε κάτι τελείως διαφορετικό. Πρέπει να πούμε, πως η ιδέα που αναφέρει ο τίτλος, δεν είναι δική μας, αλλά των ίδιων των Γάλλων. Οι Γάλλοι, σε κάθε ευκαιρία μας προτείνουν την αντικατάσταση όλων των Mirage 2000 με Rafale. Αυτός είναι μάλλον και ο λόγος που ζήτησαν ένα πραγματικά εξωφρενικό ποσό για την αναβάθμιση των Mirage 2000EGM/BGM σε Mirage 2000-5Mk3. Αν θυμάστε, από το παρακάτω άρθρο, το κόστος αναβάθμισης μαζί με όλα τα “έξτρα” έφτανε τα 57 εκ. ανά αεροσκάφος!
Όσα θέλετε να μάθετε για τον εκσυγχρονισμό (ή μη) των Mirage 2000EGM/BGM
Τώρα, έτσι όπως μας έχουν “στριμώξει” οι Γάλλοι, είναι λογικό, και μέσα στην εξοπλιστική ένδεια των τελευταίων ετών, το λογικό ήταν να απαντούσαμε “γαλλικά” στις εκάστοτε γαλλικές πιέσεις για την “μετάβασή” σε Rafale. Άλλωστε, η χώρα πέρασε μια άνευ προηγουμένου οικονομική κρίση και τις “περίεργες” εποχές (ανάμεσα 2011 με 2015), πιθανή συζήτηση για αγορά ΝΜΑ θα κόστιζε πολλές ζημιές στο Κέντρο της Αθήνας από τους “αγανακτισμένους”. Ακόμη και η πολύ χαμηλότερου κόστους, και απολύτως απαραίτητη αναβάθμιση των F-16 χρειάστηκε σχεδόν μια δεκαετία για να υπογραφεί…
Πάμε τώρα πάλι στο τι λένε οι Γάλλοι, ακόμη και με τον κίνδυνο να κατηγορηθούμε πως στηρίζουμε Dassault ή Γαλλία… Καθώς το Mirage 2000 έχει φτάσει στο όριο της εξελικτικής του πορείας, η μητρική εταιρεία το έχει αφήσει χωρίς ραντάρ AESA αλλά και σκοπευτικό επί κράνους. Αν και το Mirage 2000-5Mk2 είναι ένα εξαιρετικά εξελιγμένο αεροσκάφος, με κορυφαίο υπολογιστή αποστολής, και ικανότατο ραντάρ, η σχεδίαση έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί από την Dassault, υπέρ του Rafale.
Μια ακόμα μοίρα μαχητικών Mirage 2000 δίνει την θέση της στα Rafale…
Τώρα, το Rafale, μετά την έκδοση F3 και μετά είναι πλέον ένα εξαιρετικά προηγμένο μαχητικό, ίσως το μόνο που μπορεί να κοιτάξει στα μάτια αεροσκάφη 5ης γενιάς… και επειδή αυτό “ακούστηκε” τραβηγμένο, εξηγούμαστε. Πάντα με βάση τις ανακοινώσεις και τις … διαρροές της εταιρείας, το Rafale έχει αρκετές stealth προβλέψεις, που βασίζονται είτε στην προηγμένη σχεδίασή του (αν παρατηρήσει κάποιος προσεκτικά, θα διαπιστώσει πως οι εισαγωγές αέρα, οι βάσεις των κανάρντς, πολλά ακόμη είναι σχεδιασμένα όλα για μείωση της διατομής ραντάρ), είτε στο ραντάρ AESA που επίσης παρουσιάζει μικρότερο ίχνος.
Ταυτόχρονα, το πανίσχυρο AESA ραντάρ του, σε συνδυασμό με το IRST αλλά και τις προηγμένες δυνατότητες fusion, το κάνει αρκετά ικανό να εντοπίζει stealth στόχους. Ίσως όχι στόχους όπως το F-22 ή το F-35, αλλά πιθανά αρκετά ικανό απέναντι σε J-20 ή Su-57. Και όλα αυτά, με εξαιρετικά προηγμένα όπλα αέρος-αέρος (MICA, Meteor) αλλά και αέρος εδάφους (SCALP EG). Ταυτόχρονα ενσωματώνει και ένα πολύ προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας αλλά και σκοπευτικό επί κράνους.
Που μπορούν να προσφέρουν τα εναπομείναντα Mirage 2000EGM/BGM; Αξίζει η διατήρησή τους σε υπηρεσία;
Η εξαγωγική του πορεία ήταν εξόχως μέτρια, και αν δεν το προωθούσαν διαχρονικά οι Γάλλοι πρόεδροι, δεν θα τα είχαν πάει καθόλου καλά στις εξαγωγές. Αυτό όμως ισχύει και για το έτερο ευρωπαϊκό μαχητικό, το Eurofighter.
Πολλοί αναγνώστες μας, και δικαίως, θα σκεφτόντουσαν πως εν έτει 2019 (2020 οσονούπω) δεν αξίζει η αγορά οτιδήποτε άλλου πλην του μοναδικού διαθέσιμου μαχητικού 5ης γενιάς, του F-35. To F-35 έχει κορυφαία πλεονεκτήματα, αλλά και αρκετά μειονεκτήματα. Το θέμα όμως είναι, πως μετά τις τελευταίες παραγγελίες, το βασικότερο μειονέκτημα, αυτό της υψηλής τιμής, έχει πλέον εξαφανιστεί. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως το F-35 και το Rafale έχουν πια ίδια τιμή, ίσως το F-35 να είναι και φθηνότερο. Ακόμη κι αν δεν είναι, έτσι όπως πέφτει η τιμή του, θα γίνει.
Τελειώνουν οι ελπίδες για Meteor στο Mirage 2000, δυσβάστακτο το κόστος ακόμη και για Ινδία
Το θέμα όμως είναι, τι θα κάνουμε με τα Mirage 2000. Τα τελευταία, λογικά, θα υπηρετούν μέχρι να “λιώσουν” πάνω από το Αιγαίο. Όπως μάλιστα είχαμε γράψει, τα EGM θα κρατήσουν το ρόλο TASMO, ενώ τα -5Mk2 θα έχουν αποστολές αναχαίτισης και βαθιάς κρούσης. Όταν είχαμε γράψει περί απόσυρσης, οι περισσότεροι είχαν ρωτήσει “και ποιος θα ρίχνει τους MICA αλλά και τους SCALP;”
Στο σενάριο που εξετάζουμε σήμερα, ένας ικανός αριθμός Rafale πόσο θα κόστιζε; Αν κρίνουμε, από τις παραγγελίες της Αιγύπτου ή της Ινδίας, προφανώς θα κόστιζε πανάκριβα! Πιστεύουμε, πως μια τιμή κοντά στα 80 εκ. ευρώ το κάθε αεροσκάφος, για fly-away cost είναι λογική. Συνεπώς, 24 αεροσκάφη θα κόστιζαν περίπου 2 δις ευρώ. Σε αυτά θα προσθέταμε άλλο ένα δις για υποδομές, εκπαίδευση και FOS. Εκεί όμως κάπου σταματάμε, αφού όπλα για τα αεροσκάφη έχουν ήδη!
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Αγορά F-35 ή Rafale για την αντιμετώπιση των τουρκικών S-400;
Τώρα, αντιλαμβανόμαστε πως η ΠΑ θα προχωρήσει ότι και να γίνει σε Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος. Μια αγορά ενός μικρού αριθμού Rafale θα του δώσει προβάδισμα σε πιθανή αγορά ΝΜΑ αργότερα. Αν μάλιστα η ΠΑ προχωρήσει στην αγορά αριθμού F-35A, τότε θα βρεθεί στο μέλλον με 4 διαφορετικούς τύπους μαχητικών, F-16V Block 72, F-16C/D Block 50+Adv, F-35A και Rafale. Κάτι τέτοιο θα ήταν εξωφρενικό, και θα έκανε την ΠΑ συγκρίσιμη με την Αιγυπτιακή ή την Ινδική, ακόμη και την Καταριανή. Με τη μόνη διαφορά πως η Ελλάδα δεν είναι Κατάρ (ακόμη τουλάχιστον).
Ας δούμε λίγο περισσότερο ένα άλλο κόστος. Σε περίπτωση που θελήσουμε να εκσυγχρονίσουμε τα 17 παλαιά Mirage 2000EGM/BGM θα χρειαστούμε περίπου 1 δις ευρώ. Πόσο θα κερδίζαμε όμως αν “πωλούσαμε” τα Mirage; Όσοι θυμούνται από παλαιότερο άρθρο μας, πιθανή πώληση όλων των Mirage 2000EGM/BGM/-5Mk2 θα απέφερε ένα ποσό γύρω στο 1 δις. Αντιγράφουμε από το άρθρο μας…
Πως το Rafale θα παραμείνει αξιόμαχο για τα επόμενα 50 χρόνια!
“Ας ξεχάσουμε όλοι μας την αγάπη μας για τις δελταπτέρυγες γαλλιδούλες, και ας σκεφτούμε για λίγο ορθολογικά. Κάθε Mirage 2000EGM/BGM έχει μια πιθανή τιμή πώλησης κοντά στα 15 εκ ευρώ (αν τα F-16C/D Block 30 μπορούν να πωληθούν κοντά στα 12). Πιστεύουμε πως αντίστοιχα κάθε Mirage 2000-5Mk2 πρέπει να έχει μια τιμή κοντά στα 30 με 35 εκ. ευρώ, και μάλιστα 10 από τα αεροσκάφη αγοράστηκαν ολοκαίνουργια. Συνεπώς, από τα 17 EGM/BGM παίρνουμε περίπου 250 εκ. ευρώ, ενώ από τα 24 -5Mk2 άλλα 600 εκ. ευρώ”
Με λίγο κόπο, θα μπορούσαμε να πάρουμε 850 εκ. ευρώ, τα οποία, μαζί με το 1 δις του ΜΗ εκσυγχρονισμού (που φυσικά δεν τα έχουμε και δεν θα τα δίναμε, αλλά λέμε τώρα) των Mirage 2000EGM/BGM θα φτάσουν τα 1,85 δις. Τώρα, μια σύμβαση FOS και ικανή ποσότητα ανταλλακτικών για να επανέλθουν σε πτητική κατάσταση όλα τα Mirage, πιστεύουμε πως θα κόστιζε τουλάχιστον 400-500 εκ. ευρώ. Συνολικά λοιπόν, θα μπορούσαμε να “είχαμε” 2,25 δις ευρώ. Μήπως με αυτά θα μπορούσε να προχωρήσει αύριο η αγορά 24 Rafale, που θα αντικαθιστούσαν τα 41 Mirage 2000;
Τα αιγυπτιακά Rafale θα εξοπλιστούν με τον METEOR, αφού οι ΗΠΑ δίνουν την έγκρισή τους!
Τα 24 Rafale έχουν εντυπωσιακές δυνατότητες, όπως για παράδειγμα θα μπορούσαν να εξαπολύσουν 48 SCALP EG ταυτόχρονα, τη στιγμή που οι 2 Belh@rra που ΘΑ πάρουμε μπορούν να ρίξουν “μόνο” 16. Και στον επόμενο “γύρο” μπορούν να ρίξουν άλλους 48 κοκ. Επίσης, τα Rafale είναι πιστοποιημένα στους AM.39 Exocet, ενώ δεν θα είχαν πρόβλημα να μεταφέρουν τα ASTAC. Φυσικά, τα ελληνικά Rafale θα ήταν “οπλισμένα” από την ώρα μηδέν, καθώς η ΠΑ έχει στο οπλοστάσιό της ικανό αριθμό MICA ER/IR.
Θέλουμε να τονίσουμε πως η ύπαρξη μαχητικών επιπέδου Rafale στο ελληνικό οπλοστάσιο θα ήταν μια εξαιρετική απάντηση στην πιθανή αγορά Su-35TR από την τουρκική πολεμική αεροπορία, ενώ η ύπαρξή τους θα ήταν σημαντικός παράγοντας για ποιοτική διαφορά υπέρ της Ελλάδας. Με την αγορά τους, οι φρεγάτες θα μπορούν να φέρουν 32 ASTER 15/30 αντί για 24, και η στρατηγική κρούση να γίνεται αποκλειστικά από την ΠΑ.
Τέλος, τα αεροσκάφη θα είχαν άλλες δυνατότητες δράσης στην Ανατολική Μεσόγειο και την Κύπρο, κάνοντας τις επιχειρήσεις της ΠΑ πολύ πιο επικίνδυνες για τον αντίπαλο από ότι τα μονοκινητήρια F-16V. Τέλος, τα διηχητικά Rafale με Meteor, είναι πιο λογική απάντηση στα Su-35 από ότι θα ήταν τα F-35A.
Γαλλική επίδειξη ισχύος με πτήσεις ελικοπτέρων και αεροσκαφών Rafale στη Κύπρο
Φυσικά, θα έπρεπε να δαπανήσουμε κάποια χρήματα για την Άμυνα. Αυτά όμως, μπορούν να δωθούν για τα Rafale, όπως και τα χρήματα για τις Belh@rra, με τα περίφημα γαλλικά FMS. Το θέμα όμως είναι, πως θα πρέπει να ξοδέψουμε χρήματα, χρήματα που δεν υπάρχουν. Κι ακόμη κι αν πουληθούν τα Mirage 2000, τότε πρέπει να βάλουμε +1 ως +2 δις ευρώ, για 24 Rafale με FOS και κάποια Meteor. Τι αξία όμως έχει αυτή η αναβάθμιση ισχύος; To αιώνιο δίλημμα, βούτυρο ή κανόνια… Θα ξοδεύαμε τόσα χρήματα, ή πρέπει πρώτα η Τουρκία να συμφωνήσει ΑΟΖ και με την Ιταλία;