Ειδικού Συνεργάτη
Αυτές τις μέρες, η ΠΤΗΣΗ κάνει αρκετές αναφορές σε εναέρια μέσα που πολεμούν τη φωτιά, ή που θα μπορούσαν να την πολεμήσουν. Ανάμεσα σε όλα τα άλλα, κάναμε μια αρχική αναφορά στο S-70 Firehawk, το πυροσβεστικό παράγωγο του πασίγνωστου UH-60 Blackhawk, που στην Ελλάδα υπηρετεί σαν S-60B/B6 AegeanHawk. Διαπιστώσαμε μια πολύ μεγάλη αποδοχή του άρθρου μας, και κατόπιν διαφόρων αιτημάτων των αναγνωστών μας, προχωράμε σε μια συνοπτική παρουσίαση του FireHawk.
Πριν από οτιδήποτε άλλο, να πούμε πως το FireHawk δεν μπορεί να στοιχίζει λιγότερο από ένα UH-60M BlackHawk. Έτσι, η τιμή των 4 εκ. δολαρίων αφορά μόνο τη “συλλογή” πυρόσβεσης που θα μπορούσε να φορέσει ένα UH-60A/L/M BlackHawk. Η τιμή του αεροσκάφους, πλήρους, με εξοπλισμό για νυχτερινές επιχειρήσεις, κυμαίνεται από τα 16 ως τα 20 εκ. δολάρια (για καινούργιο, από τη γραμμή παραγωγής).
Συγκριτικά, το S-64 Erickson έχει στην πραγματικότητα άγνωστη τιμή, καθώς έχουν κατασκευαστεί ελάχιστα ελικόπτερα την εποχή του Πολέμου του Βιετνάμ, που αναπαλαιώθηκαν και πετούν προσφέροντας τις υπερπολύτιμες υπηρεσίες τους. Όσα έχουν πουληθεί είναι μέχρι και 50 ετών παλιά, ενώ η εταιρεία έχει τονίσει πως μπορεί να κατασκευάσει νέα. Δεν θα μας εξέπληττε και μια τιμή που θα ξεπερνούσε τα 80 εκ. δολάρια (για νέο αεροσκάφος), ενώ τα αναπαλαιωμένα έχουν πολύ χαμηλότερη τιμή (ανάμεσα στα 20 με 30 εκ.). Όλα τα παραπάνω μια μέγιστη επιφύλαξη, καθώς δεν έχουμε επίσημες τιμές (ελπίζουμε να έχουμε νέα για το θέμα άμεσα).
Τονίζουμε, πως τα FireHawk κατασκευάζονται στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα στην Πολωνία, συνεπώς αν τυχόν αγοραστούν με ευρωπαϊκά κονδύλια, δεν θα έχουμε “γκρίνιες” από Βρυξέλλες μεριά. Τι είναι λοιπόν το FireHawk; Παράγωγο του ελικοπτέρου S-70/H-60 «Black Hawk» για αεροπυρόσβεση, έρευνα-διάσωση, αεροδιακομιδές, μεταφορά εφοδίων και ανακούφιση από φυσικές καταστροφές.
Συνοπτικά στοιχεία για τα ελικόπτερα της οικογένειας Black Hawk
- Σχεδίαση-παραγωγή από την εταιρεία Sikorsky Aircraft, αρχικά για Ένοπλες Δυνάμεις και Σώματα Ασφαλεία των ΗΠΑ
- Κριτήρια σχεδίασης αλλά και παραγωγής: απλό, στιβαρό κι αξιόπιστο, με μειωμένα κόστη χρήσης και συντήρησης
- Με έμφαση στην αντοχή σε κόπωση και βαριά χρήση (έχει αποδειχτεί σε μάχη)
- Κορυφαία επιβιωσιμότητα και αντιδιαβρωτική προστασία (ελέω SH-60 SeaHawk)
- Εξαιρετικές επιδόσεις ισχύος, ωφέλιμου φορτίου και ταχύτητας
- Κατάλληλο για πλήθος αποστολών με αξιοπιστία 99.99% για ολοκλήρωση αποστολής (στοιχεία US Army)
- Δοκιμασμένο σε κάθε περιβάλλον (τροπικό, εύκρατο, πολικό) και στην έρημο
- Μεγάλη (on-condition) διάρκεια ζωής σκάφους, κινητήρων και δυναμικών μερών
- Έχουν παραχθεί και επιχειρούν σε διάφορους ρόλους 4.000+ ελικόπτερα S-70/H-60
- Η οικογένεια S-70/H-60 έχει συμπληρώσει πάνω από 5.000.000 ώρες πτήσεων
Θυμίζουμε πως ο τύπος είναι διαρκής επιλογή του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού με 45.000+ ώρες πτήσης και με 3 προμήθειες. Εκείνη του 1991 με 8 S-70Β-6 (Aegean Hawk), του 2000 με 3 S-70Β Glass Cockpit (Aegean Hawk) και την τελευταία για 4+3 Ε/Π ΜΗ-60R (Romeo). Για την Ελλάδα ο τύπος έχει αποδειχθεί απλός στην συντήρηση και χωρίς προβλήματα ευρέσεως ανταλλακτικών, υπάρχει μεγάλο δίκτυο πιστοποιημένων επισκευαστικών φορέων (και μέσω FMS) και εγκεκριμένος φορέας υποστήριξης/επιθεωρήσεων στην Ελλάδα.
Σε ότι αφορά το FireHawk, το πρώτο αναπτύχθηκε το 1998 για την Πυροσβεστική υπηρεσία του Λος ‘Aντζελες. Χρησιμοποιήθηκε ένα Black Hawk UH-60 του Αμερικανικού Στρατού και πιιστοποιήθηκε η επιμήκυνση των σκελών προσγείωσης και τα ειδικά σημεία ανάρτησης εξωτερικής δεξαμενής. Ακόμη προσαρμόσθηκε και πιστοποιήθηκε εξωτερική δεξαμενή με αναρροφητήρα και τοποθετήθηκε ειδικό σύστημα πυρόσβεσης με μείκτη νερού-επιβραδυντικού (με καλωδιώσεις εντολών μείξεως, λειτουργίες αναρρόφησης και ελεγχόμενης ρίψης) ενώ βέβαια πιστοποιήθηκε η αεροπλοϊμότητα του συνόλου.
Σήμερα το S-70M FireHawk παράγεται στις ίδιες γραμμές παραγωγής της Sikorsky στις ΗΠΑ και την Πολωνία με το UH-60M Black Hawk 3ης γενιάς που χρησιμοποιείται από τις Ε.Δ. των ΗΠΑ και φέρει σκάφος, κινητήρες και συστήματα ταυτόσημα με αυτό.
Κύρια χαρακτηριστικά πτήσης και αποστολών
- Μέγιστο βάρος απογειώσεως για αεροπυρόσβεση, 10.659 κιλά
- Ωφέλιμο φορτίο για αεροπυρόσβεση, 4.800 κιλά
- Καθαρή χωρητικότητα σε νερό, 3.785 λίτρα (κιλά)
- Μόνιμη χωρητικότητα σε επιβραδυντικό αφρό, 114 λίτρα
- Ταχύτητα αποστολής (με γεμάτη δεξαμενή), 232 χ.α.ω.
- Ταχύτητα προς ανεφοδιασμό (άδεια δεξαμενή), 268-287 χ.α.ω.
- Μέγιστη ταχύτητα με ανηρτημένο φορτίο (cargo hook), 222 χ.α.ω.
- Χρόνος aνεφοδιασμού 100% (με αναρροφητήρα), 55-60 δευτερόλεπτα
- Ρίψεις σε πραγματικές συνθήκες 7,5-12 γεμίσματα/ώρα
- Ρίψεις σε πραγματικές συνθήκες, 22-36 κυβικά/ώρα
- Δυνατότητα ρίψεων υπό γωνία σε πυρκαγιά πλαγιάς, τουλάχιστον 45ο
- Δυνατότητα νυκτερινής πτήσης, με πλήρη βοηθήματα και NVG (με σύστημα αποφυγής εδάφους με προειδοποίηση (HTAWS), συστημα παρακολούθησης στοιχείων πτήσης (FDMS) και πομπό θέσης σε περίπτωση ανάγκης (ELT))
Η καμπίνα του ελικοπτέρου μπορεί να λάβει πολλές διαμορφώσεις. Για παράδειγμα για μεταφορά 12 πυροσβεστών με εξοπλισμό, για μεταφορά έως 15 επιβατών, για αεροδιακομιδή 2-3 φορείων συν 4 θέσεις καθημένων (πέρα από τους 2 νοσηλευτές), για έρευνα-διάσωση με 2 διασώστες και από 4 έως 10 θέσεις.
Ακόμη στον εξοπλισμό του μπορεί να προστεθούν: Ραντάρ καιρού, προβολέας στο ρύγχος, FLIR, σύστημα κλιματισμού, χειροκίνητη αναδίπλωση πτερυγίων και φρένο στροφείου.
Σήμερα περίπου 60 FireHawk έχουν νηολογηθεί μέχρι σήμερα από φορείς μεταξύ των οποίων: Στο πυροσβεστικό σώμα της Καλιφόρνια (12 αεροσκάφη), στην αντίστοιχη υπηρεσία του Λος Άντζελες (5), από ένα σε Σάντα Μπάρμπαρα και Σαν Ντιέγκο, ενώ ακόμη 35 ανήκουν σε ιδιωτικές εταιρίες που που συνάπτουν συμβάσεις για αποστολές αεροπυρόσβεσης στις ΗΠΑ.
Πρώτη δημοσίευση, 11 Αυγούστου 2021