Τώρα που είναι πλέον απίθανο οι Ηνωμένες Πολιτείες να επιτρέψουν στην Τουρκία να αγοράσει μαχητικά αεροσκάφη F-35 πέμπτης γενιάς, ανανεώνεται η σπέκουλα ότι η Τουρκία θα μπορούσε να επιδιώξει να αγοράσει αντίστοιχα αεροσκάφη από τη Ρωσία.
Ερντογάν: Πετάει το Su-57; Το πουλάτε; Πούτιν: Και βέβαια πετάει! Το πουλάμε! (βίντεο)
Η οποία σπέκουλα εντείνεται από το γεγονός ότι επίσημα η Τουρκία, δια στόματος του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου επιμένει ότι εξακολουθεί να είναι μέρος του προγράμματος F-35.
Ωστόσο, επανέλαβε ότι, αν τελικά η Τουρκία δεν μπορούσε να αγοράσει τα F-35, θα αναζητούσε εναλλακτικές λύσεις, συμπεριλαμβανομένων των ρωσικών.
Ο δε Αμερικανός υπουργός Άμυνας Μάρκ Εσπερ δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα επιτρέψουν στην Τουρκία να επιστρέψει στο πρόγραμμα F-35 μόνον εάν μετακινήσει τους S-400 «έξω από τη χώρα».
Η Τουρκία πρέπει να ξεφορτωθεί τους S-400 για να ελπίζει ότι θα γυρίσει στο F-35, λέει ο Έσπερ
Το Su-35 είναι ένα εξαιρετικά ευέλικτο μαχητικό πολλαπλού ρόλου. Το Su-57 είναι ένας πολύ νεότερο μαχηττικό stealth πέμπτης γενιάς, αλλά υπάρχουν μόνο περίπου 10 πτητικά πρωτότυπα του Su-57 σήμερα, αν και το αεροσκάφος έχει μπει σε μία αρχική παραγωγή για την ρωσική Αεροπορία έστω και χωρίς ολοκληρωμένα πολλά από τα βασικά του υποσυστήματα όπως τον κινητήρα του.
Αν και η Άγκυρα άφησε να εννοηθεί ότι η Ρωσία θα μπορούσε να αποτελέσει εναλλακτική πηγή σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών, η Μόσχα πρότεινε με τη σειρά της να βοηθήσει την Άγκυρα να κατασκευάσει τον δικό της μαχητικό TF-X πέμπτης γενιάς της TAI, προμηθεύοντας κινητήρες αεροσκαφών και ηλεκτρονικό εξοπλισμό μάχης.
Ωστόσο υπάρχουν πολλοί αντικειμενικοί λόγοι για τους οποίους αμφισβητείται ότι η Τουρκία θα ακολουθήσει στενή αμυντική συνεργασία με τη Ρωσία που θα οδηγούσε στην προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες να επικαλεσθούν τον νόμο CAATSA και να επιβάλλουν κυρώσεις στην Τουρκία, που μέχρι τώρα δεν το έχουν κάνει λόγω της αγοράς S-400. Η νομοθεσία CAATSA υποχρεώνει την Ουάσινγκτον να επιβάλει κυρώσεις σε οποιαδήποτε χώρα ή οντότητα που πραγματοποιεί σημαντική αγορά στρατιωτικού εξοπλισμού από τη Ρωσία.
Το οξύμωρο είναι ότι η συγκεκριμένη νομοθεσία ψηφίστηκε με αφορμή την προσάρτηση της Κριμαίας από την Ρωσία, μία πράξη όμως που η Τουρκία δεν αναγνωρίζει και καταδικάζει αλλά τώρα ρισκάρει να της επιβληθούν κυρώσεις ακριβώς για αυτήν!
«Η Τουρκία δεν θα δεχθεί την παράνομη προσάρτηση της Κριμαίας», λέει ο Ερντογάν
Σε πρακτικό καθαρά επίπεδο, οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις επομένως κι η Αεροπορία, για να μην πούμε κυρίως η Αεροπορία, είναι χτισμένες γύρω από ΝΑΤΟϊκές δομές, συστήματα και αεροσκάφη επί σειρά δεκαετιών. Τίποτα από αυτά δεν είναι συμβατά με ρωσικό εξοπλισμό και τεχνολογίας, οπότε η αγορά μαχητικών αεροσκαφών Sukhoi θα ήταν μία παράλογη απόφαση.
Δεν υπάρχει κανένας λόγος να θεωρηθεί ότι η Ρωσία θα ήταν πρόθυμη να προσφέρει στην Τουρκία την απαραίτητη τεχνογνωσία και τη συνεργασία που επιδιώκει να βοηθήσει στη δημιουργία της δικής της εγχώριας βιομηχανίας όπλων την στιγμή που το ίδιο αρνήθηκαν να κάνουν άλλες δυτικές χώρες, όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η μόνη περίπτωση να το έκανε αυτό η Ρωσία θα ήταν σε περίπτωση επίτευξης συμφωνίας στα πλαίσια μίας ευρείας πώλησης οπλικών συστημάτων, αλλά κάτι τέτοιο είναι σχεδόν απίθανο για την Τουρκία.
Επιπλέον, τα Su-35 και Su-57 είναι εντελώς διαφορετικά αεροσκάφη από το F-35 και δεν έχουν βελτιστοποιηθεί για τις ίδιες αποστολές, επομένως η Τουρκία δεν πρόκειται να τα αγοράσει ως εναλλακτική λύση στο F-35.
Το μόνο σοβαρό σενάριο στο οποίο η Τουρκία προμηθεύεται ρωσικά μαχητικά, είναι καθαρά ως ένα διαπραγματευτικό χαρτί με την Δύση, ένα χαρτί όμως το οποίο θα έπρεπε να είναι εντελώς απελπισμένη για να το παίξει.