18.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑRecce: Τα πρώτα ελληνικά αναγνωριστικά τζετ στον Ψυχρό Πόλεμο ήταν... «πατέντα»

Recce: Τα πρώτα ελληνικά αναγνωριστικά τζετ στον Ψυχρό Πόλεμο ήταν… «πατέντα»

- Advertisement -

Στην Κορέα τα F-84G Thunderjet χτυπούσαν σκληρά τον εχθρό με ό,τι πιο βαρύ μπορούσαν να φορτώσουν οι οπλουργοί της USAF αλλά στον Ψυχρό Πόλεμο η παρακολούθηση των «Κόκκινων» ήθελε κάτι πιο… διακριτικό. Με τρείς κομμουνιστικές χώρες στα βόρεια σύνορά της, η Ελλάδα δεν άργησε να εφοδιαστεί με τζετ, συμπεριλαμβανομένων και αναγνωριστικών.
Ελάχιστα γνωστά και ακόμη λιγότερο φωτογραφημένα, τα πρώτα αεριωθούμενα αναγνωριστικά που υπηρέτησαν με ελληνικά διακριτικά ήταν μερικά τροποποιημένα Thunderjet του Σμήνους Αναγνωρίσεως το οποίο συγκροτήθηκε το καλοκαίρι του 1953 στην Ελευσίνα από τον Διοικητή του Σμήνους Μετεκπαιδεύσεως των F-84G στην 112 ΠΜ, Υποσμηναγό (Ι) Αλέξανδρο Παπανικολάου.

Η τροποποιημένη δεξαμενή των 230 gal. τύπου ‘Fletcher’ με την Κ-24 που έφεραν τα Thunderjet του Σμήνους Αναγνωρίσεως (Λεύκωμα «110 Πτέρυξ Μάχης Διώξεως-Βομβαρδισμού 1952-1955»)

Τα έξι, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής γνωστά στοιχεία, «φωτογραφικά» αεροσκάφη διέφεραν από τα υπόλοιπα F-84 δίωξης/βομβαρδισμού διαθέτοντας μια φωτομηχανή που «κοιτούσε» από μια θυρίδα στο πρόσθιο τμήμα της αριστερής ακροπτερυγικής δεξαμενής καυσίμου. Σημειωτέον ότι η δεξαμενή δεν ήταν η συνηθισμένη των 230 gal. της Republic αλλά τύπου ‘Fletcher’.
Το τμήμα της τροποποιημένης δεξαμενής με την φωτοθυρίδα από την οποία έβλεπε η Κ-24 των 51,5 ιντσών ήταν περιστρεφόμενο, μετατρέποντας ανάλογα με τις απαιτήσεις της εκάστοτε αποστολής την κάμερα από πρόσθια σε αριστερή λοξή. Η σχετική ρύθμιση γινόταν χειροκίνητα από το προσωπικό εδάφους πριν την απογείωση.

Ο Διοικητής του Σμήνους Αναγνωρίσεως με δύο χειριστές μπροστά στο «φωτογραφικό» Thunderjet ‘FS-287-B’ (Λεύκωμα «110 Πτέρυξ Μάχης Διώξεως-Βομβαρδισμού 1952-1955»)

Η τροποποίηση έγινε από τους Αμερικανούς και τα αεροσκάφη παραδόθηκαν έτοιμα στην ΕΒΑ. Η πρώτη δοκιμαστική πτήση έγινε στις 10 Σεπτεμβρίου 1953 με τον Υπσγό (Ι) Παπανικολάου στα χειριστήρια του ‘FS-052’ ενώ η πρώτη επιχειρησιακή αποστολή πραγματοποιήθηκε στις 24 του μηνός, πάλι από τον Διοικητή του Σμήνους.
Η καριέρα τους ήταν σχετικά βραχύβια. Το Σμήνος Αναγνωρίσεως μεταστάθμευσε στις 5 Ιουλίου 1954 από την Ελευσίνα στην 110 Πτέρυγα Μάχης όπου και αναβαθμίσθηκε σε Μοίρα τον Μάιο του επομένου έτους. Όταν το 1956 ανέλαβε Μοίραρχος της 348 ΜΤΑ ο αείμνηστος Γεώργιος Βαγιακάκος καθώς ο Σγός (Ι) Παπανικολάου μετατίθετο τότε στο ΓΕΑ, βρήκε στην Λάρισα τέσσερα «φωτογραφικά» F-84G να συνυπηρετούν με τα νεοπαραληφθέντα RT-33A –ουσιαστικά ένα Τ-33 με επανασχεδιασμένο ρύγχος για την τοποθέτηση φωτομηχανών και «black boxes» στην θέση του πίσω καθίσματος. Μόλις βγήκαν ετοιμοπόλεμοι οι χειριστές των RT-33, τα ‘Recce Thunderjet’ αποσύρθηκαν.

Τα F-84G ήταν τα τζετ που μαζί με τα F-86 απετέλεσαν τον κορμό της Τακτικής Αεροπορίας την δεκαετία του ’50 όμως για την δράση των «φωτογραφικών» F-84G ελάχιστα γνωρίζουμε. Το πιθανότερο είναι οι φωτογραφίες που τράβηξαν να είναι ακόμη κρυμμένες σε φακέλλους με την ένδειξη «Άκρως Απόρρητον» –αν δεν έχουν καταστραφεί.
Μπορεί να ήταν «πατέντες» και όχι «καθαρόαιμα» αναγνωριστικά, ωστόσο έδωσαν την ευκαιρία στους Έλληνες αεροπόρους να εντρυφήσουν στην λεπτή τέχνη της φωτοαναγνώρισης την πρώιμη εποχή της αεριοπροώθησης. Τα δε RT-33A, τα πρώτα αληθινά αναγνωριστικά της Π.Α, ήταν τα αεροπλάνα στα οποία οι πιλότοι «ακόνισαν» μεσοπρόθεσμα τις δεξιότητές τους στην τακτική αναγνώριση μέχρι την παραλαβή των ασυγκρίτως ανωτέρων RF-84F Thunderflash που άφησαν εποχή.
Αλέξανδρος Θεολόγου      

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

6 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1980: Επιχείρηση “Eagle Claw”, η αποτυχημένη...

1
Πιεζόμενη από την κοινή γνώμη να αναλάβει δράση, η κυβέρνηση Κάρτερ εξαπολύει την επιχείρηση “Eagle Claw” για να απελευθερώσει τους 52 διπλωμάτες και στρατιωτικούς,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

PM Mitsotakis at ‘Aegis’ event: ‘The first time so much funding is spent on preventative actions’ for climate crisis

The climate crisis is already here and threatens lives, assets, and critical infrastructure, Greek Prime Minister Kyriakos Mitsotakis said on Wednesday, speaking at the...

ΗΠΑ: Επιβεβαιώνει την παράδοση πυραύλων ATACMS στην Ουκρανία

Τις προηγούμενες εβδομάδες οι ΗΠΑ έστειλαν υπό άκρα μυστικότητα πυραύλους ATACMS μεγάλου βεληνεκούς στην Ουκρανία και χρησιμοποιήθηκαν ήδη πριν από λίγες ημέρες, δήλωσε σήμερα...

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...