16.3 C
Athens
Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΗ κατάρριψη βορειοκορεάτικου MiG στον πόλεμο του Yom Kippur

Η κατάρριψη βορειοκορεάτικου MiG στον πόλεμο του Yom Kippur

- Advertisement -


Το στίγμα στο ραντάρ ήταν σαφές: MiG! Τα τζετ πετούσαν πολύ χαμηλά για να εγκλωβιστούν όμως το ζευγάρι των ισραηλινών Phantom, αν και με περιορισμένο καύσιμο, δεν σκόπευε να τα αφήσει να ξεφύγουν. Ζητώντας την συνδρομή GCI αποφάσισαν να εμπλακούν. Αυτή η εμπλοκή έμελλε να μείνει στην ιστορία ως μια από τις παράξενες πτυχές του πολέμου του Γιόμ Κιππούρ.
Τον Οκτώβριο του 1973 οι Ισραηλινοί βρέθηκαν και πάλι να πολεμούν τους συνασπισμένους Άραβες γείτονές τους αλλά και αντιπάλους που είχαν έλθει από πιο μακριά –Αλγερία, Ιράκ, Λιβύη. Αυτό που δεν ήξεραν ήταν ότι η «συντροφική αλληλεγγύη» θα έφερνε στο πλευρό των Αιγυπτίων και μια Μοίρα… βορειοκορεατικών MiG-21.

Οι Σύντροφοι της Πιόνγκγιάνγκ είχαν στείλει μια Μοίρα υπερηχητικών «Fishbed» στην αεροπορική βάση Μπιρ Αρίντα για την προστασία του αιγυπτιακού νότου. Ήταν κάτι που οι Ισραηλινοί αγνοούσαν τότε αλλά δεν είχε και τόση σημασία. Τα MiG είναι MiG. Αυτό ήταν το μόνο που ενδιέφερε τα πληρώματα των τεσσάρων ισραηλινών F-4E Kurnass στις 6 Οκτωβρίου 1973.
Τα ισραηλινά τζετ, ένα ζεύγος από την 69 Μοίρα και ένα της 119, είχαν απογειωθεί από την βάση Ramat David για περιπολία στον τομέα της Διώρυγας του Σουέζ. Επικεφαλής της αποστολής ήταν το ζεύγος της 69ης με τους Shadmi και Gur στο πρώτο αεροσκάφος και τους Shpitzer και Ofer στο δεύτερο.

Ήταν μια ήσυχη περιπολία και τα μαχητικά είχαν καταναλώσει το περισσότερο καύσιμο όταν πήραν οδηγίες να κατευθυνθούν προς τα δυτικά-νοτιοδυτικά της Αιγύπτου. Παρόλο που ο σχηματισμός πετούσε σε ύψος μεταξύ 20.000-25.000 ποδών, ο Gur έπιασε στο ραντάρ το ζευγάρι των MiG να πετά πιο χαμηλά, κάτι που δυσχέραινε τον εγκλωβισμό τους.
Με την βοήθεια του ισραηλινού σταθμού GCI, τα Phantom άρχισαν να ιχνηλατούν τον αντίπαλο. Η απόσταση ήταν εντός παραμέτρων για βολή ΑΙΜ-7 ωστόσο οι καιρικές συνθήκες απέτρεπαν την ασφαλή αναγνώριση των εχθρικών μαχητικών.

Δευτερόλεπτα αργότερα, οι Ισραηλινοί πιλότοι τα είδαν: δύο MiG-21. Τα F-4E ρίχτηκαν ξοπίσω τους. Ο πιλότος του ενός «Fishbed» σκέφθηκε να μην καθίσει να δει τί θα συμβεί κι εξαφανίσθηκε με φουλ μετάκαυση. Ο άλλος βρέθηκε σε μια κλασσική αερομαχία ενός εναντίον δύο. Δεν θα κρατούσε πολύ…
«Στριμωγμένο» από τα δύο F-4E της 69 Μοίρας, με τα άλλα δύο να πετούν ψηλότερα για κάλυψη, το MiG-21 δέχθηκε μια «βροχή» πυραύλων. Πρώτοι οι Shadmi και Gur εξαπέλυσαν έναν AIM-9D και αμέσως έναν δεύτερο ενώ οι Shpitzer και Ofer ακολούθησαν με έναν τρίτο Sidewinder. Όλοι τους εξερράγησαν πολύ κοντά στο MiG αλλά αυτό συνέχισε να πετά.

Με την κατάσταση καυσίμου να γίνεται κρίσιμη, τα Phantom αναγκάσθηκαν να απεμπλακούν παίρνοντας πορεία για την βάση τους. Στρίβοντας ανατολικά, ο Gur κοίταξε προς το MiG και παρατήρησε ότι άφηνε πίσω του μια γραμμή λευκού καπνού. Έχοντας μόλις περάσει την ακτή, ξαφνικά είδε το χαρακτηριστικό ίχνος ενός SAM και μια έκρηξη περίπου στα 20.000 πόδια, πολύ κοντά στο MiG-21. Οι Αιγύπτιοι είχαν καταρρίψει το δικό τους μαχητικό!
Η κατάρριψη επιβεβαιώθηκε αργότερα και από την Υπηρεσία Πληροφοριών της Ισραηλινής Αεροπορίας. Οι Ισραηλινοί χειριστές δεν έμαθαν παρά μετά το τέλος του πολέμου ότι το Fishbed ήταν βορειοκορεατικό. Όχι πως αυτό είχε καμμία διαφορά για τον πιλότο του MiG. Η κατάρριψη είναι κατάρριψη.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 
Πρώτη δημοσίευση 8/9/2018
Διαβάστε επίσης

Αφιέρωμα: Σαρανταπέντε χρόνια από τον πόλεμο του Γιομ-Κιπούρ (1973-2018)


 
 
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σχεδιάζεται να μείνει το Πολεμικό Ναυτικό με μόλις 8 φρεγάτες;

140
Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των "οροφών" της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 10 Δεκεμβρίου 1941: Αεροπλάνο εναντίον πλοίου, οι Ιάπωνες βυθίζουν...

2
Το θωρηκτό HMS Prince of Wales και το καταδρομικό HMS Repulse βυθίζονται από ιαπωνικά βομβαρδιστικά και τορπιλοπλάνα έξω από τη Μαλαισία, παρασύροντας στο θάνατο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 10 Δεκεμβρίου 1941: Αεροπλάνο εναντίον πλοίου, οι Ιάπωνες βυθίζουν τα “Prince of Wales” και “Repulse”

Το θωρηκτό HMS Prince of Wales και το καταδρομικό HMS Repulse βυθίζονται από ιαπωνικά βομβαρδιστικά και τορπιλοπλάνα έξω από τη Μαλαισία, παρασύροντας στο θάνατο...

Northrop YA-9A, o μεγάλος ανταγωνιστής του A-10A Thunderbolt

Το YA-9A, ήταν ένα πρωτότυπο επιθετικό αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης, που, αναπτύχθηκε από τη Northrop στα πλαίσια του προγράμματος A-X της Αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) κατά...

Τα ολλανδικά και αυστριακά C-390 θα έχουν σουίτα αυτοπροστασίας από την ELBIT

Η ισραηλινή Elbit Systems έχει αναλάβει συμβάσεις συνολικής αξίας 175 εκατ. δολαρίων για να προσφέρει εξοπλισμό αυτοπροστασίας στα μελλοντικά μεταγωγικά C-390 της Ολλανδίας και...