Το στίγμα στο ραντάρ ήταν σαφές: MiG! Τα τζετ πετούσαν πολύ χαμηλά για να εγκλωβιστούν όμως το ζευγάρι των ισραηλινών Phantom, αν και με περιορισμένο καύσιμο, δεν σκόπευε να τα αφήσει να ξεφύγουν. Ζητώντας την συνδρομή GCI αποφάσισαν να εμπλακούν. Αυτή η εμπλοκή έμελλε να μείνει στην ιστορία ως μια από τις παράξενες πτυχές του πολέμου του Γιόμ Κιππούρ.
Τον Οκτώβριο του 1973 οι Ισραηλινοί βρέθηκαν και πάλι να πολεμούν τους συνασπισμένους Άραβες γείτονές τους αλλά και αντιπάλους που είχαν έλθει από πιο μακριά –Αλγερία, Ιράκ, Λιβύη. Αυτό που δεν ήξεραν ήταν ότι η «συντροφική αλληλεγγύη» θα έφερνε στο πλευρό των Αιγυπτίων και μια Μοίρα… βορειοκορεατικών MiG-21.
Οι Σύντροφοι της Πιόνγκγιάνγκ είχαν στείλει μια Μοίρα υπερηχητικών «Fishbed» στην αεροπορική βάση Μπιρ Αρίντα για την προστασία του αιγυπτιακού νότου. Ήταν κάτι που οι Ισραηλινοί αγνοούσαν τότε αλλά δεν είχε και τόση σημασία. Τα MiG είναι MiG. Αυτό ήταν το μόνο που ενδιέφερε τα πληρώματα των τεσσάρων ισραηλινών F-4E Kurnass στις 6 Οκτωβρίου 1973.
Τα ισραηλινά τζετ, ένα ζεύγος από την 69 Μοίρα και ένα της 119, είχαν απογειωθεί από την βάση Ramat David για περιπολία στον τομέα της Διώρυγας του Σουέζ. Επικεφαλής της αποστολής ήταν το ζεύγος της 69ης με τους Shadmi και Gur στο πρώτο αεροσκάφος και τους Shpitzer και Ofer στο δεύτερο.
Ήταν μια ήσυχη περιπολία και τα μαχητικά είχαν καταναλώσει το περισσότερο καύσιμο όταν πήραν οδηγίες να κατευθυνθούν προς τα δυτικά-νοτιοδυτικά της Αιγύπτου. Παρόλο που ο σχηματισμός πετούσε σε ύψος μεταξύ 20.000-25.000 ποδών, ο Gur έπιασε στο ραντάρ το ζευγάρι των MiG να πετά πιο χαμηλά, κάτι που δυσχέραινε τον εγκλωβισμό τους.
Με την βοήθεια του ισραηλινού σταθμού GCI, τα Phantom άρχισαν να ιχνηλατούν τον αντίπαλο. Η απόσταση ήταν εντός παραμέτρων για βολή ΑΙΜ-7 ωστόσο οι καιρικές συνθήκες απέτρεπαν την ασφαλή αναγνώριση των εχθρικών μαχητικών.
Δευτερόλεπτα αργότερα, οι Ισραηλινοί πιλότοι τα είδαν: δύο MiG-21. Τα F-4E ρίχτηκαν ξοπίσω τους. Ο πιλότος του ενός «Fishbed» σκέφθηκε να μην καθίσει να δει τί θα συμβεί κι εξαφανίσθηκε με φουλ μετάκαυση. Ο άλλος βρέθηκε σε μια κλασσική αερομαχία ενός εναντίον δύο. Δεν θα κρατούσε πολύ…
«Στριμωγμένο» από τα δύο F-4E της 69 Μοίρας, με τα άλλα δύο να πετούν ψηλότερα για κάλυψη, το MiG-21 δέχθηκε μια «βροχή» πυραύλων. Πρώτοι οι Shadmi και Gur εξαπέλυσαν έναν AIM-9D και αμέσως έναν δεύτερο ενώ οι Shpitzer και Ofer ακολούθησαν με έναν τρίτο Sidewinder. Όλοι τους εξερράγησαν πολύ κοντά στο MiG αλλά αυτό συνέχισε να πετά.
Με την κατάσταση καυσίμου να γίνεται κρίσιμη, τα Phantom αναγκάσθηκαν να απεμπλακούν παίρνοντας πορεία για την βάση τους. Στρίβοντας ανατολικά, ο Gur κοίταξε προς το MiG και παρατήρησε ότι άφηνε πίσω του μια γραμμή λευκού καπνού. Έχοντας μόλις περάσει την ακτή, ξαφνικά είδε το χαρακτηριστικό ίχνος ενός SAM και μια έκρηξη περίπου στα 20.000 πόδια, πολύ κοντά στο MiG-21. Οι Αιγύπτιοι είχαν καταρρίψει το δικό τους μαχητικό!
Η κατάρριψη επιβεβαιώθηκε αργότερα και από την Υπηρεσία Πληροφοριών της Ισραηλινής Αεροπορίας. Οι Ισραηλινοί χειριστές δεν έμαθαν παρά μετά το τέλος του πολέμου ότι το Fishbed ήταν βορειοκορεατικό. Όχι πως αυτό είχε καμμία διαφορά για τον πιλότο του MiG. Η κατάρριψη είναι κατάρριψη.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Πρώτη δημοσίευση 8/9/2018
Διαβάστε επίσης
Αφιέρωμα: Σαρανταπέντε χρόνια από τον πόλεμο του Γιομ-Κιπούρ (1973-2018)