Η ΠΤΗΣΗ από την πρώτη στιγμή της περίφημης “φρεγατιάδας”, είχε δηλώσει “πως εμπιστευόμαστε το Πολεμικό μας Ναυτικό”. Όποιο πλοίο λοιπόν και να είχε επιλέξει το ΠΝ πάλι εκεί θα είμασταν να στηρίξουμε την απόφαση. Φυσικά, άλλο “στηρίζω” μια απόφαση, άλλο δεν “τολμώ να την κρίνω¨”. Όλες οι αποφάσεις, πολιτικές ή στρατιωτικές, είναι ανοιχτές σε μια δημοκρατία στη κρίση και το διάλογο. Συνεπώς, η ΠΤΗΣΗ έχει όχι δικαίωμα, αλλά υποχρέωση απέναντι στους αναγνώστες της, την ιστορία της, αλλά και τις Ένοπλές Δυνάμεις, να καταγράψει όσα συμβαίνουν, αλλά και να κρίνει όσα είναι επιβεβαιωμένα.
Θα πούμε πως η αγορά των 3 FDI (προσοχή, δεν μιλάμε για Belh@rra, καμία σχέση FDI και η FDI HN με τη Belh@rra), είναι μια απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού. Είναι το ΠΝ που αποφάσισε να δώσει 3,237 δις ευρώ (μαζί δηλαδή με τις επιβαρύνσεις υπέρ Ταμείων κ.λπ.), για την αγορά των 3 πλοίων. Όταν λοιπόν ένα Ναυτικό, μετά από 31 χρόνια από την τελευταία αγορά μεγάλων πλοίων επιφανείας, αποφασίζει να δώσει ένα τόσο υψηλό ποσό για 3 πλοία, κάτι θα ξέρει που εμείς δεν ξέρουμε.
Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου
Προφανώς και η σύμβαση έχει πολλά σημεία που δεν μας αρέσουν. Ναι, δεν έχει το πλοίο ECM, κι αυτό είναι, το λιγότερο, απαράδεκτο. Όταν είμαστε στο 2022, και τα τουρκικά UAV αλωνίζουν στο Αιγαίο, έως το 2027 με τι θα τα αντιμετωπίσουμε; Επίσης, το ESM είναι ψηφιακό μεν, δυνατοτήτων του 1990 δε. Κοινώς, το πλοίο υστερεί σε ηλεκτρονικό πόλεμο.
Επίσης, παρά την αναφορά του Camcopter S-100 στη σύμβαση, το όποιο UAV θα είναι ενσωματωμένο στο πλοίο κατά το Naval Group Class 4, όχι το ΝΑΤΟϊκό Class 4 (θα επανέλθουμε αργότερα σε αυτό). Το RAM θα μπει, αλλά έχουμε αμφιβολίες αν η ενσωμάτωσή του θα είναι πλήρης, και δεν θα απαιτηθούν συμπληρωματικές εργασίες για την προσαρμογή στο SETIS.
ΒΙΝΤΕΟ: Οι δοκιμές του UAS Camcopter S-100 στη φρεγάτα “ΑΙΓΑΙΟΝ”
Σε ότι αφορά την ταχύτητα, θα είμαστε ειλικρινείς. Μας έχει διαφύγει τελείως το πότε το ΠΝ αποφάσισε αλλαγή δόγματος σε θέμα της ταχύτητας. Η ταχύτητα είναι απαραίτητη στο αρχιπέλαγος, ακόμη κι αν πούμε πως δεν θα αποφεύγουμε τορπιλικές επιθέσεις με υψηλές ταχύτητες. Οι ανάγκες συνοδείας των πλοίων της ακτοπλοΐας με ενισχύσεις για τα νησιά, δεν μπορεί να ταιριάξουν με λογική νηοπομπών του Β’ ΠΠ. Αλλά όπως είπαμε, κάτι περισσότερο ξέρει το ΠΝ, ενώ μην ξεχνάμε πως πλέον τα ναυτικά παγκοσμίως πηγαίνουν σε πιο αργές σχεδιάσεις.
Βέβαια, η σύμβαση αποτυπώνει κάτι που είχαμε πει εδώ και πολύ καιρό. Το πλοίο θα γίνει αναγκαστικά αποδεκτό από το ΠΝ, αν ξεπερνά τους 25 κόμβους. Η γαλλική FDI, θα έχει ταχύτητα 27 κόμβων με μισά καύσιμα. Με πλήρη καύσιμα, με 16 επιπλέον ASTER 30 κι ένα fully loaded RAM, τι περιμέναμε;
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 6 επιπλέον Rafale, ας αγοράσουμε μία ακόμη FDI HN
Καλό όμως είναι να μην “γκρινιάζουμε”. Τα όποια μειονεκτήματα του πλοίου η ΠΤΗΣΗ τα είχε αναφέρει, όπως και τα όποια μειονεκτήματα των άλλων προτάσεων. Η FDI δεν έχει σχεδιαστεί σαν αντικαταστάτης των FREMM, είναι ο αντικαταστάτης των La Fayette. To τελευταίο είχε σχεδιαστεί σαν ένα καλά εξοπλισμένο OPV, σαν ένα πλοίο επίδειξης σημαίας μακριά από τη Γαλλία, εύκολο στη συντήρηση και φθηνό στη χρήση.
Η FDI όμως συνέπεσε με την ανάπτυξη του προηγμένου SeaFire. Ένα state of the art ραντάρ, που όμως είναι “υπερβολή” για ένα πλοίο σαν την FDI. Η θέση του, για να είμαστε ειλικρινείς, είναι πάνω σε μια FREMM-DA. Αλλά η FDI σχεδιάστηκε γύρω από το SeaFire, οπλίστηκε με τον ASTER 30 (ο ASTER 15 δεν παράγεται πλέον), ενώ απέκτησε και άλλες δυνατότητες, όπως το CAPTAS-4, προκειμένου να συμβάλει στην ανθυποβρυχιακή άμυνα, ειδικά στον Ατλαντικό Ωκεανό, πεδίο δόξης λαμπρό για τα προηγμένα ρωσικά υποβρύχια.
Καθώς όμως οι Γάλλοι προσέθεταν και προσέθεταν στο πλοίο, η τιμή “ξέφυγε”…
Η συνέχεια στο Naval Defence